Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systeem nog te redden ??  (gelezen 3048 keer)

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Systeem nog te redden ??
« Gepost op: 2012/04/24, 20:42:52 »
Na een aantal keren te hebben gemerkt dat python na +/- 2 minuten in zombie fase terecht komt en de optie process beeindigen niet werkten heb ik via synaptic python herinstalleerd.
Alleen bij het verwijderen werden er ook een aantal programma's verwijdert.
Uit schrik met de system monitor synaptic de nek omgedraait.
heb toen met synaptic opnieuw python geinstalleerd maar het mocht niet meer baten,
home folder niet meer bereikbaar kreeg easytag in me scherm........ Documenten hetzelfde verhaal.
Evolution bestond niet meer waar ik ook op klikte niets werkte meer
De herstart van de pc werd helemaal rampzalig kreeg een riedel tekst in mijn scherm gevolgd door een inlog/wachtwoord commando regel.
wat nu ?? :( :(
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/24, 21:48:22 »
Om welke Ubuntu versie gaat het? En heb je een aparte root en home partitie, of alles op een partitie?
Het scherm wat je krijgt is een tty scherm daar kan je eventueel inloggen met je naam en wachtwoord daarna kan je het commando startx ingeven om in je grafische omgeving te komen. Lukt dit niet, als je opstart krijg je dan Grub te zien? Zo ja, kies de tweede regel, waarmee je in de recovery mode komt, eerst krijg je een hoop regels tekst te zien en daarna een menu waar je onder andere kan kiezen voor herstel van pakketten.
Lukt bovenstaande allemaal niet, schrijf je maar weer. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

FrSu

  • Gast
Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/24, 21:49:59 »
1 ste stap: Live CD gebruiken om de data in elk geval te redden op een externe schijf/usb.

Start de grub nog wel op? Dan kun je proberen bedraad aan internet via de recovery keuze de zaak weer aan de praat te krijgen.

Eerst maar eens kijken of dit werkt.

Hoop dat het lukt.

Groet,
Frits
.


Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/24, 23:45:57 »
Pjotr, waarom een schone installatie? Daar leer je niks van.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/24, 23:56:11 »
Pjotr, waarom een schone installatie? Daar leer je niks van.
Och, de vraagsteller heeft in elk geval geleerd dat-ie beter van Python af kan blijven....  =D

De boel is tamelijk fundamenteel verprutst, denk ik. In zo'n geval kun je met veel tijd, ergernis en frustratie proberen op te lappen wat er op te lappen valt.

Maar een schone herinstallatie is in dit geval veel sneller en motiverender. Verreweg de kortste klap. Zo blijft het enthousiasme hopelijk in stand.  :)

Ik heb zelf indertijd, bij het begin van m'n Linuxavontuur, ook vaak met m'n vurige tengels aan allerlei dingen gezeten waar ik beter af kon blijven. Je wil niet weten hoe vaak ik een image heb teruggezet of een herinstallatie heb gedaan... Ik vond het heerlijk, om weer snel een schoon en goed functionerend systeem terug te hebben.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/25, 00:01:24 door Pjotr »

Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/25, 00:09:17 »
Tja, ik ben meer van het verantwoord prutsen. =D
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Solosimpi

  • Lid
Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/25, 00:28:44 »
Ik ben nog in het beginstadium van mijn Linuxavontuur. En uiteraard heb ik het ook voor elkaar gekregen om meer dan een keer het OS naar de Zalen van Mandos te helpen.
Niks leuker, zoals Pjotr schrijft, om de iso weer te laten draaien. Alsof je schone kleren aantrekt.
Prutsen om de zaak te herstellen levert alleen maar meer ergernis op.
Zorg dat je je data makkelijk op een extern medium kan plaatsen dan de HD schoonvegen en binnen notime weer een schoon systeem om mee te werken. Kan je weer verantwoord verder prutsen.

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #8 Gepost op: 2012/04/25, 00:55:30 »
Gijsbert :

*Om welke Ubuntu versie gaat het? En heb je een aparte root en home partitie, of alles op een partitie?
-Het gaat om Ubuntu 8.04 alles op1 partitie
*Het scherm wat je krijgt is een tty scherm daar kan je eventueel inloggen met je naam en wachtwoord daarna kan je het commando startx ingeven om in je grafische omgeving te komen.
-Inloggen met naam en wachtwoord lukt idd nog steeds het starten van X werkt niet i.v.m. het niet vinden van de display adapter.
*Lukt dit niet, als je opstart krijg je dan Grub te zien? Zo ja, kies de tweede regel, waarmee je in de recovery mode komt, eerst krijg je een hoop regels tekst te zien en daarna een menu waar je onder andere kan kiezen voor herstel van pakketten
-Zover was ik ook gekomen alleen met het herstellen van pakketten en bestanden krijg ik een reeks fail-meldingen ,kan bepaalde bronnen niet bereiken.

FrSu:
*1 ste stap: Live CD gebruiken om de data in elk geval te redden op een externe schijf/usb.
-Daar was ik al mee begonnen toen ik er geen beweging meer in kreeg.
*Start de grub nog wel op? Dan kun je proberen bedraad aan internet via de recovery keuze de zaak weer aan de praat te krijgen.
-Zie bovenstaand antwoord.

Pjotr:
*Schone herinstallatie
-Daar was ik al bang voor ,ik had al een nieuwe installatie op de planning maar dit zou gebeuren wanneer de 12.04 uitkomt dus deze gebeurtenis komt ietwat te vroeg ;)
*Och, de vraagsteller heeft in elk geval geleerd dat-ie beter van Python af kan blijven....
-Yep zal de volgende keer eerst vragen stellen  =D =D.

