Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows manager & Windown manager tweaks don't launch  (gelezen 957 keer)

Offline rogonow

  • Lid
Windows manager & Windown manager tweaks don't launch
« Gepost op: 2014/02/02, 19:30:31 »
Since I updated and upgraded from a fresh Ubuntu Mint LTS 12.04, I have serious problems. I can't stretch windows, push close/minimize/max buttons and the focus is & remains sometimes in the wrong window.
This is very annoying. I don't know what to do.  At the upgrade, I've chosen for the newest files when the system asked me to choose and that maybe caused the problems.
I dislike to reinstall all on my SSD. How can I repair?

Windows manager & Windown manager tweaks don't launch from the Settings Manager and from the list at Settings.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows manager & Windown manager tweaks don't launch
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/02, 19:50:36 »
Je spreekt Nederlands en je weet dat dit een Nederlandstalig forum is, want je hebt hier in het verleden ook berichten in het Nederlands gepost.

Doe eens de moeite om je Engelse tekst te vertalen, i.p.v. een simpele kopieer/plak-actie te plegen van iets wat je waarschijnlijk eerder hebt gepost op een Engelstalig forum?

Kwestie van beleefdheid / respect....  ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/02, 20:01:46 door Pjotr »

Offline rogonow

  • Lid
Re: Windows manager & Windown manager tweaks don't launch
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/02, 20:16:01 »
Mijn moedertaal is Nederlands. Ik moet beter opletten wanneer ik gefrustreerd ben. Sinds ik updates en upgrades gedaan van een verse Ubuntu Mint LTS 12.04, heb ik behoorlijk wat problemen. Ik kan geen vensters meer rekken. De knoppen sluiten/minimaliseren/maximaliseren ontbreken en de focus blijft soms in het foute venster. Hierdoor is het lastig als ik gevonden code van internet wil uitproberen in Terminal: printscreen maken --> browser sluiten --> terminal openen --> overtypen & uitvoeren --> weer browser openen.
Ik heb wel gemerkt dat mijn huidige kernel '.....23......' is. (Ik vul later wel aan).  Ik heb toch nog steeds 12.04, de versie die ik wens. Windows manager & Windows manager tweaks zijn niet te starten om problemen op te lossen.
EDIT: bij mijn Crome heb ik naast de tabs met rechtermuisknop geklikt en gekozen voor titelbalk en kaders. Voor mijn chrome lijkt het nou wel OK, maar enkel de knop sluiten werkt.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/02, 20:22:18 door rogonow »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Windows manager & Windown manager tweaks don't launch
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/02, 20:34:13 »
Je hebt het over Ubuntu Mint? Die bestaat niet  :o
Zet eens op een rijtje wat je precies gebruikt en wat je probleem is, want hier kunnen we niet zoveel mee.

Offline rogonow

  • Lid
Re: Windows manager & Windown manager tweaks don't launch
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/02, 21:28:18 »
Ik heb dus "Linux Mint', een variant op Ubuntu.

Ik wil volgende problemen nog oplossen:
- pc kunnen uitschakelen door 'Shut down' te klikken. (blijft hangen)
- pc kunnen herstarten door op 'Restart' te klikken. (blijft hangen)
- kunnen typen in het actieve venster, wat nog steeds niet altijd gaat. (opgelost: sudo xfwm4 --replace)
- ufw effectief starten bij de opstart van de pc (opgelost: firestarter moest weg om bij opstart actief te kunnen zijn)
- Windows Manager starten (opgelost: sudo xfwm4 --replace bij opstart)
- Windows Manager Tweaks starten (opgelost: sudo xfwm4 --replace)
- Weten of ik een recente kernel heb. Dit is belangrijk voor mijn SSD beter te configureren.
- menu-items (via menuknop) met rechtermuisknop klikken om het item zo bij 'Favorieten' te zetten

- vensterknoppen + kader altijd bij opstart tonen.  m.a.w. volgend probleem oplossen:
sudo xfwm4 --replace

(xfwm4:2514): GLib-WARNING **: (/build/buildd/glib2.0-2.32.4/./glib/gerror.c:390):g_error_new_valist: runtime check failed: (domain != 0)

(xfwm4:2514): xfwm4-WARNING **: Failed to connect to session manager: Failed to connect to the session manager: SESSION_MANAGER environment variable not defined
EDIT: deze laatste is opgelost met:
sudo xfwm4 --replace bij startup toe te voegen, behalve dat de foutmeldingen blijven. Enfin, 't is voor mij voorlopig goed genoeg opgelost. Jammer van al die andere fouten.

't Zit in mijn bloed om softwarefouten tegen te komen: ik ben softwaretester. Ik kom dat spontaan veel tegen.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/02, 22:13:21 door rogonow »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Windows manager & Windown manager tweaks don't launch
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/03, 09:13:46 »
Waarom voer je dat commando uit met sudo? Zo open je een groot gat in je veiligheid, bovendien zijn nu een aantal configuratiebestanden onleesbaar geworden voor je normale account en ga je steeds meer fouten krijgen van programma's die het niet meer doen. Om deze reden zou ik met een verse installatie beginnen, incl. een compleet verse home directory. En zet bij je nieuwe installatie niet voor ieder commando "sudo", het is geen magisch woord dat alles maar laat werken. Het is gereedschap om systeembrede instellingen te veranderen, niet om persoonlijke voorkeuren aan te passen. Het is een powertool en daarbij hoort ook verantwoordelijk gebruik als je geen ongelukken wil.

Verder vraag ik me af wat je met de window manager van XFCE moet op Mint. Standaard is dit Cinnamon of Muffin en als je dat gaat veranderen dan is het wel handig als je dat ook in je vraag vermeld. We kunnen niet raden dat je je installatie op allerlei vlakken aangepast hebt en daarna problemen krijgt met die aanpassingen.

Als je een recente kernel wil kan je beter geen Mint gebruiken. Die heeft de kernelupdates standaard uitgeschakeld omdat ze niet weten hoe ze die bij de tijd moeten houden. Wil je wel een recente kernel dan kan je beter overstappen op Ubuntu of Debian. En voordat je met kernels gaat rommelen is het ook wel handig als je je inleest in de materie. Knutselen en 'tweaken' is natuurlijk prima, maar als je niet weet wat je aan het doen bent zit je vrij snel met een systeem dat kapotgeknutseld is.

Firestarter is al jaren dood en begraven, gebruik dus geen handleidingen en "tips" meer uit 2008 of zo. Stap over op UFW of verwijder UFW helemaal en kies voor een andere manier om je firewall in te stellen.

Offline rogonow

  • Lid
Re: Windows manager & Windown manager tweaks don't launch (opgelost)
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/07, 19:58:10 »
Since I updated and upgraded from a fresh Ubuntu Mint LTS 12.04, I have serious problems. I can't stretch windows, push close/minimize/max buttons and the focus is & remains sometimes in the wrong window.
This is very annoying. I don't know what to do.  At the upgrade, I've chosen for the newest files when the system asked me to choose and that maybe caused the problems.
I dislike to reinstall all on my SSD. How can I repair?

Windows manager & Windown manager tweaks don't launch from the Settings Manager and from the list at Settings.

EDIT: ik had er mijn buik van vol van Linux Mint. Ik heb nu Xubuntu LTS 14.04.