Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] LibreOffice met Vista en Ubuntu  (gelezen 591 keer)

[Opgelost] LibreOffice met Vista en Ubuntu
« Gepost op: 2012/05/02, 16:49:55 »
Ik zou bestanden in  LibreOffice Writer, Calc en Base zowel vanuit Vista als Ubuntu willen bewerken.  Het is mogelijk, maar is het wel aan te raden, vooral bij veelvuldige bewerkingen.  Is er geen kans dat bestanden hierdoor corrupt worden?  Heeft iemand hier ervaring mee?
« Laatst bewerkt op: 2012/05/03, 21:44:52 door Willibuntu »

Offline koos4401

  • Lid
Re: LibreOffice met Vista en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/02, 17:09:11 »
Ervaring, ja. Kan in ieder geval met spreadsheets.
Ik heb al jaren (Ubuntu 9.10) een steeds bijgewerkt spreadsheet lopen dat ooit was opgeslagen in MSOffice-calc op de D\:partitie.
Het bestand laat zich gewillig met MSOffice en met (vroeger OpenOffice en nu) Libreoffice openen en bewerken.
Ik zet het ná bewerken met LibreOffice overigens wel weer terug op D\:  én sla het op in het oude MS-formaat.
Tot nu toe geen probleem.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: LibreOffice met Vista en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/02, 17:10:10 »
Ja, ik heb er ook ervaring mee! En ik kan je geruststellen, want het besturingssysteem waaronder LibreOffice draait geeft niet de doorslag voor wat documentcorruptie aangaat. Je kunt dus rustig en zonder zorgen elke willekeurig LibreOffice-document maken en (veelvuldig) bewerken met LibreOffice in zowel Linux als in Windows. Voorwaarde is dan wèl dat je niet steeds converteert naar een ander soort bestand, bijvoorbeeld een Calc-document opslaat als een Exceldocument, en vice versa. Wat dat gaat ooit een keer fout, is de verwachting...

Zelf gebruik ik LibreOffice voor professionele doeleinden, en ik moet daardoor veel switchen tussen thuis en het werk. Ik heb bijvoorbeeld een speciaal, zeer uitgebreid kasbestand aangemaakt die mij helpt de uitgaven van mijn kantoor inzichtelijk te houden. Dit document heb ik in 2009 gemaakt, en het heeft inmiddels honderden keren gewisseld tussen de Windowsvariant van Open/LibreOffice en de variant op Linux. Niks aan de hand tot nu toe!

Tip: Maak uiteraard wèl geregeld backups van je documenten, maar dit zou vanzelf moeten spreken, toch? ;)
« Laatst bewerkt op: 2012/05/02, 17:13:14 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: LibreOffice met Vista en Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/02, 19:27:04 »
Zolang je je bestanden op een NTFS gepartitioneerde partitie zet kan je ze benaderen vanuit Ubuntu en Windows. Als je enkel LibreOffice gebruikt (wat ik uit je post op maak) dan kan je gewoon opslaan en bewerken en lezen als odf bestand. Dit is een native formaat voor LibreOffice en dus betrouwbaarder dan een MS formaat (.doc of .docx) waar je altijd maar weer moet afwachten of het document goed wordt geïmporteerd.

openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Conny

  • Lid
Re: LibreOffice met Vista en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/02, 20:08:05 »
Niet door elkaar laten openen met MS-office en Libreoffice, dat duurt maar even en dan loopt het geheid fout. Mijn ervaring is dat XLSX geen week goed gaat.

Sinds een tijdje sla ik alles op als ODS op en open ik alleen met Libreoffice. Gaat prima. Ik zet de bestanden op mijn Dropbox en open het waar ik ook ben en met welke van mijn computers ook.
MS werkt wel prima op zichzelf maar wil niet volledig samenwerken met andere systemen...

Re: LibreOffice met Vista en Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/03, 21:44:15 »
Bedankt iedereen!