Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: toegansrechten  (gelezen 684 keer)

toegansrechten
« Gepost op: 2010/03/17, 17:51:45 »
hallo,

ik wil een koppeling van een map waar films op staan (op mijn externe harddisk)
naar een netwerkmap

het probleem is niet de koppeling maar ik de koppeling niet zien op een andere computer

toen ben ik naar de map gegaan waar ik een koppeling die op mijn externe HDD van heb gemaakt en maakte van alle balkjes bij toegansrechten van de groep eigenaar anderen: kan inhoud bekijken en veranderen en toen drukte ik ok
alles lijkt opgeslagen maar als ik dan weer naar eigenschappen ga en dan naar toegansrechten staat bij alles behalve eigenaar: geen toegang

Weet iemand een andere manier om de toegansrechten van een externe HDD te verander? zodat de map zich wel laat zien op een andere computer

je hoeft niet te zeggen dat ik sudo moet gebruiken want dat heb ik al gedaan en dat heb je niet eens nodig

mvg,
sandermans15


Offline Lexaldo

  • Lid
Re: toegansrechten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/17, 18:14:46 »
Je kunt gksudo nautilus uitvoeren in de terminal.
Daarna navigeren naar die HD in /media (als hij gemount is), erop rechtsklikken en kiezen: eigenschappen.
Daar kun je de rechten wijzigen.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/17, 18:20:25 door Lexaldo »

Re: toegansrechten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/17, 19:32:37 »
dat heb ik dus al gedaan

Offline vanadium

  • Lid
Re: toegansrechten
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/18, 09:08:10 »
Citaat
ik wil een koppeling van een map waar films op staan (op mijn externe harddisk)
naar een netwerkmap
Je bedoelt hiermee, dat in een map die gedeeld is over het netwerk, een koppeling staat naar een directory (op een externe schijf) waarop je films staan? Daar ga ik van uit.

Ik verneem nergens hoe die verbinding met de netwerkmap is gemaakt. Dat kan immers een invloed hebben hoe symbolische links overheen het netwerk functioneren.

Citaat
het probleem is niet de koppeling maar ik de koppeling niet zien op een andere computer
Weer niet gans duidelijk voor mij: zie je vanaf die andere computer die koppeling niet, of zie je die wel, maar werkt die niet? m.a.w., wat zijn de preciese symptomen van je probleem?

Citaat
toen ben ik naar de map gegaan waar ik een koppeling die op mijn externe HDD van heb gemaakt en maakte van alle balkjes bij toegansrechten van de groep eigenaar anderen: kan inhoud bekijken en veranderen en toen drukte ik ok
alles lijkt opgeslagen maar als ik dan weer naar eigenschappen ga en dan naar toegansrechten staat bij alles behalve eigenaar: geen toegang
Je bent naar die map gegaan, maar van wat heb je dan de rechten proberen te veranderen? Niet van die map, want dan moet je rechts-klikken op het icoon van die map zelf. Van de koppeling dan misschien? Nu, een koppeling zelf heeft geen rechten. het zijn de rechten van de bestemming die van toepassing zijn, t.t.z., de directory (op een externe schijf) waarop je films staan. Eventueel moet je daarvan de rechten bijstellen,

Citaat
Weet iemand een andere manier om de toegansrechten van een externe HDD te verander? zodat de map zich wel laat zien op een andere computer
Er is de commandolijn manier, en er is de grafische manier met rechts-klik, eigenschappen. ben je zelf de eigenaar, dan kan je zomaar zelf de rechten aanpassen. Ben je zelf de eigenaar niet, dan moet je de hulp inroepen van de administrator en dat doen met "gksudo nautilus".

Citaat
je hoeft niet te zeggen dat ik sudo moet gebruiken want dat heb ik al gedaan en dat heb je niet eens nodig
Voor zover je zelf eigenaar bent niet, nee.

Je probleem zou kunnen te maken hebben met het functioneren van een link over het netwerk. In veel linux protocols is het zo, dat een link op een gemount volume op krek dezelfde wijze werkt als betrof het een lokaal volume. Dat betekent dan ook dat een verwijzing, die geldig is op de server, niet werkt op de client.

Bijvoorbeeld:
* je deelt de folder /home/sandermans/shared.
* in die folder staat een link naar je films: films -> /media/mijnhardeschijf/films

Op de client computer zal die link evengoed wijzen naar /media/mijnhardeschijf/films. Maar nu met betrekking tot de bestandsstructuur van je client! En op je client is er geen /media/hardeschijf/films! De link zal dus niet werken op je client.

Re: toegansrechten
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/19, 07:50:55 »
sorry mijn computer is gecrashed ik leg het wel weer uit als ik alles weer in orde heb