Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot windows en linux.  (gelezen 3842 keer)

FrSu

  • Gast
Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #25 Gepost op: 2017/10/11, 10:46:02 »
Zie ook: https://www.lifewire.com/guide-to-installing-xubuntu-linux-2202075

Op moment dat je klaar bent met installeren moet je herstarten. Zorg ervoor dat je de USB-stick er net voor de nieuwe opstart uittrekt, anders start de pc wederom van de usb-stick op en niet van de harde schijf met de net geïnstalleerde Xubuntu. Dan lijkt het erop dat je in een soort 'loop' bent terechtgekomen.

+1

Offline rietje

  • Lid
Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #26 Gepost op: 2017/10/11, 11:05:32 »
Hoe kan hij nu klaar zijn met installeren ? Hij installeert niet, maar gaat terug naar opstarten. Zie mijn vraag hierboven.

FrSu

  • Gast
Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #27 Gepost op: 2017/10/11, 12:50:55 »
Lijkt meer op een BIOS probleem. Kun je de Live USB opstarten? Keuze dus om niet gelijk te installeren. Dan zou je een werkende (Live USB) desktop moeten krijgen.

Dan kun je via Gparted eventueel jouw partities checken en eventueel hier plaatsen voor bekijken door forumleden op mogelijke fouten.

Verder kun je uitproberen of alles goed werkt. Als je daarna kiest voor installatie zou het goed moeten gaan.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #28 Gepost op: 2017/10/11, 12:54:30 »
Citaat
Ik heb het gedaan en kom dan in een efi-shell terecht. Deze vraagt om een commando.
Het is mogelijk dat er gevraagd wordt naar een UEFI file as trusted for executing. Voor jou zichtbaar, maar voor de meelezers niet! Voor verdere hulp zul je hier weer moeten geven wat jij ziet in die efi-shell: welke tekst en wat wordt gevraagd in te geven?

swake

  • Gast
Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #29 Gepost op: 2017/10/11, 13:08:34 »

Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #30 Gepost op: 2017/10/11, 14:05:56 »
Citaat
Ik kan nu opstarten met de stick en kom dan in de taalkeuze van ubuntu en daarna op het scherm met o.a. Xubuntu installeren. Daar kies ik dan voor en gaat de computer opnieuw opstarten en weer door naar de genoemde schermen van xubuntu. Enz. enz.

Wat voor opties zie je daar dan en welke kies je dan? Evt. schermprintje? - Je zou moeten kiezen voor schijf wissen en Xubuntu installeren.
Kun je ook van de usb opstarten/doorstarten tot en met een bureaublad? Zie ook de post van FrSu hierboven. (kiezen voor Xubuntu proberen zonder installeren)
Wat is het merk/type van je pc?
Ik neem aan dat je de iso hebt genomen van Xubuntu 16.04, 64bits?

(Je hoeft je pc niet perse voor de installatie te formatteren. Xubuntu overschrijft bij installatie gewoon een bestaand besturingssysteem.)
« Laatst bewerkt op: 2017/10/11, 14:29:21 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #31 Gepost op: 2017/10/11, 18:52:23 »
Ik zeg het nog maar een keer: kan je in het BIOS UEFI veranderen in Legacy of CSM?

Dat zou het waarschijnlijk een stuk makkelijker maken.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline rietje

  • Lid
Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #32 Gepost op: 2017/10/11, 20:19:02 »
Een schermprintje kan ik helaas niet maken, er is geen besturingssysteem meer.
Ik zal zo goed mogelijk proberen uit te leggen wat er gebeurt. Bij het opstarten met de Live Usb-stick of met de DVD met xubuntu kom ik in het eerste blad van xubuntu, nl. de taalkeuze. Hierna volgt dan het scherm met de 4 mogelijkheden van o.a.  xubuntu live draaien of xubuntu installeren. Na kiezen voor één van de 2 (maakt niet uit welke) start de computer opnieuw op. In het uefi-bios staat secure boot uit en verder ingesteld op Legacy/UEFI ( de enige andere mogelijkheid is alleen UEFI)

Start ik de computer op zonder een stick of DVD dan krijg ik eerst de normale  opstart van het bios en kom daarna automatisch in een efi-shell. Verder gebeurt er niets en het laatste woord van dit blad is shell-          alsof hij wacht op een commando.

De HD is schoon en geformatteerd naar Ext4, alles ziet er in Gparted goed uit.

Extra info: Moederbord: MSI FM2-A55M-P33 met bios: AMI versie 11.2.

Ik ben er langzamerhand van overtuigd dat het aan een bepaalde instelling van het bios ligt. Op internet lees je ook veel over dit probleem van efi-biossen in samenhang met een voorge-installeerde windows.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/11, 20:21:13 door rietje »

Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #33 Gepost op: 2017/10/11, 21:41:15 »
Xubuntu 16.04 64 bits kan over het algemeen heel best met UEFI overweg. Ik zou hem dan ook echt eens op alleen UEFI zetten. (Wel een 64-bits Xubuntu  nemen)

Secure boot inderdaad uit.
Fast boot uit
In het 'bios' / UEFI-settings menu zo mogelijk USB als 1e in de opstartvolgorde zetten.

Zitten er USB 2 en USB 3 poorten in de pc? Wellicht eens een andere proberen.

https://help.ubuntu.com/community/UEFI

'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline rietje

  • Lid
Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #34 Gepost op: 2017/10/11, 21:52:09 »
Alleen UEFI heb ik ook al geprobeerd. Een ander USB ingang wil ik wel gaan proberen, maar ik verwacht er niets van, hij doet het nl. ook niet met de DVD.

Ik denk dat ik een deskundige op het gebied van dit bios nodig heb. Ik begin er zeker van te worden dat het aan de instelling ervan ligt.

swake

  • Gast
Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #35 Gepost op: 2017/10/11, 22:35:30 »
Citaat
Een ander USB ingang wil ik wel gaan proberen, maar ik verwacht er niets van, hij doet het nl. ook niet met de DVD.

Vraag 1:Hoeveel USB ingangen zijn er en welk type USB 2.0 ,USB 3.0 of beiden USB 2.0 + USB 3.0
Vraag 2: Zijn de USB ingangen in het BIOS geactiveerd ?
Vraag 3: Woonplaats ? Misschien is er een steunpunt in je omgeving .
« Laatst bewerkt op: 2017/10/11, 22:37:58 door swake »

Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #36 Gepost op: 2017/10/12, 10:11:14 »
kijk eens bij security, soms is er een "extra" veiligheid
je in de uefi  verstopt. die blokkeert dan alles anders.
maar idd het heeft te maken met de uefi instellingen en windows gegriep.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #37 Gepost op: 2017/10/12, 10:50:47 »
Alleen UEFI heb ik ook al geprobeerd. Een ander USB ingang wil ik wel gaan proberen, maar ik verwacht er niets van, hij doet het nl. ook niet met de DVD.

Ik denk dat ik een deskundige op het gebied van dit bios nodig heb. Ik begin er zeker van te worden dat het aan de instelling ervan ligt.
Ik had ook problemen met de installatie op laptop met UEFI maar een steunpunt heeft dit toen voor mij opgelost maar na een foute installatie (99%) gaf hij wel een keuze aan : overschakelen naar CSM (zie https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=97658.msg988075#msg988075 #17) maar ik moet er wel bijvertellen dat mijn laptop nu 3,5 jaar oud is :'(.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rietje

  • Lid
Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #38 Gepost op: 2017/10/12, 14:15:20 »
FastLady zit er vlgs.mij het dichtste bij. UEFI instellingen en windows tegenwerking.
Hoe krijg ik mijn bios op alleen CSM (Legacy) ? Mijn bios heeft maar 2 mogelijkheden, nl.UEFI of Legacy/Uefi, dus nergens alleen legacy.

Verder heb ik nog onder Secutity in het bios gekeken . Daar staan 2 dingen:
U-Key     =disabled
Chassis Intrusion Configuration
Ik weet niet wat ik daarmee aanmoet.

In het grub scherm geeft hij aan dat de kernel niet geladen wordt.
Welke grub commandos zijn er om het doorstarten te bewerkstelligen ?

Bijgaande schermafdruk geeft een internetadres voor een goed artikel voor ons onderwerp. Ik ben niet deskundig genoeg, maar misschien is er iemand onder ons die hierbij kan helpen ?
« Laatst bewerkt op: 2017/10/12, 14:53:12 door rietje »

Offline rietje

  • Lid
Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #39 Gepost op: 2017/10/12, 14:54:00 »
Schermafdruk

Offline rietje

  • Lid
Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #40 Gepost op: 2017/10/13, 09:15:54 »
Het lijkt me beter om een nieuw topic over dit onderwerp te beginnen.

Offline jolo

  • Lid
Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #41 Gepost op: 2017/10/13, 10:56:13 »
Moederbord: MSI FM2-A55M-P33 (…) Na kiezen voor één van de 2 (maakt niet uit welke) start de computer opnieuw op.
Ik vind 'm lijken op deze bug https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1339692 Al gaat het daarin om een MSI FM2-A55M-E33, zou je even goed die boot optie
nomodeset kunnen proberen. Je start dan je pc op vanaf een Xubuntu installatie USB-stick/DVD, waarbij je in het Advanced Welcome Page Options scherm, op de spatiebalk drukt. Dan selecteer je een taal en de Entertoets. Dan druk je op functieknop F6 en selecteer je nomodeset en de Entertoets, druk dan op de Esc toets. Daarna start je de Live-sessie met de Entertoets.

Check eventueel de site van Pjotr https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline rietje

  • Lid
Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #42 Gepost op: 2017/10/13, 11:13:43 »
Jolo, zoals je hierboven kunt lezen, ik kan niet opstarten met de DVD.

Ik ben over dit onderwerp een nieuw topic gestart, daarin kun je lezen wat nu precies de kloe is.

Offline jolo

  • Lid
Re: Dual boot windows en linux.
« Reactie #43 Gepost op: 2017/10/13, 13:11:33 »
Je schreef toch

Bij het opstarten met de Live Usb-stick of met de DVD met xubuntu kom ik in het eerste blad van xubuntu, nl. de taalkeuze. Hierna volgt dan het scherm met de 4 mogelijkheden van o.a. xubuntu live draaien of xubuntu installeren. Na kiezen voor één van de 2 (maakt niet uit welke) start de computer opnieuw op.
  Daar had je boot optie nomodeset kunnen proberen. Of bedoel je dat desondanks de nomodeset of andere boot opties, je pc opnieuw opstart? Dat andere topic heb ik ook gelezen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM