Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Déjà Dup (Reservekopiën) vraagt installatie onbekende software  (gelezen 817 keer)

Offline JanUbu

  • Lid
Dag Allemaal,

Eindelijk een kersverse installatie van Xubuntu 16.04 actief. Ik ben er heel blij mee!  :)

Zo spoedig mogelijk wil ik deze installatie klonen naar een externe harde schijf als reserve kopie om deze terug te kunnen zetten op een nieuwe harde schijf mocht er iets mis gaan met de interne harde schijf. Uitgangspunt : Er is een ding absoluut zeker m.b.t. harddisks en dat is dat zij allemaal ooit kapot gaan, en schijven met een verlopen S.M.A.R.T. status heb ik al eens meegemaakt.
Klonen kan dus met Déjà Dup (Reservekopiën) maar ik krijg de mededeling in het venster (zie bijlage) dat er eerst ‘enkele noodzakelijke software’ moet worden geïnstalleerd. Wat dan wel is raadselachtig.
Weet iemand hier iets meer over?
Misschien zie ik spoken maar ik wil niet het risico lopen om de vele uren werk die ik heb besteed aan het netjes afwerken van Xubuntu, over de kling gejaagd te zien door een installatie van iets dat mogelijkerwijs niet helemaal zuiver/helder is.


Alvast dank voor een reactie!

(edit: een schrijffout gecorrigeerd)
« Laatst bewerkt op: 2017/06/24, 21:04:09 door JanUbu »

Re: Déjà Dup (Reservekopiën) vraagt installatie onbekende software
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/24, 21:31:25 »
Deja Dup is toch een backup tool?
En geen clone tool zoals Clonezilla of dd?
Of mis ik iets?

Offline Allard

  • Lid
Re: Déjà Dup (Reservekopiën) vraagt installatie onbekende software
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/24, 21:49:53 »
Deja Dup is inderdaad een backup tool en geen cloning software. Blijkbaar moeten er nog extra pakketten geïnstalleerd worden wil je Deja Dup helemaal kunnen gebruiken. Ik heb zojuist de software wel geinstalleerd op Ubuntu 16.04 omdat ik namelijk ook even een back-up wil maken. Hieronder een lijst met pakketten die geïnstalleerd zijn.

Start-Date: 2017-06-24  21:47:39
Commandline: aptdaemon role='role-install-packages' sender=':1.555'
Install: python-lockfile:amd64 (1:0.12.2-1, automatic), librsync1:amd64 (0.9.7-10, automatic), duplicity:amd64 (0.7.06-2ubuntu2, automatic), deja-dup-backend-gvfs:amd64 (34.2-0ubuntu1)
End-Date: 2017-06-24  21:47:41
« Laatst bewerkt op: 2017/06/24, 21:51:46 door Allard »

Offline peer

  • Lid
Re: Déjà Dup (Reservekopiën) vraagt installatie onbekende software
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/25, 15:08:48 »
Kennelijk heeft dejadub enkele bestanden nodig die niet zijn geïnstalleerd bij de installatie van xubuntu.
Ik zou gewoon op de knop installeren klikken.

als je het systeem wilt klonen dan zou ik daarvoor redobackup. Dat werkt erg makkelijk.
voor dagelijkse backups gebruik ik luckybackup

Offline JanUbu

  • Lid
Re: Déjà Dup (Reservekopiën) vraagt installatie onbekende software
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/25, 23:56:56 »
Kennelijk heeft dejadub enkele bestanden nodig die niet zijn geïnstalleerd bij de installatie van xubuntu.
Ik zou gewoon op de knop installeren klikken.

als je het systeem wilt klonen dan zou ik daarvoor redobackup. Dat werkt erg makkelijk.
voor dagelijkse backups gebruik ik luckybackup

M.b.t. Redobackup: toevalligerwijze heb ik vanochtend daarmee een kloon gemaakt. Dat verliep prima!

Met Déjà Dup kun je zoals hieronder al gemeld geen kloon maken. Ik heb me vergist. Omdat je – waarom ook niet – wèl een kopie van je gehele bestandssysteem kunt backuppen ging ik ervan uit dat het een kloon zou zijn.
Té kort door de bocht;  excusus voor het veroorzaakte misverstand.

Toegevoegde informatie: Redobackup download je als .iso. Omdat ik nog niet zo goed thuis ben in Xubuntu had ik het in Windows m.b.v. ImgBurn op een CD gebrand. Grappig was dat er na het brandproces een snelkoppeling op het bureaublad stond wat als je het aanklikt de mogelijkheid geeft om te herstarten/booten van de CD.
Off-topic: Dit lijkt mij erg handig onder Windows want het maar niet kunnen configureren van de UEFI (BIOS) zodanig dat ik kon opstarten van een Ubuntu CD was voor mij een klein jaar terug de reden om (gefustreerd) te constateren dat het niet zou lukken met het PC'tje van mij end Off-topic   

Ik ga zodra ik voldoende tijd heb deze kloon terugzetten op een andere externe harde schijf en daarna eens zien of ik deze kan booten als systeemschijf. Zo ja dan ben ik gelukkig :)

Dank voor alle reacties!

Offline peer

  • Lid
Re: Déjà Dup (Reservekopiën) vraagt installatie onbekende software
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/26, 07:50:16 »
Als je een kloon hebt gemaakt van je voledige disk dan zal die waarschijnlijk wel opstarten.  Een paar weken terug had ik een hplaptop met windows die terug moest voor reparatie (garantie). Vooraf even de disk gekloond. Gelukkig maar want ik kreeg de laptop in maagdelijke staat terug. Nadat de kloon teruggezet was kon ik snel (minder dan een uur) weer verder.

Als je een kloon hebt gemaakt van de partitie dan  zal die vermoedelijk niet opstarten. Grub (de bootmanager) wordt altijd op de harde schijf geplaats en niet op de partitie. Is echter wel weer op te lossen met hulpmiddelen als boot-repair-disk (iso) of super-grub 2 disk (iso)