Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04  (gelezen 12467 keer)

Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Gepost op: 2016/05/09, 16:54:49 »
Heeft iemand als zijn Belgische identiteitskaartlezer aan de praat gekregen in Ubuntu 16.04 ?
Hoe deden jullie dit ? Bij mij werkt de software verdeeld door de overheid niet.
Ik heb de Firefox-add-on kunnen installeren, maar de Middleware krijg ik niet aan de praat.
Die Middleware is te downloaden op : http://eid.belgium.be/sites/default/files/downloads/eid-archive_2016.2_all.deb
Verder probeerde ik https://downloads.services.belgium.be/eid/eid-mw-4.1.9-v4.1.9.tar.gz en https://downloads.services.belgium.be/eid/eid-viewer-4.1.9-v4.1.9.src.tar.gz.
Downloaden werkt, maar ik heb er geen idee van hoe ik die dingen installeer.
Wie weet raad ?
« Laatst bewerkt op: 2016/05/10, 15:37:39 door den boete »
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/09, 18:32:44 »
Automatisch installeren werkt dus niet.

Daarom wil ik handmatig installeren aan de hand van 2 gedownloade paketten : eid-mw-4.1.9-v4.1.9.tar.gz en eid-viewer-4.1.9-v4.1.9.src.tar.gz.
Ik heb de map /home/frankie/.eid aangemaakt en beide bestanden naar die map uitgepakt.
Nu vind ik in de map /home/frankie/.eid/eid-mw-4.1.9-v4.1.9 onderstaande README file, maar ik raak er niet wijs uit.
Wie helpt ?

beid MiddleWare installation
----------------------------

I. Code from git repository:
============================

- Make sure you have libtool 2.2.7c or above, autoconf and automake installed, and in your $PATH
- run autoreconf -i
- proceed to II.

II. Code from a source package, or code you just bootstrapped at item I.
========================================================================

a) GNU/Linux
------------

- Make sure you have pcsc-lite and gtk2 and and their development libraries installed
  after that it's just:

     ./configure
     make
    sudo make install

You should now have beid* libraries in /usr/local/lib and one beid* executable in /usr/local/bin

At runtime, you will need a running pcsc daemon ("pcscd") with the correct driver for your type of card reader
(ccid drivers are generally installed automatically along with the pcscd package)
« Laatst bewerkt op: 2016/05/10, 15:38:05 door den boete »
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Offline Nero

  • Lid
Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/10, 18:54:01 »
Bij mij werkt het zo wel:
- Download de deb met je browser. Wget pikt een foutief bestand (html).
- Daarna in een terminal:sudo dpkg -i Downloads/eid-archive_2016.2_all.deb
sudo apt update
sudo apt install eid-mw eid-viewer

Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/10, 19:25:27 »
Hartelijk dank Nero, het werkt !

Voor mezelf en andere Belgische Ubuntu-beginners alles even op een rijtje :
*Voor installatie van de kaartlezer type ACR38U (verdeeld door de overheid). Start 'Synaptic', zoekterm 'acr38'.
   -Installeer : libacr38u, libacr38ucontrol0 en libacr38ucontrol-dev
   -Sluit Synaptic.
*Start Firefox.
   -Installeer in Firefox de volgende add-on : ‘Belgium eID’.
   -Surf naar : http://eid.belgium.be/nl/je_eid_gebruiken/de_eid-middleware_installeren/linux/
   -Kies daar de link die past bij jouw systeem. (in mijn geval Ubuntu(64)/Debian(64).
   -Download de eID-software naar de map ‘downloads’.
*Start de terminal en typ onderstaande :
sudo dpkg -i Downloads/eid-archive_2016.2_all.deb
sudo apt update
sudo apt install eid-mw eid-viewer
Ubuntu software opent nu automatisch het scherm om ‘eid-archive’ te installeren, druk op ‘installeren’.
Herstart Firefox.
Alles zou nu moeten werken.
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/29, 20:34:55 »
Hartelijke dank aan Nero voor deze duidelijke uitleg !
Ik had net hetzelfde probleem als den Boete, maar dan in een opnieuw geïnstalleerde versie van Ubuntu 14.04.1 LTS, waarbij uw oplossing ooklperfect werkt.

Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/02, 17:18:45 »
TOP !!! Werkt perfect!

Offline johanp

  • Lid
Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #6 Gepost op: 2016/12/07, 17:28:53 »
Sorry , maar bij mij lukt het niet , ben al een paar uur bezig , downloaden is ok maar in het terminal venster loopt het blijkbaar fout


johan@johan-Aspire-V3-771:~$ sudo dpkg -i Downloads/eid-archive_2016.2_all.deb
[sudo] wachtwoord voor johan:
dpkg: fout bij verwerken van archief Downloads/eid-archive_2016.2_all.deb (--install):
 krijg geen toegang tot archief: Bestand of map bestaat niet
Fouten gevonden tijdens verwerken van:
 Downloads/eid-archive_2016.2_all.deb
johan@johan-Aspire-V3-771:~$


maar de map bestaat wel !!!
help

Offline Nero

  • Lid
Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #7 Gepost op: 2016/12/07, 18:49:38 »
...maar de map bestaat wel !!!
Downloads is de map, eid-archive_2016.2_all.deb is het bestand. De recente deb-file is trouwens eid-archive_2016.4_all.deb. Als je het deb bestand onlangs hebt gedownload is de opdrachtsudo dpkg -i Downloads/eid-archive_2016.4_all.debLet op de 2016.4 ipv 2016.2.

Offline johanp

  • Lid
Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #8 Gepost op: 2016/12/07, 19:26:51 »
mijn allergrootste dank "NERO" , dat ene cijfertje gaf het verschil , bij deze is het gelukt

Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #9 Gepost op: 2017/05/03, 14:14:28 »
Oplossing Eid - Belgium

Download het  bestand voor uw Lunix versie op: https://eid.belgium.be/nl/linux-eid-software-installatie
Installeer via terminalvenster:


sudo dpkg -i Downloads/eid-archive_AABBCC.99_all.deb
sudo apt update
sudo apt install eid-mw eid-viewer


Waarbij AABBCC.99 de naam is van het gedownload bestand.
vb: eid-archive_2017.2_all.deb ==> AABBCC.99 = 2017.2

Mvg Gert


Offline Bloom

  • Lid
Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #10 Gepost op: 2017/05/05, 11:56:09 »
De methode die ik zelf gebruik is de volgende.

Voeg een repository toe in je systeem:

sudo sh -c 'echo "deb http://files.eid.belgium.be/debian zesty main" >/etc/apt/sources.list.d/eid.list'
'zesty' is voor de meest recente versie van Ubuntu. Gebruik je Linux Mint, vul dan 'selena' in. Gebruik je Debian, vul dan 'jessie' in.

Nu nog de sleutel toevoegen voor Ubuntu of Linux Mint:

sudo apt-key adv --recv-keys --keyserver keyserver.ubuntu.com A35743EA6773D225
Sleutel toevoegen voor Debian:

sudo apt-key adv --recv-keys --keyserver pgp.mit.edu A35743EA6773D225
sudo apt-get update
Dit werkt alle indexen bij. Je mag geen foutmelding zien.
Alles okee?
Doe nu eerst voor alle zekerheid de upgrades:

sudo apt-get upgrade
En als dat zonder fouten verlopen is:

sudo apt-get dist-upgrade
Ook zonder problemen? Dan installeren we nu de eid-software:

sudo apt-get install eid-archive eid-mw eid-viewer
Als je Firefox gebruikt:

sudo apt-get install beid-mozilla-extension
(dan hoef je dat niet meer via Firefox zelf te doen en wordt hij keurig bijgewerkt met je systeemupdates)

sudo apt-get install libnss3-tools ca-certificates

cd ~
rm *.crt*
wget http://certs.eid.belgium.be/belgiumrs.crt
certutil -d sql:~/.pki/nssdb -A -t "c,T,C" -n belgiumrs -i belgiumrs.crt
wget http://certs.eid.belgium.be/belgiumrs2.crt
certutil -d sql:~/.pki/nssdb -A -t "c,T,C" -n belgiumrs2 -i belgiumrs2.crt
wget http://certs.eid.belgium.be/belgiumrs3.crt
certutil -d sql:~/.pki/nssdb -A -t "c,T,C" -n belgiumrs3 -i belgiumrs3.crt
wget http://certs.eid.belgium.be/belgiumrs4.crt
certutil -d sql:~/.pki/nssdb -A -t "c,T,C" -n belgiumrs4 -i belgiumrs4.crt
sudo mkdir /usr/share/ca-certificates/extra
sudo cp belgiumrs.crt /usr/share/ca-certificates/extra/belgiumrs.crt
sudo cp belgiumrs2.crt /usr/share/ca-certificates/extra/belgiumrs2.crt
sudo cp belgiumrs3.crt /usr/share/ca-certificates/extra/belgiumrs3.crt
sudo cp belgiumrs4.crt /usr/share/ca-certificates/extra/belgiumrs4.crt
sudo dpkg-reconfigure ca-certificates

Het zit er dik in, zeker met nieuwere Firefox versies, dat je een foutmelding over de SSL-handshake krijgt en dat het systeem vertikt in te loggen. Dat komt, omdat de Belgische federale websites waaronder Tax-On-Web SSL-renegotiation gebruiken en dat staat standaard uitgeschakeld in die nieuwere Firefox versies. We moeten dus een uitzondering maken in de configuratie van Firefox.
Type 'about:config' (zonder de aanhalingstekens) in de adresbalk. Bevestig dat je voorzichtig zult zijn, en tik in de zoekbalk 'security.ssl.renego_unrestricted_hosts'. Zodra je de eerste paar letters hebt ingetikt, zal de instelling duidelijk zichtbaar verschijnen. Dubbelklik erop en geef dan de waarde 'ccff02.minfin.fgov.be' in. Nu wordt dus alleen voor die site een uitzondering gemaakt in de veiligheidsinstellingen.
Nu zou het wel moeten werken.

Het voordeel van via een repository te werken is, dat de software dan keurig bijgewerkt wordt samen met je systeemupdates.

swake

  • Gast
Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #11 Gepost op: 2017/05/05, 12:47:26 »
Sorry als ik ook even inbreek in dit opgelost topic .
Niet elke fabrikant van eID cardreaders levert een certificaat af voor de cardreader en zijn dus onbruikbaar bij de site van de overheid . Let hier dus goed op bij aankoop van een eID cardreader .
Lees hier meer info .
https://eid.belgium.be/nl/faq/waarvoor-dient-de-eid-viewer
Ook het toestelletje om aan internetbankieren te doen kan men gebruiken als eID lezer , maar kan niet voor alle functies gebruikt worden bij de site van de belgische overheid . vereiste is wel dat het toestelletje met een USB kabel kan aangesloten . Het toestelletje zonder USB kabel kan dus niet gebruikt worden als eID lezer .
Lees hier meer.
http://www.mrwaggel.be/post/belfius-kaartlezer-voor-eid-toepassingen/


Offline Bloom

  • Lid
Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #12 Gepost op: 2017/05/05, 17:14:27 »
Dat gaat over speciale bedrijfsspecifieke kaartlezers die ook nog eens speciale software nodig hebben. Vaak werken die niet met Linux. Bij een computer gebruik je doorgaans een doorsnee smartcardlezer die via usb aangesloten is. En die heeft geen eigen certificaten, die worden geleverd via de software van je pc. En speciale drivers zijn ook niet nodig, behalve dan dat de ACR38 kaartlezer specifieke software nodig heeft die wel voor Linux bestaat.


Offline Bloom

  • Lid
Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #14 Gepost op: 2017/05/05, 18:50:23 »
De Digipass 905 van Vasco gebruik ik zelf. Je hoeft helemaal geen drivers of zo in Linux te installeren, gewoon inpluggen en het werkt. Daarna de instructies volgen die ik hoger gaf.

Offline dirk1965

  • Lid
Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #15 Gepost op: 2017/06/05, 14:04:58 »
Hallo experten, ik blijf tegen hetzelfde probleem aanlopen. Ik krijg in mijn terminal nl:
N: Negeren van bestand 'eid.list.ucf-dist' in map '/etc/apt/sources.list.d/' omdat het een ongeldige bestandsextensie heeft
Weet iemand wat hier juist fout loopt en hoe ik dit oplos?
Edit: Probleem lijkt opgelost want ik geraak op tax on web dankzij de Vasco Digipass 905 (thx Bloom), voor de eid-viewer heb ik gewoon de stap: sudo apt-get install eid-archive eid-mw eid-viewer nog eens opnieuw gedaan en nu werkt hij wel. Kreeg nochtans weer dezelfde foutmelding in mijn terminal.
« Laatst bewerkt op: 2017/06/05, 14:40:03 door dirk1965 »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #16 Gepost op: 2017/06/05, 15:30:42 »
Dat bestand eid.list.ucf-dist is daar neergezet door de installatie van het pakket eid-archive. Het bevat de softwarebronnen voor eid zoals dat pakket ze in zijn configuratie heeft. Je had al een andere staan, dus heeft hij die niet vervangen en dit bestand ter info daar neergezet. Helaas genereert het nu inderdaad telkens foutmeldingen.
Je kunt het bestand gewoon wissen:

sudo rm /etc/apt/sources.list.d/eid.list.ucf-dist
en dan zal die foutmelding niet meer voorkomen.
Deze foutmelding was een waarschuwing en had geen nadelige gevolgen voor de werking van het hele eid-systeem.

Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #17 Gepost op: 2017/06/10, 13:28:36 »
Hier is de automatische installatieprocedure voor ACR38U eid kaartlezers in Ubuntu 16.04 LTS 64-bit.

Ik heb de oude URL voor Ubuntu 14.04 LTS behouden, maar de procedure verbeterd voor Ubuntu 16.04 LTS.

Het kan zijn dat mijn procedure voor een heleboel andere USB CCID eid kaartlezers ook werkt, maar ik bezit enkel de ACR38U (USB CCID eid) kaartlezer.

https://mark911.wordpress.com/2014/01/04/how-to-get-the-eid-electronic-card-reader-acr38u-working-in-ubuntu-14-04-64-bit/

Offline Bloom

  • Lid
Re: Belgische identiteitskaartlezer in Ubuntu 16.04
« Reactie #18 Gepost op: 2017/06/10, 15:04:18 »
Ik raad mensen aan om een smartcardlezer te kopen met op de verpakking de verklaring dat hij onder Windows en Mac werkt ZONDER drivers of software. Dan werkt hij ook met Linux: gewoon inpluggen en het werkt. Als een lezer drivers nodig heeft, wordt al problematischer. Ik vind geen enkel excuus om een usb-kaartlezer zo te maken dat een speciale driver vereist is, daar blijf ik ver van weg.