Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm  (gelezen 5326 keer)

Offline vlak

  • Lid
ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Gepost op: 2010/08/10, 13:54:51 »
hallo mensen,
ik hen een probleem met ubuntu. Ik heb onlangs ubuntu op een oude desktop geinstalleerd om er later een server van te maken. Alles werkt prima. Nu het probleem, mijn goedde pc die ik dagelijks gebruik draait onder windows 7 en die staat in de woonkamer. De pc waarop ik ubuntu heb geinstalleerd staat in een kast. Tijdens de installatie had ik er gewoon een scherm aanhangen en ook een muis en toetsenbord. Nu maak ik verbinding met de ubuntu pc via vnc op de windows 7 pc.werkt ook prima totdat ik de ubuntu pc uitzette.toen ik hem weer opnieuw opstarte zonder beeldscherm, muis, en toetsenbord starte hij niet op. Die spullen er weer aangehangen en toen deed hij het weer. Kan iemand mij makkelijk uitleggen hoe ik dit wel voor elkaar kan krijgen. Ik wil gewoon de hele pc over kunnen nemen inclusief buroblad. Net als in windows met extern buroblad. Ik weet ook wel dat ik dat voor een server niet nodig heb maar ik wil eerst ubuntu beter leren kennen.ik hoop dat iemand hier een oplossing weet

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/10, 13:58:40 »
Waarschijnlijk ligt dit aan de BIOS. Sommige BIOS'sen starten niet verder op als er geen toetsenbord aan de computer hangt. Soms kun je dit in de bios uitschakelen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Phr3ak

  • Gast
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/10, 14:26:06 »
Toetesenbord er gewoon er aan laten hangen :)

Voor de rest grafische desktop er uit slopen, en SSH erop, dan kun je alles doen met die PC wat je maar wilt, en waar ook ter wereld (als hij tenminste te benaderen is van buiten af via het internet) ;)

Offline vlak

  • Lid
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/10, 16:04:20 »
wat is ssh voor een programma en hoe maak ik dan verbinding van windows 7 naar ubuntu zonder beeldscherm

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/10, 16:08:30 »
Om ssh op windows te gebruiken heb je het programma putty nodig:
Daar vul je het ip-adres van je ubuntu comupter in en klikt op verbinden. Dan kun je je gebruikersnaam en wachtwoord invullen en dan zit je in de server. Een grafische desktop is dan overbodig, maar het kan wel erg wennen zijn dat je alles met de terminal moet doen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline vlak

  • Lid
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/10, 17:03:46 »
he ronnie je zegt dan zit je in je server maar hoe ziet zoiets er dan uit ik geen idee wordt mijn eerste keer  :-[javascript:void(0)
maar ik denk dat ik dan nog steeds een beeldscherm en of toetsen bord eraan moet hangen of niet?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/10, 17:07:49 »
zodra je putty heb geopent en de verbinding hebt opgezet, komt er een terminal (venster waar je commando's in uit kunt voeren) ,et de volgende regel:
<gebruikersnaam>@<servernaam>:~$

Dan zit je op de server en kun je daar commando's uitvoeren door deze in te tikken.

Je zou kunnen proberen om eerst alleen het beeldscherm er aan te hangen en kijken of er een foutmelding tevoorschijn komt. Zo ja, welke is dat en is dit op te lossen door de BIOS te wijzigen.

Zo nee, dan zal kun je het best het advies van Buzzin opvolgen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline vlak

  • Lid
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/10, 17:17:39 »
hij start niet zonder beeldscherm

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/10, 17:18:17 »
Maar met alléén beeldscherm wel?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline vlak

  • Lid
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/10, 17:18:40 »
kijk een toetsenbord eraan hangen ok maar een beeld
scherm in de kast hmmmm :|

Offline vlak

  • Lid
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/10, 17:19:00 »
nee ook niet

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/10, 17:19:52 »
En met Scherm + Toetsenbord?

