Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Niet opgelost - herinstallatie: Zwart beeld, Nvidea driver stuk ?  (gelezen 2332 keer)

Offline Jan E.

  • Lid
Hoi.

Ik gebruik Mint 10, maar stel de vraag hier, omdat dit forum dichter bevolkt is.

Gisteravond heb ik in een enthousiaste bui de overtollige / oude kernels van mijn pc verwijderd. Kennelijk is hierbij iets mis gegaan, want toen ik zojuist het beestje wilde opstarten bleef hij hangen.

Na enig gehannes slaagde ik er in om -na het verschijnen van het splash-screen - tekst op het beeld te toveren. De melding in beeld luidt:

[15.967387] fb:conflicting fb hw usage nouveau fb vs VESA VGA - removing gene

En daar houdt het midden in de zin op en hangt het systeem. Heeeel af en toe knippert het HD lampje zwakjes, maar verder gebeurd er niets.

Hij heeft dus kennelijk mijn videodriver verwijderd.

Nou kan ik waarschijnlijk veel vlugger herinstalleren (heb goede backups, gescheiden /home en / partities en heb het meta-backup programmaatje van een van de forumleden gebruikt) maar daar leer je niks van.

Wie loodst me hier door?

Mijn computer bevat een harde schijf met daarop alleen Linux Mint. De partities zijn sda2 met daarop de / (root) partitie en een sda5 meet een /home partitie. Beiden ext4 filesystem. en natuurlijk een swap, maar die doet nu ff niet mee.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/20, 09:29:25 door Jan E. »


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline heir4c

  • Lid
Re: Zwart beeld, Nvidea driver stuk ?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/20, 00:26:45 »
Kan je opstarten en doorstarten in recoverymode (tot aan de desktop)? Dan kan je daar kijken onder Stuurprogramma's voor je driver of kan je vandaar uit de driver installeren.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Zwart beeld, Nvidea driver stuk ?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/20, 08:18:53 »
Nee. Ik kan opstarten tot die regel in beeld verschijnt (en die halverwege afbreekt), en dan stopt het.

Ik heb inmiddels ontdekt dat installaties van m.n. de videodrivers eigenlijk altijd uitgaan van een werkend systeem, maar met een verkeerde resolutie o.i.d. Ik heb nog geen oplossingen gevonden voor systemen die ineens hangen op een ontbrekende/beschadigde/verwijderde videodriver en daarom vanaf een LiveCD moeten worden opgestart. En ik ben toch aardig aanhet zoeken geweest....

Ik heb geen opstartoptie voor recovery en ook geen oudere kernels meer. Recovery is er volgens mij nooit geweest en de oudere kernels heb ik zelf verwijderd, waardoor het initiele probleem ook is ontstaan.

Mijn pc is overigens een laptop ((HP Compac 8710w), eentje van het soort waarvan alles o.o.t.b. wordt herkend door alle linuxen die ik tot nu toe heb geprobeerd.

Ik vrees dat het een herinstallatie wordt.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Niet opgelost - herinstallatie: Zwart beeld, Nvidea driver stuk ?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/20, 09:30:36 »
Nadat ik nog even geprobeerd had om mbv de LiveCD Grub opnieuw te installeren, bleek het alleen maar erger te zijn geworden. Hij kwam niet eens meer voorbij het splash of GDM scherm.

Ben aan het herinstalleren. Toch bedankt voor het meedenken.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04