Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pauzestand in ubuntu  (gelezen 2062 keer)

pauzestand in ubuntu
« Gepost op: 2007/02/08, 21:56:14 »
Ik heb een probleem, ik wil gebruik maken van de zogehete pauzestand in ubuntu, echter deed deze het vorige keer wel, maar na resumen van me sessie werden onderdelen zoals gnome-netwok-manager niet goed geladen met als gevolg dat het inloggen +- 4 minuten duurde. En dat elke keer als ik inlogde.

Nu heb ik dat probleem zelf al opgelost, maar daarna is het volgende probleem ontstaan:

Als ik de pauzestand aanklik dan kom ik in de terminal modus en geeft die een knipperent streepje neer, echter doet die verder niks. Ik heb het drie keer al getest door het gewoon 15 minuten te laten staan, maar de harde schijven en ventilaters etc worden niet uitgeschakelt. hij blijft dus gewoon actief.

Hoe kan ik het oplossen dat deze slaapstand me network-manager niet sloopt, en gewoon goed doorstart?

specs:
ati mobility radeon
core duo 1,73 Ghz per core
1024 mbram

Xorg 7.1
8.28 fglrx drivers

(geen XGL, AIGLX of composite managers draaien)

Iemand een idee ?
Voor de mensen

Offline Soul-Sing

  • Lid
pauzestand in ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/09, 09:12:24 »
voldoende swap aanmaken lijkt mij de oplossing bij deze problemen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
pauzestand in ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/09, 09:26:41 »
De slaapstand werkt bij mij ook niet goed, ondanks een voldoende omvang van de swap. Ik raad aan om de slaapstand gewoon uit te schakelen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
pauzestand in ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/09, 09:38:44 »
ik kom op het swap-verhaal door:
Vanaf 2.17 kernel zit de 'hybernate' functie ingebakken en deze doet een memdump naar swap.
Waar voorheen swap minimaal gebruikt werd bij voldoende RAM (ikzelf schroom niet om incidenteel bij 512Mb een 256Mb swap te gebruiken) en de groote vaak op basis van historische argumenten ingeschat werd (coredumps waar je achteraf toch nooit wat mee doet), moet je nu rekening houden met het volledig uitswappen van het RAM vanwege de hybernate.

Het is maar een kleine opfrisser: af heden is er een nieuw argument om de sswapspace grootte in te schatten.

draadje jgoor

Offline siegi

  • Lid
pauzestand in ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/09, 10:08:33 »
gnome-networkmanager is normaal.  In de wiki ervan staat een oplossing voor dat probleem.

Suspend support

At this point your connections doesn't survive suspend or hibernate. You have to create two files for that:

    *

      /etc/acpi/suspend.d/07-network-manager.sh

#!/bin/sh
/etc/dbus-1/event.d/25NetworkManager stop

    *

      /etc/acpi/resume.d/63-network-manager.sh

#!/bin/sh
/etc/dbus-1/event.d/25NetworkManager start

Ik dacht dat swap alleen werd gebruikt bij slaapstand,  Wanneer dus de computer helemaal word uitgeschakeld.

Offline Soul-Sing

  • Lid
pauzestand in ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/09, 10:59:31 »
Citaat
Hoe kan ik het oplossen dat deze slaapstand me network-manager niet sloopt, en gewoon goed doorstart?
ik begrijp ook niet of het nu de pauze en/of de slaapstand is....

pauzestand in ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/09, 18:43:08 »
Oke me pauze stand werkt nu goed met het toevoegen van de regels die siegi noemde, hardstikke bedank allemaal.
Voor de mensen

pauzestand in ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/10, 13:24:47 »
ehmm nog ff een binnevaller: nadat me pc in pause stand is gezet start alles gewoon naar behoren op, behalve de desklets dan. Das opzich geen probleem.

Maar wanneer ik mijn computer afsluit dan krijg ik een zwart scherm ipv de splash, echter sluit het systeem zich wel gewoon af, hoe kan dit ? en hoe is het op te lossen?

( het afluiten met splash doet het wel wanneer ik de pauzestand niet heb gebruikt )
Voor de mensen

Offline Soul-Sing

  • Lid
pauzestand in ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/10, 13:28:58 »
Citaat van: josjonkmans
ehmm nog ff een binnevaller: nadat me pc in pause stand is gezet start alles gewoon naar behoren op, behalve de desklets dan. Das opzich geen probleem.

Maar wanneer ik mijn computer afsluit dan krijg ik een zwart scherm ipv de splash, echter sluit het systeem zich wel gewoon af, hoe kan dit ? en hoe is het op te lossen?
dat heb ik ook op mijn toshiba. een raar iets. ik heb het gewoon zo gelaten.
en enkele keer ook bij het opstarten, dat corrigeer ik door de lap via de batterij/accu op te laten starten. vreemd.
sorry, ik weet geen oplossing. :/

pauzestand in ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/10, 13:58:27 »
ik ben aardig behendigt geworden met de acpi scriptjes en zal kijken of ik dit weekend nog een oplossing kan bedenken.
Voor de mensen