Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)  (gelezen 37243 keer)

Offline Andre

  • Lid
Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #50 Gepost op: 2012/03/21, 20:16:18 »
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aangifteprogramma_2011
Voor Ubuntu moet je dus de onderste van de 4 hebben: gz 4034 kB : ib2011_linux.tar.gz
Als je dat bestand gedownload hebt, daar dubbel op klikken.
Er wordt een map aangemaakt in je home directory, die heet : ib2011 , daarin ga je naar de map : bin, daarin staat het programma ib2011ux , daar dubbel op klikken, in de menubalk links komt een iccontje 2011 en een venster van de belastingdienst komt in beeld.
Vind je dit venster te klein, open dan het programma Compiz Config Instellingen Beheerder (Compiz Config Settings Manager), kies Ubuntu Unity Plugin, kies tabblad Experimental, Automaximize Value terug naar 1 schuiven.
Misschien is dit ook de oplossing voor diegenen die in het geheel geen scherm van de belastingdienst te zien krijgen, maar dat kan ik niet garanderen.
De gegevens schrijft het programma weg in een map die ook onder je home directory wordt aangemaakt : belastingdienst.nl/ib2011
Kies je de optie : Ik wil dat de belastingdienst het formulier vooraf invult, zorg dat het te downloaden bestand ook in deze map terecht komt.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/21, 20:26:40 door Andre »

Offline stiller

  • Lid
Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #51 Gepost op: 2012/03/22, 13:14:17 »
Je kunt ook gewoon de .package downloaden, die uitvoerbaar maken en dan wijst de installatie zich vanzelf. Nette guide though :)

En hoe werkt dát dan??

Offline stiller

  • Lid
Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #52 Gepost op: 2012/03/22, 13:24:52 »
Wát een ellende. Het werkt voor geen meter! Na het downloaden van mijn persoonlijke informatie, krijg ik maar één optie: uitloggen!
 :'(

Offline stiller

  • Lid
Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #53 Gepost op: 2012/03/22, 13:27:13 »
Soms háát ik Linux!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #54 Gepost op: 2012/03/22, 15:35:56 »
@stiller: haal eens diep adem, kijk naar de zon en de blauwe lucht, en kalmeer.

De vooringevulde gegevens die je hebt opgevraagd, zitten in een bestand. Dat staat nu, als het goed is, op je harde schijf. Dat bestand kun je nu oproepen in het aangifteprogrammaatje. Klikkerdeklik, klaar.

Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #55 Gepost op: 2012/03/22, 16:21:53 »
Je kan ook klikken op het het gedownloade bestandje en dat opent ook het belastingprogramma.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/22, 20:50:49 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Ramana

  • Lid
Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #56 Gepost op: 2012/03/22, 17:41:00 »
Het gaat prima in Kubuntu 12.04.....met XP in Virtualbox. Ik kreeg het programma met geen mogelijkheid aan de praat. Dus toch maar ff terugvallen op Windows...  :-[

Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #57 Gepost op: 2012/03/22, 17:56:00 »
Op mijn PC en Netbookje is het auto installeer programma geen enkel probleem. Bij iemand anders krijg ik het bekende probleem, wel een installatie maar het programma start niet op. Morgen ga ik de tar downloaden, eens kijken of dat wel lukt. De Ubuntu versies waarmee het lukt zijn, 10.10 en 10.04, de PC waarop het niet lukt is versie 11.04. Volgens mij mag dat toch niet uitmaken? Maar het doet het wel. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #58 Gepost op: 2012/03/22, 17:57:16 »
Je kunt ook gewoon de .package downloaden, die uitvoerbaar maken en dan wijst de installatie zich vanzelf. Nette guide though :)

En hoe werkt dát dan??

Dat staat er: download de .package van de belastingdienstsite --> rechtermuisknop op de gedownloade .package --> vinkje bij Uitvoerbaar maken --> dubbelklik op het bestand en volg de installatiewizard.

Dat het programma zelf raar doet met lezen van je informatie ligt niet aan Linux.

Offline jaalsi

  • Lid
Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland) [Opgelost]
« Reactie #59 Gepost op: 2012/03/22, 19:24:10 »
Tip 43 is het helemaal. Hulde aan Vistaus!
 8-)

Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #60 Gepost op: 2012/03/22, 20:15:58 »
Haha, dankje! :)

Offline HarmM

  • Lid
Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #61 Gepost op: 2012/03/25, 11:21:47 »
Ik werk met 11.10, 64 bits. Ik ben een flink eind gekomen met het belastingprogramma tar.gz, maar uiteindelijk krijg ook ik het niet voor elkaar om het te openen. De instructie van de belastingdienst deugt ook niet, bijvoorbeeld het te openen bestand heet niet ib2011.ux, maar ib2011ux, dus zonder punt. Zolang je daar een punt typt, krijgt je de foutmelding "map of bestand bestaat niet".
Ook zo raar dat je een font moet kiezen uit een lijst van 30 (mij) geheel onbekende lettertypes die stuk voor stuk de melding geven "wordt mogelijk niet goed weergegeven". Ik heb dus maar een willekeurig font gekozen omdat je anders niet verder komt en vervolgens opende zich inderdaad mijn browser zodat ik mijn gegevens kon downloaden. Het laatste scherm zegt dan dat het aangifteprogramma is geopend en dat ik verder kan gaan met invullen. Geen sprake van dus en het aangifteprogramma is met geen stok open te krijgen. Als ik weer de instructie van de belastingdienst volg, dus probeer het programma te openen in de terminal, krijg ik de volgende foutmelding:
"Fout!: Het programma kan het eigen lettertype niet installeren en ook geen alternatief lettertype kiezen.
Start het programma (opnieuw) met -L '' als argument om een (ander) lettertype te kiezen."
Dit is toch om je aan kapot te ergeren: een programma dat niet wil openen omdat het juiste lettertype niet beschikbaar is.
Heeft iemand nog een oplossing?
Harm.

Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #62 Gepost op: 2012/03/25, 11:36:46 »
Heb je utf-8 al geprobeerd?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarmM

  • Lid
Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #63 Gepost op: 2012/03/25, 12:16:21 »
Ik heb het commando
./ib2011ux -Lutf-8 <ENTER>
geprobeerd en dan krijg ik weer een reeks fonts te zien waaruit ik kan kiezen. Utf-8 staat daar niet tussen.
Ik heb inmiddels 5 of 6 andere fonts geprobeerd, telkens moet ik opnieuw inloggen bij de belastingdienst om mijn gegevens te downloaden. Als ik niet mijn gegevens download, kom ik wel in het aangifteprogramma, maar dat is dan blanco en ik wil juist mijn gegevens er in hebben staan. Gegevens gedownload heb ik nu inmiddels 5 of 6 keer in telkens andere fonts, maar telkens weer wil het aangifteprogramma niet openen.  In de terminal luidt de foutmelding:
Gtk-WARNING **: Failed to load module "libcanberra-gtk-module.so": libcanberra-gtk-module.so: kan gedeeld objectbestand niet openen: Bestand of map bestaat niet

Gtk-WARNING **: Failed to load module "libcanberra-gtk-module.so": libcanberra-gtk-module.so: kan gedeeld objectbestand niet openen: Bestand of map bestaat niet

Deze fout hebben anderen ook al opgemerkt.
Heeft iemand nog een suggestie?
Harm.

Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #64 Gepost op: 2012/03/25, 13:06:05 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline HarmM

  • Lid
Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #65 Gepost op: 2012/03/25, 15:03:24 »
Dank je voor de tip. Ik ga er mee aan de gang en ik denk dat het gaat lukken. Maar vandaag kom ik er niet meer aan toe.
Die 64-bitsversie van 11.10 - die vind ik vooralsnog geen succes. Ik denk dat er nog te weinig compatibele software voor is.
Harm.

Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #66 Gepost op: 2012/03/25, 15:10:52 »
Dank je voor de tip. Ik ga er mee aan de gang en ik denk dat het gaat lukken. Maar vandaag kom ik er niet meer aan toe.
Die 64-bitsversie van 11.10 - die vind ik vooralsnog geen succes. Ik denk dat er nog te weinig compatibele software voor is.
Harm.

Noem me iets wat niet compatibel is met 64-bit buiten enkele printerdrivers en de webOS Isis Browser om.

De Belastingaangifte is gewoon compatibel met 32-bits en 64-bits out-of-the-box.

Offline HarmM

  • Lid
Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #67 Gepost op: 2012/03/25, 15:35:23 »
Het belastingprogramma compatibel out-of-the-box met 64-bits? De afgelopen 4 jaar heb ik mijn belastingaangifte probleemloos gedaan met vorige Ubuntuversies. Nu voor het eerst niet.
En inderdaad: ik ben al weken aan het prutsen met een driver voor mijn Canon LBP-6000-printer. Dat probleem heb ik ook al op het forum gezet. Maar je hebt gelijk, dat ligt niet zozeer aan Ubuntu.
Harm.

Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #68 Gepost op: 2012/03/25, 16:15:58 »
Dat het niet lukt met die belasting heeft niks te maken met comptabiliteit. Immers, ook 32-bits gebruikers ondervinden problemen. Dat ligt dus buiten de architectuur.

En inderdaad, Canon is 1 van de slechte met 64-bit ondersteuning. Maar dat ligt, zoals je zelf al terecht opmerkt, niet aan Ubuntu :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #69 Gepost op: 2012/03/25, 20:39:14 »
Een mogelijke oplossing: heb je via het softwarecentrum het pakket "Microsoft Core Fonts" geïnstalleerd?
Zo nee, doe dat dan even, log uit en weer in en probeer het opnieuw.

Als commando kan je ook dit nog proberen:
./ib2011ux -Lib2011
Kies dan bij het lettertype voor Arial.

Offline ivo

  • Lid
Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #70 Gepost op: 2012/03/25, 21:35:36 »
Mijn default browser staat in "Preferred applications" op Chromium-browser, maar daarmee krijg ik hem niet naar DigID.
Ik heb FireFox even als default browser gepakt en dan gaat ie wel naar DigID.

Oh, op de 11.04
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #71 Gepost op: 2012/03/25, 21:39:03 »
Hier ging dat wel goed (Chromium, 10.04 64-bit)

Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #72 Gepost op: 2012/03/25, 21:41:36 »
Dat kan inderdaad. Ik herinner me uit het verleden dat ie het in Konqueror ook niet pakte, maar dan in Firefox weer wel. Dus kan dat het inderdaad op sommige computers in een andere browser niet lukt.

Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #73 Gepost op: 2012/03/26, 00:35:31 »
Belastingaangifte 2011 in Ubuntu 11.04


http://www.keesmoerman.nl/lin_spiek.html

Offline HarmM

  • Lid
Re: Belastingaangifte over 2011 (Nederland)
« Reactie #74 Gepost op: 2012/03/28, 23:22:26 »
Antwoord aan Johan van Dijk. Ik heb je tip opgevolgd en "microsoft core fonts" geïnstalleerd. Daarna opnieuw opgestart.
Dat commando dat je noemt:
./ib2011ux -Lib20121 <enter>
staat op de site van de belastingdienst en dat had ik dus al enkele malen geprobeerd. Nu heb ik dus weer (voor de achtste keer) al mijn gegevens van de belastingdienst gedownload. Toen heb ik voor "opslaan" gekozen. Dat werkte niet. Daarna (de negende keer) heb ik gekozen voor "openen met" en vervolgens gekozen voor ib2011ux en zowaar!!! dat lukte: het aangifteprogramma startte op met mijn persoonlijke gegevens en ik kon gaan invullen. 
Ik heb het invullen niet afgemaakt en ik ga er morgen mee verder. Ik ben benieuwd of ik het aangifteprogramma dan kan openen. Maar het probleem lijkt dus inderdaad in de lettertypes te zitten. Bedankt voor de tip.
Overigens gebruik ik Firefox. DigiD werkt daarin goed.
Harm.