Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dhtml scripten  (gelezen 1407 keer)

Offline Quebo

  • Lid
dhtml scripten
« Gepost op: 2011/01/04, 06:24:45 »
Hallo,
Misschien staat m'n vraag wel verkeerdelijk onder 'programmeren', maar kon niet meteen iets anders passend vinden.
Ik ben op zoek naar code om een popup te laten verschijnen zoals je dat regelmatig ziet op nieuwsblad en laatste nieuws. Het lijkt op een layer dat gelegd wordt over de hele site zonder dat er een nieuw venster wordt geopend. Als je die dag de reklame wegklikt blijft ze weg voor de volgende 24uur, daarna is deze terug.
Iemand een idee ??
Alvast bedankt!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: dhtml scripten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/04, 10:56:54 »
Dag Quebo, je vraag staat hier goed hoor.
Waarschijnlijk is die popup die je bedoelt een DIV.

http://www.google.com/search?q=div+popup
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: dhtml scripten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/04, 15:11:46 »
Je kunt met jQuery een (tijdelijke) extra div over je pagina heen leggen, die je door erop te klikken weer kunt verwijderen. Waarschijnlijk is het ook wel mogelijk om een div maar 1x per 24 uur te tonen, dit heb ik alleen zelf nog niet gedaan.

Voor meer informatie over jQuery:

http://jQuery.com
http://www.w3schools.com/jquery/default.asp

Offline bram103

  • Lid
Re: dhtml scripten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/04, 18:52:32 »
http://colorpowered.com/colorbox/
Een plugin voor JQuery hiermee heb je denk ik alles, behalve de 24 uur truc, helemaal compleet.
Voor de 24 uur truc zul je denk ik iets met cookies moeten verzinnen.

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: dhtml scripten
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/04, 22:29:45 »
Ik denk dat je het moet kunnen zonder een plugin. Je kunt een div over de huidige pagina heen leggen die zo groot is als de pagina zodat alle content onder die div onklikbaar op. Daarin kun je dan weer een div maken waarin je bericht/plaatje komt te staan.

Offline Quebo

  • Lid
Re: dhtml scripten
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/05, 03:21:48 »
Wat een snelle reacties! In ieder geval, deze zullen voldoen - mooi!
Thx!

Offline bram103

  • Lid
Re: dhtml scripten
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/05, 19:30:41 »
Citaat
Ik denk dat je het moet kunnen zonder een plugin. Je kunt een div over de huidige pagina heen leggen die zo groot is als de pagina zodat alle content onder die div onklikbaar op. Daarin kun je dan weer een div maken waarin je bericht/plaatje komt te staan.

Het kan absoluut zonder plugin. Het kan zelfs zonder JQuery. Maar dat is helemaal het punt niet. Punt is dat een plugin zo'n beetje de meest kant en klare mogelijkheid is. Wat je uiteindelijk gebruikt hangt af van wat je doel is en wat de randvoorwaarden zijn. Wil je leren programmeren of mag er absoluut geen overhead in zitten, vogel het dan helemaal zelf uit m.b.v. enkel javascript. Heb je het nodig voor een site en moet het alleen zijn werk doen, neem dan een plugin. Javascript en Jquery gebruiken is een beetje van beide.

Offline Quebo

  • Lid
Re: dhtml scripten
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/06, 00:37:40 »
had nog nooit gehoord van JQuery, maar wat een fantastische bibliotheek !!

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: dhtml scripten
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/06, 09:10:18 »
Het kan absoluut zonder plugin. Het kan zelfs zonder JQuery. Maar dat is helemaal het punt niet. Punt is dat een plugin zo'n beetje de meest kant en klare mogelijkheid is. Wat je uiteindelijk gebruikt hangt af van wat je doel is en wat de randvoorwaarden zijn. Wil je leren programmeren of mag er absoluut geen overhead in zitten, vogel het dan helemaal zelf uit m.b.v. enkel javascript. Heb je het nodig voor een site en moet het alleen zijn werk doen, neem dan een plugin. Javascript en Jquery gebruiken is een beetje van beide.

Je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde er eigenlijk mee aan te geven dat het kan met jQuery zonder dat je daarvoor een plugin hoeft te gebruiken. Als je nieuw bent met het gebruik van jQuery is het misschien een stap te ver om direct plugins te gaan gebruiken.