Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [HELP]Muis & toetsenboord  (gelezen 7797 keer)

Offline Ricardo92

  • Lid
[HELP]Muis & toetsenboord
« Gepost op: 2010/02/03, 17:59:30 »
Beste lezer,

Ik heb vandaag Ubuntu van deze site gedownload, omdat ik het ook nodig heb voor school. Maar nu wil ik 't installeren via Wubi, alles is verder goed gegaan alleen me muis en toetsenbord reageert niet in Ubuntu. Ze doen helemaal niks, toen heb ik geprobeerd om van USB poort te wisselen maar opnieuw helemaal niks. Daarna dacht ik nou misschien doet die 't wel via een boot vanaf de cd. Maar weer geen suc6  :'( Ik zou het niet weten hoe ik me muis en toetsenboord aan de praat krijg op Ubuntu, kunnen jullie mij misschien helpen?

Ik heb een muis en toetsenbord van Acer (die standaard bij me computer zat)

Heel erg bedankt,

Ricardo

Offline Mario

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/03, 18:41:13 »
In een Wubi installatie willen dingen wel eens niet lopen zoals het moet.
Je simuleert namelijk een ubuntu-besturingsysteem binnenin Windows.
Je vertelt hier dat je ubuntu nodig hebt voor school , wat is de bedoeling ervan (nieuwsgierig).
Indien je een live-CD van Ubuntu hebt gedownload kun je deze ook eens uittesten op je Pc.
In je Bios de opstartmedia wijzigen naar CD en van hierop opstarten (doet geen schade vaan je bestaande systeem).
Dit is een betere manier om te checken of alle hardware van je PC ondersteunt wordt.
Een nadeel wijzigingen worden niet bewaard.
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Offline Ricardo92

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/03, 19:18:39 »
Dankjewel,

Ik doe een ICT opleiding AO(Applicatie Ontwikkelaar) en we doen veel programmeren (dalijk ook voor Linux software). Maar ik heb 'm al geboot van af de CD via me bios, maar als de installatie er dan is om de taal te selecteren valt me muis + toetsenbord uit. Ik heb de 32 bit versie van Ubuntu trouwens en een 64 bit windows 7, ligt 't misschien daar ergens aan?

Of zou het nog ergens anders kunnen liggen?

Offline Mario

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/03, 19:29:44 »
Klinkt als een hardwareprobleem .specificaties pc en ubuntuversie?
is er nog een mogeljkheid op je PC om  een ps2 toetsenbord en muis te hangen.
Een mogelijkheid is om in je bios iets zoals legacy usb support uit te schakelen.
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Offline timosha

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/03, 19:42:32 »
Start eens op met de Windows 7 Recovery of installatie CD/DVD. Laat het lopen tot aan de taal en toetsnbordkeuze. Kijk of Uw muis werkt. Indien ja, is er niets mis met de USB instellingen in de BIOS.

Ik weet uit ervaring dat bv. de Ubuntu 9.10 installatie CD heel raar kan doen met USB poorten. Ik heb regelmatig problemen met een USB CD/DVD drive.

Doet het volgende: start op van de Ubuntu Live CD. Laat hem lopen tot aan het hoofdmenu. Dan ontkoppel toetsenbord en muis van de USB poorten, wacht 30 sec. en koppel alles weer aan. Gebruik dan de pijltoetsen om door het menu te navigeren. Als dat werkt zou alles in orde moeten zijn.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Ricardo92

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/03, 21:13:47 »
Klinkt als een hardwareprobleem .specificaties pc en ubuntuversie?
is er nog een mogeljkheid op je PC om  een ps2 toetsenbord en muis te hangen.
Een mogelijkheid is om in je bios iets zoals legacy usb support uit te schakelen.

Mijn computer

Intel core 2duo E 4700@ 2.60Ghz, 4GB RAM, Nvidia Geforce 9300 GE

Uhm, dat 2de zou ik niet weten ik weet wel dat ik geprobeerd heb om een andere muis te koppelen dus het probleem ligt aan me USB poorten als Ubuntu opstart.


@timosha ik ga dat even proberen maar m'n muis en toetsenboord werkt overal goed (behalve @ ubuntu maar dat laatste ga ik nog even proberen)^^
« Laatst bewerkt op: 2010/02/03, 21:16:50 door Ricardo92 »

Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/03, 21:17:43 »
In een Wubi installatie willen dingen wel eens niet lopen zoals het moet.
Je simuleert namelijk een ubuntu-besturingsysteem binnenin Windows.
Je vertelt hier dat je ubuntu nodig hebt voor school , wat is de bedoeling ervan (nieuwsgierig).
Indien je een live-CD van Ubuntu hebt gedownload kun je deze ook eens uittesten op je Pc.
In je Bios de opstartmedia wijzigen naar CD en van hierop opstarten (doet geen schade vaan je bestaande systeem).
Dit is een betere manier om te checken of alle hardware van je PC ondersteunt wordt.
Een nadeel wijzigingen worden niet bewaard.
Even een opmerking: er wordt niets gesimuleerd. Ubuntu start op vanaf een NTFS-schijf, en daarmee houden de verschillen tussen Wubi en een "echte" Ubuntu wel op.

Offline Mario

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/03, 21:26:18 »
Wat ik bedoel dat in een wubi-installatie ubuntu virtueel op een ntfs-systeem draait.
Wat een groot verschil maakt met een daadwerkelijke installatie of een life-CD waarmee ubuntu dan werkt met je werkelijke hardware.
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Offline Ricardo92

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/03, 21:29:17 »
Maar als ik de echte ubuntu installeert via de cd via m'n boot menu, vallen me muis en toetsenbord al uit bij het kiezen van de taal. Ik probeer dan ook echt alle USB poorten maar niks werkt dan helaas  :'(

Offline timosha

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/03, 21:29:52 »
Wubi kan je vergelijken met wow64 (Windows On Windows) op een Windows 7 64 bits systeem.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline timosha

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/03, 21:33:10 »
Dan zie ik maar twee oplossingen:
1) Nieuwe Ubuntu CD Live CD maken;
2) Wubi onder Windows opstarten van een ISO image;
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Ricardo92

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/03, 21:34:56 »
Wubi kan je vergelijken met wow64 (Windows On Windows) op een Windows 7 64 bits systeem.

