Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerk Wifi Hardware Valt Uit na suspend to Memory  (gelezen 898 keer)

Netwerk Wifi Hardware Valt Uit na suspend to Memory
« Gepost op: 2016/08/05, 17:53:49 »
Het gaat om een wat ouder laptopje, uit de DV9700 HP reeks. In het laptopje zit een klein mini PCI Wifi kaartje en intern zit er op de USB bus een ingebouwde webcam die in het deksel zit.

Eerst vielen USB apparaten uit als de deksel van de laptop dicht ging maar dan nog met het beeldscherm aan en halverwege dicht. Op een gegeven moment werkte de webcam helemaal niet meer. Mijn conclusie was toendertijd ik pak het DV9700 tear down handleiding erbij om het laptopje helemaal te 'renoveren'.

Zo gezegd, zo gedaan. De webcam zat als ie werkte op de USB bus, wat in de volledig opengemaakte laptop duidelijk een letterlijk intern klein USB kabeltje is. Precies waar de deksel sluit zat een knikje in de kabel, dus vermoedde ik kabelbreuk. Ik heb het kabeltje ietsje verder het LCD deksel ingedrukt. Let op, als deze webcam wegviel van de USB bus werkte bijvoorbeeld een USB muis ook niet meer.

De USB bus:
gast@HP-Pavilion-dv9000:~$ lsusb
Bus 002 Device 003: ID 064e:a110 Suyin Corp. HP Webcam
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 002: ID 0a5c:2101 Broadcom Corp. BCM2045 Bluetooth
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 004: ID 148f:2770 Ralink Technology, Corp. RT2770 Wireless Adapter
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 002: ID 0e8f:00fb GreenAsia Inc.
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
gast@HP-Pavilion-dv9000:~$
Het probleem dat apparaten van de USB bus afvielen was dus in 1e instantie dit:
Suyin Corp. HP Webcam
Ik was echter wel blij dat ik de interne webcam weer had gefixt, maar ik vermoed dat de problemen die ik nu verder ga schrijven bij dit apparaatje hun oorzaak vinden.

De PCI bus:
gast@HP-Pavilion-dv9000:~$ lspci|grep roadco
02:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4312 802.11b/g LP-PHY (rev 01)

Dit zijn mijn netwerk adaptertjes
Broadcom Corporation BCM4312 802.11b/g LP-PHY
Ralink Technology, Corp. RT2770 Wireless Adapter

Nu op een dag, laptopje staat altijd open, dus de webcam stekker/kabel beweegt intern in de laptop niet zoveel, werkte geen enkele netwerk pci/usb adapter intern of extern.

Dus dacht ik het is tijd om met brillenpoetsdoekjes het mini pci Wifi kaartje uit de laptop te halen en schoon te maken, op hoop van zegen. En met blijde verbazing, na het herinstalleren van het kleine mini pci kaartje dat nu schoongemaakt was, werkte alles weer.  (Dit geld voor Windows en Linux, maar Linux liet echt zien dat ze met 'lspci' en 'lsusb' van de pci bus en USB bus waren verdwenen.

Helaas begint het verdwijnen van de USB Ralink Wifi adapter steeds voor te komen, na Suspend to Memory. Na wakker worden is de Ralink van de USB bus gegooid. Ik moet de USB adapter stekker eruit trekken en er handmatig weer in doen.

Toen dacht ik misschien is dat een USB selectieve USB onderbrekings probleem, en dan forceer ik dit in:
/etc/default/grub
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="usbcore.autosuspend=-1"

En het leek te werken. Maar ik vrees dat ik een beslissing moet maken, en de laptop open moet maken, want het probleem komt weer voor. Het vreemde is dat zowel met 'lsusb' en 'lspci' de Wifi Adapters gewoon aanwezig zijn, en zelfs dat Webcammetje is aanwezig op de (interne) USB bus.

Ik denk dat de webcam intern in de laptop eruit gehaald moet worden. Dat is gewoon de laptop openschroeven en dan de interne USB stekker loskoppelen, en de rest niet aankomen. Heb het eerder gedaan, maar dan om te maken. De ingebouwde webcam gebruik ik nooit.

Mijn vraag is nu, gezien de webcam eerder apparaten van de USB bus intern/extern gooide, ook een Muis, of Synthesizer (MIDI Interface) ik tot het besluit moet komen om de harde beslissing te maken deze webcam te ontkoppelen. Ik heb toch een betere webcam indien nodig van 1280x720p 30 fps.

Het is een hele klus van ongeveer anderhalf uur om alles veilig te doen, het is niet even een deksel openschroeven. Maar wat is jullie mening met wegvallen van USB apparaten of de USB bus met Linux ?

Zal ik de webcam ontkoppelen? Als het opnieuw de oorzaak is, dan zou dat veel verklaren. Een slecht contact in de webcam kabel die de hele USB bus ontregelt zou dan de conclusie zijn.

En als het niet werkt dan is het een software probleem, maar dan ? Windows proefdraaien voor dagen terwijl er Ubuntu opstaat 16.04, waarvan ik al weet dat Windows ook dit probleem heeft.

De externe USB Ralink Wifi heb ik er 2 van, en bij beide heb ik het probleem, dus een eerste optie zou misschien zijn om het interne Broadcom PCI Wifi kaartje eruit te halen, dat is minder werk dan de hele laptop openmaken.

Bewerking 1, ___________ het is nu 3 dagen later ________________________
Ik heb als eerste natuurlijk besloten het minste werk te gaan doen. En dat bleek gelukkig relatief eenvoudig te zijn. De internet Broadcom PCI Wifi kaart is namelijk eigenlijk een gesloten stuurprogramma met gesloten firmware. Ik dacht, laat ik dat apparaat bij (gesloten) stuurprogramma's maar gewoon niet installeren.
Network controller: Broadcom Corporation BCM4312 802.11b/g LP-PHY (rev 01)
Zoals je weet wordt bij Wifi adaptertjes eerst de firmware gepushed naar het apparaat voordat het kan werken. Dat betekent dat nu ik dit (gesloten)source code met (gesloten) firmware apparaat niet meer heb geinstalleerd, het voor de computer ook 'niet meer' aanwezig is. (Wel te zien met lspci)

Op dit moment staat de laptop al 3 dagen aan sinds het ongedaan maken van het stuurprogramma uit gesloten bron installeren. En ik duim dat ook de komende dagen alles gewoon zal blijven werken. Want dat is op dit moment namelijk zo. Al 3 dagen lang kan ik gewoon Suspend to Memory doen, en de externe USB Wifi Ralink Adapter functioneert gewoon binnen 5 seconden na wakker worden van het laptopje. Over een aantal dagen zal ik hier terug komen en vertellen of datgeen wat nu al 3 dagen goed gaat ook definitief het antwoord is op het probleem wat dit laptopje altijd al heeft gehad. (Ook onder toenmalig Vista zelfs ! ) Zou zeer ironisch zijn dat iets wat jarenlang heeft gespeeld zo eenvoudig op te lossen zou zijn. (Namelijk het interne kaartje vervangen of uitschakelen.) Gezien in de Windows tijd het laptopje altijd werd uitgeschakeld viel het in de Windows tijd niet zo op. Maar in de Linux tijd voor dit laptopje staat ie altijd aan, of in Suspend to Memory. Dat wil zeggen binnen 2 seconden is hij klaar voor gebruik en 1 keer in de zoveel tijd updaten en herstarten. Binnenkort meer nieuws, of het nu eindelijk bevestigd kan worden dat het goed is, of dat het probleem er weer terug is.
« Laatst bewerkt op: 2016/08/07, 11:39:45 door Geert Jalink »
motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Re: Netwerk Wifi Hardware Valt Uit na suspend to Memory
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/13, 01:00:39 »
Al die jaren bleek een kleine ja heel kleine aanpassing in de directory /etc/NetworkManager de oplossing te zijn.  8-) Lees hoe Ubuntu 17.04 (gnome versie) mij op avontuur stuurde en mij dwong dit probleem te identificeren als puur software matige instelling. Gelukkig heb ik het laptopje niet uit elkaar gehaald of andere dingen met de hardware gedaan, ik leerde er mee leven.

Maar toen met Ubuntu Gnome 17.04 lees hier verder hoe ik het opgelost heb. Eindelijk, opgelost.

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102122.0
motion@home:~$ sudo apt-get install steam