Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)  (gelezen 9328 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Gepost op: 2020/01/15, 16:58:00 »
Ik ben al enige tijd op zoek naar een goede vervanger voor Lubuntu als superlichtgewicht, vanwege diens overgang naar LXQt. Geïnspireerd door een losse opmerking van forumlid partyrabbit in een recent draadje, ben ik eens wat dieper gedoken in Bodhi Linux.

Dat heeft geleid tot het volgende resultaat:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/bodhi.html

Inclusief direct-doen-lijstje na installatie.

Bovendien heb ik de Nederlandse vertaling van Bodhi, volledig nagekeken en aangevuld. De Bodhi-ontwikkelaars hebben die al aan de werkomgeving Moksha toegevoegd. Hierdoor kun je Bodhi bijna helemaal Nederlandstalig maken.

Doe er je voordeel mee!   :)

Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #1 Gepost op: 2020/01/15, 17:01:35 »
  =D :thumbsup:
Thanks voor het uitdiepen.

Valt niet tegen hè?! ;) Versie 4 was nog wat ontdekkingsreis (idd veel engels), maar sinds 5 heel goed te doen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #2 Gepost op: 2020/01/15, 17:06:30 »
Trouwens mogelijk weer een hoop werk aan de winkel te verwachten met mogelijke newbs.
Want 7 gaat stoppen las ik. Advies is overstappen naar 10. En voor 10 is het advies om een nieuwe pc te kopen.

OF het gaat weer leuk worden voor ons. =D Weinig vraag voor een hoog aanbod 7 computers? (en dan is ook Bodhi een héél leuke optie naast de diverse *buntu's).
= aanvullende tip/hint!  ;) En erg laag bieden hè makkers, want niet de prijs opdrijven voor die 'waardeloos want afgeschreven trage' computers. :evil: :evil: :evil:

Linux blijft leuk, met hardware  :evil:
« Laatst bewerkt op: 2020/01/15, 17:08:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #3 Gepost op: 2020/01/15, 17:08:25 »
Ja, goed spul. Probeer in Bodhi trouwens beslist dit prachtige Bijwerkbeheer:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ubuntuplus.html

Tikkie beter dan Bodhi's eigen eepdater=D
« Laatst bewerkt op: 2020/01/15, 17:10:08 door Pjotr »

Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #4 Gepost op: 2020/01/15, 18:58:13 »
Ik ga je page zeker nog doornemen. Ongetwijfeld staat er wel weer iets op wat nog handig is. Alleen nu even weinig tijd voor dus later.

Advies is overstappen naar 10. En voor 10 is het advies om een nieuwe pc te kopen.
Citaat
Een gebruikte Windows-computer updaten naar Windows 10, kost je 145 euro. Microsoft raadt dat overigens niet aan. Het bedrijf adviseert gebruikers om een nieuwe pc of laptop te kopen, omdat oude apparaten mogelijk niet (goed) werken met Windows 10.
bron: nu.nl

En daar zullen er ongetwijfeld weer veel in mee gaan zoals gebruikelijk. =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #5 Gepost op: 2020/01/15, 19:00:35 »
Ja, goed spul.

Ben overigens wel benieuwd waar je het op hebt getest (specs) en hoe de snelheid daarop was.
Want hier draait hij op een pentium 4 dus krappe noodzaak ipv optimaal.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #6 Gepost op: 2020/01/15, 19:01:58 »
Ik ga je page zeker nog doornemen. Ongetwijfeld staat er wel weer iets op wat nog handig is. Alleen nu even weinig tijd voor dus later.

Advies is overstappen naar 10. En voor 10 is het advies om een nieuwe pc te kopen.
Citaat
Een gebruikte Windows-computer updaten naar Windows 10, kost je 145 euro. Microsoft raadt dat overigens niet aan. Het bedrijf adviseert gebruikers om een nieuwe pc of laptop te kopen, omdat oude apparaten mogelijk niet (goed) werken met Windows 10.
bron: nu.nl

En daar zullen er ongetwijfeld weer veel in mee gaan zoals gebruikelijk. =D

Mee eens, maar laten we terzake blijven.... Anders gaat dit draadje binnen de kortste keren niet meer over Bodhi.  ;)

Dus: wie gaat er met Bodhi aan de slag, en wat zijn je ervaringen ermee?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #7 Gepost op: 2020/01/15, 19:03:14 »
Ja, goed spul.

Ben overigens wel benieuwd waar je het op hebt getest (specs) en hoe de snelheid daarop was.
Want hier draait hij op een pentium 4 dus krappe noodzaak ipv optimaal.

Nog niet op het kale metaal; vooralsnog alleen in een Virtuele Machine in VirtualBox....

Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #8 Gepost op: 2020/01/15, 19:05:54 »
Mee eens, maar laten we terzake blijven.... Anders gaat dit draadje binnen de kortste keren niet meer over Bodhi.  ;)

Is prima en begrijpelijk. Was ook slechts een vlug tussendoor tipje. Ook een beetje te opportuun om daar een eigen topic over te openen.

Nog niet op het kale metaal; vooralsnog alleen in een Virtuele Machine in VirtualBox....

En? Snel? Waarmee te vergelijken? Hoe beviel het?
« Laatst bewerkt op: 2020/01/15, 19:07:26 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #9 Gepost op: 2020/01/15, 19:13:26 »
Nog niet op het kale metaal; vooralsnog alleen in een Virtuele Machine in VirtualBox....

En? Snel? Waarmee te vergelijken? Hoe beviel het?

Lekker vlot; zo te zien zelfs wat vlotter dan Lubuntu 18.04. Maar ik heb dat niet gemeten; het is slechts een indruk.

Aangezien Lubuntu overstapt op de minder lichte LXQt (en dus de lichte LXDE afschaft), ontstaat er binnen het Ubuntu-ecosysteem behoefte aan een distro die lichter is dan Xubuntu / Linux Mint Xfce. Het lijkt erop, dat Ubuntu-afgeleide Bodhi dat gat in de markt kan vullen.....

Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #10 Gepost op: 2020/01/15, 19:38:49 »
... behoefte aan een distro die lichter is dan Xubuntu / Linux Mint Xfce. Het lijkt erop, dat Ubuntu-afgeleide Bodhi dat gat in de markt kan vullen.....

In de markt weet ik niet, maar hier vult hij dat gat al enkele jaren.  =D

Soms overweeg ik zelfs om een van de snelle pc's op Bodhi te laten draaien. Kicken, zo'n snelle pc.
Maar Ubuntu is toch ook wel lekker met zijn altijd plug&play en zo. Ubuntu is toch de kern-distri waar alles 'altijd' en makkelijk op werkt, waardoor mijn voorkeur.
« Laatst bewerkt op: 2020/01/15, 19:42:52 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #11 Gepost op: 2020/01/15, 20:42:04 »
De test pc begint al enige tijd moeite te krijgen met Xubuntu en Mint Xfce. Wordt deze pc er veel sneller door???? Zo ja, dan ga ik Bodhi eens installeren want Pjotr heeft toch een to & do lijst gemaakt
henk@henk-HP-Compaq:~$ inxi -Fxz
System:    Host: henk-HP-Compaq Kernel: 4.15.0-74-generic x86_64 bits: 64 gcc: 7.4.0
           Desktop: Xfce 4.12.3 (Gtk 2.24.31) Distro: Ubuntu 18.04.3 LTS
Machine:   Device: desktop System: Hewlett-Packard product: HP Compaq dc5750 Small Form Factor serial: N/A
           Mobo: Hewlett-Packard model: 0A64h serial: N/A BIOS: Hewlett-Packard v: 786E3 v02.36 date: 10/04/2011
CPU:       Dual core AMD Athlon 64 X2 4000+ (-MCP-) arch: K8 rev.F+ cache: 1024 KB
           flags: (lm nx sse sse2 sse3 svm) bmips: 7182
           clock speeds: max: 2100 MHz 1: 1800 MHz 2: 1800 MHz
Graphics:  Card: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] RS482/RS485 [Radeon Xpress 1100/1150] bus-ID: 01:05.0
           Display Server: x11 (X.Org 1.19.6 ) drivers: ati,radeon (unloaded: modesetting,fbdev,vesa)
           Resolution: 1920x1080@60.00hz
           OpenGL: renderer: ATI RS480 version: 2.1 Mesa 19.0.8 Direct Render: Yes
Audio:     Card Advanced Micro Devices [AMD/ATI] SBx00 Azalia (Intel HDA) driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:14.2
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.15.0-74-generic
Network:   Card: Broadcom and subsidiaries NetXtreme BCM5755 Gigabit Ethernet PCI Express
           driver: tg3 v: 3.137 bus-ID: 3f:00.0
           IF: enp63s0 state: up speed: 100 Mbps duplex: full mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: 240.1GB (3.7% used)
           ID-1: /dev/sda model: ADATA_SP550 size: 240.1GB
Partition: ID-1: / size: 114G used: 8.4G (8%) fs: ext4 dev: /dev/sda1
RAID:      No RAID devices: /proc/mdstat, md_mod kernel module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 24.0C mobo: N/A
           Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info:      Processes: 175 Uptime: 1 min Memory: 773.8/2874.3MB Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: 7.4.0
           Client: Shell (bash 4.4.201) inxi: 2.3.56
henk@henk-HP-Compaq:~$

Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #12 Gepost op: 2020/01/15, 21:20:26 »
De test pc begint al enige tijd moeite te krijgen met Xubuntu en Mint Xfce. Wordt deze pc er veel sneller door???? Zo ja, dan ga ik Bodhi eens installeren want Pjotr heeft toch een to & do lijst gemaakt
CPU:       Dual core AMD Athlon 64 X2 4000+ (-MCP-) arch: K8 rev.F+ cache: 1024 KB
           flags: (lm nx sse sse2 sse3 svm) bmips: 7182
           clock speeds: max: 2100 MHz 1: 1800 MHz 2: 1800 MHz

Is dat te langzaam HWE64?
Hier draait op een met jouwe vergelijkbare computer het toch zware Ubuntu 16.04 prima en snel genoeg. Amper gebruik van de beschikbare specificaties, dus zelfs nog ruimte over.
Vreemd ook. Xubuntu draait hier op een 64 Dual Core Processor 4200+ met maar 200Mhz clock (stuk langzamer dan jouwe), en dat draait er nog acceptabel snel genoeg op.

Maar hoe dan ook, Bodhi is lichter dan Xubuntu en draait (hier) sneller.
En lees misschien nog even mijn aanvullende tip/hint hier boven die eigenlijk offtopic was. ;)
« Laatst bewerkt op: 2020/01/15, 22:48:57 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline HWE64

  • Lid
Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #13 Gepost op: 2020/01/15, 22:40:50 »
@partyrabit, Thx voor de snelle reactie. ik heb zelf eerder ervaren dat Xubuntu 16.04 een stuk lichter was dan de 18.04. Ik ga toch die Bodhi eens proberen nu Pjotr mij hulpgereedschap meegegeven heeft ;).
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #14 Gepost op: 2020/01/15, 22:50:35 »
Xubuntu 16.04 een stuk lichter was dan de 18.04.

Kleine vergissing van me. Hier draait Lubuntu 18.04 op een ouwe 200Mhz dual core.
Maar voor zover ik weet is Lubuntu in zwaarte ver gelijk aan Xubuntu.

Naja. Succes met Bodhi. Die is zeker ook leuk.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline peer

  • Lid
Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #15 Gepost op: 2020/01/16, 08:55:31 »
De snelheidsverschillen tussen bodhi, lubuntu en xubuntu zijn voor mij niet zo groot. Het is de hardware die het lastig maakt.
Zelf heb ik een drietal oude laptops (EEE-pc, Fujitsu, Toshiba, alle drie meer dan 8 jaar oud) waarop windows 7 niet of nauwelijks draait.  Bij de EEE-pc en de Fuijitsu heb ik een ssd geplaatst wat de snelheid positief beïnvloed. Bij de Toshiba heeft dit geen zin omdat de hdd nog een ide/pata exemplaar is.

De EEE-pc draait op debian 8 minimal met LXDE-core en zoveel mogelijk services disabled. Debian 9 is een stuk langzamer terwijl debian 10 echt te langzaam is om mee te werken. Nu gebruik ik de EEE-pc eigenlijk alleen maar om 's ochtends de nos-site te bekijken voor het nieuws. Veel meer kan er niet mee.

De Fujitsu draait op debian 9 minimal met lxde-core en en een RT-kernel. Deze laptop  gebruik ik uitsluitend voor mijn electrische gitaar. Ook hier is al het onnodige gestript. ik moet wel voorzichtig zijn met het aantal effecten dat ik aanzet in guitarix want de processor kan dit anders niet aan.

De Toshiba is grafisch de beste machine maar is te langzaam door o.a. de ide/pata harddisk.  Deze machine gebruik ik eigenlijk alleen maar als extra machine met google translate (ik probeer een beetje noors te leren met video's van nrk.no)  of voor de weergave van pdf bestanden.

