Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: unclean shutdown  (gelezen 765 keer)

unclean shutdown
« Gepost op: 2008/10/09, 02:16:11 »
Hallo allemaal,

ik val de kenners altijd lastig met de meest vreemde problemen en hier is er weer een.
ik heb een dualboot voor een favoriet spel met xp en ubuntu 8.04.
Welnu het probleem Windows start sowieso niet meer op en ubuntu geeft elke keer unclean shutdown en gaat vervolgens de schijven testen. Het feit dat windows niet meer start vind ik niet heel erg want zonder dat spelletje kan ik wel leven maar dat ubuntu na iedere opstart zegt unclean etc vind ik vrij irritant omdat het zo wel even duurt voordat ik opgestart ben.

mijn vraag:  waarom checkt ubuntu iedere maal wegens unclean shutdown en weet iemand hier een oplossing voor?

gr erwiin

unclean shutdown
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/09, 09:43:57 »
Dat gebeurt waarschijnlijk omdat of je harde schijf stuk is of een ander onderdeel in je PC. Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak dat Windows niet meer op wil starten. Je zou je logs kunnen checken (/var/log/messages en /var/log/syslog) wat er gebeurt rond het tijdstip dat het systeem wordt afgesloten.

unclean shutdown
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/11, 01:15:10 »
in de bestanden zie ik niets wat m.i. op een fout lijkt. Ik vermoed dat de fout in windows zit omdat als ik ubuntu herstart geen probleem heb alleen als ik Windows tussendoor geprobeerd heb krijg ik de unclean shutdown.  Had ik wel een of andere melding van de virusscanner in windows en had ik me zelf ook inderdaad schuldig gemaakt aan een downloadje, Is er wellicht een methode om onder ubuntu een virusscan op de hd van Windows te doen?

gr erwin