Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe install Ubuntu mislopen  (gelezen 710 keer)

Nieuwe install Ubuntu mislopen
« Gepost op: 2018/11/03, 09:07:49 »
Men laptop had 4 partities onder NTFS, de eerste voor Windows, de tweede en derde voor DATA en de vierde voor UBUNTU.

Wat is er nu gebeurd,  de eerste en de vierde zijn gerformateerd om op de eerste Windows te plaaten en op de vierde Ubuntu dit door de partitiegroote.

De opstart usb in de laptop geplaatst en een normale install gedaan wat niet goed is geweest doordat nu alle partities weg zijn en de gehele schijf onder Ubuntu staat. Alles dus verloren van data.

Kan de situatie terug gebracht worden.

Re: Nieuwe install Ubuntu mislopen
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/03, 09:39:41 »
Toon via gparted eens de volledige inhoud van deze disk.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Nieuwe install Ubuntu mislopen
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/03, 10:02:25 »
Is het dit wat je bedoeld ?

Offline peer

  • Lid
Re: Nieuwe install Ubuntu mislopen
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/03, 10:45:06 »
het lijkt erop alsof je tijdens de installatie de hele schijf hebt gewist en een volledig nieuwe installate gedaan hebt.
Dit kun je niet meer terugdraaien. Wellicht kun je nog proberen om oude data te herstellen maar omdat de schijf opnieuw geformatteerd is verwacht ik daar veel van.

Re: Nieuwe install Ubuntu mislopen
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/03, 11:04:34 »
En hoe kan je de DATA terughalen ?

Offline peer

  • Lid
Re: Nieuwe install Ubuntu mislopen
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/03, 12:09:57 »
is al weer lang geleden dat ik het gebruikt heb. Ik heb nl altijd wel een backup voorhanden.
Onder linux is het lastig maar het kan wel. Testdisk is een programma dat veel wordt gebruikt
Dit is te vinden op live rescuecd's zoals partedmagec, systemrescuecd  en anderen.

je zou hier kunnen kijken: https://www.maketecheasier.com/recover-data-linux-tools/

Het is aan te raden om de disk niet te gebruiken dus ubuntu niet opstarten. Bij elke schrijfactie verlies je data. gebruik dus een live cd.



Re: Nieuwe install Ubuntu mislopen
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/03, 16:37:41 »
En hoe kan je de DATA terughalen ?

Niemand heeft de vraag nog gesteld en ik vermoed het antwoord al te weten, maar ik stel 'm toch maar even : heb je geen backups van je data gemaakt (voordat je aan het formatteren ging)??
Een boek doet het altijd...