Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Static IP in Xubuntu ( /etc/network/interfaces...? )  (gelezen 3672 keer)

Offline Math.

  • Lid
Static IP in Xubuntu ( /etc/network/interfaces...? )
« Gepost op: 2010/11/06, 09:32:49 »
Ik heb onlangs een aantal apparaten in m'n netwerk een static IP adres gegeven. Dit ging allemaal goed, totdat ik dit in Xubuntu wilde instellen.
Ik had begrepen dat ik m'n /etc/network/interfaces moest aanpassen, maar dit wilde op de één of andere manier niet werken. Heb het vervolgens grafisch geprobeerd(nm-connection-editor) wat in eerste instantie ook niet wilde werken, maar naar het verwijderen van de instelling eth0 en eth1 en een nieuwe instelling aan te maken was het dan toch gelukt. Het werkt dus allemaal, maar nu kwam ik erachter dat hij niks veranderd had in /etc/network/interfaces? Waar slaat hij deze instellingen dan op...? Ik moet m'n Debian server in het netwerk nog een static IP geven, maar kan dit niet grafisch doen. Moet ik dan nog steeds in /etc/network/interfaces zijn, of een ander config file aanpassen?
« Laatst bewerkt op: 2010/11/06, 11:02:48 door Math. »

Offline joop905

  • Lid
Re: Static IP in Xubuntu ( /etc/network/interfaces...? )
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/06, 09:40:48 »
probeer het eens met   sudo nano /etc/network/interfaces

Bron: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieServerKarmic#Basisnetwerkinstelling

grj

Offline Math.

  • Lid
Re: Static IP in Xubuntu ( /etc/network/interfaces...? )
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/06, 11:02:16 »
probeer het eens met   sudo nano /etc/network/interfaces

Bron: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieServerKarmic#Basisnetwerkinstelling

grj
Hey Joop,

Bedankt voor je reactie. Alles werkt in principe in Xubuntu, ik vroeg me alleen af waar hij z'n instellingen bewaard. Mijn /etc/network/interfaces is op de pc met Xubuntu namelijk NIET veranderd...
Op m'n server(Debian Lenny) heb ik nu handmatig m'n /etc/network/interfaces aangepast en dit werkt verder prima.

Offline Math.

  • Lid
Re: Static IP in Xubuntu ( /etc/network/interfaces...? )
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/06, 12:27:05 »
Ik heb nu alles gewoon weer op DHCP gezet en in m'n router de IP adressen toegewezen aan elk MAC adres. Vind dit een stuk lekkerder werken, zo hoef ik niet elke keer een static IP adres toe te wijzen, voor wanneer ik bijv. weer eens m'n computer opnieuw installeer of gebruik maak van een andere verbinding. :)

(al weet ik nog steeds niet hoe het zit met de configuratie vanuit Xubuntu(nm-connection-editor) en het /etc/network/interfaces bestand zit, maar dat is toch niet meer relevant)

Offline rja

  • Lid
Re: Static IP in Xubuntu ( /etc/network/interfaces...? )
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/08, 00:39:45 »
(al weet ik nog steeds niet hoe het zit met de configuratie vanuit Xubuntu(nm-connection-editor) en het /etc/network/interfaces bestand zit, maar dat is toch niet meer relevant)
Ik ken de nm-connection-editor niet.

Als die net zo werkt als de netwerk manager onder Ubuntu, die slaat z'n configuratie ergens anders op.

Of je gebruikt /etc/network/interfaces of netwerk manager of nm-connection-editor


Offline Math.

  • Lid
Re: Static IP in Xubuntu ( /etc/network/interfaces...? )
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/08, 08:05:14 »
(al weet ik nog steeds niet hoe het zit met de configuratie vanuit Xubuntu(nm-connection-editor) en het /etc/network/interfaces bestand zit, maar dat is toch niet meer relevant)
Ik ken de nm-connection-editor niet.

Als die net zo werkt als de netwerk manager onder Ubuntu, die slaat z'n configuratie ergens anders op.

Of je gebruikt /etc/network/interfaces of netwerk manager of nm-connection-editor
Denk dat het inderdaad de Xubuntu versie van network manager is.

nm-connection-editor :


Maar ik denk dat ik het verschil al zie.
Als ik het goed begrijp worden de instellingen via een GUI in Ubuntu als user settings opgeslagen en gebruik je /etc/network/interfaces voor het systeem(root)? ;)

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Static IP in Xubuntu ( /etc/network/interfaces...? )
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/08, 13:10:14 »
Klopt inderdaad :) als je het instelt in /etc/network/interfaces worden je waarden van je netwerk center niet meer gebruikt.