Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe dynamische website maken  (gelezen 3145 keer)

Offline johande

  • Lid
hoe dynamische website maken
« Gepost op: 2009/04/22, 08:55:46 »
op mijn site – www.vlaanderenvangt.be - heb ik een pagina “alle clubs” deze pagina heb ik gemaakt in Excel en dan een selectie gesaved als html.
Ook wanneer je in op dit blad verder klikt op een clubnaam, verschijnt er opnieuw zo’n “saved as html” vanuit Excel pagina.

Nu zou ik mijn site willen gaan onderhouden met ubuntu en openoffice. Probleempje (waar ik op dit forum geen oplossing voor vond) is een selectie van een rekenblad bewaren als html.

Iemand stelde voor om SQL te gebruiken, ik denk dat dit dan volledig dynamisch is en makkelijker om aanpassingen te doen op mijn site. Het grote werk is het creeren van zo’n systeempje. Maar hoe begin je aan zoiets als je weinig kennis van SQL hebt.
Zijn er ergens tutorials, of heeft iemand andere technologien/oplossingen…?

Re: hoe dynamische website maken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/22, 09:07:46 »
Het pakket LAMP (Linux Apache Mysql PHP) is de meest voor de hand liggende weg voor een eigen dynamische website maken. Daar zijn bergen boeken en tutorials over te vinden. Kijk ook eens naar Joomla.

Offline johande

  • Lid
Re: hoe dynamische website maken
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/22, 09:13:52 »
misschien nog iets belangrijk. Mijn site staat op een server van mijn adsl-provider. zal dat lukken... of moet de site thuis op een ubuntu server draaien?

Re: hoe dynamische website maken
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/22, 10:33:11 »
Als je adsl provider Skynet is vrees ik ervoor. Deze biedt namelijk enkel ruimte voor html bestanden en kan niet overweg met PHP/SQL en dergelijke.

Voor tutorials in verband met PHP (soort scripting taal voor op het web) en SQL kan je hier terecht: http://www.w3schools.com/ .

mvg,
Grtz GGS1988

Laptop: Packard Bell: Easynote MX 65 100    :   Debian Edge (32-bit) (Test-server)
Laptop: Dell XPS 1530                               :   Ubuntu 8.10 (64-bit)
Desktop: AMD 6000, HD3870, 4GB DDR2        :   Ubuntu 8.04 (64-bit)

Offline johande

  • Lid
Re: hoe dynamische website maken
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/22, 11:31:00 »
Java is ook mogelijk op de webruimte.
zit daar een mogelijkheid in voor mij...

Re: hoe dynamische website maken
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/22, 11:38:46 »
Java is ook mogelijk op de webruimte.
zit daar een mogelijkheid in voor mij...
nee, java moet de gebruiker ondersteunen niet de server java draait niet op de server en kan de pagina's dus niet voor je parsen, PHP en SQlite/MySQL wel en die kan je ook gebruiken voor een dynamische site


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: hoe dynamische website maken
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/22, 11:41:15 »
Met Java kan dit geloof ik niet.
Maar bij OOo3 (2.4 weet ik niet, maar ik denk het wel) kan je opslaan als html, en dan neemt hij automatisch de selectie.
1 nadeel is het volgende:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2//EN">Dit is wat verouderd, maar is eigenlijk geen probleem zijn.

Als je dan toch naar SQL wilt gaan zul je volgens mij moeten overschakelen op webhosting met SQL ondersteuning.
Het aanmaken van dan een database is niet zo moeilijk, en als je wilt geef ik je dan ook direct een script waarbij je met een backend kunt werken, om zo gemakkelijk clubs te kunnen verwijderen/toevoegen.

groetjes
Lennert

Offline johande

  • Lid
Re: hoe dynamische website maken
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/22, 11:48:20 »
ben je daar 100% zeker van dat het met versie 3 wel moet lukken?
ik werk met 8.0.4. ik weet niet juist welke versie van openoffice daarin zit 2.4 of 3... zal vanavond eens kijken. moest het 2.4 zijn, kan ik die dan upgraden naar 3?

wat bedoel je juist met:

1 nadeel is het volgende:
Code: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2//EN">

als die save as html van een selectie lukt, ga SQL dan voorlopig niet gebruiken.

Re: hoe dynamische website maken
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/22, 12:05:10 »
ben je daar 100% zeker van dat het met versie 3 wel moet lukken?
ik werk met 8.0.4. ik weet niet juist welke versie van openoffice daarin zit 2.4 of 3... zal vanavond eens kijken. moest het 2.4 zijn, kan ik die dan upgraden naar 3?

Met OOo3 lukt het , dat heb ik net getest. In 8.04zit 2.4, maar ik geloof dat het daar inzit. Opslaan als, en dan beneden kun je voor een ander bestandsformaat kiezen (zoals je ook voor xls kunt kiezen.) Daar zou moeten tussen staan: "HTML Document (OpenOficce.org Calc) .html"

wat bedoel je juist met:

1 nadeel is het volgende:
Code: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2//EN">

HTML komt, net als de meeste dingen, uit in versies. Versie 3.2 is al een versie van een aantal jaar (1997) terug.
De laatste versie van HTML is 4.01. Op zich is dit geen probleem, want de meeste, als niet alle, browsers kunnen nog steeds overweg met HTML3.2


als die save as html van een selectie lukt, ga SQL dan voorlopig niet gebruiken.

Dat zal inderdaad voor het minste problemen zorgen.

Offline johande

  • Lid
Re: hoe dynamische website maken
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/22, 12:11:17 »
Met OOo3 lukt het , dat heb ik net getest. In 8.04zit 2.4, maar ik geloof dat het daar inzit. Opslaan als, en dan beneden kun je voor een ander bestandsformaat kiezen (zoals je ook voor xls kunt kiezen.) Daar zou moeten tussen staan: "HTML Document (OpenOficce.org Calc) .html"


u beschrijft het excact zoals ik het ook doe. ik vink zelfs nog het vakje "selection" aan, maar het resultaat is de ganse spreadsheet en niet de selectie...
hoe doe ik een upgrade van 2.4 naar 3?


Offline johande

  • Lid
Re: hoe dynamische website maken
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/23, 20:25:17 »
ik heb nu ooo3 geinstalleerd (gekregen), maar van een selectie bewaren als htlml zie ik hier geen spoor. wel de ganse sheet, maar geen selectie... :(

Het lukt wel via de selectie te kopieren naar het clipboard, vervolgens nieuw html document aan te maken, de inhoud te plakken en te bewaren naar een ander bestandje...  een omweg vindt ik persoonlijk maar ik kan daar (voorlopig) mee leven.

Moest iemand me kunnen vertellen hoe het werkt via de save selection, mag hij dat nog altijd laten weten.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/23, 20:31:51 door johan »

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: hoe dynamische website maken
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/24, 15:38:52 »
ik heb nu ooo3 geinstalleerd (gekregen), maar van een selectie bewaren als htlml zie ik hier geen spoor. wel de ganse sheet, maar geen selectie... :(

Het lukt wel via de selectie te kopieren naar het clipboard, vervolgens nieuw html document aan te maken, de inhoud te plakken en te bewaren naar een ander bestandje...  een omweg vindt ik persoonlijk maar ik kan daar (voorlopig) mee leven.

Moest iemand me kunnen vertellen hoe het werkt via de save selection, mag hij dat nog altijd laten weten.

Kijk bij bestand -> Exporteren en dan zie screenshot
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: hoe dynamische website maken
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/24, 16:34:05 »
Hij vraagt ook niet om de selectie op te slaan als HTML, hij zet automatisch enkel de ingevulde velden in het HTML document.

Offline johande

  • Lid
Re: hoe dynamische website maken
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/24, 19:47:37 »
ik heb nu ooo3 geinstalleerd (gekregen), maar van een selectie bewaren als htlml zie ik hier geen spoor. wel de ganse sheet, maar geen selectie... :(

Het lukt wel via de selectie te kopieren naar het clipboard, vervolgens nieuw html document aan te maken, de inhoud te plakken en te bewaren naar een ander bestandje...  een omweg vindt ik persoonlijk maar ik kan daar (voorlopig) mee leven.

Moest iemand me kunnen vertellen hoe het werkt via de save selection, mag hij dat nog altijd laten weten.

Kijk bij bestand -> Exporteren en dan zie screenshot

ik zie dat inderdaad ook, en toch bewaart hij het GANSE document als html en NIET de SELECTIE...

Re: hoe dynamische website maken
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/24, 23:42:21 »
Dan staat er, als ik het goed snap, meer info in het rekenblad, dan je wil exporteren naar HTML?
Dan kun je best gewoon het deel dat je naar HTML wil exporteren in een nieuw tabblad of een nieuw document zetten.
Op die manier zal je het minste problemen hebben.

Hoe je een selectie opslaat, kan ik niet direct zeggen. Dat zou ik even moeten opzoeken. Maar ik denk dat je het gemakkelijkst bent als je copy paste naar een nieuw blad. Of zitten er formules in je rekenblad?

Offline johande

  • Lid
Re: hoe dynamische website maken
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/25, 08:01:19 »
er staat idd meer info op het rekenblad dan ik wil opslaan in mijn html documentje. Vandaar dat ik ook maar een selectie ervan wil opslaan als html.

in excel kon ik dat dus gewoon selecteren en "opslaan als html" en een vinkje zetten aan "selection".

in openoffice kan dat zo niet, en moet ik dus idd de selectie kopieeren naar en een html documentje en dat bewaren.

een omweg, maar ok...

Re: hoe dynamische website maken
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/25, 13:53:52 »
Zolang er geen formules instaan die de andere velden gebruiken zal dit geen problemen opleveren.
Het is idd een kleine omweg, maar veel meer dan 5 sec zal je er niet mee verliezen.