Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen - kwaliteit  (gelezen 32677 keer)

Offline Roel1963

  • Lid
Beste allemaal,

Is het mogelijk om een platenspeler (ik heb er momenteel eentje met USB aansluiting, maar kan uiteraard ook met verloopstekkertjes naar de geluidskaart) op de PC aan te sluiten, met de bedoeling om slechts af te spelen?

Het lijkt wel of de enige mogelijkheid is om ze om te zetten naar een bestandsformaat, maar ik wil de platen eigenlijk slechts afspelen zonder op te nemen.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/06, 20:50:58 door Roel1963 »

Re: Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/05, 22:26:31 »
Voor je USB platenspeler zal je op het luidsprekertje moeten klikken, als je volume regeling opent kies je bij Apparaat de USB device, heb je een webcam met microfoon zal je twee USB devices hebben, hier de juist kiezen, even uit proberen. Als je gebruik maakt van de normale audio stekkers, zal je eerst een versterker er tussen moeten zetten, het signaal is te zwak, en dan naar de line-in van je geluidskaart.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen -- kwaliteit
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/05, 22:38:32 »
Ik wil de vraag eigenlijk lichtjes veranderen.

Inmiddels heb ik gezien dat je gewoon tracks kan afspelen door in Audacity "opnemen" te kiezen en het geluid erbij aan te zetten.

Helaas moest ik hierbij tot mijn schande het volgende vaststellen: het geluid is niet om aan te horen, schokkerig, onherkenbaar. Na lang proberen leek het me handig om hetzelfde toch nog even onder Windows te proberen, met als resultaat een fantastisch geluid.

Niet leuk om het hoongelach van de Windows-minded aanwezigen mee te maken :-[

Wat kan Win nu wel wat Lin niet kan??

Voor alle duidelijkheid: ik heb de platenspeler aangesloten op de USB aansluiting. Ik heb hier en daar wel gelezen dat dit niet ten goede komt van de kwaliteit, maar hoe kan het dan dat MS hier wel goed mee om gaat?

Frustrerend dit...

*edit* sorry Gijsbert, ik had jouw posting nog even niet gezien en klikte te gauw door. Ik ga er even naar kijken!
« Laatst bewerkt op: 2009/08/05, 22:40:04 door Roel1963 »

Re: Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen -- kwaliteit
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/05, 22:39:59 »
Een voorversterker lijkt me beter, een "echte" versterker kan die line-in makkelijk opblazen...

Edit nav. je veranderde vraag. De kans is heel groot dat jouw usb-platenspeler voor Windows geoptimaliseerd is. Linux zal er ongetwijfeld ook mee overweg kunnen, maar daar moet je kennelijk even naar zoeken. De line-out van je pickup via een voorversterker verbinden met de line-in van je geluidskaart lijkt mij nog steeds de beste oplossing. Zo'n voorversterker is bij elektronicazaken te koop en kost maar weinig.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/05, 22:46:24 door Paul Matthijsse »

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/05, 23:02:32 »
Voor je USB platenspeler zal je op het luidsprekertje moeten klikken, als je volume regeling opent kies je bij Apparaat de USB device, heb je een webcam met microfoon zal je twee USB devices hebben, hier de juist kiezen, even uit proberen. Als je gebruik maakt van de normale audio stekkers, zal je eerst een versterker er tussen moeten zetten, het signaal is te zwak, en dan naar de line-in van je geluidskaart.

Het apparaat wat ik te zien krijg heet "USB audio codec". Die staat al op maximaal...

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen -- kwaliteit
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/05, 23:07:42 »
Edit nav. je veranderde vraag. De kans is heel groot dat jouw usb-platenspeler voor Windows geoptimaliseerd is. Linux zal er ongetwijfeld ook mee overweg kunnen, maar daar moet je kennelijk even naar zoeken. De line-out van je pickup via een voorversterker verbinden met de line-in van je geluidskaart lijkt mij nog steeds de beste oplossing. Zo'n voorversterker is bij elektronicazaken te koop en kost maar weinig.

Er zat een CD bij met Audacity, voor Windows, Mac en Linux. Ik ging er daarom dan ook van uit dat de speler onder Linux "gewoon" zou werken. Ergens heb ik het idee dat er iets aan de hand is met de USB audio codec. Het afspelen van andere media (Cd's, ogg's en mp3's) gaat prima en het geluid is zonder meer goed.

Overigens: als er een line-uitgang op zit, dan wil dat toch al zeggen dat er sprake is van een voorversterker?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/05, 23:09:29 door Roel1963 »

Re: Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen -- kwaliteit
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/06, 00:05:22 »
Audacity zit gewoon in Synaptic, deze kan je gewoon installeren.
Open eens een terminal en type lsusb met aangesloten speler kan je de uitkomst hier plaatsen?
Als er een line-out op zit kan je natuurlijk proberen of deze voldoende signaal af geeft, ik verwacht haast van niet, tenzij dit specifiek vermeld staat in de handleiding.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen -- kwaliteit
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/06, 00:18:19 »
Overigens: als er een line-uitgang op zit, dan wil dat toch al zeggen dat er sprake is van een voorversterker?
Nee. Het signaal dat wordt afgegeven door een MD-element (magneto-dynamisch was dat toch?) of MMC-element (iets met magnetic core of zo) is zwakker dan dat van andere bronnen, zoals een tuner of band/taperecorder. Daarom nooit een radio op de phono-ingang van een ampli aansluiten. Die ingang heeft namelijk een eigen pre-amp. De lijn-uit van je grammofoon (hoe schrijf je dat ook weer? :-) bevat slechts het zwakke signaal van je element, dat vervolgens voorversterkt wordt om aan de echte/eindversterker aangeboden te kunnen worden.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen -- kwaliteit
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/06, 08:00:40 »
Audacity zit gewoon in Synaptic, deze kan je gewoon installeren.
Open eens een terminal en type lsusb met aangesloten speler kan je de uitkomst hier plaatsen?
Als er een line-out op zit kan je natuurlijk proberen of deze voldoende signaal af geeft, ik verwacht haast van niet, tenzij dit specifiek vermeld staat in de handleiding.

Bus 003 Device 003: ID 058f:6362 Alcor Micro Corp. Hi-Speed 21-in-1 Flash Card Reader/Writer (Internal/External)
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000 
Bus 002 Device 002: ID 08bb:2900 Texas Instruments Japan PCM2900 Audio Codec
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000 
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000

Audacity had ik (in Ubuntu) al geïnstalleerd. Ik bedoelde er alleen mee te zeggen, als er programmatuur voor Linux wordt meegeleverd, dan zou je mogen verwachten dat de apparatuur niet slechts Windows geoptimaliseerd is, zoals Paul stelde.

Aan de andere kant staat in de specs "computerinterface verenigbaar met USB 1.1, Windows XP of Mac OSX.

Hmm.

Overigens wordt er inderdaad niet gerept over voorversterking. Er staat slechts:

Phono uitgang 1,5-3,6 mV
Lijn uitgangniveau 90-216 mV

Re: Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen -- kwaliteit
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/06, 11:31:13 »
Phono uitgang 1,5-3,6 mV
Lijn uitgangniveau 90-216 mV
Lijkt er toch op dat het signaal van de platenspeler versterkt wordt(factor 60) Heeft de lijn-out een 3,5 mm uitgangsplug? Dan kan je direct een snoertje met 3,5 mm pluggen vanaf je line-out naar de line-in van je geluidskaart prikken.
Bus 002 Device 002: ID 08bb:2900 Texas Instruments Japan PCM2900 Audio Codec is je USB platenspeler, zo een twee drie kon ik geen oplossing hiervoor vinden. Kan vanavond pas weer verder zoeken. Wellicht dat een ander forum lid nog een oplossing vind.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen -- kwaliteit
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/06, 12:21:32 »
Phono uitgang 1,5-3,6 mV
Lijn uitgangniveau 90-216 mV
Lijkt er toch op dat het signaal van de platenspeler versterkt wordt(factor 60) Heeft de lijn-out een 3,5 mm uitgangsplug? Dan kan je direct een snoertje met 3,5 mm pluggen vanaf je line-out naar de line-in van je geluidskaart prikken.
Bus 002 Device 002: ID 08bb:2900 Texas Instruments Japan PCM2900 Audio Codec is je USB platenspeler, zo een twee drie kon ik geen oplossing hiervoor vinden. Kan vanavond pas weer verder zoeken. Wellicht dat een ander forum lid nog een oplossing vind.

Nee er zit een USB uitgang op en een stereo twee-tulps uitgang. Ik zal dus een stekkertje moeten halen van twee tulpen naar een dunne jack, begrijp ik hieruit.

Ik zit zelf ook pas vanavond weer achter mijn eigen comp, ik probeer op weg naar huis het bewuste verloopstekkertje te scoren en dan zien we weer verder.

Uiteraard is alle hulp welkom. Zou jammer zijn als ik alleen voor het draaien van plaatjes Windows moet opstarten.

Offline barth

  • Lid
Re: Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen -- kwaliteit
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/06, 14:15:39 »
In principe heeft de platenspeler een voorversterker volgens de RIAA kromme nodig...wss heeft audicity in XP een aangepast filter meegeladen waardoor het beter klinkt ? Als dat zo is dit filter even kopieren naar Ubuntu...
(is zomaar een idee)

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen -- kwaliteit
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/06, 14:51:30 »
wss heeft audicity in XP een aangepast filter meegeladen waardoor het beter klinkt ? Als dat zo is dit filter even kopieren naar Ubuntu...
(is zomaar een idee)

Ik zou er naar kunnen kijken (even Windows opentrekken zeg maar).

Wat me overigens wel opviel is dat ik onder Hardy een betaversie van Audacity installeerde vanuit de repo's (1.3.4) terwijl onder XP 1.2.6 is geïnstalleerd.

Re: Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen -- kwaliteit
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/06, 15:03:40 »
Kan het niet zo zijn dat die platenspeler eigenlijk gewoon een USB-geluidskaart is? Als het een aparte geluidskaart zou zijn zou je het afspelen via USB volgens mij wel kunnen vergeten (zonder het gebruik van een programma). Je kunt natuurlijk wel de line-out (dus niet de "phono-out" aansluiten op de line-in van de geluidskaart van je computer. Dan moet je even zorgen dat hij niet gedempt staat in de mixer en zou je hem moeten horen. Je zou eventueel ook direcht je luidsprekers (aangenomen dat ze actief zijn (dwz met externe voeding)) aan kunnen sluiten op de line-out van de pickup.

Zelf heb ik hier een oude platenspeler (zonder USB) vanuit een "phono-out" met behulp van een voorversterker aan mijn line-in van de computer zitten. Dit kan ik zonder problemen luisteren. Een gewone versterker zou je trouwens als voorversterker kunnen gebruiken. Je zou dan de "phono-out" van je platenspeler aan de "phono-in" van de versterker moeten hangen. Dan moet je vervolgens de uitgang aan de versterker die bedoeld is voor het opnemen (met bijvoorbeeld een casseterecorder) aan de line-in van je computer hangen.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen -- kwaliteit
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/06, 20:50:16 »
Het was allemaal nog simpeler dan ik vermoedde. Ik heb een verloopstekkertje gekocht van 2 tulp naar 1 3,5 mm jack en deze in de geluidskaart gestoken, line-in.

Vervolgens de platenspeler aangezet. Zonder enige applicatie op te starten geeft de geluidskaart keurig het inputsignaal weer over de boxjes :)

Ik heb nog niet geprobeerd dit signaal vast te leggen met Audacity (of welke app dan ook) maar dit is in ieder geval de oplossing op mjin vraag!

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen -- kwaliteit
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/06, 21:17:03 »
maar dat is de bedoeling nou net niet van een usb platenspeler, die usb zit eraan zodat gelijk als audio apparaat herkend wordt. wel mooi dat het nu werkt natuurlijk

I know, en het had me ook heel wat hoofdbrekens gescheeld als alles wel meteen via USB gelukt was. Het apparaat werd ook wel als audio apparaat herkend, maar daar hield (helaas) alles mee op...

Ik moet er wel bij zeggen dat ook in Windows de kwaliteit nu beter is dan via USB.

Re: Platenspeler aansluiten op PC om alleen maar af te spelen -- kwaliteit
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/06, 23:12:34 »
Wat kan Win nu wel wat Lin niet kan??
Ha Roel, leuk te lezen dat een simpel kabeltje je probleem uit de wereld heeft geholpen. Om op je geciteerde vraag terug te komen -- het antwoord is dus; NIETS! Je moet in Linux alleen wat meer moeite doen, zoeken, uitvlooien, een forum bezoeken, etc. Daarna werkt het doorgaans allemaal beter dan in good old Windows! -:)