Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?  (gelezen 13524 keer)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #50 Gepost op: 2015/04/12, 23:33:55 »
@Henk, WINE betekent Wine Is Not an Emulator  ;)

Fijn bedankt voor deze opmerking, dan heb ik nu weer wat geleerd. =D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #51 Gepost op: 2015/04/12, 23:34:13 »
Het Wineproject, om software die voor Windows geschreven is te gebruiken in Ubuntu
Dit is niet echt een voordeel van Linux, want onder Windows heb je Wine helemaal niet nodig. In die zin zou je Wine zelfs als nadeel kunnen beschouwen.
(wine is natuurlijk een mooi en handig programma, daar doet dit niks aan af)
Het is wel een voordeel van Linux, er is n.l. geen wine voor windows zodat ik die prachtige Linux programma's kan gebruiken  =D
Ah, zo klopt het: in Linux kun je zowel Linux- als Windows-programma's draaien; in Windows alleen (tada) Windows-programma's.
(dus wel degelijk een voordeel van Linux)

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #52 Gepost op: 2015/04/13, 06:31:56 »
- Software installeren zonder je systeem te vervuilen
- alle config bestanden binnen enkele seconden vinden omdat die op een logische plaats staan
- docker gebruiken

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #53 Gepost op: 2015/04/13, 09:21:00 »
@markba: Bijna ;) In Windows kun je Cygwin installeren om Linux-programma's te draaien.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #54 Gepost op: 2015/04/13, 09:24:53 »
@markba: Bijna ;) In Windows kun je Cygwin installeren om Linux-programma's te draaien.
Roet in het eten gooien Vistaus  :P 

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #55 Gepost op: 2015/04/13, 09:37:17 »
Nog een voordeel van Linux:

Op gelijk welk moment kan je het hele OS van taal doen veranderen (mits installatie van de taalpakketten) én je kan snel je keyboardlayout veranderen mocht dat nodig zijn.

Nu in Windows kan je ook het KB-layout veranderen, maar dan moet je je weg kennen in de registry (regeditor) dat is niet voor iedereen weggelegd. Bij Linux is het gewoon een UI en met wat klikken is het zo gepiept.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #56 Gepost op: 2015/04/13, 10:02:53 »
Nu in Windows kan je ook het KB-layout veranderen, maar dan moet je je weg kennen in de registry (regeditor) dat is niet voor iedereen weggelegd. Bij Linux is het gewoon een UI en met wat klikken is het zo gepiept.
haha, dat is in windows ook goed geregeld

mijn advies is de "concurrentie" beter in de gaten te houden

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #57 Gepost op: 2015/04/13, 10:10:22 »
In Linux kan je het uiterlijk en de bediening heel goed naar je eigen hand zetten,  je hebt veel keuzes en mogelijkheden en je kan er lekker mee experimenteren.
Wil je in Windows 8 bijvoorbeeld ook zo'n leuk doorzichtig venster, dan moet je gekke bokkensprongen maken. Nee, daar zit je veel meer vast aan de vormgeving. Ik merk dat het open, aanpasbare van Linux me uitnodigt tot meer creativiteit.

Verder zijn er diverse programma's die het beste draaien onder Linux, zoals Inkscape en GIMP en sommige alleen maar onder Linux: Kdenlive en Keymon. Dat zijn wat van mijn favorieten.
Geen gedoe na installatie met pop up vensters die je manen tot het kopen van de totale versie. Geen extra software die tijdens de installatie stiekem mee wordt geïnstalleerd. Je krijgt volledige programma's die niet na 30 dagen of één jaar (MSOffice) ineens betaald moeten worden.

Oh ja, 2 computers van 11 jaar draaien hier eigenlijk verrassend soepel onder Linux, waar de oorspronkelijk geïnstalleerde Windows versie ineens niet meer ondersteund werd.
De meeste van deze zaken zijn eerder ook genoemd, maar ik wilde graag melden dat dit mij blij maakt in Linux. :)
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #58 Gepost op: 2015/04/13, 10:23:04 »
Je internet - netwerk verkeer is 40% sneller in Linux dan in windows met dezelfde hardware.

Je zou dus een goedkopere langzamere internet abbo kunnen nemen voor dezelfde internet ervaring als in windows.

Ik meet geen verschil: 120 Mbps in Linux en windows met http://speedtest4.ziggo.nl/  ook met bestanden downloaden geen verschil bij mij.
Laat maar,want een tijdje later kreeg ik weer het tegenovergestelde! ??? ???

Hier ook geen verschil met de speedtest; zowel op Linux als Windows 18 Mbps.
Tja,bij mij wel,dus...Al moet ik zeggen dat er verandering is sinds de laatste keer,nou is de download sneller dan de upload... :o

Laat maar,want even later kreeg ik het tegenovergestelde resultaat..Rara hoe kan dat???
« Laatst bewerkt op: 2015/04/13, 10:53:03 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #59 Gepost op: 2015/04/13, 10:39:23 »
6. Je accu in 3 uur leegtrekken, terwijl Windows er 5 uur mee kan;

Schijnt te zijn verholpen met systemd, dat vanaf ubuntu 15.05 de standaard is.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #60 Gepost op: 2015/04/13, 11:04:32 »
6. Je accu in 3 uur leegtrekken, terwijl Windows er 5 uur mee kan;

Schijnt te zijn verholpen met systemd, dat vanaf ubuntu 15.05 de standaard is.
Systemd heb ik al (ik gebruik OpenSUSE), het gaat beter dan voorheen, maar het is niet goed te noemen, helaas.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #61 Gepost op: 2015/04/13, 11:55:23 »
http://tweakers.net/nieuws/102432/linux-kernel-40-komt-uit.html

Verder commentaar hierover t.o.v. Windows lijkt mij niet nodig :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #62 Gepost op: 2015/04/13, 12:23:30 »
Crashes in Windows 8? Nee, nog niet meegemaakt (draai het 3 jaar)

Win 8.1 was mijn laatste. Crash gehad, en nog wat ander gebruikelijk geneuzel. Toen was ik het beu en ben daardoor overgestapt naar Linux.

Bij Win moet je na langere tijd gebruik eens een fresh install doen om het systeem weer schoon en snel te hebben.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ikzelf deed zelden een clean install, alleen als het niet anders meer kon.
Mijn pc's draaiden over het algemeen jarenlang op de eerste install. Er ligt hier nog ergens een prima werkende laptop met een 12 jaar oude eerste XP install.
Wel bracht het de nodige regelmatige schoonmaakwerkzaamheden mee, en soms een herstel-installatie.
« Laatst bewerkt op: 2015/04/13, 12:29:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Henkp

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #63 Gepost op: 2015/04/13, 12:47:32 »
@partyrabbit: En hoeveel onnodige uren was je daar mee bezig?.

Nou ik kan je melden dat ik wat Win 7 betreft er heel wat uren ingestopt heb om alles werkend te houden. Maar er nooit bij stil heb gestaan dat er ook nog zo iets als Linux bestaat. Waar ik nu 11 maanden mee draai, en 1% tijd nodig heb ten opzichte van Win 7 wat update en onderhoud betreft.

En dat zeg ik niet om Win 7 af te kraken, daar ik het MS systeem jaren heb gebruikt en er ook veel van geleerd heb. En er nu zelfs grijze haren van heb gekregen.  =D =D
« Laatst bewerkt op: 2015/04/13, 13:12:42 door Henkp »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #64 Gepost op: 2015/04/13, 13:07:02 »
Win 8.1 was mijn laatste. Crash gehad, en nog wat ander gebruikelijk geneuzel. Toen was ik het beu en ben daardoor overgestapt naar Linux.
Bij Win moet je na langere tijd gebruik eens een fresh install doen om het systeem weer schoon en snel te hebben.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ikzelf deed zelden een clean install, alleen als het niet anders meer kon.
Hangt er vanaf wat je ermee doet. Mijn zoons (allebei gamers) doen zeker 1 per jaar een herinstallatie.

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #65 Gepost op: 2015/04/13, 13:46:14 »
@partyrabbit: En hoeveel onnodige uren was je daar mee bezig?.

Nou ik kan je melden dat ik wat Win 7 betreft er heel wat uren ingestopt heb om alles werkend te houden. Maar er nooit bij stil heb gestaan dat er ook nog zo iets als Linux bestaat.

Ik gaf ook al aan helemaal over te zijn gestapt. Zelfs geen dual boot.  8-)
Maar ik denk dat we nu wat te ver van het onderwerp afwijken.

Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
Snoeven dat het allemaal zo lekker draait? :D (grapje)

@markba. Games heb ik om die reden inderdaad veel gemeden. Screensavers ook, dat zijn ook zo'n probleemveroorzakers.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #66 Gepost op: 2015/04/13, 16:06:29 »
@markba: Bijna ;) In Windows kun je Cygwin installeren om Linux-programma's te draaien.
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar bij nader inzien draait cygwin geen native linux programma's, maar moet er opnieuw gecompileerd worden. Veel standaard tools zijn echter al omgezet en worden via een soort 'repo' van cygwin aangeboden. Ik heb geen idee of de her-gecompileerde software andere problemen geven dan wanneer zo onder linux zouden draaien.

Ik gebruik echter wel cygwin omdat ik geen fatsoenlijke gratis backup progje kon vinden voor mijn vrouw's win7 laptop. Ik heb dus cygwin geïnstalleerd en gebruik gewoon rsync zoals ik dat ook op mijn linux machines doe  8-)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #67 Gepost op: 2015/04/13, 16:19:33 »
@markba: Bijna ;) In Windows kun je Cygwin installeren om Linux-programma's te draaien.
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar bij nader inzien draait cygwin geen native linux programma's, maar moet er opnieuw gecompileerd worden. Veel standaard tools zijn echter al omgezet en worden via een soort 'repo' van cygwin aangeboden. Ik heb geen idee of de her-gecompileerde software andere problemen geven dan wanneer zo onder linux zouden draaien.
Je hebt ook cygwin/x om grafische programma's te draaien. Of het werkt, geen idee, heb er geen ervaring mee.
Wat betreft de gebrekkige ondersteuning/beschikbaarheid: ook Wine staat niet echt bekend als oerstabiel en zo. Als er al een Windows-programma in draait (foutloos), mag je in je handjes klappen. Heb laat iets aan de hand gehad met Noteworthy Composer (om bladmuziek af te spelen) waarvan ik het geluid maar niet aan gang kreeg (iets met timidity). Uit arren mode draai ik dat ding nu maar virtueel.

Omdat Wine net zo beroerd is (excuse le mot) als cygwin, ben ik om die reden ben geneigd om met Vistaus mee te gaan: wine is niet echt een voordeel van Linux.

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #68 Gepost op: 2015/04/13, 16:34:23 »

En dat zeg ik niet om Win 7 af te kraken, daar ik het MS systeem jaren heb gebruikt en er ook veel van geleerd heb. En er nu zelfs grijze haren van heb gekregen.  =D =D

Toch, die grijze haren komen met de tijd, dat is niet per sé Windows gerelateerd.  ;) De mijne begonnen te verschijnen toen ik Linux leerde gebruiken :P
Ik ken trouwens ook programma's die het vooral onder Windows heel goed doen, maar daar zou dan een ander topic bij horen. Helaas, Wine en Sketchup werken niet zo lekker samen. Ik blijf het makkelijker vinden om voor dat ene moment in een lange tijd dan maar Windows op te starten, als het nodig is.
Tja, elk voordeel heb zijn nadeel he.
Windows 8 werkt hier lekker soepel en stabiel, kost niet zoveel onderhoud, maar Linux geeft meer vrijheid.

Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #69 Gepost op: 2015/04/13, 16:40:59 »
Mijn PC doet wat ik wil, zoals ik wil, dankzij Linux .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #70 Gepost op: 2015/04/13, 17:29:20 »
6. Je accu in 3 uur leegtrekken, terwijl Windows er 5 uur mee kan;

Schijnt te zijn verholpen met systemd, dat vanaf ubuntu 15.05 de standaard is.
Systemd heb ik al (ik gebruik OpenSUSE), het gaat beter dan voorheen, maar het is niet goed te noemen, helaas.

Ook bij Debian Jessie met systemD loopt de accu sneller leeg dan in Windows, hoewel langzamer dan bij Wheezy met sysvinit. Ik dacht al dat het aan mij lag...

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #71 Gepost op: 2015/04/13, 18:03:40 »
@timo: over die batterij :
mss had ik moeten zeggen verbeteren ipv oplossen. ik wil het niet op de spits drijven.

Offline Nero

  • Lid
Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #72 Gepost op: 2015/04/13, 18:33:00 »
Enig nadeel van Linux tov Windows (voor mij persoonlijk) is dat bepaalde hardware fabrikanten (oa Garmin) weigeren hun toestellen te laten bijwerken onder Linux, hoewel de toestellen zelf embedded linux draaien.

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #73 Gepost op: 2015/04/13, 18:51:03 »
Ben ik met @Nero eens. Ik mis ook enkele voor mij zeer gewenste proggies die alleen onder windows draaien.
Voor 1 proggie wat ik zeer graag onder linux zou draaien is geen enkel linux-alternatief te vinden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Wat kun je in Linux wel, en in Windows niet?
« Reactie #74 Gepost op: 2015/04/13, 20:20:15 »
Maar dat ligt dan niet aan Linux zelf, maar aan de fabrikanten. En dat kan je Linux dus niet kwalijk nemen.

Waar las jij dan dat ik dat aan Linux toeschrijf en Linux kwalijk neem?  ^-^
Maar ik vind het in die paar gevallen best wel hinderlijk, doch niet onoverkomelijk.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore