Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netbook Windows 7 naar Ubuntu 10.10 [en weer terug ]  (gelezen 1824 keer)

Offline SphinxNLD

  • Lid
Netbook Windows 7 naar Ubuntu 10.10 [en weer terug ]
« Gepost op: 2010/11/16, 08:55:27 »
Goedendag, :)

Ik heb recentelijk een netbook aangeschaft met daarom Windows 7 Starter. Lekker basic dus.
Maar nou had ik de live-usb versie van UNR 10.10 gister even getest and i like it, i like it a lot!

Maar nu de vraag. Als ik Ubuntu wil installeren met een zgn dual-boot, en ik wijs bijvoorbeeld wat gb toe aan Ubuntu, is het dan alleen die aantal gb die gebruikt kan worden?

Voorbeeld;

Acer met 250gb waarvan ik Ubuntu 4gb geeft om te werken, dan sla je zaken niet op op het "windows" schijf/indeling zeker?

Blijft dan alles wat je doet met Ubuntu en download met Ubuntu [torrents bijv] echt binnen die 4gb?



----
Stel in the worst case dat ik de netbook weer volledig Windows 7 Starter wil geven, is er een mogelijkheid op een opstart USB te maken, of dat Windows de rest van de Ubuntu ruimte weer claimt?


Thanks =D
Linux n00b!

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Netbook Windows 7 naar Ubuntu 10.10 [en weer terug ]
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/16, 11:16:14 »
Welkom SphinxNLD,

Zoals Buzzin al aangeeft is 4 gig verdraaid krap, Dit is echt het minimum voor de installatie maar dan kun je verder ook niets meer.
Zeker als je er nog van alles wil downloaden moet meer ruimte geven.
Je kunt met linux wel aan je windows schijven maar linux heeft een eigen format (ext4) en kan niet op ntfs geinstalleerd worden.

Als je achteraf besluit toch weer terug te gaan naar alleen windows is dat altijd mogelijk en kun je ook de ruimte weer bij de windows partitie voegen.

Wel is aan te raden om een backup te maken van je documenten en informatie die je niet kwijt wil raken, voor de zekerheid mocht er alsnog iets mis gaan.

Je kunt er ook voor kiezen om Ubuntu naast windows te installeren, dan maakt ubuntu zelf de schijfindeling.
Zie: http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop

Verder kun je hier ook nog informatie vinden:
http://sites.google.com/site/computertip/installatietips
http://sites.google.com/site/computertip/installeren#TOC-Het-eigenlijke-installeren

Als er nog iets niet duidelijk is kun je altijd hier weer vragen stellen.

succes en veel plezier met Ubuntu

- Roc

Offline SphinxNLD

  • Lid
Re: Netbook Windows 7 naar Ubuntu 10.10 [en weer terug ]
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/16, 21:07:03 »
En wat houd als ik WUBI opstart "Binnen Windows installeren" precies in?
Blijf ik dan wel toegang hebben tot de volledige schijf ongeacht welke van de 2 ik opstart, of zal er toch een soort van splitsing vormen?
Linux n00b!

Offline SphinxNLD

  • Lid
Re: Netbook Windows 7 naar Ubuntu 10.10 [en weer terug ]
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/17, 22:21:00 »
Ik ondervind helaas wel een buggy Ubuntu op met Acer Aspire one... en te zien op youtube is dit nog al een bekend probleem met de Netbook remix
Linux n00b!

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Netbook Windows 7 naar Ubuntu 10.10 [en weer terug ]
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/18, 06:50:22 »
Voorzover ik heb gezien ook hier op t forum, is UNR 10.10 idd wat buggy. Daarom zou ik 10.04 nemen. Dan eerst opstarten vanaf de CD en testen of alles werkt (video, netwerk, kaartlezer, dat soort dingen).

Vervolgens, als je besluit te installeren, kan je eerst kiezen voor de Wubi installatie. Ben er geen voorstander van, maar het kan. Je installeert UNR dan in je reeds opgestarte Windows, alsof het een programma is. Na installatie heb je dan wel een dubbele opstart en kan je kiezen waarmee je werkt. Hou er wel rekening mee, dat sommige dingen het niet helemaal goed zullen doen. Maar dat komt omdat je UNR bovenop Windows hebt geinstalleerd. Maar om het uit te proberen is het een mogelijkheid.
Bevalt het je goed, kan je UNR eerst verwijderen, dat doe je binnen Windows en op dezelfde manier als waarop je een programma verwijderd.
Daarna installeer je UNR opnieuw, via de CD, waarmee je je PC ook hebt opgestart. Reserveer voldoende ruimte. Het is hier al gezegd, pak maar gerust 20 Gb. Na de installatie is het vanuit UNR gewoon mogelijk om je schijf met Windows aan te koppelen, zodat je dus ook bij je bestanden kan. Ook kan je UNR vertellen, dat hij de zaken die je download bijvoorbeeld, ook op Windows schijf op slaat. Automatisch.

Succes.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline SphinxNLD

  • Lid
Re: Netbook Windows 7 naar Ubuntu 10.10 [en weer terug ]
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/18, 16:05:41 »
Thanx.
Ga ik toch maar die 10.04 versie even testen. Windows 7 Starter doet het wel goed, loopt soms wat traag, maar is zo beperkt als maar kan.
Een simpele achtergrond wijziging is zelfs niet mogelijk. XD
Linux n00b!