Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bootproblemen  (gelezen 775 keer)

bootproblemen
« Gepost op: 2006/08/29, 14:09:12 »
Ik heb inmiddels ubuntu opnieuw geinstalleerd en dus Grub weer opnieuw op de computer gekregen (grub was weg, dat was mijn vorige probleem). Alles doet het nu prima in Ubuntu wat mediabestanden afspelen aangaat (zie mijn vorige berichten) en ik heb het zelfs voor elkaar gekregen windows partities te mounten (via gedit fstab) helaas crasht nautilus als ik een van de partities wil openen, maar ik heb goede hoop dat ik dat kan oplossen. Ik heb nu echter een andere vraag: Ik heb naast Ubuntu & windows XP ook Freespire op de computer geinstalleerd. Het staat in het grub-menu bij "other operation systems", Maar helaas, als ik het wil booten lukt dat niet ik krijg dan een melding "kernel Panic" en "return Lilo or equivalent"   "Missing or invalid storage location"

Kernel panic-not syncing:vts: Unable to mount root gs on unknow-block (3,3).

Hoe los ik dit op? In Grub (het configuratiebestand) ziet het er zo uit:
--------------
# This entry automatically added by the Debian installer for an existing
# linux installation on /dev/hda3.
title        Debian GNU/Linux (3.1) (on /dev/hda3)
root        (hd0,2)
kernel        /boot/vmlinuz-2.6.14-gratis root=/dev/hda3
savedefault
boot
---------------------------
Moet ik hier iets aan veranderen om het te laten booten? Ik zou het ook leuk vinden als ik een beetje info kreeg over hoe dat nou precies in zijn werk gaat, het booten van linux. Met windows (XP) gaat dat duidelijk anders; wat is het verschil?

socratux

  • Gast
bootproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/29, 14:40:59 »
Dit probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de imcompatible kernels/initrd van Ubuntu en Freespire. Ik heb het ook een een keer gehad, dan met Mandrake en Suse. Je moet dan een ramdisk voor Freespire aanmaken en ook nog wat met Grub doen.Het is al weer een tijdje geleden, ik weet het niet zo goed meer wat ik gedaan had.
Ik ga verder voor je kijken, ik had ooit op een forum (linuxquestions.org) de beschrijving gevonden voor wat je moet doen.

Wat betreft Windows, deze wordt gewoon hetzelfde (als windows alleen op de pc) geladen alleen via de chainloader +1 in Grub deze verwijst naar het eerste blok op je hd, waar je Windows bootloader staat.

ik hou je op de hoogte..

bootproblemen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/29, 19:58:49 »
ok, bedankt ;)

socratux

  • Gast
bootproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/11, 10:54:18 »
:( ik heb het nog niet gevonden, ik blijf zoeken. Of misschien dat iemand anders het zo al weet???