Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alle personal maps, afbeelding, document plotseling ook op desktop Ubuntu 18.04  (gelezen 782 keer)

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Bij het kopieren van al mijn bestanden naar de mappen afbeeldingen, documenten, enz.na de installatie van Ubuntu 18.04. verscheen na de reboot al deze mappen ook op de desktop.
Deleten is geen optie, aangezien je ze dan ook uit je personal map delete.

Ik kan wel alle "desktop" iconen uitschakelen (wat ik inmiddels gedaan heb). maar dat is niet zoals het hoort lijkt mij.

Volgens mij hoort alleen de prullenbak en aangekoppelde media op de desktop te staan en evt kan je zelf ook nog de personal map er bij zetten, via een schakel optie.
Maar niet alle mappen die in de personal map zitten erbij veschijnen.

Overigens als je de optie personal map uitschakelt verdwijnt alleen de personal map. De mappen afbeeldingen, documenten etc blijven op de desktop staan.
Alleen door de optie desktop iconen uitschakelen verdwijnt alles, ook de prullenbak van de desktop.

Is dit een bug?
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Bij het kopieren van al mijn bestanden naar de mappen afbeeldingen, documenten, enz.na de installatie van Ubuntu 18.04. verscheen na de reboot al deze mappen ook op de desktop.
Deleten is geen optie, aangezien je ze dan ook uit je personal map delete.

Ik kan wel alle "desktop" iconen uitschakelen (wat ik inmiddels gedaan heb). maar dat is niet zoals het hoort lijkt mij.

Volgens mij hoort alleen de prullenbak en aangekoppelde media op de desktop te staan en evt kan je zelf ook nog de personal map er bij zetten, via een schakel optie.
Maar niet alle mappen die in de personal map zitten erbij veschijnen.

Overigens als je de optie personal map uitschakelt verdwijnt alleen de personal map. De mappen afbeeldingen, documenten etc blijven op de desktop staan.
Alleen door de optie desktop iconen uitschakelen verdwijnt alles, ook de prullenbak van de desktop.

Is dit een bug?


Hier kan je het opzoeken https://bugs.launchpad.net/bugs/+bugs?field.searchtext=home&search=Search+Bug+Reports&field.scope=all&field.scope.target=
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Controleer eens je configuratiebestand ~/.config/user-dirs.dirs? Eén van de lijnen moet zijn
XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Desktop"
en het klinkt alsof het bij jou niet gedefinieerd is of staat als XDG_DESKTOP_DIR="$HOME". Het lijkt inderdaad alsof je home folder beschouwd wordt als je desktop folder.

Indien die lijn verkeerd is, of niet aanwezig, voeg dan toe, Na uitloggen en herinloggen moet de situatie dan terug hersteld zijn.

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Controleer eens je configuratiebestand ~/.config/user-dirs.dirs? Eén van de lijnen moet zijn
XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Desktop"
en het klinkt alsof het bij jou niet gedefinieerd is of staat als XDG_DESKTOP_DIR="$HOME". Het lijkt inderdaad alsof je home folder beschouwd wordt als je desktop folder.

Indien die lijn verkeerd is, of niet aanwezig, voeg dan toe, Na uitloggen en herinloggen moet de situatie dan terug hersteld zijn.

XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Desktop" Hier zat inderdaad het probleem.
Door dat ik per abuis de map "Desktop" had weg gegooid, ontstond dit probleem en stond er XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/"

Nu map "Desktop" weer aangemaakt en de regel in ~/.config/user-dirs.dirs weer aangepast naar : XDG_DESKTOP_DIR="$HOME/Desktop"  is het opgelost.

Bedankt vanadium
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook