Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verschil UBUNTU EN UBUNTU STUDIO  (gelezen 1773 keer)

bob262

  • Gast
Verschil UBUNTU EN UBUNTU STUDIO
« Gepost op: 2007/10/25, 15:18:02 »
Hallo

Ik doe veel met fotografie en toen zij laatst iemand tegen mij dat ik UBUNTU STUDIO dan moest gaan draaien. Maar wat is het verschil want met de normale ubuntu kan ik ook de gimp draaien. Ik zie het verschil niet. Kan iemand mij dit uitleggen en wat voor mij het beste is?

BEDANKT

Verschil UBUNTU EN UBUNTU STUDIO
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/25, 15:22:43 »
Ubuntu studio heeft een aantal programma's voor geinstalleerd.
Dus wanneer je Ubuntu studio donwload en vanaf cd installeerd op de pc staan die proggies en al standaart in.

Nix bijzonders dus.

En wanneer jij die proggie ook allemaal (achteraf ) in jouw Ubuntu wilt hebben kan je kijken wat het verschil is tussen hun sources.list en die van jouw.

De regels die ontbreken ul je aan in je sources.list.

Vervolgens installeer je de programma's die zij in Ubuntu Studio geinstalleerd hebben en VOILA.
je Ubuntu is omgetovert .

Niet echt natuurlijk, maar je hebt vanaf dat moment dezelfde proggie's als die in Ubuntu studio.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Verschil UBUNTU EN UBUNTU STUDIO
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/25, 16:18:56 »
en natuurlijk de low latency kernel...maar daar zijt ge niks mee als ge gewoon fotos wilt bewerken...

dan kunt ge evengoed de gewone ubuntu nemen en de fotobewerkingsprorammas achteraf bij installeren...want als ge voor ubuntustudio gaat zult ge ook een hele waslijst aan video en geluidsbewerking mee installeren...

bob262

  • Gast
Verschil UBUNTU EN UBUNTU STUDIO
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/25, 16:26:29 »
Ik heb een HP laptop celeron 1,5 512mb zal studio hierop vlottjes draaien?

BroodjeUbuntu

  • Gast
Verschil UBUNTU EN UBUNTU STUDIO
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/25, 17:25:10 »
Citaat van: Nunslaughter
en natuurlijk de low latency kernel...maar daar zijt ge niks mee als ge gewoon fotos wilt bewerken...

dan kunt ge evengoed de gewone ubuntu nemen en de fotobewerkingsprorammas achteraf bij installeren...want als ge voor ubuntustudio gaat zult ge ook een hele waslijst aan video en geluidsbewerking mee installeren...
Nee hoor je kan tijdens de installatie kiezen wat je wilt installeren. Zelf vind ik studio er mooier uitzien en het werkt ietjes sneller, maar als je echt een sneller systeem wilt hebben kun je net zo goed Xubuntu installeren want die werkt nog veel sneller dankzij de lichtgewicht xfce.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Verschil UBUNTU EN UBUNTU STUDIO
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/25, 17:36:12 »
Citaat van: bob262
Ik heb een HP laptop celeron 1,5 512mb zal studio hierop vlottjes draaien?
alle ubuntu's zullen daarop uitstekend draaien! (ubuntu (studio), kubuntu, xubuntu...)

Offline Thom

  • Lid
Verschil UBUNTU EN UBUNTU STUDIO
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/25, 17:44:47 »
Zelf heb ik inmiddels Ubuntu Studio via Synaptic als pakket Ubuntustudio-desktop geïnstalleerd. Zonder problemen en ziet er fraai uit. Wel moest ik nog wat pakketten laden. Als je studio als zoekopdracht intypt krijg je nog wat posts over dit onderwerp waaronder een aantal aangeraden programma's.
Zelf wil ik uitzoeken of ik mijn films kan monteren via een pakket, ben nog op zoek naar een goed pakket.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

Offline Menno_

  • Lid
Verschil UBUNTU EN UBUNTU STUDIO
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/25, 18:00:46 »
Citaat van: bob262
Ik doe veel met fotografie en toen zij laatst iemand tegen mij dat ik UBUNTU STUDIO dan moest gaan draaien.
Hallo Bob262 ik zou de gewone ubuntu installeren, want daarin zit The Gimp al bij de standaard paketten. Ubuntu-STUDIO is een speciale AUDIO-editie van Ubuntu en zal je dus geen extra grafische programma's bieden.

Als je in Raw-formaat fotografeert kan je mischien eens kijken naar LightRoom, de linuxversie daarvan kan je gratis downloaden en is een mooi programma om te preprocessen.

groet, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

bob262

  • Gast
Verschil UBUNTU EN UBUNTU STUDIO
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/25, 19:36:05 »
heb je mischien een linkje van die download? Ik kan hem namelijk nergens vinden

alvast bedantk

Offline Menno_

  • Lid
Verschil UBUNTU EN UBUNTU STUDIO
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/25, 21:35:10 »
Nou moe, de firma Lightscraft heeft kennelijk enkele dagen geleden besloten om Lightzone for Linux niet langer beschikbaar te stellen. Zij ondersteunden het al een tijdje niet meer, maar je kon hem al die tijd nog downloaden. Ik vermoed dat ze ondanks dat ze het niet meer ondersteunden toch een berg vragen kregen :( . Als alternatief kan je eens kijken bij http://www.bibblelabs.com/ Bibble Pro kost US$129 en is ook een heel erg mooi produkt (zeker voor die prijs!)
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Verschil UBUNTU EN UBUNTU STUDIO
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/25, 22:35:00 »
Voor Film bewerking zou je ManDvd eens een kans moeten geven.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Verschil UBUNTU EN UBUNTU STUDIO
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/25, 23:24:09 »
Kino en Kdenlive zijn beiden prima programma's om film mee te bewerken. Kdenlive is eigenlijk bedoelt voor Kubuntu maar draait perfect onder Ubuntu. Ik gebruik ze beiden om m'n filmpjes vanaf mij Digital8 te bewerken. Gaat prima.

Offline vanadium

  • Lid
Verschil UBUNTU EN UBUNTU STUDIO
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/26, 09:10:03 »
Voor het openen van Raw bestanden kan je wellicht uitstekend overweg met ufraw. ufraw kan op zich draaien, maar opereert ook als plugin voor de gimp. Als je een raw formaat opent vanuit Nautilus, dan krijg je eerst ufraw. Het resultaat van ufraw wordt daarna geopend in gimp. Er is ook ufraw-batch om via de commandolijn "en masse" raw formaten om te zetten.