Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer en Scanner Delen  (gelezen 18846 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Printer en Scanner Delen
« Gepost op: 2009/07/08, 23:57:07 »
Het artikel http://wiki.ubuntu-nl.org/PrinterScannerDelen is aan onderhoud toe. Zie: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrinterDelen

De beschreven procedure werkte prima voor het delen van printers (cups!) in 8.04 en 8.10 maar in 9.04 zijn de schermen anders.

Het artikel beschrijft ook het delen van een scanner. In de huidige beschrijving zitten echter een paar foutjes. Ook de referentie-site waar deze procedure van vertaalt is meld ook dat er problemen zijn (met bepaalde versies).

Op de Engelstalige wiki en help vindt ik wel artikelen over het delen van een scanner. Maar deze zijn lastig of werken niet (zondermeer).

Wat nu? Omdat ik van mening ben dat het delen van de printer een belangrijkere (en veel gebruikte) netwerkfunctie is snel onderhoud belangrijk. Belangrijker dan het delen van de scanner. Ik wil het artikel splitsen in alleen 'Printer Delen': http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrinterDelen

Kan voor 'Scanner Delen' een apart artikel worden gemaakt? Dit is ook een ander onderdeel: (x)inetd en sane

Het artikel 'Scanner Delen' is er (nog) niet. Er zijn meerdere beschrijvingen in omloop en het is (mij nog) onduidelijk wat hiervoor de correcte procedure is.
Klik links bovenin op Documentatie


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/10, 21:33:25 »
Printen voor de Windows clients toegevoegd. :)
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrinterDelen
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/16, 23:30:36 »
Citaat
Kan voor 'Scanner Delen' een apart artikel worden gemaakt? Dit is ook een ander onderdeel: (x)inetd en sane

Het artikel 'Scanner Delen' is er (nog) niet. Er zijn meerdere beschrijvingen in omloop en het is (mij nog) onduidelijk wat hiervoor de correcte procedure is.

Dat is er nu wel ;).

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/20, 18:24:19 »
En als de server Windows draait? Hier staat de printer naast de XP-desktop, maar mijn laptop draait oa Ubuntu. Graag daarover meer informatie.

mvg
Thijs

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/20, 19:34:53 »
Citaat
En als de server Windows draait? Hier staat de printer naast de XP-desktop, maar mijn laptop draait oa Ubuntu. Graag daarover meer informatie.

mvg

Dan moet je even het artikel printen in Ubuntu lezen, de sectie "Printen over het netwerk" om precies te zijn ;)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/20, 21:49:53 »
Dat gaat snel! ;) =D Bedankt.

Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/02, 08:11:59 »
Citaat
Kan voor 'Scanner Delen' een apart artikel worden gemaakt? Dit is ook een ander onderdeel: (x)inetd en sane

Het artikel 'Scanner Delen' is er (nog) niet. Er zijn meerdere beschrijvingen in omloop en het is (mij nog) onduidelijk wat hiervoor de correcte procedure is.

Dat is er nu wel ;).

Ik probeer deze pagina te volgen om mijn scanner te delen.
De pc waar hij fysiek aan verbonden is, draait Ubuntu 8.04.
Echter, bij stap 1 in die how-to gaat het al niet. Ik moet daar iets aanpassen in het bestand /etc/inetd.conf. Maar dit bestand bestaat bij mij niet.

Iemand een idee - wat nu?

Bedankt,

Steven

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/02, 10:13:26 »
Bedankt voor de opmerking. Is op je computer misschine xinetd in gebruik?

Dat kan je controleren met de opdracht:
aptitude search xinetd
Als op de1e positie de letter 'i' staat, is dat zo.

Het artikel beschrijft inderdaad niet wat te doen als noch inetd noch xinetd geinstalleerd is. :|
Mogelijk kan de oplossing eenvoudig zijn door het pakket xinetd alsnog te installeren maar dat is een (nog) ongetest advies.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/02, 16:56:46 »
Nope, xinet.d is ook niet in gebruik.
Ik zoek verder, bedankt voor je reactie.
Voordat ik allerlei zaken ga installeren, ga ik eerst maar zoeken of het sowieso gaat werken.

Groetend,

Steven

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/02, 21:16:04 »
Het artikel is nog "In Aanbouw" en met name vanwege het ontbreken van een duidelijke server configuratie voor de versies <9.04.

