Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu ziet harde schijf niet (fotos)  (gelezen 1542 keer)

Offline bewafa

  • Lid
Ubuntu ziet harde schijf niet (fotos)
« Gepost op: 2014/06/16, 19:52:35 »
Hallo,

Ik heb laatst Ubuntu geinstalleerd naast mijn windows 7 (gewoon via de .exe ipv een usb, dat werkte niet). Hij is nu geinstalleerd, maar krijg elke keer een error bij het opstarten:



Dit probleem was op te lossen door tijdens het opstarten op e (van edit) te klikken en een woord te veranderen in een lijn code. Je moest dan "ro" naar "rw" veranderen



Dit lijkt te helpen, want ubuntu start gewoon op (je moet dit dus wel elke keer doen). Alleen ziet hij dan alleen 1 harde schijf, en een partitie van 100 mb (waar k het bestaan nooit van wist)



De HDD is een Western Digital 3TB Caviar Green. Er staat windows 7 op, en heb nu daarnaast ook linux nodig. Ik heb eerder fedora geprobeerd te installeren, maar dat lukte helemaal niet. Ik kreeg dan de error "Error checking storage configuration". Heb toen Ubuntu geprobeerd, met dit probleem als gevolg.

Heeft iemand enig idee wat ik moet doen? Ik zit namelijk helemaal vast!

Alvast bedankt!

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu ziet harde schijf niet (fotos)
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/16, 20:01:31 »
Hier is een voorbeeld hoe je wijziging permanent te maken.
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
(lees ook een deze hele site door, staan veel tips in, en veel storingen(hoe deze op te lossen).

Je Hebt denk ik linux in windows geinstalleerd, dat kun je beter niet doen. probeer je usb aan het werken te krijgen, en zet linux naast windows.

100MB is van windows en is normaal. Dus afblijven.

Linux opstarten dan gparted of schijf beheer, dan kun je zien welke schijven linux ziet, en wat linux er van vind.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/16, 20:03:49 door jan11000 »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu ziet harde schijf niet (fotos)
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/16, 20:49:11 »
Installeren via de .exe (Wubi) wordt helaas (vanaf 13.04) niet langer ondersteund.

De Wubi installatie gebruikt een virtuele schijf. Niets mis mee, VirtualBox gebruikt ook virtuele schijven maar je ziet deze partities niet in Windows schijfbeheer (standaard in c:\ubuntu\disks\ )

http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieWubi
(gewoon via de .exe ipv een usb, dat werkte niet).
DVD is ook geen optie?

http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopTrusty
Klik links bovenin op Documentatie

Offline bewafa

  • Lid
Re: Ubuntu ziet harde schijf niet (fotos)
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/16, 20:57:51 »
Mijn cd/dvd speler werkt helaas niet (nieuwe sata kabel past niet in dat oude ding), dus mn enige opties zijn USB of vanuit windows. Hij kon alleen niet booten via de USB. Ik kreeg toen "Remove disk or other media press any key to restart" te zien. USB boot lukte wel met fedora, alleen kon de installer de harde schijven niet zien.

Moet ik nu ubuntu verwijderen en opnieuw installeren? Of is er nog wat te doen? Ik ga zo even kijken bij de schijfbeheer wat er allemaal staat..

Re: Ubuntu ziet harde schijf niet (fotos)
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/17, 22:27:53 »
Je kan kiezen
Of je gebruikt een andere cd-rom of dvd drive
Of je zet je HD voor installatie even in een andere PC

Re: Ubuntu ziet harde schijf niet (fotos)
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/21, 05:39:00 »
sommige pcś booten niet automatisch een usb drive, ik moet daarvoor bijvoorbeeld bij aanzetten van mijn computer F8 indrukken om een boot device te selecteren en daar kan ik dan usb kiezen. ik zou zeggen kijk eens of dit werkt  voor je?