Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu aanpas beschrijving  (gelezen 4116 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Xubuntu aanpas beschrijving
« Gepost op: 2012/01/14, 21:25:10 »
Hallo,
kan iemand eens kijken op de pagina
http://www.dbos.nl/Xubuntu/Mijn_aanpassingen/
of het te begrijpen is ?
Wat voor de één zo klaar als een klontje is, kan voor een ander erg onbegrijpbaar zijn.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu aanpas beschrijving
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/14, 23:27:53 »
Het is wel duidelijk voor mij. Alleen met de installatie van de nodige software denk ik dat de smaken kunnen verschillen. Misschien is het handig om een voorbeeld te maken hoe je een zelfgekozen progje kan toevoegen (en/of verwijderen) van die string.

Ook een duidelijkere handleiding voor de opmaak van zo'n teksbestandje en waar je dat dient te plaatsen is misschien wel handig. Eventueel vermelden of je dat daarna dient te verwijderen en of het permanent op die plaats moet staan. Ik denk maar als een beginner ;)

Voor de kleurvernadering van de werkbalk; hoe kan je een eigen kleur toevoegen buiten grijs ? (ik bedoel maar, waar haal je die code vandaan ? )

Ik zie bij de verwijdering van progjes in de string nautilus staan ; dat is toch niet standaard in Xubuntu ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu aanpas beschrijving
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/14, 23:59:30 »
Staat standaard zo in Xubuntu.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu aanpas beschrijving
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/15, 10:34:41 »
Het is wel duidelijk voor mij. Alleen met de installatie van de nodige software denk ik dat de smaken kunnen verschillen. Misschien is het handig om een voorbeeld te maken hoe je een zelfgekozen progje kan toevoegen (en/of verwijderen) van die string.
Het is niet mijn bedoeling om een cursus te schrijven, maar een beknopte handleiding.
Voor een stap-voor-stap handleiding is de beschrijving van Pjotr beter.

Ook een duidelijkere handleiding voor de opmaak van zo'n teksbestandje en waar je dat dient te plaatsen is misschien wel handig. Eventueel vermelden of je dat daarna dient te verwijderen en of het permanent op die plaats moet staan. Ik denk maar als een beginner ;)
Dat staat beschreven, "de files in /home/<naam>/bin zetten en na een reboot ......."
Misschien niet duidelijk genoeg ?

Voor de kleurvernadering van de werkbalk; hoe kan je een eigen kleur toevoegen buiten grijs ? (ik bedoel maar, waar haal je die code vandaan ? )
Jij hebt geen XFCE ?
Wanneer je dit volgt, krijg je ook een grafische keuze mogelijkheid, kan je schuiven naar de kleur die jij wilt.
Maar dit is bedoeld als een eerste opzet, wanneer dit lukt, dan ga je vanzelf verder met ontdekken en aanpassen.

Ik zie bij de verwijdering van progjes in de string nautilus staan ; dat is toch niet standaard in Xubuntu ?
Ook daar heb ik het over in het begin, al mijn installaties gebruiken dezelfde bash files, dus er worden ook programma's verwijderd die niet geïnstalleerd zijn (b.v. nautilus), maar ook programma's geïnstalleerd, die er al zijn (b.v. Thunderbird).
Dit komt, omdat ik altijd wil weerken met de programma's waar ik aan gewend ben, of die ik goed vind.

Mogelijk dat e.e.a. onduidelijk beschreven is ?
« Laatst bewerkt op: 2012/01/15, 10:36:51 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu aanpas beschrijving
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/15, 11:13:03 »
@Ron voor mij  is het duidelijk genoeg dat wel.  Xfce heb enkel eens een testrit gegeven, blijkbaar te kort (XD) .

Ik dacht enkel aan de personen die jouw handleiding voor de eerste keer lezen ;) en zo'n opzet zouden willen uitproberen.

Van nautilus wist ik niet dat ie in Xubuntu zit, dat is nieuw voor mij.

Buiten die opmerkingen zit alles wel goed hoor.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu aanpas beschrijving
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/15, 11:28:53 »
Ron heeft een aantal interessante ontdekkingen gedaan over Xubuntu.... Zo voegen we allemaal wat toe.  :)

Voor alle duidelijkheid: Nautilus zit niet in Xubuntu, hoor... Sterker nog, die veroorzaakt storingen wanneer je hem in Xubuntu erbij installeert. Het enige wat er wel in Xubuntu kan zitten, is enkele kleine *onderdeeltjes* van Nautilus.

In mijn Xubuntu 11.10 zitten bijvoorbeeld libnautilus en nautilus-data. Die hebben waarschijnlijk een ondersteunende functie voor een ander programma. Kan geen kwaad.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu aanpas beschrijving
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/15, 16:43:43 »
Want gaan deze files dan automatisch lopen na een reboot? En als dat zo is, gaan ze dan niet bij wlke reboot vanzelf?
Dat is een goede, daar moet ik even over nadenken, hoe ik dit in het Nederlands moet neerzetten.

Kleine uitleg: Bij het opstarten kijkt het systeem of de map /home/<naam>/bin bestaat, is deze aanwezig, dan wordt de map opgenomen in het path en hoef je dus niet meer de locatie aan tegeven.
Heb je (zoals ik) een bash file om te update/upgraden met de naam "up" daar staan, dan kan je in een terminal gewoon up typen en hoef je niet /home/<naam>/bin/up in te voeren.
Het lijkt dan een "gewoon" commando.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu aanpas beschrijving
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/15, 17:11:50 »
Het is wel duidelijk voor mij. Alleen met de installatie van de nodige software denk ik dat de smaken kunnen verschillen. Misschien is het handig om een voorbeeld te maken hoe je een zelfgekozen progje kan toevoegen (en/of verwijderen) van die string.

Ook een duidelijkere handleiding voor de opmaak van zo'n teksbestandje en waar je dat dient te plaatsen is misschien wel handig. Eventueel vermelden of je dat daarna dient te verwijderen en of het permanent op die plaats moet staan. Ik denk maar als een beginner ;)

Voor de kleurvernadering van de werkbalk; hoe kan je een eigen kleur toevoegen buiten grijs ? (ik bedoel maar, waar haal je die code vandaan ? )

Ik zie bij de verwijdering van progjes in de string nautilus staan ; dat is toch niet standaard in Xubuntu ?
Kun je zien hoe slim Xubuntu in elkaar steekt ze gebruiken van elk wat ,Nautilus deeltjes , Gnome deeltjes en XFCE en daar maken ze de ideale Distro van.
Nautilus deeltjes worden o.a gebruikt door en voor de Totem plugin die automatisch mee geinstall, word mits je ook Totem installeerd.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/15, 17:13:47 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Xubuntu aanpas beschrijving
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/15, 17:22:59 »
@wanda: ja daar verschiet ik in feite echt van. Maar is dat niet een beetje als een 'samenraapsel' op den duur ? Ik bedoel maar gaat het niet ten koste van stabiliteit ?

In ieder geval gaat de Xubuntu-CD er vanavond terug in op mijn HP'tje .
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu aanpas beschrijving
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/15, 18:29:14 »
Mijn Xubuntu draait even stabiel als dat Hardy LTS  , Lucid LTS of Mint Isadora LTS liepen alleen ,veel sneller. :D
Neem nu Lucid daar gebruikte ik ook al Xfce Burn is altijd goed gegaan , en Xfce Task manager is altijd goed gegaan.

Kijk als je nu Nautilus zelf installeerd ,kan een tijdje goedgaan maar geheid hij loopt een keer in de soep en goed in de soep.
Xubuntu is eigenlijk Ubuntu maar met de Bestands beheerder Thunar en de Windows manager XFCE.
Plus natuurlijk een paar gerelateerde XFCE progjes.
Komt natuurlijk nog wat meer bij kijken ,maar echt hij is oerstabiel zelf de 12.04 Alpha draait hier op mijn werk machine nog geen enkel probleem gehad.
Goed 1 keer met een update van Libreoffice-core maar dat had niks met Xubuntu te doen.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/15, 19:36:16 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu aanpas beschrijving
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/15, 19:09:40 »
Kijk als je nu Nautilus zelf installeerd ,kan een tijdje goedgaan maar geheid hij loopt een keer in de soep en goed in de soep.
Wanneer je nautilus installeerd in XFCE, dan kan je zelfs het bureaublad niet meer instellen, dat wordt "ergens" geblokkeerd.
XFCE steunt op Gnome, maar lijkt meer op Gnome-2 dan de nieuwe Gnome-3 :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu aanpas beschrijving
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/15, 19:13:56 »
Mijn ervaring: Xubuntu 11.10 is rotsvast stabiel, en Xubuntu 12.04 LTS zal dat ongetwijfeld straks ook zijn. Daar kun je op vertrouwen.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu aanpas beschrijving
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/15, 19:44:44 »
Mijn ervaring: Xubuntu 11.10 is rotsvast stabiel, en Xubuntu 12.04 LTS zal dat ongetwijfeld straks ook zijn. Daar kun je op vertrouwen.  :)
Er zijn nu eenmaal dingen die je niet moet doen, nautilus installeren in er één van.
Een andere fout is KDE installeren, XFCE gaat dan op tilt (op mijn PC).
KDE programma's geven geen probleem, die werken allemaal (voor zover bij mij bekend).
Gnome, Xfce en LXDE mag je zonder limiet mixen (voor zover bij mij bekend).
Alles heb ik gedaan in 12.04, en daar heb ik veel van geleerd.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.