Als je het hebt opgelost hoor ik graag hoe! :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/03, 10:46:21 »
Als je het hebt opgelost hoor ik graag hoe! :)

Uiteraard :)

Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/07, 12:10:21 »
Goed, ik ben er weer mee aan de gang gegaan.
Allereerst heb ik stap voor stap dit artikel gevolgd:
http://wiki.ubuntu-nl.org/PrinterScannerDelen
Dus ook alles ge"installeerd wat nodig was, enz.

Nog steeds heb ik geen /etc/inetd.conf
Echter: volgens de referentie-pagina (in het Engels), hoeft dat ook niet. Volgens dit Engelse artikel moet ik OF inetd.conf wijzigen, OF xinetd.conf
Ik heb op basis daarvan dus alleen die xinetd.conf gewijzigd.

De cliënt heb ik vervolgens ook volgens het NL-artikel geconfigureerd.
Helaas:
scanimage -L
levert niet de gewenste output - hij ziet de scanner niet.

Goed, nu probeer ik dit artikel nog te volgen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ScannerDelen/
Daar wordt me wel e.e.a. duidelijk, maar nog steeds loop ik aan tegen het feit, dat de map /etc/group niet bestaat. En hier heb ik toch wat vrees om die map zomaar aan te maken. Wat moet ik hiermee?

EDIT:

Ik zie nu, dat ik had moeten zoeken naar het bestand /etc/group,
hetgeen natuurlijk wel bestaat.
Ik heb daar de gewenste aanpassing in gedaan.
Wanneer ik de mogelijkheid heb om achter de cliënt te zitten, zal ik me weer melden, met de mededeling of het gelukt is.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/07, 12:20:59 door Steven Klein Haneveld »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/07, 12:59:13 »
Goed, nu probeer ik dit artikel nog te volgen:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ScannerDelen/
Daar wordt me wel e.e.a. duidelijk, maar nog steeds loop ik aan tegen het feit, dat de map /etc/group niet bestaat. En hier heb ik toch wat vrees om die map zomaar aan te maken. Wat moet ik hiermee?

EDIT:

Ik zie nu, dat ik had moeten zoeken naar het bestand /etc/group,
hetgeen natuurlijk wel bestaat.
Ik heb daar de gewenste aanpassing in gedaan.
Dit artikel is het nieuwe artikel. Het andere artikel is verouderd. Pas op met de aanpassing in /etc/group: wat daar staat is een "voorbeeld". Dat zou ik hier niet kunnen toepassen omdat groepnummer 105 voor iets anders in gebruik is.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/07, 13:05:46 »
@Femke98: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PrintenInUbuntu#Printenoverhetnetwerk

Je moet wel het netwerkadres en printernaam weten van de draadloze aansluiting. Kijk ook in de handleiding.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/07, 14:26:17 »
Citaat van: mezelf
Wanneer ik de mogelijkheid heb om achter de cliënt te zitten, zal ik me weer melden, met de mededeling of het gelukt is.
Het is helaas (nog) niet gelukt: mijn scanner wordt niet 'gezien' door de client.

Na wat overwegingen, heb ik een paar vraagjes, misschien dat een paar antwoorden me op het goede spoor zetten.

Citaat uit dit artikel:    http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ScannerDelen/
Citaat
Voeg nu de volgende lijn toe aan /etc/sane.d/saned.conf om de scanner te delen met al de computers op je netwerk :
192.168.1.0/24
Zou ik daar het IPadres van de client moeten invullen?
Maar mijn netwerk is DHCP - dus die IPadressen wijzigen nogal eens. Kan ik het dan ook oplossen, door in te vullen
laptop.local(waar 'laptop' dan de computernaam van de client is)

En direct daarna (citaat uit hetzelfde artikel):
Citaat
Nu moet je saned toevoegen aan de groep scanner in het bestand /etc/group. Zo kan het er dan bijvoorbeeld uitzien :
scanner:x:105:saned
Heb ik gedaan. Zou ik dit nu moeten kunnen terugzien in
- Systeem - Beheer - Gebruikers en Groepen - Groepen beheren - scanner???
Als ik daar kijk, zie ik gewoon mijn eigen gebruiker en de root staan. Saned staat er niet bij.

Of: zou er nog een "gebruiker" genoemd "saned" aangemaakt moeten worden? Als ik de handleiding volg, wordt slechts die groep aangemaakt, maar in die groep zou toch ook de gebruiker "saned" moeten staan?

Bovenstaande vermoed ik, vanwege dit bugrapport op Launchpad:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/sane-backends/+bug/229343
Citaat van: Paul Worrall (on Launchpad)
saned is started by inetd with user name "saned" so, hacking the file "/usr/share/hal/fdi/policy/10osvendor/20-acl-management.fdi" I created the attached file in "/etc/hal/fdi/policy/20-acl-management.fdi" which ensures that user "saned" always has access to the scanner. This seems to resolve the problem.
"user name saned"
Die gebruikersnaam wordt nergens aangemaakt - moet dat niet alsnog gedaan worden?

Wellicht dat jullie antwoorden me in de goede richting duwen.
Lukraak uitproberen ben ik wat huiverig voor.....

Groetend,

Steven

Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/07, 14:39:34 »
Tja, die had ik al gezien, maar ik vind dat te summier eerlijk gezegd.

Het lijkt zo eenvoudig, maar is het absoluut niet. Maar dat kan misschien ook wel aan mij liggen, ik weet het niet.

Weet je zeker, dat je beschikt over een netwerkprinter?
Niet elke usb-printer kun je zomaar aan je router hangen.
En: kun je vanaf de pc boven wél al draadloos printen? Of lukt het daar ook niet mee?

Als je dus wel degelijk een printer met - al of niet ingebouwde - (draadloze) printserver hebt, dan is het echt wel eenvoudig. Zo summier als het er staat, zo weinig hoef je ook maar te doen.

Stap 1: achterhaal het netwerk-adres van de printer
Stap 2: achterhaal de naam van de printer
Lukt dit?

Stap 3:   (doe dit in elke computer vanwaar je wilt printen)
a. Zorg dat de printer aanstaat.
b. Ga naar Systeem > Beheer > Afdrukken
c. Kies Nieuwe Printer.
d. Kies voor een ander type netwerkprinter.

Stap 4:
a. Voer het achter smb:// het netwerkadres en printernaam van de printer in, gescheiden door een '/' teken (bijv: 192.168.1.2/HP).
b. Kies afhankelijk van het merk en model het juiste stuurprogramma.
c. Voer eventueel een eigen omschrijving en locatie van de printer in.
d. Klik op Toepassen.

Kun je aangeven waar het niet lukt? Dan kunnen we specifieker zijn in de te nemen stappen.

Groet

Steven

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/07, 16:09:01 »
Citaat uit dit artikel:    http://wiki.ubuntu-nl.org/community/ScannerDelen/
Citaat
Voeg nu de volgende lijn toe aan /etc/sane.d/saned.conf om de scanner te delen met al de computers op je netwerk :
192.168.1.0/24
Zou ik daar het IPadres van de client moeten invullen?
Maar mijn netwerk is DHCP - dus die IPadressen wijzigen nogal eens. Kan ik het dan ook oplossen, door in te vullen
laptop.local(waar 'laptop' dan de computernaam van de client is)
In principe zou dit gewoon moeten werken: 192.168.1.0/24, want hiermee geef je alle computers met IP adres 192.168.1.X toegang.
Staat je netwerk en DHCP zo ingesteld dat je adressen er anders uit zien, bijvoorbeeld 192.168.0.X, dan moet je dat natuurlijk aanpassen.
Hostnames zouden kunnen werken, maar ik weet verder niet hoe betrouwbaar dat is.

Citaat
En direct daarna (citaat uit hetzelfde artikel):
Citaat
Nu moet je saned toevoegen aan de groep scanner in het bestand /etc/group. Zo kan het er dan bijvoorbeeld uitzien :
scanner:x:105:saned
Heb ik gedaan. Zou ik dit nu moeten kunnen terugzien in
- Systeem - Beheer - Gebruikers en Groepen - Groepen beheren - scanner???
Als ik daar kijk, zie ik gewoon mijn eigen gebruiker en de root staan. Saned staat er niet bij.

Of: zou er nog een "gebruiker" genoemd "saned" aangemaakt moeten worden? Als ik de handleiding volg, wordt slechts die groep aangemaakt, maar in die groep zou toch ook de gebruiker "saned" moeten staan?
Standaard geeft het "gebruikers en groepen"-programma niet alle gebruikers en groepen weer.
Dit is makkelijk omdat je in de meeste gevallen niet alle "systeemgebruikers" hoeft te zien.
Nu is het wel handig om ze te zien, zodat je de instellingen aan kan passen.
Wil je alle gebruikers zien, dan moet je in de gconf-editor even een vinkje zetten bij /apps/gnome-system-tools/users/showall

Citaat
Bovenstaande vermoed ik, vanwege dit bugrapport op Launchpad:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/sane-backends/+bug/229343
Citaat van: Paul Worrall (on Launchpad)
saned is started by inetd with user name "saned" so, hacking the file "/usr/share/hal/fdi/policy/10osvendor/20-acl-management.fdi" I created the attached file in "/etc/hal/fdi/policy/20-acl-management.fdi" which ensures that user "saned" always has access to the scanner. This seems to resolve the problem.
"user name saned"
Die gebruikersnaam wordt nergens aangemaakt - moet dat niet alsnog gedaan worden?
Die discussie kan wat verwarrend zijn, omdat het over meerdere Ubuntu-versies gaat en over verschillende scanners, dus ook verschillende drivers.
Als ik het goed begrepen heb, wordt saned niet meer via (x)inetd gestart in Jaunty. Dan kan je dus geen workaround voor Hardy of Intrepid gebruiken.
Er staan ook nogal wat verschillende "oplossingen" in, van saned uitvoeren als root, tot aan het toevoegen van sane aan de "lp" groep.

Dat laatste lijkt me het minst ingrijpend en het veiligst. Voeg de sane- of saned-gebruiker toe aan de lp-groep.
Je kan ook je eigen login toevoegen aan die groep. (dit loste bij mij ook een probleempje op met printen en scannen)
Hierna wel even rebooten, of even uit- en inloggen en alle relevante services herstarten.

Citaat
Wellicht dat jullie antwoorden me in de goede richting duwen.
Lukraak uitproberen ben ik wat huiverig voor.....
Heel goed dat je niet zomaar van alles aanpast :)
Ik denk dat het aanpassen van de lp-groep het minste risico met zich meebrengt. Schrijf wel even op wat je precies hebt aangepast, zodat je het kan terugdraaien. Het is ook handig als je eens een nieuwe installatie doet.
Als je niet zo wil "gokken" met systeeminstellingen, dan moet je even kijken naar de laatste 2 reacties (van Jamie Strandboge en Distro-jumper)
Als de rechten van /dev/bus/usb/... niet kloppen, dan zou je dat waarschijnlijk ook op kunnen lossen via HAL, maar dan moet je wel heel goed opletten dat je het goede bestand voor de goede distro hebt. Hardy, Intrepid en Jaunty kunnen heel veel verschillen wat dat betreft.

Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/12, 07:31:42 »
Johan, bedankt voor je uitgebreide antwoord.

* Van die ip-adressen: dat is helder.

* Van de gebruiker "saned": ook duidelijk. Ik zie die gebruiker nu wel staan onder de groep "scanner", maar nog niet in de lijst met alle gebruikers. Niettemin denk ik dat het goed is zo.

* Van die launchpad-discussie:

Citaat van: Johan van Dijk
Citaat van: Steven Klein Haneveld
Bovenstaande vermoed ik, vanwege dit bugrapport op Launchpad:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/sane-backends/+bug/229343
Citaat van: Paul Worrall (on Launchpad)
saned is started by inetd with user name "saned" so, hacking the file "/usr/share/hal/fdi/policy/10osvendor/20-acl-management.fdi" I created the attached file in "/etc/hal/fdi/policy/20-acl-management.fdi" which ensures that user "saned" always has access to the scanner. This seems to resolve the problem.
"user name saned"
Die gebruikersnaam wordt nergens aangemaakt - moet dat niet alsnog gedaan worden?
Die discussie kan wat verwarrend zijn, omdat het over meerdere Ubuntu-versies gaat en over verschillende scanners, dus ook verschillende drivers.
Als ik het goed begrepen heb, wordt saned niet meer via (x)inetd gestart in Jaunty. Dan kan je dus geen workaround voor Hardy of Intrepid gebruiken.
Er staan ook nogal wat verschillende "oplossingen" in, van saned uitvoeren als root, tot aan het toevoegen van sane aan de "lp" groep.

Dat laatste lijkt me het minst ingrijpend en het veiligst. Voeg de sane- of saned-gebruiker toe aan de lp-groep.
Je kan ook je eigen login toevoegen aan die groep. (dit loste bij mij ook een probleempje op met printen en scannen)
Hierna wel even rebooten, of even uit- en inloggen en alle relevante services herstarten.
Sane toervoegen aan "lp" heeft toch helemaal geen zin? Dat werkt alleen (getuige die discussie) als ik een paralelle scanner heb. Mijn scanner gaat gewoon via usb. Of werkt dit altijd?
Overigens: ik draai Hardy, dus ik dacht wellicht geholpen te zijn met die Hardy-workaround.....
Ik zal eerst den andere tips nog eens bekijken en daarna nog eens terug naar die launchpad discussie.

Dank voor het meedenken.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/12, 12:10:22 »
Van mijn printer (via USB) kon ik alleen de inkt-niveau's uitlezen met sudo, totdat ik mezelf lid maakte van de "lp"-groep.
Het kan dus zeker voordelen hebben, ook al is het niet parallel aangesloten.

Ik kan het nu even niet nakijken, maar volgens mij moet je vooral even kijken naar /dev/bus/usb/... om te zien wat de rechten van die "bestanden" zijn. Als die van lp zijn, tot de scanner groep behoren, oid, dan moet je even zorgen dat je zelf ook in de goede groepen zit.

Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/12, 13:11:08 »
Johan,
dank voor de uitleg.
Wederom: duidelijk.

Ik zal het eens aan een nader onderzoek onderwerpen.

Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/12, 16:44:47 »
Tja, bij stap 1 ga ik al de mist in, want waar vind ik die?

Dat kun je vinden door in de configuratie van je router te kijken. Als het goed is, staat hij daar tussen "verbonden apparaten" of iets dergelijks. Zo niet, dan kan het zijn dat de printer niet goed verbonden is - dan moet dat eerst gebeuren.

Citaat
Verder nog even uitgeprint het testrapport netwerk:

draadloos aan: gelukt
draadloos functioneert: gelukt
Netwerknaam SSID gevonden: MISLUKT

Het lijkt erop, dat hij het SSID niet uitzend. Dat is op zich wel prima, maar de printer moet wel het SSID weten, anders kan hij nooit verbinding maken.

Citaat
zie ook mijn eigen topic Steven Klein Haneveld http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/netwerkprinter-draadloos-werkt-niet-meer/30/
Heb even gekeken.
Het lijkt erop, dat het allemaal wat complex is.
Het kan trouwens ook zijn, dat het complex is geworden, door een opéénstapeling van foutieve instellingen. Daardoor is het begrijpelijk, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Misschien heb ik nog ideeën, maar die kan ik dan beter in dat draadje posten.

Groet,
Steven

Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/12, 16:48:49 »
Citaat van: Johan van Dijk
Als je niet zo wil "gokken" met systeeminstellingen, dan moet je even kijken naar de laatste 2 reacties (van Jamie Strandboge en Distro-jumper)

Johan,
Misschien wordt ik ongeloofelijk kippig, maar ik kan deze bijdragen van beide personen niet in dit draadje terugvinden?

EDIT
excuus,
je bedoelde natuurlijk hun bijdragen op die Launchpad-link die ikzelf had gevonden.
Shame on me....
« Laatst bewerkt op: 2009/10/12, 16:51:55 door Steven Klein Haneveld »

Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/12, 19:15:05 »
Van mijn printer (via USB) kon ik alleen de inkt-niveau's uitlezen met sudo, totdat ik mezelf lid maakte van de "lp"-groep.
Het kan dus zeker voordelen hebben, ook al is het niet parallel aangesloten.

Ik kan het nu even niet nakijken, maar volgens mij moet je vooral even kijken naar /dev/bus/usb/... om te zien wat de rechten van die "bestanden" zijn. Als die van lp zijn, tot de scanner groep behoren, oid, dan moet je even zorgen dat je zelf ook in de goede groepen zit.

OK, hier de uitvoer voor die /dev/bus/usb - meuk:
kukeleku@desktop:~$ getfacl /dev/bus/usb/005/003
getfacl: Removing leading '/' from absolute path names
# file: dev/bus/usb/005/003
# owner: root
# group: root
user::rw-
user:kukeleku:rw-
group::rw-
mask::rw-
other::r--

Kan ik hier nog iets aan doen?
Ik bedoel, ik zou "saned" kunnen toevoegen aan de groep "root", maar dat lijkt me geen goed idee.
Ik kan de boel ook chownen en chmodden, naar "root:saned" ofzo.
Of de rechten zo aanpassen dat iedereen erbij kan (maar of dat nou zo veilig is).

Voor de volledigheid toch nog iets geprobeert met die lp.
Heb "saned" en "mezelf" toegevoegd aan de groep lp.

Na een herstart weet ik of het iets helpt.

Re: Printer en Scanner Delen
« Reactie #24 Gepost op: 2009/12/06, 23:36:20 »
Ik zou graag willen weten of er nog nieuw is.

Ik heb alle handleidingen gevolgd maar krijg vanaf de client geen verbinding met de scanner op de host (server). Op de host werkt de scanner prima. Met "telnet 192.168.1.3 (ip-adres van de host) 6566" krijg ik vanaf de client de melding "connected to 192.168.1.3" wat dacht ik betekent dat ik via poort 6566 verbinding krijg met saned op de host. Echter, op de client ziet "scanimage -L" of xsane niet de scanner op de host.