Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kernel downgrade en encryptie  (gelezen 483 keer)

Offline simthadim

  • Lid
Kernel downgrade en encryptie
« Gepost op: 2018/04/18, 14:51:14 »
Voor een experiment moet ik een kernel module compileren (Ethercat). Nu werkt deze nou weer nèt niet op kernel > 4.13

Ik probeer hiervoor mijn Ubuntu 16.04 installatie te downgraden naar 4.10.0-42-generic kernel. Helaas als ik via grub deze kernel opstart werkt mijn toetsenboord niet (en is de resolutie en de positionering van mijn scherm van slag).


Wat ik gedaan heb:
  • sudo apt install linux-image-4.10.0-42-generic
  • Mijn HDD is geencrypt, ik kom niet verder dan het scherm dat om mijn wachtwoord vraagt (keyboard werkt niet). Kan het daar aan liggen
  • Ik kan daarentegen wel gewoon 4.10.0-42-generic opstarten in recovery mode (wel met max 1 scherm en een lage resolutie die ik niet kan aanpassen)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kernel downgrade en encryptie
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/18, 17:19:11 »
Probeer het eens met de 4.4-systeemkernserie?

Alleen de 4.4-serie en de 4.13-serie worden nog ondersteund met veiligheidsreparaties, en alleen zij bevatten reparaties voor Meltdown/Spectre.

Offline simthadim

  • Lid
Re: Kernel downgrade en encryptie
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/24, 11:14:52 »
Bedankt Pjotr,

Helaas heb ik met de 4.4 LTS kernel het zelfde probleem. Hert scherm dat vraagt om het wachtwoord voor de disk decryptie laadt (wel in een grote resolutie) maar mijn keyboard werkt niet.

Kan bijna niet anders dan dat het aan de encryptie ligt (bij de installatie het vinkje aangeklikt om alles te encrypten). Hoe dat dan te combineren is met een kernel downgrade, hmmm...

Offline simthadim

  • Lid
Re: Kernel downgrade en encryptie
« Reactie #3 Gepost op: 2018/05/17, 15:10:46 »
Zojuist een nieuwe 16.04.4 instalatie er op gedaan. Kernel 4.4.0-124-generic er op gezet. Dit keer geen problemen met het toetsenboord. Het scherm daarentegen, lijkt niet goed te communiceren met de driver.

via grub2 de kernel 4.4.0-124 geboot, maar hij herkent maar 1 scherm (als 'Unkown display) en gebruikt een maximale resolutie van 640x480 (terwijl dit een 1080x1920 scherm is).

Moet ik naast de linux-image nog iets anders instaleren? Bij 'zoeken op drivers' geeft hij niks nieuws aan (gebruik nu Nouveau).