Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DRINGEND: Linux Mint bug tijdens installatie: cryptoscript failed  (gelezen 1585 keer)

Ik heb een probleem want nu kan ik enkel nog mijn iPhone gebruiken. Ik heb een live-DVD gekocht in de US om dit opnieuw op mijn HP Pavilion 17 Notebook PC te installeren.

Ik heb de optie LVM tijdens het installatieproces geselecteerd. Dan heb ik met 100% zekerheid mijn paswoord correct genoteerd.

Na het hele installatieproces kreeg ik bij de opstart de volgende melding:
please unlock disk sda 3-crypt:.....

Vervolgens kreeg ik de melding dat mijn wachtwoord fout was.
"cryptoscript failed, bad password or options"

Na enkele malen herhalen bleef die vervelende foutmelding maar terugkomen.

Blijkt dat grub geen rekening houdt met het feit dat ik een azerty toetsenbord heb en niet een default US English toetsenbord. Dat is dus het probleem, denk ik...

Hoe kan mijn nederlands wachtwoord nu omvormen tot een US password met hun toetsenbordindeling?

Herinstalleren lukt ook niet want als ik de computer aanzet krijg ik de keuzemenu van Linux Mint te zien.

Kortom: wat moet ik nu doen zonder computer en met deze cryptoscript error ?
Wist u dat wikipedia niet bestond zonder Ubuntu, KLM niet kon opstijgen zonder Ubuntu en dit besturingssysteem zelfs in de ruimte wordt gebruikt. Veel antwoorden vindt u op onze Ubuntu wiki's of in het archief.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: DRINGEND: Linux Mint bug tijdens installatie: cryptoscript failed
« Reactie #1 Gepost op: 2017/05/24, 16:28:34 »
Doe gewoon een nieuwe installatie (zie bericht van Buzzin), zonder LVM. Meestal is LVM een volstrekt nodeloze complicatie, net als versleuteling van je hele systeem.

Dus: geen LVM meer kiezen, en als je überhaupt al iets wilt versleutelen, beperk dat dan tot je /home.
« Laatst bewerkt op: 2017/05/24, 16:30:48 door Pjotr »

Re: DRINGEND: Linux Mint bug tijdens installatie: cryptoscript failed
« Reactie #2 Gepost op: 2017/05/24, 17:34:27 »
Ik heb een live-DVD gekocht in de US om dit opnieuw op mijn HP Pavilion 17 Notebook PC te installeren.
Waarom niet een live-iso downloaden en die naar usb 'branden'?

Blijkt dat grub geen rekening houdt met het feit dat ik een azerty toetsenbord heb en niet een default US English toetsenbord. Dat is dus het probleem, denk ik...
Probeer ergens in een terminal te komen en typ dan het volgende om je toetsenbord naar azerty om te schakelen.
setxkbmap fr
Ook ik zeg dat LVM-versleuteling voor een thuisgebruiker nauwelijks veiligheid of praktisch nut toevoegt maar daarentegen wel voor problemen kan zorgen.

Herinstalleren lukt ook niet want als ik de computer aanzet krijg ik de keuzemenu van Linux Mint te zien.
Ik weet niet op welk keuzemenu je doelt, maar iets herinstalleren kan altijd door te starten (booten) vanaf een usb-stick waarop een Linux-iso is gebrand.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: DRINGEND: Linux Mint bug tijdens installatie: cryptoscript failed
« Reactie #3 Gepost op: 2017/05/24, 18:02:24 »
Je kunt de gebruikersnaam en het wachtwoord ook invoeren, met de toetsen zoals die op een qwerty toetsenbord zitten.
Je moet even een voorbeeld hebben, maar het kan je een herinstallatie uitsparen.
Een soortgelijk probleem had ik, met een Dell klaptop met Frans toetsenbord.
Gelukkig kan ik redelijk blind typen, en zoek ik me rot wanneer ik de Franse uitvoering kies :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: DRINGEND: Linux Mint bug tijdens installatie: cryptoscript failed
« Reactie #4 Gepost op: 2017/05/24, 21:56:58 »
mijn (tijdelijk) azerty wachtwoord is

5gC2nB1m

Een toetsenbord uit de US ligt hier toevallig niet.

Wat is dan het juiste paswoord?

Ik heb geen idee hoe ik de terminal vanuit GRUB kan openen?
Hoe kan ik dan de terminal openen?

Ik raak niet in linux/ubuntu OS omdat ik het wachtwoord in US English niet ken. Wel het nederlandstalige HP Pavilion 17 Notebook toetsenbord.
Wist u dat wikipedia niet bestond zonder Ubuntu, KLM niet kon opstijgen zonder Ubuntu en dit besturingssysteem zelfs in de ruimte wordt gebruikt. Veel antwoorden vindt u op onze Ubuntu wiki's of in het archief.

Offline ajjp

  • Lid
Re: DRINGEND: Linux Mint bug tijdens installatie: cryptoscript failed
« Reactie #5 Gepost op: 2017/05/24, 22:07:47 »
Ik snap de opmerkingen over het toetsenbord niet.
Je probeert toch met hetzelfde toetsenbord in te loggen als waarmee je het wachtwoord hebt ingegeven? Dan doet het er toch niet toe wat de indeling van het toetsenbord is? Of ben ik nu zo dom?

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: DRINGEND: Linux Mint bug tijdens installatie: cryptoscript failed
« Reactie #6 Gepost op: 2017/05/24, 22:43:43 »
Ik snap de opmerkingen over het toetsenbord niet.
Je probeert toch met hetzelfde toetsenbord in te loggen als waarmee je het wachtwoord hebt ingegeven? Dan doet het er toch niet toe wat de indeling van het toetsenbord is? Of ben ik nu zo dom?

Misschien dat op het niveau van encryptie-wachtwoord ingeven het toetsenbord nog op standaard (US Engels) staat?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: DRINGEND: Linux Mint bug tijdens installatie: cryptoscript failed
« Reactie #7 Gepost op: 2017/05/24, 22:52:51 »
Klopt en dat is nu net wat ik niet wist dat bij het heropstarten ineens datzelfde wachtwoord de ene foutmelding na de andere gaf. Heeft me zowat 3-4 uur tijd gekost om alle opties uit te proberen maar voorlopig alsdusnog zonder enig resultaat.

Best vervelend want kan gewoon niks meer doen (vb. Excel databases aanvullen, standaard templates raadplegen, grafieken opstellen,...)
Wist u dat wikipedia niet bestond zonder Ubuntu, KLM niet kon opstijgen zonder Ubuntu en dit besturingssysteem zelfs in de ruimte wordt gebruikt. Veel antwoorden vindt u op onze Ubuntu wiki's of in het archief.

Re: DRINGEND: Linux Mint bug tijdens installatie: cryptoscript failed
« Reactie #8 Gepost op: 2017/05/24, 23:08:58 »
5gC2nB1m in azerty is

%gC"nB!+ in qwerty

geloof ik

probeer 4t- .6°

Re: DRINGEND: Linux Mint bug tijdens installatie: cryptoscript failed
« Reactie #9 Gepost op: 2017/05/25, 14:18:20 »
Ik dacht dat het 5gC2nB1m (azerty toetsenbord) naar US English iets gaf als

5gC2nB1(?,)

waarbij hetgene tussen haakjes dezelfde toets is.

Ter info: druk eerst op numlock anders krijg je plots twee tekens in plaats van één. ;)

Heb echt alles geprobeerd en ook het laatste wachtwoord geeft geen resultaat.

Alleen zie ik hier op mijn donker scherm:
Scanning for Btrfs filesystems

Nog een boodschap is:

lvmtad is not active yet, using direct activation during sysinit
Volume group "mint-vg" not found
Cannot process volume group mint-vg

Het opgegeven wachtwoord is die van de schijfversleuteling. Daarnaast heb ik nog een wachtwoord van de veiligheidssleutel.

Waarvoor dient die veiligheidssleutel?

(ik ben er even tussenuit want na 3 uur prutsen sta ik nog nergens). Ik zal proberen op de IRC chat in te loggen om 20:00.

Suggesties blijven natuurlijk welkom!
Wist u dat wikipedia niet bestond zonder Ubuntu, KLM niet kon opstijgen zonder Ubuntu en dit besturingssysteem zelfs in de ruimte wordt gebruikt. Veel antwoorden vindt u op onze Ubuntu wiki's of in het archief.

Re: DRINGEND: Linux Mint bug tijdens installatie: cryptoscript failed
« Reactie #10 Gepost op: 2017/05/25, 21:05:08 »
Bedankt voor de US keyboard layout Simon (IRC)  :)


Alles is me toch een heel pak duidelijker geworden. top!
Nog een klein vraagje: ik snap die cypher tekst niet echt (sda3). Dus eenmaal het wachtwoord ingeven in met een US English keyboard lukt dan niet of moet ik gewoon even proberen met inderdaad die upper/lowercases?

Let's do it "in a pinch"  :evil:
Wist u dat wikipedia niet bestond zonder Ubuntu, KLM niet kon opstijgen zonder Ubuntu en dit besturingssysteem zelfs in de ruimte wordt gebruikt. Veel antwoorden vindt u op onze Ubuntu wiki's of in het archief.

Offline h2o

  • Lid
Re: DRINGEND: Linux Mint bug tijdens installatie: cryptoscript failed
« Reactie #11 Gepost op: 2017/05/25, 21:14:53 »
Even een vraag:
Citaat
Ik raak niet in linux/ubuntu OS omdat ik het wachtwoord in US English niet ken. Wel het nederlandstalige HP Pavilion 17 Notebook toetsenbord.
Je haalt nu drie dingen door elkaar: Je hebt het over een Azerty toetsenbord, een Qwerty-toetsenbord en een Nederlands-toetsenbord. Wat gebruik je nu eigenlijk? Deze drie toetsenborden verschillen op een aantal punten, vooral leestekens. Maar dat is jou denk ik wel duidelijk geworden.

Verder, wat al eerder is geschreven, installeer de zaak opnieuw en dan zonder LVM. Wil je het netjes doen, volg dan deze (Engelstalige) instructies: https://www.howtoforge.com/tutorial/how-to-encrypt-directories-and-partitions-with-ecryptfs-on-debian/

Met deze methode kun je bijvoorbeeld zelfs opstarten met een USB stick als sleutel.

Ook een optie: Zulucrypt, zie https://www.youtube.com/watch?v=Tb39XAsnixo
en de bestanden kun je hier ophalen https://mhogomchungu.github.io/zuluCrypt/
« Laatst bewerkt op: 2017/05/25, 22:01:14 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline jolo

  • Lid
Re: DRINGEND: Linux Mint bug tijdens installatie: cryptoscript failed
« Reactie #12 Gepost op: 2017/05/25, 21:18:57 »
Die veiligheidssleutel is gewoon vereist, omdat je in Installatietype blijkbaar had gekozen voor "Encrypt the new Ubuntu installation for security". Had je tijdens de installatie gekozen voor de Nederlandse taal? Want dan zou het toetsenbord al kunnen staan op English (US,International with dead keys).

Omdat je blijkbaar bij de eerste reboot na de installatie je veiligheidssleutel al niet meer werkt, neem ik aan dat je er nog geen onmisbare documenten in nieuwe Linux Mint hebt staan. Dan lijkt de al eerder geadviseerde nieuwe installatie de gemakkelijkste keus.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM