Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: volgende slachtoffer  (gelezen 10681 keer)

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #50 Gepost op: 2017/11/17, 08:26:19 »
 Joep , woon je in het Noorden van het land? Groningen Drenthe? Maar je onderschat een beetje mijn niveau, wie zou er met me mee moeten kijken? Ik ben zelf een troubleshooter als het gaat om computers,  stuur me maar een pb, ik heb echt niet zomaar de moed opgegeven, en nogmaals, ik ben niet de enige met dit probleem. En voor de duidelijkheid, ik had volgens mij maar één topic aangemaakt. Gisteren nog op een Duist forum hetzelfde verhaal als mijn probleem gelezen.
Ik heb een nieuwe laptop gekocht, omdat ik afhankelijk ben van een computer.

nahjo

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #51 Gepost op: 2017/11/17, 09:30:54 »
Hoi RikRik,
ik trek je kennis niet in twijfel maar als je het onderstaande ook al hebt gedaan dan is het voor de andere lezers misschien wel een tip  :)

wat ik mij afvraag is of de recover van Toshiba nog op de schijf stond en of je die via windows (1) nog kan aanroepen. In principe zou die dan na recovery weer in fabrieksinstellingen moeten staan.
Verder denk ik dat het probleem een samenloop van omstandigheden is waar Ubuntu 17.10 maar misschien ook Windows (update) aan heeft bijgedragen.

(1) Las ook ergens dat je de Toshiba kan uitschakelen en +15 seconden de aan/uitknop ingedrukt houden. En daarna weer opstarten met de 0 (nul) toets ingedrukt houden tot de biepjes.

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #52 Gepost op: 2017/11/17, 15:43:07 »
 nahjo, bedankt voor het meedenken. Ik had al je genoemde opties al geprobeerd, de recovery partitie is nooit gewist, en staat nog op de HD... maar lees de volgende link eens,  https://askubuntu.com/questions/967903/error-could-not-set-efi-variable-osindications  zoals ik al schreef, er zijn veel meer met dergelijke problemen. Ook met deze link lukte het mij niet om de problemen op te lossen, net als Matalak: Still no way to boot into live Operating systems
btw, ik had geen update uitgevoerd, maar een nieuwe installatie Ubuntu 17:10
« Laatst bewerkt op: 2017/11/17, 15:50:07 door RikRik »

youpie123

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #53 Gepost op: 2017/11/17, 15:49:31 »
Goh RikRik,

Ik had je vanmiddag al uitvoerig terugeschreven maar ik denk dat ik het niet heb gepost. Ik heb nu ff geen tijd, ik probeer het straks nog een keer. Jee wat stom van me  :'(

Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #54 Gepost op: 2017/11/17, 15:55:13 »
Ik zie je bericht later wel Joep, trouwens mijn echte naam is Rik, er was al een andere Rik geregistreerd in 2008, vandaar Rikrik  :D 

youpie123

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #55 Gepost op: 2017/11/17, 19:03:02 »
Nou, ik denk dus dat ik gedrukt heb op bekijken i.p.v. op verzenden  :(

Ik had dus geschreven dat ik in het Noorden woon, maar dan van Luxemburg dus een beetje ver weg.
Overigens onderschat ik jouw nivo niet Rik, integendeel. Ik heb vandaag overigens het topic en allerlei links nog zeer aandachtig doorgelezen. Dat er een probleem is is mij ook helemaal duidelijk.
Echter blijft het probleem mij achtervolgen op één of andere manier en denk ik dat ik het alleen eventueel zou kunnen begrijpen als ik het probleem zelf zou kunnen nabootsen. Vandaar dat ik schreef dat ik er veel voor over zou hebben om die Laptop in handen te hebben. Ik begrijp ook dat dat niet mogelijk is maar ook niet wenselijk.

Ik zat nu te denken om via Ebay te proberen zo'n laptop te scoren. Alleen kan ik de Satellite L50G nergens vinden in de zoekmachine. Mijn vraag vanmiddag was of deze Laptop eventueel gelijkwaardig is? http://www.toshiba.nl/discontinued-products/satellite-l50-b-1gv/

Verder had ik de indruk dat het alleen bij Laptops optreed, klopt dat?  Laptops met Uefi en Windows voorgeinstalleerd?


Offline RikRik

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #56 Gepost op: 2017/11/17, 20:22:42 »
Nou, ik denk dus dat ik gedrukt heb op bekijken i.p.v. op verzenden  :(

Ik had dus geschreven dat ik in het Noorden woon, maar dan van Luxemburg dus een beetje ver weg.
Overigens onderschat ik jouw nivo niet Rik, integendeel. Ik heb vandaag overigens het topic en allerlei links nog zeer aandachtig doorgelezen. Dat er een probleem is is mij ook helemaal duidelijk.
Echter blijft het probleem mij achtervolgen op één of andere manier en denk ik dat ik het alleen eventueel zou kunnen begrijpen als ik het probleem zelf zou kunnen nabootsen. Vandaar dat ik schreef dat ik er veel voor over zou hebben om die Laptop in handen te hebben. Ik begrijp ook dat dat niet mogelijk is maar ook niet wenselijk.

Ik zat nu te denken om via Ebay te proberen zo'n laptop te scoren. Alleen kan ik de Satellite L50G nergens vinden in de zoekmachine. Mijn vraag vanmiddag was of deze Laptop eventueel gelijkwaardig is? http://www.toshiba.nl/discontinued-products/satellite-l50-b-1gv/

Verder had ik de indruk dat het alleen bij Laptops optreed, klopt dat?  Laptops met Uefi en Windows voorgeinstalleerd?
Hoi Joep, het is geen gelijkwaardige laptop in je link, ik heb precies dezelfde. Ik had hier alleen Ubuntu op geïnstalleerd. Van de meegeleverde Windows inclusief alle partities had ik een image gemaakt met macrium reflect free, op het moment dat ik Ubuntu 17:10 had verwijderd met de LTS versie, kon ik niet meer booten. Ik hoop dat ik verder heb geholpen, gelukkig dat je energie wilt steken in dit probleem en wat een overwinning als uitgerekend jij met de ultieme oplossing zou komen. Ik kom er niet uit, maar blijf deze vreemde zaak op de voet volgen 😆

youpie123

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #57 Gepost op: 2017/12/14, 14:58:53 »
Het is me nog steeds niet gelukt om (voor een redelijke prijs) een tweedehands UEFI laptopje te scoren dus er zit voorlopig weinig schot in de zaak. Wel zijn er ondertussen meer slachtoffers bekend geworden. Ik had laatst iemand aan de lijn waarvan de SSD (na een update) ineens niet meer werkte.... blijft een raar iets dat UEFI en Linux........

Re: volgende slachtoffer
« Reactie #58 Gepost op: 2017/12/14, 15:54:57 »
.... blijft een raar iets dat UEFI en Linux........

Ik vermoed dat je niet linux bedoeld maar dat het hier gaat over; een raar iets met UEFI en 17.10 final béta, waar ik persoonlijk nog steeds denk richting de known issue uefi-bug.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/14, 16:59:30 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: volgende slachtoffer
« Reactie #59 Gepost op: 2017/12/15, 11:43:25 »
Sterker nog. Uit een ander topic wat hier ook loopt rondom uefi lijkt het er ook sterk op dat er een conflict binnen uefi ontstaat bij een dual boot.
Het zou zomaar kunnen dat win de uefi 'terug haalt' op een wijze dat het voor linux niet meer werkt.

Speelt dit probleem inderdaad alleen op dual boots?
Dit maakt mij ook wel nieuwsgierig hoe het hen vergaat met een stand alone linux achter uefi. Is er dan nog een uefi probleem?

(interesse want ik ga ook een keer een uefi krijgen)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

youpie123

  • Gast
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #60 Gepost op: 2017/12/15, 13:28:22 »
Volgens mij speelt het op dual-boots maar ook op computers waarop al windows 8/10 gestaan heeft en dan nog eens hoofdzakelijk op laptops. Maar gezien die uefi-bug kan het ook optreden bij het installeren van 17.x stand-alone's....
Ik heb helaas niet de beschikking over een computer en/of laptop met uefi. Ik heb al een paar keer een workaround aangegeven (voor het eerst in juni of juli j.l.) maar daar wordt op een of andere manier overheen gelezen of niemand is bereid het eens uit te testen ? 

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103110.msg1013877#msg1013877

http://www.rodsbooks.com/refind/


Re: volgende slachtoffer
« Reactie #61 Gepost op: 2017/12/15, 15:48:18 »
Maar gezien die uefi-bug kan het ook optreden bij het installeren van 17.x stand-alone's....

Jaaaa dat bedoel ik ook al die tijd.
Bij het probleem wat jij linkt gaat het ook over 17.10. En dual boot. Maar daar wel ook bij de stabiele mint LTS, waardoor je aan de dual boot achter uefi gaat denken als oorzaak. Of het moet zijn dat mint nog die bug heeft (mij niet bekend).
Uefi met 17.10 final béta (géén lts) en de bekende uefi bug, óf bij dual win die de uefi 'aanpast' waardoor de linux niet meer werkt.

Blij dat eindelijk iemand het ook door krijgt.  =D Dat is precies wat ik al die tijd al zeg en wat me zelfs een ban opgeleverd heeft, want "dat is niet, dat is een leugen".  ???

Whatever. I'm back. :D
« Laatst bewerkt op: 2017/12/15, 15:52:59 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: volgende slachtoffer
« Reactie #62 Gepost op: 2017/12/15, 15:51:02 »
Ubuntu 17.10 is geen beta.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: volgende slachtoffer
« Reactie #63 Gepost op: 2017/12/15, 18:33:15 »
Alpha- Beta- release candidate- final.Dat is de volgorde. Zou niet zo fraai zijn als de tussenversies in de beta fase zouden blijven hangen. ;)

Dualboot brengt altijd een zeker risico met zich mee. Mijn ervaring is om het beter te laten. Beter om windows in VB te draaien in Linux.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/15, 18:35:54 door dellkubuntu »
Kubuntu 20.04

Offline h2o

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #64 Gepost op: 2017/12/15, 20:25:31 »
Dualboot brengt altijd een zeker risico met zich mee. Mijn ervaring is om het beter te laten. Beter om windows in VB te draaien in Linux.
Ik neem aan dat je bedoelt:
Citaat
Dualboot brengt altijd een zeker risico met zich mee. Mijn ervaring is om het achterwege te laten. Beter om windows in VB te draaien in Linux.

Verder heb je gelijk. Op den duur kies je toch een hoofd OS en ga je het andere OS steeds minder gebruiken en op den duur ziet dat alleen maar in de weg.
Met Windows in een virtuele omgeving blijft je systeem ook nog een stuk (extra) veiliger.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline MKe

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #65 Gepost op: 2017/12/15, 20:29:15 »
Hmmm, niet mee eens. 10 jaar+ ervaring met dualboot en nooit problemen. Ook andere mensen heb ik hiermee geholpen en nooit problemen. Om nu rond te gaan roepen dat dualboot een slecht idee is is naar mijn mening fout. Het maakt de drempel om Linux te gebruiken weer een stukje hoger en die paar gevallen die ik hier lees geven mij niet het gevoel dat dat terecht is.

Offline h2o

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #66 Gepost op: 2017/12/15, 20:58:03 »
Om nu rond te gaan roepen dat dualboot een slecht idee is is naar mijn mening fout.
Dat hebben we (Dellkubuntu en ik) niet gezegd. We geven een advies om het niet te doen. Dat is niet per definitie gelijk aan 'slecht idee'. Die gevolgtrekking moet je niet maken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: volgende slachtoffer
« Reactie #67 Gepost op: 2017/12/15, 21:48:49 »
Dualboot brengt altijd een zeker risico met zich mee. Mijn ervaring is om het beter te laten. Beter om windows in VB te draaien in Linux.
Ik neem aan dat je bedoelt:
Citaat
Dualboot brengt altijd een zeker risico met zich mee. Mijn ervaring is om het achterwege te laten. Beter om windows in VB te draaien in Linux.

Verder heb je gelijk. Op den duur kies je toch een hoofd OS en ga je het andere OS steeds minder gebruiken en op den duur ziet dat alleen maar in de weg.
Met Windows in een virtuele omgeving blijft je systeem ook nog een stuk (extra) veiliger.

Klopt helemaal. Iedereen moet zelf die afweging voor dualboot maken. Ik spreek puur voor mezelf als ik een dualboot niet prefereer. Uit ervaring met mijn computers.
Kubuntu 20.04

Offline MKe

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #68 Gepost op: 2017/12/15, 22:16:23 »
Om nu rond te gaan roepen dat dualboot een slecht idee is is naar mijn mening fout.
Dat hebben we (Dellkubuntu en ik) niet gezegd. We geven een advies om het niet te doen. Dat is niet per definitie gelijk aan 'slecht idee'. Die gevolgtrekking moet je niet maken.
Okay, dat vind ik vreemd. Als je adviseerd om iets niet te doen is het wel doen van dat iets dan toch een slecht idee? Je gaat toch geen goed idee afraden?

Goed, taalkronkels, dus niet relevant. Maar ik vind het niet zo'n goed idee om dualboot af te raden terwijl er geen keiharde onderbouwing is. Volledig overgaan naar Linux is voor veel mensen een brug te ver.  VM's zijn daar niet altijd een oplossing voor en dus is dualboot essentieel voor veel mensen om toch Linux te draaien. Dit onderuit schoffelen helpt Linux niet.

