Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een Xubuntu iso met alle programmas er al in  (gelezen 686 keer)

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Een Xubuntu iso met alle programmas er al in
« Gepost op: 2016/07/04, 21:29:36 »
Hallo
Ik heb een volledig ingerichte Xubuntu iso nodig voor in mijn Vituelbox 
die draait op een Debian machine
Deze iso moet zo gemaakt zijn dat ik niet steeds al de programma's op nieuw hoef te installeren
Het betreft veel gebruikte programma's die niet onder Debian draaien  of zelfs onder Wine draaien

Dit is nodig omdat  ik nogal eens mijn machine moet weg doen wegens omstandigheden

reekje
« Laatst bewerkt op: 2016/07/04, 21:34:07 door reekje »

Re: Een Xubuntu iso met alle programmas er al in
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/04, 22:06:16 »
Hallo
Ik heb een volledig ingerichte Xubuntu iso nodig voor in mijn Vituelbox 
die draait op een Debian machine
Deze iso moet zo gemaakt zijn dat ik niet steeds al de programma's op nieuw hoef te installeren
Simpel. Gebruik de gewone standaardinstallatieCD voor Xubuntu en eenmaal geïnstalleerd, draai dan een script dat de door jouw gewenste programma's extra erbij installeert. Zo'n script heeft de volgende vorm:

$ sudo apt-get install geany joe ssh-server xubuntu-restricted-extras....

En zo voort.

Ik heb op mijn pc een bestandje genaamd 'new' staan dat een lijstje met de door mij extra gewenste programma's bevat, zoals in de regel hierboven. Na een verse installatie van Xubuntu draai ik dat en dan heb ik in 1x alle extra's die ik wil en nog gratis ook!

Het betreft veel gebruikte programma's die niet onder Debian draaien  of zelfs onder Wine draaien
Oeps, Wine, daar heb ik geen verstand van, hopelijk werkt bovenstaande methode. . .

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Een Xubuntu iso met alle programmas er al in
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/04, 22:07:17 »
Hoi Reekje,

Als je alle programma's naar wens in je Xubuntu in Virtualbox hebt staan kan je je hele Xubuntu als Virtuele Appliance opslaan met de extensie .ova.  Later kan je hem weer in Virtualbox openen en dan heb je alles terug.

Het werkt best simpel. Ga het eens proberen!

Hier ( ik heb er stevig naar moeten zoeken :D ) kan je een voorbeeld van zo'n virtuele applicatie ophalen. Dit is nog Xubuntu 15.10 met een reeks programma's voor een artikel over een professionele fotograaf die alles met open source programma's deed. Jaja! Met dit ova bestand kan je in Xubuntu dan zijn hele werkwijze zelf nadoen.

Dat ova bestand heb ik zelf gemaakt. Dat kan jij vast ook wel met de programma's die jij zelf gebruikt, Reekje.

De andere mogelijkheid is met de installatieopdracht zoals Paul dat vertelde. Maar de ova draait in 15 minuten, alles erop en eraan.

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2016/07/04, 22:51:32 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Een Xubuntu iso met alle programmas er al in
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/08, 22:31:03 »
Heel hatelijk dank
jvecht en Paul Matthijsse
ik ga het met een proberen

reekje

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Een Xubuntu iso met alle programmas er al in
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/08, 22:41:11 »


IK heb het met succes gEImPORTEERD EN GEACTIVEERD MAAR
welke gebruikersnaam en wachtwoord moet ik gebruiken n
reekje

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Een Xubuntu iso met alle programmas er al in
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/08, 22:53:44 »
Hoi Reekje,

Goedzo, dame! Knap gedaan. De gebruikersnaam is Demo en het wachtwoord is Welkom01. Let op de hoofdletters! Deze inloggegevens weet inmiddels de halve wereld wel, dus verander dat wachtwoord in iets anders.

Het hele verhaal erachter kan je,  als je dat leuk vindt,  hier lezen of downloaden.

Hoe dan ook:  veel succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Een Xubuntu iso met alle programmas er al in
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/08, 23:25:22 »

dankje
maar hoe pas ik het wachtwoord dan aan?

reekje

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Een Xubuntu iso met alle programmas er al in
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/09, 08:41:40 »
Hoi Reekje,

Je gaat naar de oranje Xubuntu knop helemaal links onderin. Klik daarop en je ziet een menu met de favoriete programma's. Bovenin links zie je de gebruikersnaam Demo en rechts daarvan drie knoppen. Daarvan is die rechts de Aan/Uit knop en de linker met blokjes is voor Alle Instellingen. Klik nu daarop en dan krijg je dit:



Ik heb hier Beeldscherm omcirkeld voor een andere vraag, maar wat jij moet hebben is Gebruikers en groepen in het vak Systeem. Klik erop en je ziet de gebruikersnaam weer en daaronder Wachtwoord met Change (veranderen). Klik op Change, geef jet wachtwoord en vul dan een nieuw wachtwoord in. Twee keer om te voorkomen dat je een typefout maakt.

En nou komt het mooie: mocht je dit nou allemaal fout doen, dan laadt je gewoon de ova opnieuw. Terug bij af  en het oude wachtwoord ook terug. En is het allemaal wel goed gegaan, dan exporteer je je de veranderde Xubuntu als een ova met een iets andere naam. Je zou er bijvoorbeeld -Reekje aan toe kunnen voegen: Fotografie-FOSS-demo-Reekje.ova

Succes! Laat je weten of het je gelukt is?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline reekje

  • Lid
    • http://www.reekje.nl
Re: Een Xubuntu iso met alle programmas er al in
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/11, 21:54:31 »
Dank je wel het is gelukt

reekje

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Een Xubuntu iso met alle programmas er al in
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/11, 22:32:13 »
Fijn om te horen, Reekje! Goed werk.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021