Op alle drie laptops heb ik debian 10 geprobeerd en op alle drie machines merkte ik dat debian 10 problemen gaf. Denk aan haperingen en vertragingen. De Toshiba gaf bij debian 10 alleen maar een zwart beeld.

Dus voor mij vijf dingen:
1. monteer een ssd en evt. meer geheugen
2. gebruik een zo minimaal mogelijk os.
3. strip het os zo veel mogelijk (disable services)
4. gebruik een ouder os. Deze zijn vaak sneller
5. gebruik de laptop voor een specifiek doel



Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #16 Gepost op: 2020/01/16, 11:05:01 »
De EEE-pc draait op debian 8 minimal met LXDE-core en zoveel mogelijk services disabled. Debian 9 is een stuk langzamer terwijl debian 10 echt te langzaam is om mee te werken. Nu gebruik ik de EEE-pc eigenlijk alleen maar om 's ochtends de nos-site te bekijken voor het nieuws. Veel meer kan er niet mee.
Heb je op dit systeem een verse installatie uitgevoerd, of een dist-upgrade. Dat kan ook nog wel eens schelen.
Verder een helder betoog wat ik volledig kan onderschrijven!
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

  • Lid
Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #17 Gepost op: 2020/01/16, 11:36:30 »
allebei. Met een upgrade kreeg ik een zwart scherm (ook met nomodeset) en met een schone installatie kreeg ik veel haperingen en vertragingen. Het werkte wel maar het gedrag was erg onvoorspelbaar.

Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #18 Gepost op: 2020/01/16, 12:40:47 »
De snelheidsverschillen tussen bodhi, lubuntu en xubuntu zijn voor mij niet zo groot. Het is de hardware die het lastig maakt.
Zelf heb ik een drietal oude laptops (EEE-pc, Fujitsu, Toshiba, alle drie meer dan 8 jaar oud) waarop windows 7 niet of nauwelijks draait.

Dat ben ik met je eens. Gepaste hardware is heel belangrijk.
Je PC draait in de kern in het interne geheugen, wat dus voldoende dient te zijn en dan liefst van een snelle(re) soort. Zo is het altijd al vaak nuttig geweest deze uit te breiden als een pc trager wordt.
SSD zorgt alleen dat je software sneller van HD naar je intern geheugen haalt en niet meer, en je PC alsnog gewoon in IG draait. Als het wel meer doet is het omdat je te weinig IG hebt en dat op je (snellere SSD) HD gaat bufferen, maar je HD als IG gebruiken (bufferen) is ook niet de juiste weg.
Hier draaien alleen maar PC's waarop 7 en vista traag waren. Dat "traag" is altijd de achterliggende reden dat wij onze PC's lekker goedkoop aanschaffen. :evil:  En waarop Ubuntu en Lubuntu nog jaren prima draaien, maar wel met voldoende IG.  =D

Dat was ook de reden dat ik mijn tip/hint hier even vernoemde en waarom ik HWE daar nogmaals op wees. Zelfs al vraagt Linux een stuk minder, zelfs daar komt het moment dat de hardware te oud en te traag wordt en aan vervanging toe is.

Ik begrijp ook helemaal dat Pjotr dit topic niet van Bodhi wil laten ontsporen. Maar het is nou eenmaal ook zo dat als Bodhi noodzakelijk begint te worden dat de overweging om snellere hardware aan te schaffen dan ook een hele goede optie wordt.
En er komt nu een tijd aan dat er naar mijn verwachting weer meer aanbod komt dan er vraag naar zal zijn.

Bodhi is heel leuk om oude PC's nog net wat langer in gebruik te kunnen houden of een jongere pc lekker snel te hebben. Maar ik persoonlijk denk dat als Bodhi uit noodzaak op je main PC draait je achter begint te lopen op je hardware. Grijp je kans als het bij je nodig is zou ik zeggen.
« Laatst bewerkt op: 2020/01/16, 12:47:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #19 Gepost op: 2020/01/16, 16:36:54 »
Niet omdat het moet, maar omdat Bodhi 32bit het kan:
MD-9783:~$ inxi -Fxz
System:    Host: user-MD-9783 Kernel: 4.9.0-6-686 i686 bits: 32 gcc: 6.3.0
           Desktop: Enlightenment 0.3.1.16351 Distro: Ubuntu 18.04.3 LTS
Machine:   Device: laptop System: MEDIONNB product: MD 9783 v: -1 serial: N/A
           Mobo: MEDIONNB model: MD 9783 v: -1 serial: N/A
           BIOS: Wistron v: V3.5 R01-M58 EN date: 01/13/03
CPU:       Single core Intel Pentium 4 (-UP-) arch: Netburst Willamette rev.4 cache: 512 KB
           flags: (pae sse sse2) bmips: 3999 speed: 1999 MHz (max)
Graphics:  Card: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] RV100/M6 [Rage/Radeon Mobility Series]
           bus-ID: 01:00.0
           Display Server: x11 (X.Org 1.19.6 )
           drivers: fbdev,ati (unloaded: modesetting,vesa,radeon)
           Resolution: 1024x768@76.00hz
           OpenGL: renderer: llvmpipe (LLVM 8.0, 128 bits)
           version: 3.3 Mesa 19.0.8 Direct Render: Yes
Audio:     Card Intel 82801BA/BAM AC'97 Audio Controller
           driver: snd_intel8x0 ports: b000 b400 bus-ID: 00:1f.5
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.9.0-6-686
Network:   Card-1: Realtek RTL-8100/8101L/8139 PCI Fast Ethernet Adapter
           driver: 8139too v: 0.9.28 port: 7000 bus-ID: 02:05.0
           IF: enp2s5 state: down mac: <filter>
           Card-2: Qualcomm Atheros AR5212/5213/2414 Wireless Network Adapter
           driver: ath5k bus-ID: 07:00.0
           IF: wlp7s0 state: up mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: 160.0GB (3.7% used)
           ID-1: /dev/sda model: SAMSUNG_HM160HC size: 160.0GB
Partition: ID-1: / size: 28G used: 4.2G (16%) fs: ext4 dev: /dev/sda1
           ID-2: /home size: 118G used: 516M (1%) fs: ext4 dev: /dev/sda3
           ID-3: swap-1 size: 1.02GB used: 0.00GB (0%) fs: swap dev: /dev/sda5
Sensors:   System Temperatures: cpu: 45.0C mobo: 42.0C
           Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info:      Processes: 117 Uptime: 5 min Memory: 143.1/1004.r8MB
           Init: systemd runlevel: 5 Gcc sys: 7.4.0 Client: Shell (bash 4.4.201) inxi: 2.3.56
Vraagje aan Pjotr:
De tips over het gebruik van de Mint update tools zijn die ook geldig voor de 32bit omgeving of zijn de PPA's uitsluitend bedoelt voor 64bit?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #20 Gepost op: 2020/01/16, 17:05:54 »
Vraagje aan Pjotr:
De tips over het gebruik van de Mint update tools zijn die ook geldig voor de 32bit omgeving of zijn de PPA's uitsluitend bedoelt voor 64bit?

Goeie vraag.... Ik weet het niet. Probeer het eens? Als ze niet geschikt zijn voor 32-bits, krijg je een foutmelding bij installatie....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #21 Gepost op: 2020/01/16, 17:17:08 »
Zo ziet Bodhi er trouwens uit, met geopend venster van Bijwerkbeheer uit de PPA:

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #22 Gepost op: 2020/01/16, 18:52:15 »
Oké, goed nieuws: ik heb het even gevraagd aan de ontwikkelaar, en volgens hem is zijn bijwerkbeheer ook voor 32-bits.   :)

Offline PKing

  • Lid
Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #23 Gepost op: 2020/01/16, 19:09:43 »
Mooi werk ik ga hem eerst even in de box testen en dan eens kijken hoe de oude opgevoerde aspire 5310 erop draait denk ik....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Tip: superlichtgewicht Bodhi Linux (met direct-doen-lijstje)
« Reactie #24 Gepost op: 2020/01/16, 19:40:25 »
Leuk dat je Bodhi hebt 'opgenomen' in je instructies, Pjotr! Hartelijk dank.

Nou op mijn stokoude nc6120 draait Bodhi 32-bits prima. Heb wel het geheugen uitgebreid naar 2GB.

En inderdaad, nu Lubuntu naar LXQt over is is het verschil met Xubuntu verwaarloosbaar. In feite maakt dat Lubuntu een overbodige optie. Helaas, want op zich vind ik het een leuke distro.
« Laatst bewerkt op: 2020/01/16, 19:42:40 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21