Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu forum op mobiel  (gelezen 2571 keer)

Offline ivo

  • Lid
ubuntu forum op mobiel
« Gepost op: 2011/08/21, 21:10:42 »
Besten,

Afgelopen week was ik in Kroatië waar ik via mijn mobiele telefoon (Nokia E71 Symbian OS met Opera browser)
de beschikking had over een draadloos netwerk.
Echter, wanneer ik in de URL http://forum.ubuntu-nl.org/ intikte kreeg ik steevast een foutmelding, zoiets als "Het Guest account is gebanned vanaf dit device.".  Ook het klikken op "inloggen" mocht niet baten, steeds dezelfde error.

Herkent iemand dit wellicht als een manko in de Opera browser op de E71? Die browser vertoonde wel meer mankementen, dus dat zou me niet verbazen.



There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: ubuntu forum op mobiel
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/21, 21:15:11 »
Ik ben dit berichtje aan het sturen vanaf mijn Android gsm met mij 3g abonnement, en het lijkt te werken :D
In ieder geval geen probleem met alle gsms dus.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: ubuntu forum op mobiel
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/21, 21:50:01 »
Grote kans dat verschillende IP-adressen uit kroatië gebanned zijn vanwege de vele spam accounts die daar aangemaakt worden.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ubuntu forum op mobiel
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/21, 21:55:55 »
Als je toevallig het IP adres van die verbinding nog weet, dan zou ik even in de logbestanden kunnen duiken.
Maar waarschijnlijk is het zoals Ronnie al zei vanwege de anti-spam maatregelen.

Het is lastig dat je nu niet vanuit Kroatië op het forum kan, maar zouden we alles maar toelaten dan is het dweilen met de kraan open en staat het hier binnen een mum van tijd vol met advertenties voor blauwe pilletjes, mevrouwen met weinig tot geen kleding aan enz.

Offline ivo

  • Lid
Re: ubuntu forum op mobiel
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/21, 22:24:02 »
Als je toevallig het IP adres van die verbinding nog weet, dan zou ik even in de logbestanden kunnen duiken.
Maar waarschijnlijk is het zoals Ronnie al zei vanwege de anti-spam maatregelen.

Het is lastig dat je nu niet vanuit Kroatië op het forum kan, maar zouden we alles maar toelaten dan is het dweilen met de kraan open en staat het hier binnen een mum van tijd vol met advertenties voor blauwe pilletjes, mevrouwen met weinig tot geen kleding aan enz.

Nee, dat IP weet ik niet. Maar oké, de melding past wel bij jullie uitleg.
Waarom zouden er juist vanuit .HR veel spam accounts gemaakt worden?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ubuntu forum op mobiel
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/21, 23:50:34 »
Niet per se Kroatië. Verreweg de meeste rotzooi komt uit China, Rusland en Oekraïne.
India, de Filippijnen, Bangladesh en steeds meer landen in Oost Europa volgen op afstand.

En nu ik je eerste bericht nog eens bekijk valt Opera op: die kan je zo instellen dat hij via een proxy van Opera werkt.
Die proxy verkleint plaatjes en comprimeert data zodat je minder dataverkeer gebruikt.
Heel handig, alleen ziet de forumserver dan niet je echte IP, maar die van de proxyserver.
Als iemand anders via die proxy veel rottigheid uithaalt, dan blokkeren we die waardoor andere mensen die de proxy gebruiken ook niet meer op het forum kunnen.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: ubuntu forum op mobiel
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/23, 08:41:13 »
Eigenlijk erg jammer dat jullie IP adressen op die manier bannen. Dit gaat wat mij betreft wel erg ver. Juist als het om spam gaat zijn er genoeg mogelijkheden om dit op andere manieren te doen. Er zijn normaal gesproken plugin's om dit al automatisch voor je te filteren in een forum. Ook kan je de forum gebruikers een code laten invoeren als ze een bericht willen toevoegen. Aangezien die pillen rommel volgens mij allemaal geautomatiseerd is, zal je die dus ook niet meer krijgen, en is de NL populatie in Oosteuropa ook weer blij. Daarbij komt dat als posters een code moeten invoeren voor elk bericht dat ze schrijven ze misschien nog een keer nadenken voordat ze posten. Misschien is het zelfs mogelijk om posters vanuit Europa zonder code en posters vanuit Oosteuropa met een code te voorzien bij het posten van een bericht. Misschien iets om over na te denken.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ubuntu forum op mobiel
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/23, 09:59:55 »
We hebben al een plugin om spam te voorkomen en die blokkeert al een hele hoop. Meer dan 1000 pogingen om een account te registreren per maand. En dat is nadat we al een hoop ranges geblokkeerd hebben.
In mei en juni van dit jaar kwamen er daarnaast nog eens 40 spammers per dag door alle filters heen.
Dat was waarschijnlijk vanwege een botnet oid en gelukkig is dat nu over.

Gebruikers een code in laten vullen werkt helaas niet meer, aangezien zo goed als alle vormen van CAPTCHA's gekraakt zijn. Die robots kunnen zonder hulp van mensen de code's invullen.
Extra code's invoeren is dus alleen maar lastig voor de normale leden.

Het blokkeren van hele ranges of hele ISP's in 1 keer is soms de enige mogelijkheid.
Het alternatief is dweilen met de kraan open.
Kijk bijv. eens hiernaar:
http://www.stopforumspam.com/ipcheck/199.15.234.62
Dat zijn alleen de meldingen die op die site binnenkomen van spam, en er zijn een hoop fora die ook ondergespamd worden en die dat niet melden.

Klik dan eens op het tabje "nearby IPs" en klik eens op een aantal willekeurige adressen... precies hetzelfde beeld!
Dan is het toch alleen maar logisch dat je in 1 keer een hele range blokkeert?

Het is heel vervelend als dan een goedwillende gebruiker ook geblokkeerd wordt, maar het laten posten van die ene gebruiker weegt mijns inziens niet op tegen het urenlange puinruimen wat er tegenover staat.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ubuntu forum op mobiel
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/23, 10:16:50 »
Het is heel vervelend als dan een goedwillende gebruiker ook geblokkeerd wordt, maar het laten posten van die ene gebruiker weegt mijns inziens niet op tegen het urenlange puinruimen wat er tegenover staat.
Heel zorgwekkend, dat er geen gedegen methoden meer zijn om spam te controleren.

Offline Drummies

  • Lid
Re: ubuntu forum op mobiel
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/23, 10:30:28 »
Citaat van: Johan van Dijk
We hebben al een plugin om spam te voorkomen en die blokkeert al een hele hoop.
Welke modificatie wordt er gebruikt Johan (Mod Stop Forum Spam functioneert naar behoren,mits natuurlijk de data base van stopforumspam actueel wordt gehouden)

En dan is er natuurlijk in SMF 2.0 de mogelijkheid om extra vragen toe te voegen tijdens de verificatie,erg nuttig om geautomatiseerde spam te voorkomen.

Wellicht een extra reden om te upgraden naar SMF 2.0,scheelt een heleboel moderatie werkzaamheden,en je hoeft niet meer hele Ip ranges te blokkeren.
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ubuntu forum op mobiel
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/23, 11:09:11 »
We gebruiken inderdaad SFS om spam te voorkomen.
Upgraden naar SMF 2 met die extra vragen zou ik graag willen, maar dat kan pas als er een nieuw thema is.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: ubuntu forum op mobiel
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/23, 11:15:57 »
Is het niet mogelijk om gewoon geen accounts meer van IP adressen in oosteuropa te accepteren? Ik neem aan dat ze daar ook aangevraagd worden.
Dan hoef je die ban verder niet op IP adressen te doen voor posting maar alleen bij aanmelding van een nieuw account.

Of alleen mensen toelaten met een .nl of .be emailadress
« Laatst bewerkt op: 2011/08/23, 11:18:30 door landfiets »
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: ubuntu forum op mobiel
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/23, 18:17:44 »
We hebben al een plugin om spam te voorkomen en die blokkeert al een hele hoop. Meer dan 1000 pogingen om een account te registreren per maand. En dat is nadat we al een hoop ranges geblokkeerd hebben.
In mei en juni van dit jaar kwamen er daarnaast nog eens 40 spammers per dag door alle filters heen.
Dat was waarschijnlijk vanwege een botnet oid en gelukkig is dat nu over.

Gebruikers een code in laten vullen werkt helaas niet meer, aangezien zo goed als alle vormen van CAPTCHA's gekraakt zijn. Die robots kunnen zonder hulp van mensen de code's invullen.
Extra code's invoeren is dus alleen maar lastig voor de normale leden.

Het blokkeren van hele ranges of hele ISP's in 1 keer is soms de enige mogelijkheid.
Het alternatief is dweilen met de kraan open.
Kijk bijv. eens hiernaar:
http://www.stopforumspam.com/ipcheck/199.15.234.62
Dat zijn alleen de meldingen die op die site binnenkomen van spam, en er zijn een hoop fora die ook ondergespamd worden en die dat niet melden.

Klik dan eens op het tabje "nearby IPs" en klik eens op een aantal willekeurige adressen... precies hetzelfde beeld!
Dan is het toch alleen maar logisch dat je in 1 keer een hele range blokkeert?

Het is heel vervelend als dan een goedwillende gebruiker ook geblokkeerd wordt, maar het laten posten van die ene gebruiker weegt mijns inziens niet op tegen het urenlange puinruimen wat er tegenover staat.
Ik meende dat google bezig was met een nieuwe vorm van codes: Je moet een afbeelding rechtzetten.
Is het niet mogelijk om gewoon geen accounts meer van IP adressen in oosteuropa te accepteren? Ik neem aan dat ze daar ook aangevraagd worden.
Dan hoef je die ban verder niet op IP adressen te doen voor posting maar alleen bij aanmelding van een nieuw account.

Of alleen mensen toelaten met een .nl of .be emailadress
Oh, leuk voor mensen met gmail :rolleyes:

xxx@gmail.com

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: ubuntu forum op mobiel
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/23, 21:47:42 »
de meesten hebben ook wel een .nl adres via hun provider toch?
ja ik opper gewoon maar wat hoor.
ik heb zelf een .cc mail adres maar dan verander ik dat toch in een .nl
is toch geen probleem?
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Tom

  • Lid
Re: ubuntu forum op mobiel
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/24, 10:51:05 »
Ik heb een pop3 (be) adres maar die loopt via mijn Gmail ,aangezien ik geen E Mail programma op mijn PC heb (gebruik).
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.