Zo ja, duik dan eens in je BIOS
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline vlak

  • Lid
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/10, 17:22:01 »
nu iets gevonde zegt het jullie iets

 1.3 Keyboard missing
Na opnieuw opstarten als kaal systeem (zonder toetsenbord, muis en monitor) werd niet
doorgestart, omdat het toetsenbord ontbrak. Dit is op te lossen met:
#vi /etc/init.d/<bestandnaam>
Content:
#!/bin/bash
for i in 1 2 3 4 5 6 do
  setterm -blank 0 -powersave off -powerdown 0 >/dev/tty$i
done
Om dit script te laten starten bij system start:
#chmod 700 /etc/init.d/<bestandnaam>
#update-rc.d <bestandnam> defaults 80
#reboot
 

mij zegt het nog niet zoveel als beginnend  gebruiker

Offline vlak

  • Lid
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/10, 17:27:08 »
met scherm en toetsenbord werkt het ubuntu perfect  maar ik wil gewoon een beetje het windows extern buroblad idee (vnc)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/10, 17:28:53 »
Ah, ik had verwacht dat de BIOS moeilijk ging doen, maar het is schijnbaar Ubuntu zelf.

Wat er in de melding staat is het volgende.

Start een terminal met rootrechten (admin)
sudo -l
* waar de laatste letter een kleine L is

Kopieer het volgende:
gedit /etc/init.d/keyboard_startup

Plak de volgende tekst in dat bestand
#!/bin/bash
for i in 1 2 3 4 5 6 do
  setterm -blank 0 -powersave off -powerdown 0 >/dev/tty$i
done

Verander de rechten van script, zodat deze uitvoerbaar wordt voor de super user
chmod 700 /etc/init.d/keyboard_startup

Zorg dat dit bestand uitgevoerd wordt bij het opstarten
update-rc.d <bestandnam> defaults 80

En dan kun je de PC herstarten (eerste keer met toetsenbord, daarna kun je (schijnbaar) zonder)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline vlak

  • Lid
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/10, 17:35:19 »
schijnbaar?? en beeldscherm heb je een idee

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/10, 17:47:57 »
Schijnbaar, ofwel zelf nog nooit getest. Maar als de foutmelding dat aangeeft, dan zal het wel goed zijn.

Het beeldscherm zal maar in erg weinig gevallen problemen geven. Probeer eerst maar eens met beeldscherm en zonder toetsenbord op te starten. Lukt dit, dan kun je je beeldscherm afkoppelen en kijken of hij dan weer opstart.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline vlak

  • Lid
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/10, 18:52:56 »
kan wel opstarten zonder toetsenbord en muis maar niet zonder beeldscherm????????????

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/10, 18:54:29 »
Dan zul je er toch een beeldscherm aan moeten laten, of misschien is alleen een VGA kabel ook al genoeg, om de videokaart voor de gek te houden.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline vlak

  • Lid
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/10, 22:11:42 »
nee kan hem niet voor de gek houden

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/10, 22:18:00 »
Misschien kun je kijken als je het beeldscherm er af laat tijdens het 'opstarten' en dan zodra die stopt, je beeldscherm eraan hangen. Kijken of je dan foutmeldingen krijgt. Dat zal ook meteen de laatste optie zijn.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline vlak

  • Lid
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #21 Gepost op: 2010/08/10, 22:26:23 »
beeld blijft zwart en moet hem handmatig opnieuw opstarten

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #22 Gepost op: 2010/08/10, 22:27:31 »
Helaas, dan kan ik je niet verder helpen. Misschien iemand anders op het forum ??
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline vlak

  • Lid
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #23 Gepost op: 2010/08/10, 23:28:27 »
HHHHHHHHHeeeeeeeeeeeelppppppppp heeft iemand hier een oplossing voor
opstarten van ubuntu zonder scherm???????

Offline Reno_77

  • Lid
Re: ubuntu gebruiken zonder beeldscherm
« Reactie #24 Gepost op: 2010/08/13, 13:26:36 »
Het is erg lang geleden voor me maar ik heb het destijds wel aan de praat gehad. De vraag is alleen, wát hangt er zonder dat scherm? Is het de bios van de pc OF Ubuntu?

Bios.. tja, dat wordt googlen.

Ubuntu: Geen grafische schil laden bij het opstarten. Ik moet echt even terugzoeken hoe dat moest maar je kan ubuntu zonder x server laden. Als je hem dan goed configureert kan je de xserver wel remote starten op een andere pc.