Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Localbox  (gelezen 10075 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Localbox
« Gepost op: 2014/08/12, 21:31:33 »
De Nederlandse overheid werkt aan opensource-cloudopslagdienst, LocalBox.
http://tweakers.net/nieuws/97793/overheid-werkt-aan-opensource-cloudopslagdienst.html
Citaat van: LIBBIT
Onze nieuwste ontwikkeling betreft LocalBox; een door de overheid gewenst Dropbox alternatief, veilig, toepasbaar in private cloud omgevingen en te gebruiken vanaf verschillende devices (iPad, Android en Windows desktops).
Ook Ubuntu (GNU/Linux) desktops mag ik aannemen?

Edit: de software gedownload en lees in de readme:
Citaat
The installer script was tested on Ubuntu (12.04/14.04)
« Laatst bewerkt op: 2014/08/12, 21:35:32 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Localbox
« Reactie #1 Gepost op: 2014/08/12, 23:35:09 »
Dat krijg je, wanneer Brenno er aan heeft (mee) gewerkt .........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Localbox
« Reactie #2 Gepost op: 2014/08/14, 00:19:36 »
Dat krijg je, wanneer Brenno er aan heeft (mee) gewerkt .........
Van een blog:
Er waren een paar basisgedachten die misbruik van gegevens moesten tegen gaan: zo is de belangrijkste stap dat de software de mogelijkheid biedt om zelf de gegevens te hosten. Dus je hebt een eigen Dropbox-achtig systeem dat je zelf kunt aanbieden of dat kunt laten doen door de partner waar je vertrouwen in hebt
Dat kan toch al met ownCloud? Zonder client-side versleuteling maar als je zelf (of een partner waar je vertrouwen in hebt) host is dat eigenlijk geen probleem. Dat ownCloud aan de serverkant versleutelt maakt versleutelde opslag (ook bij derde partijen zoals dropbox e.d.) gemakkelijk:
https://owncloud.org/blog/how-owncloud-uses-encryption-to-protect-your-data/

De broncode is bij vrijgave van de software voor iedereen beschikbaar. Daarmee is het mogelijk controles uit te voeren en zeker te stellen dat er er geen achterdeurtjes in het systeem zitten.
Open deur, openbare broncode is niet automagisch veilig dus fijn te lezen dat (in dit geval) iemand met verstand van zaken de code gaat controleren op achterdeurtjes. :)
Van de overheid mag je verwachten dat ze ook andere(n) veiligheidscontroles zullen (laten) uitvoeren op meer dan alleen ingebouwde achterdeurtjes (en niet afhankelijk zijn van een (1) journalist of opmerkzaamheid van welwillende gebruikers).

Verder lees ik dat vanwege problemen met de client-side versleuteling er vooralsnog geen browserversie komt. Met Ubuntu ben je dan helemaal afhankelijk van een linux-client. Weet iemand of en wanneer (ook eind september?) een Ubuntu client te verwachten is?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Localbox
« Reactie #3 Gepost op: 2014/08/14, 09:59:02 »
Weet je wat ook opensource was? Openssl. We kennen allemaal de epic fail daarvan. Vrije broncode wilt niet direct zeggen dat er geen backdoors zijn. Een land die het meeste aftapt met een minister die een offensieve hackers unit binnen de politie wilt hebben, dat lijkt mij een goed recept om je data ge-owned te hebben.

Re: Localbox
« Reactie #4 Gepost op: 2014/08/14, 10:57:01 »
Ik ken de Nederlandse overheid al vele decennia van zeer dichtbij en als ik dan dit bericht lees word ik ineens heel sceptisch...
Dan word ik trouwens altijd als de Nederlandse overheid iets begint.....
Naast het feit dat het altijd veel te veel geld kost gebeuren er ook altijd bizarre dingen en worden er grove fouten gemaakt simpelweg omdat de mensen die zogenaamd de kar trekken of aan het hoofd staan van een project er zelf geen bal verstand van hebben.
Hoeft op zich niet heel erg te zijn, maar normaal gesproken zie je dan ook niet dat er ergens een fout zit in het project.
Daarnaast blijven de mensen die het opstarten en of aan het hoofd staan nooit langer dan 5 jaar vaak korter, dragen niets over aan hun opvolger die vervolgens het project laat dood bloeden..

Goed dat was mijn onderbuik gevoel..

Het idee van LocalBox lijkt me wel ok , echter waarom zou de overheid een ICT leverancier worden ?
Ik zou ondanks alles juist dit alles niet vertrouwen zeker niet omdat de overheid erg graag big brother speelt..

Maagoe....
Ben benieuwd hoe dit gaat af lopen, als de overheid de open source wereld op deze manier sponsort kan het ook erg goed uitpakken omdat het weer geforkt kan worden  =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Localbox
« Reactie #5 Gepost op: 2014/08/14, 11:20:19 »
Ik ken de Nederlandse overheid al vele decennia van zeer dichtbij en als ik dan dit bericht lees word ik ineens heel sceptisch...

Ik ben eigenlijk wel eens nieuwsgierig wat voor werk je allemaal doet/gedaan hebt want je hebt bij veel onderwerpen hier "ervaring van dichtbij". Overheid, Nokia, kaartendata, bedrijfsnetwerken, smartphones... allemaal van dichtbij. Dus ben nieuwsgierig :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: Localbox
« Reactie #6 Gepost op: 2014/08/14, 11:28:25 »
Ik zeg maar zo, gebruik je verstand en houd alles in eigen hand.

Re: Localbox
« Reactie #7 Gepost op: 2014/08/14, 14:03:19 »
Ik heb Owncloud en ben er zeer tevreden over.
Is een zeer stabiel systeem en je kan er heel snel alles in kwijt.
Ubuntu 22.04 pc 64 bit  en Ubuntu Server 22.04 met Nextcloud 27

Re: Localbox
« Reactie #8 Gepost op: 2014/08/14, 14:17:20 »
Ik zeg maar zo, gebruik je verstand en houd alles in eigen hand.

Amen een dikke yes en ik zou alleen willen toevoegen: maak je eigen cloud ; Ubuntu server kost niets (enkel de hardware maar occasie kost dat ook al bitter weinig).
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Localbox
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/14, 15:33:37 »
Amen een dikke yes en ik zou alleen willen toevoegen: maak je eigen cloud ; Ubuntu server kost niets (enkel de hardware maar occasie kost dat ook al bitter weinig).
Enig idee wat een occasie (met een aantal harde schijven) aan 7*24 uur stroom kost op jaarbasis?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Localbox
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/14, 15:54:56 »
@testcees

Voor delen van de overheid is het ontbreken van die clientside encrypte wel een probleem. Als je het lijstje van organisaties ziet dat bij de start gebruik gaat maken van LocalBox kan dat varieren tussen staatsgeheim tot een gewoon privacy gevoelige informatie. Denk aan de rechter die een tas met dossiers in de trein liet liggen. Dat heb je liever niet met laptops, tablets en wat dies meer zij.

@Gandyman

De overheid is niet de ICT leverancier. Een aantal overheden ontwikkelt gezamenlijk met partners LocalBox. Als jij als individu LocalBox wilt gebruiken zul je het gewoon op je eigen server moeten zetten. Of een LocalBox afnemen bij een host zoals nu ook al ownCloud wordt aangeboden. Goede zaak dat software die met belastinggeld wordt ontwikkeld door eenieder vrij te gebruiken is.

Overigens is de ontwikkeling van LocalBox een volledig andere aanpak dan je gewend bent. Alleen al het feit het op hackersbijeenkomst publiek wordt gemaakt. Geloof me, dit is niet het stereotype miljoenen verslindende overheid ICT project.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Localbox
« Reactie #12 Gepost op: 2014/08/14, 17:19:22 »
Voor delen van de overheid is het ontbreken van die clientside encrypte wel een probleem. Als je het lijstje van organisaties ziet dat bij de start gebruik gaat maken van LocalBox kan dat varieren tussen staatsgeheim tot een gewoon privacy gevoelige informatie. Denk aan de rechter die een tas met dossiers in de trein liet liggen. Dat heb je liever niet met laptops, tablets en wat dies meer zij.
Dan zal de overheid (of een betrouwbare partner) zorgen voor de hosting. De overheid vertrouwt zijn eigen systeembeheerders toch wel?

Natuurlijk wil je niet dat laptops met gevoelige gegevens in de trein blijven liggen en is veilige opslag een eis maar dat vereist geen clientside encryptie als je niets lokaal maar alles in LocalBox opslaat.

Owncloud versleutelt bestanden aan de serverkant. De beheerder van de ownCloud server kan bestanden uitlezen. Dit zal de beheerder alleen willen doen met de (optionele) “recovery” sleutel als de encryptiesleutel verloren is gegaan (ofwel de gebruiker zijn wachtwoord is vergeten). Kan het bij LocalBox geen onverwachte situaties geven als ambtenaren (express of) per ongeluk het wachtwoord kwijt zijn? Dan zijn belangrijke gegevens ineens weg? Stel me situaties voor waarin dat gunstig kan zijn voor een ambtenaar maar ook (heel) ongunstig voor de overheid. Of heeft de client-side versleuteling van LocalBox ook een recovery sleutel?
(Introduction to the new ownCloud Encryption App)
Goede zaak dat software die met belastinggeld wordt ontwikkeld door eenieder vrij te gebruiken is.

Overigens is de ontwikkeling van LocalBox een volledig andere aanpak dan je gewend bent. Alleen al het feit het op hackersbijeenkomst publiek wordt gemaakt. Geloof me, dit is niet het stereotype miljoenen verslindende overheid ICT project.
Offtopic (blijkbaar): Ook een goede zaak dat goed bruikbare software (zoals ownCloud) gezamenlijk (door “een community”) wordt ontwikkeld (zonder dat het direct belastinggeld kost).
Ik wil je best geloven maar waarom? Wat zegt het feit dat het op een hackersbijeenkomst publiek wordt gemaakt?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Localbox
« Reactie #13 Gepost op: 2014/08/15, 10:40:59 »
@Gandyman

De overheid is niet de ICT leverancier. Een aantal overheden ontwikkelt gezamenlijk met partners LocalBox. Als jij als individu LocalBox wilt gebruiken zul je het gewoon op je eigen server moeten zetten. Of een LocalBox afnemen bij een host zoals nu ook al ownCloud wordt aangeboden. Goede zaak dat software die met belastinggeld wordt ontwikkeld door eenieder vrij te gebruiken is.

Overigens is de ontwikkeling van LocalBox een volledig andere aanpak dan je gewend bent. Alleen al het feit het op hackersbijeenkomst publiek wordt gemaakt. Geloof me, dit is niet het stereotype miljoenen verslindende overheid ICT project.

Dat laatste vermoeden en hoopte ik al.....  ;)

Het is idd goed dat de overheid meer en meer gaat doen Met open source en zoals je zelf al aangaf dat iedereen dan een graantje meepakt van zijn belasting geld.

Als ze maar geen  ICT leverancier. gaan spelen, want continuïteit is altijd ver te zoeken bij ze...

Klein nieuwtje, ik weet dat zeer binnenkort OSM ook gaat profiteren van de overheid omdat ze de kaart willen gaan gebruiken, en dus fte gaan inzetten voor het bijwerken.
Bijzonder prijzenswaardig.  8-)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Localbox
« Reactie #14 Gepost op: 2014/08/15, 11:31:52 »
Dat is goed nieuws, Gandyman! OSM is geweldig :) Hoewel ik nog steeds bezig ben foutjes eruit te halen, maar het is wat mij betreft zelfs met die foutjes stukken beter dan de concurrentie :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Localbox
« Reactie #15 Gepost op: 2014/08/15, 15:41:15 »
Het is idd goed dat de overheid meer en meer gaat doen Met open source en zoals je zelf al aangaf dat iedereen dan een graantje meepakt van zijn belasting geld.
Iedereen of gebruikers van ipad, Android of Windows-desktop (dus bijna iedereen)?

Installeren van versie 1.1.1 (http://www.libbit.eu/nl/producten-nl/localbox) is gelukt in Ubuntu 12.04 LTS en eigenlijk vrij eenvoudig.

Wat me opvalt is dat als het installatiescript vraagt om het MySQL root-wachtwoord maar deze leesbaar op het scherm toont. Verbeterpuntje? Zo ook met het wachtwoord van de lox-standard databaseuser.

Het lukt om in te loggen met de standaard wachtwoorden uit de readme. Erg veilig vind ik dit niet, het risico bestaat dat iemand vergeet standaard wachtwoorden te wijzigen. Beter was geweest als het installatiescript om een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord had gevraagd. Verbeterpuntje?

Via de webinterface kunnen bestanden worden uitgewisseld met LocalBox. Deze bestanden staan in een data folder. De namen van de subfolders en bestanden in de datafolder zijn onherkenbaar. Mijn testbestand is geplaatst in data/ad9cf0f18d54/3/53edfb65aac93.txt. De inhoud van het bestand is gewoon leesbaar (cat data/ad9cf0f18d54/3/53edfb65aac93.txt) dus, zoals verwacht, niet versleuteld.

1e conclusie: Gebruikers van Ubuntu kunnen LocalBox via de webinterface gebruiken maar vooralsnog kunnen alleen voor gebruikers van ipad, Android of Windows iets versleuteld gaan opslaan (met speciale clientsoftware). Gebruikers van Ubuntu moeten (vooralsnog) zelf zorgen voor encryptie (voordat een bestand wordt opgeslagen via de webinterface).

De functionaliteit van LocalBox versie 1.1.1 is beduidend minder dan van ownCloud 7. Het verschil is enorm, te veel om op te noemen.
Mogelijk is versie 1.1.1 nog niet helemaal af, het lukte bijvoorbeeld niet om met de webinterface nieuwe gebruikers aan te maken of het e-mailadres te veranderen (de email notificatie functie is daarom nog niet te gebruiken).
Als ze maar geen  ICT leverancier. gaan spelen, want continuïteit is altijd ver te zoeken bij ze...
Ze leveren (samen met partners) de LocalBox software. Continuïteit is van groot belang en deze software zal nog lang moeten worden onderhouden om van een succes te kunnen spreken. Wat je nu in LocalBox opslaat moet over jaren (>10 jaar?) nog beschikbaar zijn.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Localbox
« Reactie #16 Gepost op: 2014/08/15, 20:27:12 »
Maar is het over 10 jaar nog gewoon beschikbaar? Of willen ze de webinterface op termijn van de hand doen waardoor je genoodzaakt bent een OS te gebruiken dat de client ondersteunt? De overheid kennende zit die kans er namelijk wel in...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Localbox
« Reactie #17 Gepost op: 2014/08/16, 20:32:03 »
Maar is het over 10 jaar nog gewoon beschikbaar? Of willen ze de webinterface op termijn van de hand doen waardoor je genoodzaakt bent een OS te gebruiken dat de client ondersteunt? De overheid kennende zit die kans er namelijk wel in...
Met de webinterface kan je (nu en vooralsnog) geen versleutelde bestanden ontcijferen. Vanwege de client-software met client side-cryptografie ben je al genoodzaakt een ondersteund OS te gebruiken (genoemd zijn ipad, Android en Windows-desktop).

Naast de LocalBox opslagsoftware is ook de client-software (minstens even) belangrijk. Als ik het goed heb begrepen wordt de client-sofware ook opensource. Als er formeel geen Ubuntu versie komt is er wellicht een community versie te verwachten (die Brenno misschien ook wel wil controleren om zeker te stellen dat er geen achterdeurtjes in zitten :evil:)?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Localbox
« Reactie #18 Gepost op: 2014/08/17, 21:01:10 »
Het is idd goed dat de overheid meer en meer gaat doen Met open source en zoals je zelf al aangaf dat iedereen dan een graantje meepakt van zijn belasting geld.
Iedereen of gebruikers van ipad, Android of Windows-desktop (dus bijna iedereen)?



Volgens mij zijn gebruikers van ipad, Android of Windows-desktop niet de enigste die gebruik maken van OSM.
Voor zover ik kan overzien kunnen Ipad, Android, Linux of Windows-desktop dus zo'n beetje iedereen gebruik maken van en werken met OSM.

En dus IMHO iedereen.

Daar komt nog bij dat ik iedere cent belasting die goed gebruikt word door de overheid voor het volk met luid geschreeuw toejuich....

 O0 8-) :evil:
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Localbox
« Reactie #19 Gepost op: 2014/08/17, 21:06:17 »
Ik heb nog geen enkel OS gezien waar OSM het niet op doet. SailfishOS, ChromeOS, Blackberry 10, Windows, Linux desktop, AmigaOS4, Haiku... overaal doet OSM het in mijn ervaring :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Localbox
« Reactie #20 Gepost op: 2014/08/17, 22:04:03 »
Het is idd goed dat de overheid meer en meer gaat doen Met open source en zoals je zelf al aangaf dat iedereen dan een graantje meepakt van zijn belasting geld.
Iedereen of gebruikers van ipad, Android of Windows-desktop (dus bijna iedereen)?

Volgens mij zijn gebruikers van ipad, Android of Windows-desktop niet de enigste die gebruik maken van OSM.
Voor zover ik kan overzien kunnen Ipad, Android, Linux of Windows-desktop dus zo'n beetje iedereen gebruik maken van en werken met OSM.

En dus IMHO iedereen.
Mijn opmerking heeft betrekking op de LocalBox (client-)software, waar dit topic over ging, en niet op OSM.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Localbox
« Reactie #21 Gepost op: 2014/08/18, 09:03:22 »
AHA ? !?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D


Re: Localbox
« Reactie #23 Gepost op: 2014/08/18, 11:41:22 »
Maar is het over 10 jaar nog gewoon beschikbaar? Of willen ze de webinterface op termijn van de hand doen waardoor je genoodzaakt bent een OS te gebruiken dat de client ondersteunt? De overheid kennende zit die kans er namelijk wel in...

De overheid.... een veelkoppig monster ;-)

Een van de pluspunten van LocalBox is dat het niet alleen de overheid is maar ook een deel van de opensource gemeenschap, vanwaar de bekendmaking op een hackersbijeenkomst denk je? Dus, ja wel overheid maar niet de klassieke aanpak. Bovendien: opensource, dus als er behoefte is aan een client die nu niet bestaat..... 

Re: Localbox
« Reactie #24 Gepost op: 2014/08/18, 11:48:14 »
Klein nieuwtje, ik weet dat zeer binnenkort OSM ook gaat profiteren van de overheid omdat ze de kaart willen gaan gebruiken, en dus fte gaan inzetten voor het bijwerken.
Bijzonder prijzenswaardig.  8-)

Zal je nog sterker vertellen: dat gebeurt al. OpenStreetMap wordt nu al (onder andere) automatisch voorzien van adresinformatie uit de BAG (Basis Adminstratie Gemeenten) zodat alle gebouwen een adres hebben. Binnen steeds meer gemeenten gebruikt men ook GIS applicaties die hun data halen uit (en voeden) naar OSM.

Ben zelf sinds kort ook bijdrager, erg leuk om je eigen omgeving beter in kaart te brengen.