Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Remote Desktop Client  (gelezen 1150 keer)

Robbe173

  • Gast
Remote Desktop Client
« Gepost op: 2007/05/30, 18:59:59 »
Ik heb vandaag iemand aan de ubuntu geholpen :p
Ben het daar gaan installeren maar had nie genoeg tijd om hem er verder mee te helpen :(

Nu zie ik er bij mijn ubuntu installatie een mooie terminal server client.
Ik dacht dat die dus wel handig zou zijn om hem verder te helpen.

maar wat heeft die andere dan juist nodig zodat ik hem kan helpen?
Gewoon vncserver uit de synaptic?

Ik heb dus zelf dit geprobeert:
sudo apt-get install vncserver
daarna vncserver gestart met:
vncserver
en als ik dan via de terminal server client connect naar:
ubuntu:1 en pass enzo invul kom ik in een venstertje, wel grijs met alleen maar een cursor maar dat zal wel door de localhost ofzo komen????

Maar als die andere nu ook vncserver installeerd, hoe kan ik dan met hem verbinden?
ipadres:ubuntu:1
dus bv: 85.658.48.54:ubuntu:1
?

Zou iemand mij de simpelste mogenlijkheid kunnen uitleggen?

Azalin

  • Gast
Remote Desktop Client
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/30, 21:03:05 »
Volgens mij hoef je niet moeilijk te doen, je kan volgens mij bij Systeem > Voorkeuren > Bureaublad op afstand de vnc server aanzetten. Als je dit dus op de andere PC doet dan kan je met je VNC client (Toepassingen > Internet > Terminal Server Client en dan kiezen voor VNC) de andere PC benaderen.

Offline Menno_

  • Lid
Remote Desktop Client
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/30, 22:05:21 »
Ik neem aan dat je bij die kennis van je vanuit je eigen huis wilt rdp-en/vnc-en? In dat geval moet je in zijn router ook even poort 5901 (TCP) doorpoorten naar zijn machine in het lokale netwerk. Instellen doe je dat in het NAPT deel van het configuratiescherm van de router.
Ivm met veiligheid kan je bijvoorbeeld de externe poort 59001 (mag ook een andere zijn) doorpoorten naar 5901 intern. Het voordeel is dan dat hack-probes op poort 5901 dan geen antwoord van vnc-server krijgen. Het enige wat jij moet doen is dan die poort in de adressering  het externe ipadres van je kennis moet aangeven
bijv: 85.158.48.54:59001

succes, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Azalin

  • Gast
Remote Desktop Client
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/30, 22:24:00 »
Was dat niet poort 5900? (5800 voor http)

Offline Menno_

  • Lid
Remote Desktop Client
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/30, 22:40:56 »
Default op windows staat de server op 5901, dus ik heb fii aangenoemen dat dat op Ubuntu ook zo zou zijn. 5900 kan ook waar zijn, maar da's dan een kwestie van fii proberen :-) Met http heb ik het nog nooit geprobeerd, ik wist eerlijk gezegd niet eens dat dat kan 8-)=). Ik ben sowieso niet erg gecharmeerd van de screenshare en rdp mogelijkheden van Ubuntu.
Ik ben RDP onder windows en Citrix onder windows gewend en dan is VNC echt megatraag, xdmcp (iod) (met xnest op de client werkt dat onder rdp voor linux) is al niet veel beter. Beide paketten geven waanzinnig veel netwerkverkeer. Maar goed dat zouden we in een ander topic verder moeten bespreken denk ik
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Azalin

  • Gast
Remote Desktop Client
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/30, 22:51:52 »
die 5800 is volgens mij een fallback, instellingen in tightvnc meldden dit. Ik zal het eens uitzoeken.