Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Live-CD start niet door  (gelezen 2032 keer)

Eraser

  • Gast
Live-CD start niet door
« Gepost op: 2007/01/31, 12:12:38 »
Met de komst van Windows Vista dacht ik ook eens te zoeken naar een gebruiksvriendelijke Linux distributie. Ubuntu leek me hiervoor erg geschikt.

Ik heb versie 6.10 gedownload, gecontroleerd met MD5sum, en gebrand met ISO Recorder op de aanbevolen 8 speed. Het booten van de CD werkt prima. Ik heb via het menu gekozen om de CD te controleren op fouten. Er werden geen fouten gevonden en het systeem starte opnieuw. Daarna heb ik Ubuntu gestart om hem live uit te proberen (of te installeren). Dit leek goed te gaan (al duurde het allemaal vrij lang) totdat ik de desktop in beeld kreeg. Mijn systeem bleef hangen met de achtergrondkleur en muiscursor in beeld. De cursor reageerde nog prima, maar er gebeurde verder niets. Er was geen CD activiteit meer, en na 5 minuten heb ik de computer uit gezet.

Ik heb hetzelfde geprobeerd op een ander (oud) systeem, maar deze bleef nog eerder hangen, namelijk bij het bootlogo waarin dat oranje balkje heen en weer schuift.

Doe ik iets heel erg verkeerd? Ik neem aan dat ik geen logbestanden kan bekijken aangezien ik van CD werk?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Live-CD start niet door
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/31, 12:18:11 »
u bent buitengewoon secuur te werk gegaan. prima. wat zijn uw systeemspecificaties? geeft zoveel informatie als mogelijk. :)

wanneer het verder geen probleem is voor u zou ik ook eens de dapper versie van ubuntu branden en proberen in de live situatie.

Offline gercokees

  • Lid
Live-CD start niet door
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/31, 12:27:51 »
Inderdaad. Edgy (6.10) geeft nog wel eens problemen met X (het grafische gebeuren zeg maar) en is in principe niet zo stabiel als de Dapper (6.04). Edgy is, om het zo maar te zeggen, een wat meer experimentele versie, vol nieuwe dingetjes. Een nieuwigheidjes gaan wel eens fout. Vandaar het advies: Gebruik de versie 6.10 als u gevorderd bent, en anders is de 6.04 (Dapper) versie de aangewezen versie voor u.
Veel succes
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline Soul-Sing

  • Lid
Live-CD start niet door
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/31, 12:40:50 »
Citaat van: gercokees
Inderdaad. Edgy (6.10) geeft nog wel eens problemen met X (het grafische gebeuren zeg maar) en is in principe niet zo stabiel als de Dapper (6.04). Edgy is, om het zo maar te zeggen, een wat meer experimentele versie, vol nieuwe dingetjes. Een nieuwigheidjes gaan wel eens fout. Vandaar het advies: Gebruik de versie 6.10 als u gevorderd bent, en anders is de 6.04 (Dapper) versie de aangewezen versie voor u.
Veel succes
dapper 6.06 he?;)

lx

  • Gast
Live-CD start niet door
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/31, 13:00:44 »
Wanneer het booten stopt, kan je met CTRL+ALT+F4 de console zien met meer info over het bootproces.

Laat ons weten wat er daar gebeurt...

Groeten,
Niels R.

Eraser

  • Gast
Live-CD start niet door
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/31, 13:30:30 »
Bedankt voor de reacties. Spreken jullie iedereen aan met u? Zo oud ben ik niet hoor.

Ik ga de 6.06 versie ook downloaden om te zien of die beter werkt. Ik zal ook CTRL+ALT+F4 gebruiken om te zien wat er precies gebeurt. Is versie 6.10 nog in beta? Ik ging uit van het advies op de website, maar daar staat niets over mogelijke fouten.

Ik heb 2 systemen om op te testen. Op de nieuwste draai ik Windows XP dus ik zal Ubuntu hier niet op installeren, maar alleen testen. De specificaties (uit mijn hoofd) zijn als volgt:

Nieuwste systeem:
AMD Athlon 64 3200+
2GB PC3200 DDR geheugen
Ati 9600 XT 256MB videokaart
Creative Audigy 2 geluidskaart
Onboard 10/100 lan

Oud systeem:
Pentium 3 550Mhz
128MB geheugen
S3 videokaart

Ik zal proberen in het oude systeem iets meer geheugen te stoppen omdat 128MB het minimum is.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Live-CD start niet door
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/31, 13:34:17 »
LiveCD op 128mb zal niet lukken, 256mb is echt het minst. Installeren kun je beter doen met de alternate cd, ikzelf zou gewoon voor edgy gaan, anderen dapper.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Live-CD start niet door
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/31, 13:39:01 »
Citaat van: Eraser
Bedankt voor de reacties. Spreken jullie iedereen aan met u? Zo oud ben ik niet hoor.
Da's Vlaams, hè! We hebben hier de nodige Vlamingen, en ook mensen die het Vlaams wel leuk vinden...... :-)

Salut, Pjotr.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Live-CD start niet door
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/31, 13:40:49 »
Het typt ook gewoon sneller dan een woord als je. (ook al doe ik het zelf niet altijd). Elke letter scheelt.

Eraser

  • Gast
Live-CD start niet door
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/31, 13:44:12 »
Ik zie dat er voor versie 6.06 een aparte AMD Athlon 64 cd is. Werkt de x86 cd niet op de Athlon 64, of is die 64 bit versie er alleen om het maximale uit je systeem te halen?

Ik zal u proberen voortaan met u aan te spreken ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Live-CD start niet door
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/31, 13:46:26 »
32 bit x86 draait op alles (generiek). 64 bit is een afrader(!), want veel software werkt dan niet. De Flash player en zo. Alleen maar 32 bits versies van....

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Live-CD start niet door
« Reactie #11 Gepost op: 2007/01/31, 13:46:54 »
386 werkt wel gewoon op een 64bit systeem, de aanbod van programmas is wel iets kleiner en soms iets later, maar wel platform specific, dwz een iets hogere snelheid. Veel maakt het niet uit, de keuze ligt aan u...

Eraser

  • Gast
Live-CD start niet door
« Reactie #12 Gepost op: 2007/01/31, 14:07:11 »
Ik ben 386 versie aan het downloaden. Ik ga ze waarschijnlijk vanavond branden en testen. Het resultaat hoort u dan weer.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Live-CD start niet door
« Reactie #13 Gepost op: 2007/01/31, 14:28:09 »
Citaat van: Eraser
Ik ben 386 versie aan het downloaden. Ik ga ze waarschijnlijk vanavond branden en testen. Het resultaat hoort u dan weer.
prima! :)

Eraser

  • Gast
Live-CD start niet door
« Reactie #14 Gepost op: 2007/01/31, 22:02:26 »
Ik heb vanavond de 6.06.1 cd en de 6.10 alternate cd gedownload. Ik heb ook 128mb extra geheugen in het oude systeem gezet. De 6.10 cd werkte nog steeds niet. De 6.06.1 cd werkte tijdens de test, maar ik heb er toch voor gekozen om de 6.10 alternate cd te installeren zoals Kiwinote al aangaf.

Ik ga nu uitzoeken wat er allemaal mogelijk is. Ik moet eerst maar eens zorgen dat het beeld goed werkt, want een hoge resolutie/refresh rate geeft alleen maar strepen. Is dit een driver probleem?

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Live-CD start niet door
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/01, 10:05:16 »
Het installeren is dus gelukt zo te zien? Welke soort videokaart heeft u? Ligt inderdaad hoogstwaarschijnlijk aan de drivers

Eraser

  • Gast
Live-CD start niet door
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/01, 14:10:15 »
Ik heb een S3 Virge videokaart. Ik heb in een ander topic iets gelezen over het downloaden van drivers, dit heb ik geprobeerd, en daaruit bleek dat ik al in het bezit was van de laatste driver.
Ik heb geprobeerd opnieuw te configureren. Hij herkende mijn beeldscherm toen wel, maar dit heeft niets geholpen. Ik heb ook de xorg.conf aangepast zodat de horizontale en verticale refresh rates goed stonden, ook dit heeft niets uit gehaald.

Het meest vreemde is nog dat ik het opstartscherm en afsluitscherm niet kan zien omdat mijn scherm buiten bereik is. Dit is erg vervelend. Zodra hij opgestart is en in de grafische modus overgaat krijg ik beeld.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Live-CD start niet door
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/01, 20:42:14 »
Probeer eens "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" in een terminal. Kies bij de grafische kaart voor s3 virge. Ik neem aan dat uw systeem volledig geupdate is.

Eraser

  • Gast
Live-CD start niet door
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/05, 12:23:25 »
Dit heb ik reeds geprobeerd. Het systeem is volledig geupdate. Ik ben bang dat de videokaart zelf misschien niet in orde is (hoewel deze in Windows 98 nog goed werkte). Het probleem is dat ik geen andere videokaart tot mijn beschikking heb.