Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice  (gelezen 8403 keer)

Offline JohnP

  • Lid
Beste Mensen,

Ik ga mogelijk op een school werken waar er gewerkt wordt met Apple en MS Office. Thuis zal ik gaan werken vanuit LibreOffice of OpenOffice en op school zal ik jammer genoeg moeten werken op MS Office. Aangezien ik het materiaal dat ik ontwikkel zal gebruiken tijdens het lesgeven, is het belangrijk dat de opmaak en instellingen behouden blijven als ik het op school open. Wat zijn jullie ervaringen met het maken van bestanden in LibreOffice/OpenOffice (Writer/Calc/Impress) en het openen in MS (Word, Excel, Powerpoint)? Of juist andersom maken van bestanden in MS (Word, Excel, Powerpoint) en het openen in LibreOffice/OpenOffice (Writer/Calc/Impress)? Is het tijdens het maken in LibreOffice/OpenOffice handiger om het bestand in het originele formaat van MS op te slaan (doc,docx,ppt,pptx) of gewoon de open-standaard te gebruiken (odt,odp)? En welk programma heeft jullie voorkeur, LibreOffice of OpenOffice?

Alvast bedankt.

Offline h2o

  • Lid
Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/26, 19:29:01 »
Wil je alles als .docx enz. opslaan, dan kun je inderdaad Libreoffice gebruiken. Voor normale opmaak zal dat geen probleem opleveren. Wil je echt  voor 99,99% gaan, dan kan ik jou een gratis alternatief aanbieden: http://wps.com/linux/, dat is WPS office. Gratis en goed bruikbaar (32 bits, 64 bits weet ik niet).
Voor de NL-spellingscontrole, werkt dit http://simpelhuishoudboekje.org/spelling-en-grammaticacontrole-nederlands-kingsoft-office-writer.html wel, in de nieuwere versie zit die mogelijkheid op een wat andere plaats, maar daar is wel uit te komen.
De bediening is in het Engels en als dat geen probleem is kun je het goed gebruiken. Probeer het eens uit zou ik zeggen.

Zelf gebruik ik WPS office op mijn Android mobieltjes, en daar zit zelfs een goede PDF reader op.

Zelf werk ik ook op een onderwijsinstelling en gebruik ik op mijn Debian laptops met de Softmaker Office 2012 suite. Dat is weliswaar betaalde Linux software, maar het geld dubbel en dwars waard. Dat is zelfs 99,999999% compatible met alle MS Office versies. En he is in het Nederlands
« Laatst bewerkt op: 2015/09/26, 19:36:37 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/26, 19:49:43 »
Het gaat (nog steeds veruit) best vanuit LibreOffice naar MS Office met de klassieke binaire formaten, doc en ppt, dus niet docx of pptx. Als je het niet te ingewikkeld maakt (niet te veel "embedded objects", zeer complexe formatting), dan zijn er praktisch geen problemen tijdens de omzetting, niet meer dan er ook probleemjes kunnen zijn tussen verschillende versies van MS Office zelf.

MS Office ondersteunt wel de open formaten van LibreOffice, maar de ondersteuning is zeer elementair (moedwillige sabotage?)

Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/26, 20:03:13 »
@vanadium: MS Office 2013 opent keurig al mijn ODT-bestanden, evenals MS Office Online (wat ik voornamelijk gebruik).

Offline JohnP

  • Lid
Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/27, 16:09:02 »
Bedankt voor de reacties. Ik zal de documenten zowel in openstandaarden als in MS Office (nieuwe en oude extensie) opslaan. Dus zowel odt, als doc, als docx. En zowel odp, als ppt, als pptx. Het is een gedoe maar dan heb ik wel een grotere zekerheid dat hij hem pakt.
Als er nog anderen zijn met ervaringen of ideeën dan zijn die natuurlijk altijd welkom!

Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/27, 19:22:45 »
Waar het het wegschrijven betreft.
Ik schrijf (en schreef al) simpele doc-bestanden weg als bijvoorbeeld doc 2003. Dat is een oudere standaard die tegenwoordig vrijwel elke versie in kan lezen zonder problemen. En dit werkt nu ook meestal nog goed met Openoffice en Libre Office. Sterker nog, dit voorkwam ook al conversieproblemen binnen verschillende versies van MS Office.
Als het doc's betreft die ingewikkelder zijn zoals met macro's en dergelijke dan werkt dat niet zo.

Als het fixed doc's zijn die niet meer gewijzigd worden na verzenden exporteer ik ze altijd standaard naar pdf, wat ik ook met office al graag deed.
Momenteel werk ik zelf eigenlijk altijd in *df bestanden en pas anders als het naar wens van een derde moet omdat het niet anders kan.

Dan is er ook altijd nog de online office, bijvoorbeeld binnen Onedrive.
En waar het school betrof, er zijn speciale sites voor presentaties. Mijn kids gebruiken hiervoor bijvoorbeeld nog wel eens Prezi. http://prezi.com
En ik weet dat er diverse scholen zijn die zelf al abonnementen hebben lopen bij dit soort online diensten, dus misschien kun je daar nog naar informeren.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/27, 19:24:50 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/28, 09:13:52 »
Bedankt voor de reacties. Ik zal de documenten zowel in openstandaarden als in MS Office (nieuwe en oude extensie) opslaan. Dus zowel odt, als doc, als docx. En zowel odp, als ppt, als pptx. Het is een gedoe maar dan heb ik wel een grotere zekerheid dat hij hem pakt.
Als er nog anderen zijn met ervaringen of ideeën dan zijn die natuurlijk altijd welkom!
Het door mij eerder genoemde Softmaker Office heeft ook een freeware Linux variant, http://www.freeoffice.com/en/. Die -leest- ook .docx, .xlsx, .pptx bestanden in maar kan alleen in .doc. .xls en .ppt wegschrijven. Even registreren en je kunt hem downloaden -met- een serialkey.

PS. er bestaat van de free versie ook een 64 bits variant.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/28, 09:24:47 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/28, 09:19:55 »
Ik zou het pakket van KingSoft eens een gooi geven, de uitwisselbaarheid met MSO is stukken beter dan met LO.

Maar in uitwisselen geloof ik niet graag; of het een of het ander: keuzes maken dus.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/28, 10:14:52 »
Wanneer je het helemaal niet meer weet, kan je zowel in LO als in MSO gewoon (bijna) alles doen met HTML :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/28, 11:18:11 »
Ik zou het pakket van KingSoft eens een gooi geven,
Kingsoft ondersteunt geen ODF, dus om uit te wisselen (odf<> doc/docx) heb je eigenlijk niks aan Kingsoft.
Citaat
Maar in uitwisselen geloof ik niet graag; of het een of het ander: keuzes maken dus.
Een keuze maken is altijd beter.

Offline Anco

  • Lid
Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/28, 12:06:01 »
Ik weet niet hoezeer de animaties/filmpjes nodig zijn die in een powerpoint kunnen, anders zou je ook slides kunnen exporteren naar pdf. Iets wat op mijn uni vrij veel gebruikt wordt.  Als de bestanden niet op de school bewerkt/gewijzigd hoeven te worden, zou ik zeggen, exporteer alles naar pdf.
Anders is het anders misschien een optie om zelf een simpele laptop aan te schaffen als bestanden wel gewijzigd moeten worden. Of kijk of je wel libreoffice/openoffice op een pc daar krijgt (porteble apps misschien?).
Linux user #485563

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/28, 14:36:40 »
Anders is het anders misschien een optie om zelf een simpele laptop aan te schaffen als bestanden wel gewijzigd moeten worden. Of kijk of je wel libreoffice/openoffice op een pc daar krijgt (porteble apps misschien?).
Een USB stick met een OS en de data en vanaf die stick opstarten?
Anders een *buntu DVD meenemen en een USB stick voor de data.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline JohnP

  • Lid
Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/28, 14:50:41 »
Ik heb vandaag een proefles gegeven en de bestandextensies uitgeprobeerd.

Doc -> goed
Docx -> goed
Odt -> problemen met inhoud -> wilt u de inhoud herstellen?
Ppt -> goed
Pptx -> fout -> de animaties waardoor woorden in het beeld verschenen deed het niet goed(van belang i.v.m. didactische overwegingen).
Odp -> problemen met inhoud -> wilt u de inhoud herstellen?

Het tekstbestand was heel simpel en geen rare dingen. De powerpoint was ook niet heel speciaal, er zaten een paar plaatjes in en een paar animaties waardoor woorden in het beeld verschenen.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/28, 15:16:52 »
MS-Office zegt inderdaad bij het openen van documenten in ODF standaard: problemen met inhoud -> wilt u de inhoud herstellen? Maar door OK en JA aan te klikken worden die documenten altijd (is mijn ervaring) probleemloos geopend en weergegeven.
Ik zeg het mensen aan wie ik voor het eerst een tekstdocument of spreadsheet in ODF toestuur er altijd bij; dan hoeven ze niet te schrikken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/28, 15:37:42 »
Ik heb vandaag een proefles gegeven en de bestandextensies uitgeprobeerd.
Wanneer dat een gesubsidieerde onderwijs instelling is, dan is het gebruik van openstandaarden verplicht.
Iedere afwijking hiervan MOET met de reden, waarom het technisch niet mogelijk is, worden opgenomen in het jaarverslag.
Dit kan dus een behoorlijke berg geld kosten, wanneer een subsidie om deze reden wordt ingetrokken!

Zie de Staatscourant
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/28, 21:32:41 »
Zelf gebruik ik WPS office.... Dat is zelfs 99,999999% compatible met alle MS Office versies. En het is in het Nederlands

Ik wil je graag geloven op je woord, maar ik heb er toch moeite mee. Waarom? Omdat de MS Office documentformaten gesloten zijn, en dus géén inzage is in de specificaties. Net als LibreOffice/OpenOffice moeten ook zij reverse-engineeren om compatibel te zijn. Waarom zouden andere partijen daar beter in slagen dan LibreOffice/OpenOffice?

Ik kan overigens jouw bewering niet reproduceren, aangezien ik Softmaker Office als sinds 2005 niet meer gebruikt heb.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #16 Gepost op: 2015/09/28, 21:34:58 »
Ik heb vandaag een proefles gegeven en de bestandextensies uitgeprobeerd.
Wanneer dat een gesubsidieerde onderwijs instelling is, dan is het gebruik van openstandaarden verplicht.
Iedere afwijking hiervan MOET met de reden, waarom het technisch niet mogelijk is, worden opgenomen in het jaarverslag.
Dit kan dus een behoorlijke berg geld kosten, wanneer een subsidie om deze reden wordt ingetrokken!

Zie de Staatscourant

Er gloort hoop aan de horizon, want toevallig las ik vandaag DIT artikel. Open documentstandaarden invoeren bij de overheid leidt hopelijk tot een snellere acceptatie ervan. Zijn we straks eindelijk van die "conversiehel" af! :D
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #17 Gepost op: 2015/09/28, 21:37:39 »
Zelf gebruik ik WPS office.... Dat is zelfs 99,999999% compatible met alle MS Office versies. En het is in het Nederlands

Ik wil je graag geloven op je woord, maar ik heb er toch moeite mee. Waarom? Omdat de MS Office documentformaten gesloten zijn, en dus géén inzage is in de specificaties. Net als LibreOffice/OpenOffice moeten ook zij reverse-engineeren om compatibel te zijn. Waarom zouden andere partijen daar beter in slagen dan LibreOffice/OpenOffice?

Ik kan overigens jouw bewering niet reproduceren, aangezien ik Softmaker Office als sinds 2005 niet meer gebruikt heb.

MS' bestandsformaten zijn open standaarden, dus wel degelijk heeft LO inzage daarin.

Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #18 Gepost op: 2015/09/28, 21:37:57 »
MS-Office zegt inderdaad bij het openen van documenten in ODF standaard: problemen met inhoud -> wilt u de inhoud herstellen? Maar door OK en JA aan te klikken worden die documenten altijd (is mijn ervaring) probleemloos geopend en weergegeven.
Ik zeg het mensen aan wie ik voor het eerst een tekstdocument of spreadsheet in ODF toestuur er altijd bij; dan hoeven ze niet te schrikken.

Daar zit wèl een addertje onder het gras, want het kán betekenen dat je documenten daarna niet meer lekker (of helemaal niet meer) in LibreOffice te openen zijn. Ik spreek uit ervaring. Zorg dus altijd voor een backup van je in LibreOffice gemaakte documenten. Eenmaal een door MS Office "gerepareerd" bestand is - hoe paradoxaal ook - voorgoed kreupel. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #19 Gepost op: 2015/09/28, 21:49:27 »
Zelf gebruik ik WPS office.... Dat is zelfs 99,999999% compatible met alle MS Office versies. En het is in het Nederlands

Ik wil je graag geloven op je woord, maar ik heb er toch moeite mee. Waarom? Omdat de MS Office documentformaten gesloten zijn, en dus géén inzage is in de specificaties. Net als LibreOffice/OpenOffice moeten ook zij reverse-engineeren om compatibel te zijn. Waarom zouden andere partijen daar beter in slagen dan LibreOffice/OpenOffice?

Ik kan overigens jouw bewering niet reproduceren, aangezien ik Softmaker Office als sinds 2005 niet meer gebruikt heb.

MS' bestandsformaten zijn open standaarden, dus wel degelijk heeft LO inzage daarin.

Technisch heb je gelijk, alleen is OOXML een gemodificeerde variant van de wérkelijke open documentstandaard ODF. En dat maakt dat OOXML wederom niet 100% compatibel is met andere pakketten. Anders hoeft MS Office je bestanden in een ander kantoorpakket niet te "repareren". Wel dan?
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #20 Gepost op: 2015/09/28, 21:52:32 »
MS' bestandsformaten zijn open standaarden, dus wel degelijk heeft LO inzage daarin.
Dus niet, we leven in de EU en hebben Europese regels.
Volgens die regels voldoet MS niet aan de openstandaarden.
Volgens de Amerikaanse standaard gaat het alleen op voor XLSx en DOCx, niet voor XLS en DOC.
De Europese regels zal ik hier nog even neerzetten:
Citaat van: Europa
1. De standaard is geadopteerd en zal worden onderhouden en gehandhaafd door een non-profit organisatie op basis van openlijk toegankelijke besluitvorming-procedures voor alle geïnteresseerde partijen, op democratische grondslag;
2. De standaard is gepubliceerd en over de specificaties kan vrijelijk, of tegen een nominale bijdrage, worden beschikt;
3. Het intellectueel eigendom van, en mogelijke patenten op de gehele standaard of delen daarvan, zijn onherroepelijk vrijgesteld van licentierechten;
4. Er zijn geen beperkingen omtrent het hergebruik van de standaard.
Aangezien MS het monopoly wil houden en zelf over de standaard wil beslissen is het binnen de EU dus geen open-standaard!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #21 Gepost op: 2015/09/28, 22:13:13 »
Ik zou het pakket van KingSoft eens een gooi geven, de uitwisselbaarheid met MSO is stukken beter dan met LO.
Ik zou me eerst eens wat meer in dat programma verdiepen.
https://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=en&u=http://wps.com/privacy-policy/&prev=search
Vooral het stukje onder Account Informatie.

Het werkt overigens inderdaad prima als alternatief.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/28, 22:18:11 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #22 Gepost op: 2015/09/28, 23:07:02 »
MS-Office zegt inderdaad bij het openen van documenten in ODF standaard: problemen met inhoud -> wilt u de inhoud herstellen? Maar door OK en JA aan te klikken worden die documenten altijd (is mijn ervaring) probleemloos geopend en weergegeven.
Iets zegt me dat het complete onzin is (dat odf-documenten hersteld zouden moeten worden) en dat deze melding er alleen maar in zit om mensen bang te maken om toch maar het "eigen" formaat van MS te gebruiken (doc/docx). Want MS heeft een aanmerkelijk belang daarin.
Ik zou het pakket van KingSoft eens een gooi geven, de uitwisselbaarheid met MSO is stukken beter dan met LO.
Een gesloten pakket uit een land (China) waar het niet al te best gesteld is met de privacy, dat geen open standaarden als ODF ondersteunt, heeft zeer zeker niet mijn voorkeur. Op geen enkele wijze draagt dit bij aan de verdere verspreiding van open standaarden als ODF. Als je ODF een warm hart toedraagt (is niet voor iedereen een prio), heb je niks aan KingSoft.
(verder kan het best een prima programma zijn, met goede doc/docx-compatabiliteit, maar daar gaat het mij niet om)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #23 Gepost op: 2015/09/28, 23:29:54 »
Markba, dat heb je goed en duidelijk onder woorden gebracht.
Zelf doe ik alles met LibreOffice, wie mijn geproduceerde bestanden niet kan lezen, heeft pech.
Bedrijven en overheden wijs ik dan altijd even op het stuk in de Staatscourant.
(Mijn websites voldoen ook voor 100% aan de W3C standaard)
Wie mij een gesloten standaard toestuurt als overheid, of gesubsidieerde instelling, kan rekenen op behoorlijke kritiek.
Maar ja, ik zie mijzelf dan ook weleens als een open-standaard evangelist :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ervaringen met de interactie tussen MS Office en LibreOffice/OpenOffice
« Reactie #24 Gepost op: 2015/09/28, 23:35:36 »
Maar ja, ik zie mijzelf dan ook weleens als een open-standaard evangelist :lol:
Ja ja, die Ron kennen we! Heb bewondering voor je vasthoudendheid. Om met name overheidsinstellingen op hun (nota bene) *eigen* regels te wijzen....