Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: multi boot vraagje  (gelezen 887 keer)

Offline heian

  • Lid
multi boot vraagje
« Gepost op: 2007/04/04, 04:53:13 »
Hoi,

Ik wil op een computer Win98, WinXp, Ubuntu en misschien nog eens een ander OS
installeren.
De harddisk waarop dit moet komen is nog helemaal leeg, en ik vraag me af met
welk programma ik dit het best kan bewerkstelligen. Het mooiste zou zijn een programma dat eerst wordt geinstalleerd, en dat van daaruit de verschillende OS op de verschillende partities kan worden gezet. Wat is het eenvoudigst in gebruik en werkt goed? Gaarne jullie advies,

Alvast bedankt voor de hulp,

heian

Offline wutnubu

  • Lid
multi boot vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/04, 06:31:00 »
Als je linux en een W-variant samen wilt is dit niet zo moeilijk.
Installeer de W-variant en vervolgens linux. Linux herkent wat er reeds op staat en maakt het mogelijk te partitioneren  etc.

Twee W-varianten op 1 computer heb ik nog niet gezien.

Met GParted kun je e.e.a. indelen, eventueel vooraf. Er kan van GParted een iso gemaakt worden die bootable is en zonder aanwezig OS te gebruiken.

Succes

multi boot vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/04, 11:28:42 »
Hier heb je een site op de Nl wiki, hier zou je er mee moeten geraken.
https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/DualBoot

Offline hadez

  • Lid
multi boot vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/04, 16:35:09 »
Eerst de oudste W instaleren, daarna de nieuwste en als laatste ubuntu. MIjn ervaring met W is dat hij de oudere versies automatisch herkend en ze ook in een soort GRUB gooit.

Offline Henne

  • Lid
multi boot vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/04, 22:52:55 »
Nee, eerst je XP installeren en dan pas je win98. Dan pas gaat hij een DUAL boot creeren voor 98 en Xp. (ik spreek uit ervaring) En dan pas uw Ubuntu.

Ik heb zo vroeger nog gehad dat ik eerst 98 had geïnstalled en daarna Xp maar hij bleek alleen te booten op 98, als ge eerst Xp installed en dan 98 dan krijg je uw DUAL boot menu.
Powered by Linux - Ubuntu 9.10

Offline hadez

  • Lid
multi boot vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/05, 14:09:21 »
NOuw, dan heeft u andere ervaringen dan ik :(

Maar, uiteindelijk maakt het volgens mij vanuit Windows niet uit, want je komt toch alleen maar op ubuntu (H) En dan nog,           binnen W kan je sowieso instellen hoe je W boot eruit ziet (Bij systeeminstellingen ergens )