Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST ) Update GRUB problemen.  (gelezen 1110 keer)

Offline schep

  • Lid
(OPGELOST ) Update GRUB problemen.
« Gepost op: 2012/06/05, 17:02:52 »
Hallo,

Er gaat iets mis bij de update van GRUB en ik heb geen idee, wat er van me verwacht wordt.

Bij de installatie van Ubuntu is op de een of andere manier GRUB op mijn USB stick gekomen. Dit heb ik met de tips uit een eerder topic kunnen verhelpen.
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/bootgrub-in-de-war-na-installatie-ubuntu-via-usb/

Nu voer ik een update uit. Zodra het softwarecentrum aangeeft "grub pc configureren" kom ik bij een vreemd menu genaamd "bezig met configureren van Grub PC" met daaronder de opmerking "grub installatie apparaten" en een help knop. Daaronder staan twee partities: de hele harde schijf "/dev sda" en de partitie waar Ubuntu staat "/dav sda 7" (ik heb een dual boot configuratie). Verder dus geen vraag, opdracht ofzo. (zie bijgevoegde foto1)

Als ik op de help knop druk, geeft hij aan dat het installatieprogramma niet duidelijk is waar Grub te installeren. (zo interpreteer ik het). Een vinkje bij de eerste of de tweede partitie leidt tot de melding "verder gaan zonder grub te installeren?" (zie foto 2 in volgende post) Een vinkje bij beiden partities leidt tot de melding "schrijven van Grub naar opstartapparaten mislukt, doorgaan?" (zie bijgevoegde foto 3 in volgende post)

Ik heb geen idee wat hier van mij verwacht wordt en wat het beste te doen. Iemand een idee?

bedankt.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/08, 14:57:18 door schep »

Offline schep

  • Lid
Re: Update GRUB problemen.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/05, 17:03:25 »
foto 2 en 3

Offline schep

  • Lid
Re: Update GRUB problemen.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/05, 22:10:59 »
Heeft niemand anders dit probleem? En kan mij niemand helpen?

Ik heb op dit moment de update op pauze gezet en wil dus niet mijn computer herstarten. Ik wil mijn computer alleen laten slapen, en dus niet herstarten, omdat ik dan bang ben niet meer in mijn werkcomputer te komen. Het is immers een grub probleem waar ik midden in de week geen tijd voor heb er uitgebreid voor te gaan zitten.

Heeft er iemand een idee wat te doen?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Update GRUB problemen.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/05, 22:47:17 »
Normaal gesproken moet grub gewoon goed gaan, anders even een terminal-scherm openen en intypen:
sudo grub-install /dev/sda     aangenomen, dat /dev/sda je eerste HD is, waarvan je moet booten,
sudo update-grub                    om de setup opnieuw te laten scannen naar operating systemen en kernels.

Dit staat ook in de Ubuntu NL WiKi (zie de link onder mijn bericht)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline schep

  • Lid
Re: Update GRUB problemen.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/06, 08:56:14 »
Hallo Ron, bedankt voor je reactie.

Mijn vraag is vooral wat ik met het menu moet doen. De menus en de screenshots beschreven zijn namelijk erg verwarrend.
- Welke partities moet ik aan aanvinken (dat staat nergens als opdracht, maar dat is wat ik vermoed dat Grub van mij verlangt, zie foto 1)?
- Is het dan niet erg dat vervolgens het Grub-installaitemenu ik verder moet gaan zonder grub te installeren? (zie foto 2)

Offline schep

  • Lid
Re: Update GRUB problemen.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/08, 14:56:53 »
Ok, probleem opgelost. Mijn zorgen waren om niets: ik heb in het menu voor de eerste harde schijf gekozen en het bericht over het niet-installeren van grub genegeeerd. Verder is alles vlekkeloos verlopemn.

Toch wel een erg vreemd en verwarrend menu.