Solosimpi:
*Zorg dat je je data makkelijk op een extern medium kan plaatsen dan de HD schoonvegen en binnen notime weer een schoon systeem om mee te werken.
-Foto's en muziek en andere data staan veilig op een NAS het gaat nu nog om de firefox favorieten en de mailbox bestanden veilig weg te zetten.
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Offline aartje

  • Lid
Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #9 Gepost op: 2012/04/25, 09:21:42 »
Wat volgens mij nog simpeler is om op gezette tijden een backup van je root- en /home-partitie te
maken (en eventueel /boot ) mbv van partclone op een externe harddisk.
Als je er voor zorgt dat je een aparte data-partitie hebt voor grotere data zoals foto's, video en audio,
die je niet hoeft te backuppen, dan heb je kans dat die backups op 1 DVD (writable) van een paar
dubbeltjes past. Je kan dan bij het verprutsen van je systeem altijd in een paar minuten
weer naar een oude toestand terug.
Dit als  (voor mij voor de hand liggende) tip.

Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #10 Gepost op: 2012/04/25, 10:16:06 »
8.04 is EOL ! Het is verstandig om niet te gaan zoeken in een verouderde installatie.
Mocht de hardware verouderd zijn neem dan Lubuntu of Xubuntu 12.04 en dan ben je weer 5 jaar gerust.

EOL 's worden niet meer ondersteund, ook niet via dit forum dacht ik. :)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #11 Gepost op: 2012/04/25, 10:35:22 »
8.04 is EOL ! Het is verstandig om niet te gaan zoeken in een verouderde installatie.
Mocht de hardware verouderd zijn neem dan Lubuntu of Xubuntu 12.04 en dan ben je weer 5 jaar gerust.

EOL 's worden niet meer ondersteund, ook niet via dit forum dacht ik. :)
Mee eens! 8.04 is allang dood en begraven, althans voor de bureaubladversie. Er zijn al ruim een jaar alleen nog maar updates voor de serverpakketten. Bloedlink om daarmee het net op te gaan.

Dringend advies: pak 12.04 en installeer die.

Op de volgende wijze:
http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Dan zit je voor de komende vijf jaar goed, want de LTS-ondersteuning is voor de bureaubladversie van 12.04 uitgebreid naar vijf jaar. :)
« Laatst bewerkt op: 2012/04/27, 19:36:29 door Pjotr »

Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #12 Gepost op: 2012/04/25, 19:38:30 »
Mocht de hardware verouderd zijn neem dan Lubuntu of Xubuntu 12.04 en dan ben je weer 5 jaar gerust.

Even een kleine kanttekening bij je opmerking: in tegenstelling tot alle andere 12.04 versies van (X)(K)(U)buntu's is Lubuntu Precise Pangolin helaas geen lang ondersteunde versie. Lubuntu Precise Pangolin wordt ondersteund tot oktober 2013.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #13 Gepost op: 2012/04/25, 21:15:44 »
* Mee eens! 8.04 is allang dood en begraven, althans voor de bureaubladversie
- Vreemd, ik bleef nog steeds updates binnenkrijgen..............
* Dringend advies: pak 't dagelijkse bouwsel van 12.04 en installeer die.
- Is het niet beter om te wachten op de officiele (dvd) uitgave ?
* Dan zit je voor de komende vijf jaar goed, want de LTS-ondersteuning is voor de bureaubladversie van 12.04 uitgebreid naar vijf jaar.
- Dat is goed nieuws :)
* Mocht de hardware verouderd zijn neem dan Lubuntu of Xubuntu 12.04 en dan ben je weer 5 jaar gerust.
- Mijn pc'tje is van 2003 en de live dvd van 12.04 beta draaide erop ,ik wilde alleen een grafisch kaartje erbij prikken de on-board  geeft wat probleempjes qua resolutie en refresh-rate
ik kan niet lager dan 1920*1200 bij een refresh rate van 0 hz
« Laatst bewerkt op: 2012/04/25, 21:19:04 door Manno »
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #14 Gepost op: 2012/04/25, 21:23:10 »
* Mee eens! 8.04 is allang dood en begraven, althans voor de bureaubladversie
- Vreemd, ik bleef nog steeds updates binnenkrijgen..............
Alleen voor de onderdelen die de bureaubladversie deelt met de serverversie (die nog ondersteund wordt tot april 2013), zoals de kernel en zo.... Verder niet. Zeer gevaarlijk dus.

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #15 Gepost op: 2012/04/27, 17:34:59 »
zover reageerders bedankt , ik weet wat me te doen staat... een frisse install, dan kan ik ook weer een tijdje vooruit  ^-^
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #16 Gepost op: 2012/04/27, 18:52:33 »
Och, je hebt geluk.... Sinds gisteren is er weer een schitterende nieuwe LTS-versie.  :)

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #17 Gepost op: 2012/04/27, 19:01:39 »
YESSS !!!! die kan ik vinden via het linkje dat je hebt geplaatst ?
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #18 Gepost op: 2012/04/27, 19:35:47 »
YESSS !!!! die kan ik vinden via het linkje dat je hebt geplaatst ?
Nee, die webkoppeling is niet meer van toepassing.... Gewoon hier:
http://www.ubuntu.com/download/desktop

Offline Manno

  • Lid
    • manno-boxmeer
    • www.setd.nl
Re: Systeem nog te redden ??
« Reactie #19 Gepost op: 2012/04/27, 20:16:45 »
ow ok ,dank u :D
PC 1 HP-Compaq DC5800 sff  Ubuntu 12.04
PC 2 Dell Optiplex 780 Ubuntu 22.04
Laptop 1 Dell Precision M6300 Linux Mint 17.2
Laptop 2 Dell Precision M6400 Linux Mint 20.3