Ok, maar dan als ik via de Live-cd wilt installeren (dus de echte ubuntu gebeurd precies het zelfde). Kan het misschien zijn dat ik de 64 bit ubuntu moet installeren?


@timosha wat bedoel je precies met "Wubi onder Windows opstarten van een ISO image"

ps. echt bedankt voor jullie hulp!

Offline Mario

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/03, 21:53:12 »
Het probleem zal waarschijnlijk in grub zitten ofwel gaat er iets fout met de usb-poorten (irq-probleem)
ofwel worden het keyboard en de muis niet als zodanig herkend.
Even ter controle de muis en het toetsenbord werken in bios.
In het bios staan er ook mogelijks configuratiemogelijkheden van usb keyboard en muis
iets in de aard van keyboard support by bios or os.hier kiezen voor bios
hetzelfde voor de muis
     

PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Offline timosha

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/03, 21:56:25 »
Keyboard en muis werken onder Windows. Dus, USB in de BIOS is in orde.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline timosha

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/03, 21:59:45 »
Wubi kan je vergelijken met wow64 (Windows On Windows) op een Windows 7 64 bits systeem.

Ok, maar dan als ik via de Live-cd wilt installeren (dus de echte ubuntu gebeurd precies het zelfde). Kan het misschien zijn dat ik de 64 bit ubuntu moet installeren?


Daar zeg je iets !!!! Kan best zijn dat die Live CD alleen 32 bit USB drivers aan boord heeft. Maak een 64 bits Ubuntu Live CD en ga tot in het keuze menu. Als de pijltoetsen dan werken is het opgelost.

Trouwens als je een 64 bits processor hebt is het sowieso beter om 64 Bits Ubuntu te installeren.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Mario

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/03, 23:32:27 »
Omdat usb keyboard en muis in besturingsysteem werken wil niet zeggen dat ze in bios ondersteund worden!
Heb hierzelf zo een systeem en als je de usb-ondersteuning in de bios niet inschakeld kan je grub geen keuze maken.
Pas op met de stelling dat je op een 64_bits Processor beter een 64_bits systeem draait .
Dit is namelijk niet altijd waar.
Dit hangt namelijk ook van je moederbord en de overige componenten af.
Over het algemeen kan je aannemen dat een 32_bits OS bijna overal op draait doch bij een 64_bits kun je af en toe voor een verassing staan.
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Offline Ricardo92

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/04, 09:37:21 »
Ok, ik heb nu de 64bit geprobeerd maar het zelfde probleem =[ Precies als Ubuntu start valt alles uit, in me bios werkt me muis en toetsenbord wel gewoon, maar waar ongeveer in me bios kan ik na gaan of alles goed staat? :)

Offline timosha

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #17 Gepost op: 2010/02/04, 09:45:03 »
Dat is niet goed ! In de BIOS setup staat een functie USB. Kijk eens na hoe die staat. Er zijn meestal verschillende mogelijkheden zoals HighSpeed, Legacy, enz...

Als je de functie Legacy kan aanzetten dan zet die aan (dat is compatibiliteit met USB 1.1). Als er een functie USB BIOS Support is zet die dan ook aan.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/04, 09:47:12 door timosha »
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Ricardo92

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #18 Gepost op: 2010/02/04, 11:27:34 »
Ok, ik ga dat als ik thuis kom even proberen zit nu op school maar heel erg bedankt =] Ik post het weer als er iets niet lukt, maar heel erg bedankt voor iedereen z'n hulp

Offline timosha

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #19 Gepost op: 2010/02/04, 11:46:39 »
Omdat usb keyboard en muis in besturingsysteem werken wil niet zeggen dat ze in bios ondersteund worden!
Heb hierzelf zo een systeem en als je de usb-ondersteuning in de bios niet inschakeld kan je grub geen keuze maken.
Pas op met de stelling dat je op een 64_bits Processor beter een 64_bits systeem draait .
Dit is namelijk niet altijd waar.
Dit hangt namelijk ook van je moederbord en de overige componenten af.
Over het algemeen kan je aannemen dat een 32_bits OS bijna overal op draait doch bij een 64_bits kun je af en toe voor een verassing staan.


Ik stel voor dat wij eerst dit probleem trachten op te lossen. Daarna kunnen wij een draadje opzetten "32 vs. 64 bit".
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Offline Ricardo92

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #20 Gepost op: 2010/02/04, 17:27:44 »
Ik heb alles geprobeerd geen suc6, maar ik heb Ubuntu net opgestart vanaf een cd zonder installatie maar dan weer als ubuntu opstart valt me muis en toetsenboord gelijk uit. Maar ubuntu gaf een melding rechts boven een een soort chip met een slotje erop, iets over hardware. Zou dit het probleem kunnen zijn?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/04, 17:46:56 door Ricardo92 »

Offline Ricardo92

  • Lid
Re: [HELP]Muis & toetsenboord
« Reactie #21 Gepost op: 2010/02/05, 13:24:55 »
Heeft iemand nog wat? Want ik weet wel wat het probleem is, ik heb namelijk een usb toetsenboord en me USB poorten doen het niet zodra ubuntu opstart. Wat zou ik hier aan kunnen doen?

dankje