Al mijn computers van diverse fabrikanten (HP, ASUS, Apple, Toshiba, ACER) zijn dualboot, ik draai een veelvoud van Linux distro's (Ubuntu/Fedora/Arch), meeste met UEFI. Verder heb ik bij diverse mensen Linux (voornamelijk Ubuntu) geinstalleerd in dualboot. Ik heb nog nooit problemen gehad met de bewuste dualboot opties.

Als Ubuntu 17.10 eenalgemeen  probleem heeft met UEFI dan staat het daar volgens mij alleen in. IK hoop dat het opgelost wordt voor de echte LTS versie er is.

Re: volgende slachtoffer
« Reactie #69 Gepost op: 2017/12/15, 22:36:08 »
Nee, de gebruiker moet zelf de pro en contra's afwegen door zich gedegen in te lezen in de verschillende ervaringen van ervaren gebruikers. Dan pas kan hij een afweging maken. Jij zegt 'doen' terwijl ik daar voorzichtiger in ben. Maar zeer zeker niet tegen. het is voor mij meer 2e keus als je echt niet anders wilt.
Kubuntu 20.04

Offline MKe

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #70 Gepost op: 2017/12/15, 22:42:48 »
Nee, de gebruiker moet zelf de pro en contra's afwegen door zich gedegen in te lezen in de verschillende ervaringen van ervaren gebruikers. Dan pas kan hij een afweging maken. Jij zegt 'doen' terwijl ik daar voorzichtiger in ben. Maar zeer zeker niet tegen. het is voor mij meer 2e keus als je echt niet anders wilt.
fair enough.

Re: volgende slachtoffer
« Reactie #71 Gepost op: 2017/12/16, 09:26:16 »
Al mijn computers van diverse fabrikanten (HP, ASUS, Apple, Toshiba, ACER) zijn dualboot, ik draai een veelvoud van Linux distro's (Ubuntu/Fedora/Arch), meeste met UEFI. Verder heb ik bij diverse mensen Linux (voornamelijk Ubuntu) geinstalleerd in dualboot. Ik heb nog nooit problemen gehad met de bewuste dualboot opties.

Hier zelfde gevolgtrekking:  al mijn computers zijn dualboot met mengelingen van W10 Ubuntu Xubuntu Mint Antix, op de merken HP ASUS TOSHIBA.
Als ik al ooit eens een probleem had, was dit omdat ik iets verkeerd deed door onwetendheid, doch alles is makkelijk recht te zetten door de vele info op dit forum, de site van Pjotr, en de vele beschikbare tools.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: volgende slachtoffer
« Reactie #72 Gepost op: 2017/12/16, 10:17:27 »
Ubuntu 17.10 is geen beta.

Lees de volledige naam op de OFFICIELE UBUNTU.COM link nou eens een keer.

17.10 final béta

Daar staat de volledige releasenaam toch duidelijk
"Ubuntu 17.10 artful aardvark final beta"

Hoe groot en dik moet ik het zetten??
En het bestaan van die uefa bug die hier net zo hard ontkent is is ook gewoon overduidelijk.


Nog wat meer leesvoer over de release...
https://www.google.nl/search?q=Ubuntu+17.10+artful+aardvark+final+beta.&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=ruY0Wv-7NdHG8Afcg7P4AQ
Beta beta beta beta beta beta
« Laatst bewerkt op: 2017/12/16, 10:31:41 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: volgende slachtoffer
« Reactie #73 Gepost op: 2017/12/16, 10:55:19 »
Goed lezen
Artikel is van 29 september, oktober is de stabiele versie uitgekomen
Op diezelfde site
Citaat
The beta images are known to be reasonably free of showstopper CD build or installer bugs, while representing a very recent snapshot of 17.10 that should be representative of the features intended to ship with the final release expected on October 19th, 2017
« Laatst bewerkt op: 2017/12/16, 10:57:28 door rico70 »

Re: volgende slachtoffer
« Reactie #74 Gepost op: 2017/12/16, 11:02:53 »
17.10 final béta
Dit linkje verwijst naar een artikel van 29 september, de dag waarop 17.10 beta is vrijgegeven, maar dit is niet het eindproduct.
Als je verder leest in dat artikel dan staat er dit:
"The beta images are known to be reasonably free of showstopper CD build or installer bugs, while representing a very recent snapshot of 17.10 that should be representative of the features intended to ship with the final release expected on October 19th, 2017. "
Als je hier kijkt zie je de volledige kalender van de 17.10: https://wiki.ubuntu.com/ArtfulAardvark/ReleaseSchedule
En dan zie je dat op 19 october de Final Release 17.10 is uitgekomen.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience