Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: thunderbird / icedove vraag  (gelezen 1517 keer)

Offline soppel

  • Lid
thunderbird / icedove vraag
« Gepost op: 2013/04/23, 09:41:26 »
Voorheen als ik een mail beantwoorde stond er bij de ontvanger ( of wanneer ik een reply kreeg) :   " at -datum- Soppel wrote:"

Om de een of andere reden staat daar geen datum meer bij.
Hoe het komt, heb ik geen idee. ( ongetwijfeld menselijk falen :) )

Wie weet hoe ik die datum er weer bij krijg?
Ik kan het niet vinden.

ps: ik werk met een (engelse) icedove, maar dat zal eender zijn aan thunderbird.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline HarzG

  • Lid
Re: thunderbird / icedove vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2013/04/23, 17:49:55 »
Kijk maar in configuratie-editor en zoek naar mailnews.reply_header van Thunderbird. De waarden en het effect op de reply staan daar.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / icedove vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/23, 18:09:31 »
Daar zit het inderdaad!
De  staat vetgedrukt op usersetting.
Verander ik het in een 2 springt ie ook direct naar default. Lijkt goed te gaan.
Echter het werkt niet. Afsluiten en opnieuw opstarten helpt niet en de mailnews-reply_header_type staat weer doodleuk op 1 :o

Vergeet ik iets?

edit: de 'ondate' staat goed
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline HarzG

  • Lid
Re: thunderbird / icedove vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2013/04/23, 18:37:05 »
Mag ik vragen over welk systeem wij het hebben? Debian met Icedove of een Ubuntu met een handmatig toegevoegde Icedove? Welke Icedove-versie gebruik je?
Verder weet ik uit eigen ervaring bij "na een herstart zijn oude instellingen terug" dat het om een rechtenprobleem gaat. Als je op je systeem meerdere gebruikers toegang geeft tot dezelfde maibox of meerdere systemen hebt die allemaal gebruik mogen maken van hetzelfde Thunderbird/Icedove-profiel, dan kunnen er rechtenproblemen ontstaan.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / icedove vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/23, 18:52:30 »
Ja, dat mag je vragen!

In dit geval gaat het om een Debian/icedove. icedove vesie 10.0.12

Ik ben de enige gebruiker op deze pc.
Er zitten wel een aantal mailboxen in, maar die zijn allemaal van mij.

Ik weet niet of het uitmaakt ( lijkt me niet) maar de inhoud van icedove is wel al een x aantal keren verhuist over diverse distro's.

Zou ik anders moeten proberen user.js aan te passen als root?

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / icedove vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/23, 21:51:08 »
@harzG:  Je hebt absoluut gelijk dat het iets met rechten van de gebruikers te maken heeft.
Ik dacht slim te zijn om als root icedove te starten, en het dan aan te passen.
In dat geval staat het al op 'default   2 "
Hetzelfde geld wanneer ik opstart met sudo.

Nog geprobeerd in de veilige modus op te starten, gaf ook geen soelaas.

Vreemde blijft dat ik enige gebruiker ben.
Inmiddels erachter dat de laptop van mijn ega hetzelfde probleem heeft.....
Wellicht toch iets van een bug.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline HarzG

  • Lid
Re: thunderbird / icedove vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2013/04/23, 22:45:29 »
Als je als root je mailprogramma start, wordt volgens mij root ook de eigenaar van bv. de prullenbak. Hierdoor zit heel veel op slot. Start a.u.b. nooit een gebruikersprogramma als sudo/root, het is niet nodig en het levert veel gedoe op wat dan weer gerepareerd moet worden.
Ga naar je home-map en open daarin een terminal. Gebruik de opdracht (voor de eigendomskwestie):
sudo chown -cR soppel:soppel /home/soppel/.thunderbirdDaarmee heeft de user "soppel" en de groep "soppel" volledig toegang tot de map (als dat je naam/groep is ...).
Daarachter kan je nog het volgende zetten (voor de "wie mag wat doen" kwestie):
find /home/soppel/.thunderbird/ -type d -exec chmod 774 {} +d.w.z. de eigenaar mag lezen, schrijven, uitvoeren - de groep heeft dezelfde rechten - en alle anderen "alleen lezen".
Daarna mag je weer mailen en de instellingen aanpassen volgens mij.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/23, 22:49:35 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / icedove vraag
« Reactie #7 Gepost op: 2013/04/23, 23:10:51 »
Helaas, werkt ook niet.  :'(
Na een herstart staat ie weer terug op "1"

( uiteraard had ik thunderbird gewijzigd in icedove )
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline HarzG

  • Lid
Re: thunderbird / icedove vraag
« Reactie #8 Gepost op: 2013/04/24, 22:21:42 »
Als je (grafisch) je Thunar/Dolphin/Nautilus gebruikt, de verborgen map .icedove benadert en daarvan de eigenschappen/rechten vraagt (rechter muisknop) - wat zie je daar als eigenaar "soppel" of root?
... en nog een basis-regeling. Wat staat er bij umask? Zie je als reactie in de terminal daarop 0002 of 0022?
Sinds 11.10 is de Ubuntu-standaard 0002, d.w.z. u=rwx,g=rwx,o=. Bij andere distributies heb je te maken met 0022,  dat is dan u=rwx,g=rx,o=rx.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / icedove vraag
« Reactie #9 Gepost op: 2013/04/24, 22:33:05 »
Ik denk dat we op de goede weg zijn... nou ja we. JIJ!
Met thunar:
owner: soppel
acces: read & write

group: soppel
acces read & write

others: read only

tot zover niks geks MAAR
daaronder een gevarendriehokje met de tekst:
The folder permissions are inconsistent, you may not be able to work with files in this folder.
En daaronder een grote knop: correct folder permissions.

Mijn vingers jeuken om daar op te klikken....
Maar ik wacht even op jou voordat ik nog meer kapot maak

edit: en umask is 0022

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline HarzG

  • Lid
Re: thunderbird / icedove vraag
« Reactie #10 Gepost op: 2013/04/24, 22:38:24 »
Alt-F2: gksu thunar
dan benadeer je de .icedove map en je zet handmatig nogmaals recursief de rechten op soppel:soppel.
btw. Thunar kan dat soms niet, als dat meldingen levert "heb niet, kan niet, zelfs sudo niet" dan zou ik in de terminal de midnightcommander gebruiken om de rechten goed te zetten.
« Laatst bewerkt op: 2013/04/24, 22:40:00 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / icedove vraag
« Reactie #11 Gepost op: 2013/04/24, 22:45:15 »
en je zet handmatig nogmaals recursief de rechten op soppel:soppel.

Die snap ik niet. Bedoel je in properties?
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline HarzG

  • Lid
Re: thunderbird / icedove vraag
« Reactie #12 Gepost op: 2013/04/24, 22:46:56 »
Ja, bij de eigenschappen/properties. Thunar vraagt dan of je de wijziging voor alle sub-mappen/docs wilt doen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / icedove vraag
« Reactie #13 Gepost op: 2013/04/24, 23:07:29 »
Met thunar lukte het niet, met nautilus geprobeerd ( staat stiekum op mijn pc) lukt ie ook niet.
Midnightcommander heb ik nog maar weinig gebruikt, ik gok dat ik de chmod moet hebben.

daar staat aangevinkt: read by owner / write by owner / execute/search by owner
read by group / write by group / execute/search by group
read by others /.....  / execute / search by others.

Lijkt mij normaal.

Maar die knop bij de preferences die ik melde enkele posten geleden, gaat die het niet oplossen??
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline HarzG

  • Lid
Re: thunderbird / icedove vraag
« Reactie #14 Gepost op: 2013/04/24, 23:22:04 »
Midnightcommander heb ik nog maar weinig gebruikt, ik gok dat ik de chmod moet hebben.
Nee, je moet eerst chown (soppel:soppel) gebruiken en daarna voor de zekerheid nog chmod om de rechten voor user/groups/others vast te leggen.
Citaat
Maar die knop bij de preferences die ik melde enkele posten geleden, gaat die het niet oplossen??
Preferences waarvan: van Thunar, Nautilus? Je kan het proberen, maar mijn ervaringen voor "ordentelijk" wijzigen van rechten heb ik eerder met de terminal+mc en niet met de grafische bestandsbeheerders (daar heb ik in het verleden vaker "kan niet" gezien ook al was ik sudo/root).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: thunderbird / icedove vraag
« Reactie #15 Gepost op: 2013/04/25, 12:33:04 »
Misschien doe je er beter aan meteen eens een nieuw profiel op te zetten en je email accounts opnieuw in te stellen. Mailarchieven die je in je oude account hebt, kun je dan nog altijd terugplaatsen in de nieuwe account.

Je kan hiertoe Icedove afsluiten, het profiel hernoemen (vb naar .icedove_oud), en dan icedove heropstarten: een nieuw profiel wordt aangemaakt. Je stelt je account(s) terug in.

Oude mailarchieven kan je dan terugplaatsen door de mail databestanden eventueel goede rechten te geven (eigenaar en groep: je account, rechten: lees en schrijfrechten voor de eigenaar (rechten voor groep en anderen kunnen volledig af staan).

Van mail op een imap server hoef je je niets aan te trekken: die staat immers op de server en zal terug beschikbaar zijn van zodra je het account hebt geactiveerd.

Mail die je hebt lokaal gearchiveerd, of die je van een POP account hebt gedownload, staat onder .icedove/[random string].default/Mail/Local Folders. Alleen de mail databestanden zijn van belang: het zijn bestanden met de naam van de Icedove folder, zonder extensie. Mail van subfolders in icedove staat in gelijknamige folders, met als naam de naam van de Icedove folder en extensie .sbd.

Het volstaat (na afsluiten van icedove) alle email databestanden (en enkel die) te verplaatsen naar de nieuwe .icedove/[random string].default/Mail/Local Folders directory. Bij heropstarten zal icedove al die bestanden inventariseren en indexeren, en ze tonen als folders. Een "Inbox" folder hernoem je best voordat je hem naar het nieuwe profiel overplaatst, om die van het nieuwe profiel niet te overschrijven.

Offline soppel

  • Lid
Re: thunderbird / icedove vraag
« Reactie #16 Gepost op: 2013/04/26, 10:32:36 »
De magische knop geprobeerd. En zoals je al dacht HarzG; geen succes.
Ook met midnightrider geen succes.

Ik liep al wat in de richting van Vanadiums plan te denken. Had al gekeken wat er gebeurde als ik mijn icedove in een AVlinux propte. Geen succes.
Toen in een opensuse naar thunderbird, ook geen succes.
Dus inderdaad op de een of andere manier met een schone lei beginnen. Maar eens een avondje voor uittrekken, het is niet anders.
Vanadiums stappenplan ziet er degelijk uit dus dat zal het denkelijk worden.
Uiteraard, kom ik terug met de uitslag.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan