Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: deb bestanden  (gelezen 816 keer)

doommaniac

  • Gast
deb bestanden
« Gepost op: 2007/11/03, 11:31:42 »
goedemorgen.
ik had een vraagje zijn er ook sites waar je deb bestanden kan downloaden,i.p.v. tar.
ik heb daar nog wel wat problemen mee.
ik heb er een aantal artikelen over gelezen maar snap het niet echt nog.
is er iemand die mij hier verder mee kan helpen.
alvast bedankt.

gr.doommaniac

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
deb bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/03, 11:43:34 »
debjes zijn de Ubuntu-(en Debian)variant van wat in Windows .exe bestandjes zijn. Dus dubbelklikken en gaan met die banaan. Overigens met alle risico's van dien.

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
deb bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/03, 11:45:11 »
Zo heb je onder andere http://www.getdeb.net

Grtz,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
ยท Mijn persoonlijke Linux blog

deadheron

  • Gast
deb bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/03, 11:55:08 »
Ubuntu Linux werkt met zogenaamde "pakketten" om programma's te installeren. Bijvoorbeeld als je VLC Media Player wilt installeren, moet je het pakket "vlc" installeren. Dit kan op een aantal manieren. Ik zou de eerste manier aanbevelen, omdat die ook automatisch andere pakketten die nodig zijn erbij downloadt.

Je kunt paketten installeren via de zogenaamde "repositories" of Softwarebronnen. Dit zijn servers vanaf waar je alle pakketten gemakkelijk kunt installeren. Je kunt dit doen via Synaptic Pakketbeheer (Systeem -> Beheer -> Synaptic Pakketbeheer). Hier kun je zoeken naar een pakket en het gemakkelijk installeren. Je kunt het ook doen via de terminal, door het volgende commando:
sudo apt-get install [pakketnaam]
Als een programma dat je wilt er niet tussen staat, kun je een extra softwarebron toevoegen, en zo kun je ze alsnog op deze manier installeren.

Je kunt ook .deb bestanden downloaden van het internet. Dit zijn diezelfde soort pakketten, maar nu download je ze op een andere manier. Je dubbelklikt ze en het begint te installeren.
je kunt ze naast getdeb ook op http://packages.ubuntu.com/ krijgen.