Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) KeePassX verprutst verwijzing  (gelezen 1396 keer)

Offline Algol

  • Lid
(Opgelost) KeePassX verprutst verwijzing
« Gepost op: 2013/05/30, 21:33:56 »
Met zoeken kom ik niet verder, vandaar mijn 1e vraag op dit zeer informatieve forum.

Op mijn bureaublad wil ik geen bestanden, maar enkel verwijzingen hebben.

Werkwijze: rechtsklik op database .kdb van KeePassX in persoonlijke map, maak verwijzing, transporteer deze door slepen naar bureaublad.
Start KeePassX met verwijzing op bureaublad. Gaat prima.

Na eventuele wijziging in DB, klik opslaan in menu KeePassX.
Dan blijkt dat de DB op de oorspronkelijke plek niet geupdate wordt, wat natuurlijk wel de bedoeling is, maar komt de DB op het Bureaublad in de plaats van de verwijzing, hij behoudt daarbij echter wel de oorspronkelijke verwijzingsnaam, maar het icoon verliest zijn pijltje en in eigenschappen staat dan
Type: 'KeePass database ...' in plaats van 'Verwijzing naar KeePass database ...'

Wie weet hoe dit ongewenste gedrag te voorkomen ?
« Laatst bewerkt op: 2013/06/01, 23:24:42 door Algol »
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline wermic

  • Lid
Re: KeePassX verprutst verwijzing
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/31, 00:21:23 »
PIJLTJE ? is dit windows ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: KeePassX verprutst verwijzing
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/31, 00:33:27 »
PIJLTJE ? is dit windows ?

*proest*  :laugh:

Het verbaast me, hoe 't blijkbaar mogelijk is dat er van tijd tot tijd verdwaalde Windowsgebruikers belanden op dit forum.... Het blijft gebeuren, ook al is het gelukkig vrij uitzonderlijk. :o
« Laatst bewerkt op: 2013/05/31, 00:38:07 door Pjotr »

Offline loti

  • Lid
Re: KeePassX verprutst verwijzing
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/31, 10:51:16 »
Gelukkig?  Dit is misschien een mogelijkheid om iemand te wijzen op het gebruiksgemak  van Ubuntu i.p.v. weg te jagen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: KeePassX verprutst verwijzing
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/31, 11:36:49 »
Gelukkig?  Dit is misschien een mogelijkheid om iemand te wijzen op het gebruiksgemak  van Ubuntu i.p.v. weg te jagen.
Windowsgebruikers die hier "verdwalen", staan daar vrijwel nooit voor open, is mijn ervaring (sinds 2006). Ze willen gewoon een oplossing voor hun specifieke Windowsprobleem.

Bovendien is er altijd een risico dat een Linuxforum gaat ondersneeuwen met Windowsvragen, als je niet oppast. Windowsgebruikers hebben heus ook wel door, dat er hier mensen zitten met bovengemiddelde computerkennis....  ;)

Er is natuurlijk niks op tegen als een Linuxgebruiker die we hier kennen, ook eens een Windowsvraag stelt. Maar als we de persoon in kwestie niet kennen, en z'n eerste vraag meteen een Windowsvraag is, dan hoort die hier niet thuis. Is mijn persoonlijke mening....

Offline Algol

  • Lid
Re: KeePassX verprutst verwijzing
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/31, 21:19:04 »
Leuk zoveel reacties van mede-Ubuntu gebruikers op dit informatieve forum !

Ik ben zo vrij geweest om een aantal weken geleden Ubuntu 12.10 te installeren naast Windows XP.
Op mijn Ubuntu bureaublad staan op verwijzingsiconen toch echt zwarte kromme pijltjes in de rechteronderhoek.
Als dat niet klopt, wil ik dat graag van jullie horen.

Ook heb ik het over KeePassX (X van Linux, KeePass is voor Windows, dus ook Ubuntugebruikers lezen soms slecht ).

Pjotr 'jumped to a conclusion' en direct ben ik volgens anderen gepromoveerd tot windowsgebruiker, een
persona non grata. Alleen Loti maakt een verstandige opmerking.
Wel wat kort door de bocht van de rest.

Als jullie zouden weten wat Algol betekent (van Algol60), dan kun je bedenken dat ik al eventjes met computers meedraai.

Nu naar mijn vraag, heeft er iemand een zinnig antwoord of een suggestie ?

Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: KeePassX verprutst verwijzing
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/31, 22:02:43 »
Hoi Algol :)
Werkwijze: rechtsklik op database .kdb van KeePassX in persoonlijke map, maak verwijzing, transporteer deze door slepen naar bureaublad.
Start KeePassX met verwijzing op bureaublad. Gaat prima.
Waarom zou je eerst een verwijzing maken naar bureaublad? KeePassX starten en zoeken naar het bestand in je persoonlijke map. Standaard herinnert KeePassX de laatst gebruikte .kdb.

p.s. Er zijn vele wegen naar Rome maar om 1 database te delen met meerdere computers/besturingssystemen plaats ik het .kdb bestand in de dropbox map. Niet goed/onveilig/eigen risico maar praktisch en versleuteld.

edit: taalfoutje
« Laatst bewerkt op: 2013/05/31, 22:14:57 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Algol

  • Lid
Re: KeePassX verprutst verwijzing
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/31, 22:15:43 »
testcees,
Dus je stelt voor om een eventuele verwijzing niet naar de DB maar naar KeePassX te maken en dan 'onthouden laatste DB' aanvinken in KeePassX. Ik gebruik een verwijzing op het bureaublad, omdat mijn launcher al bomvol zit.
Wat je bewaren in dropboxmap betreft, als je maar een dijk van een hoofdwachtwoord gebruikt dan loop je hoegenaamd geen risico.
Bedankt voor je meedenken.
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline Algol

  • Lid
Re: KeePassX verprutst verwijzing
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/31, 22:39:50 »
testcees,
Jouw voorstel uitgevoerd.
In /usr/share/applications staat de executable KeePassX, als root verwijzing gemaakt en naar Bureaublad verplaatst.
Dan moet je deze laatste nog wel even expliciet de eerste keer overhalen om te werken (toont de goede beveiliging van Ubuntu aan !).
Dan werkt het vlekkeloos.

Wat me verwondert is dat een verwijzing nagenoeg evenveel bytes is als datgene waarnaar het verwijst.
Weet je daar een verklaring voor ?

Bedankt voor je goede bijdrage !


Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: KeePassX verprutst verwijzing
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/31, 22:58:53 »
In /usr/share/applications staat de executable KeePassX, als root verwijzing gemaakt en naar Bureaublad verplaatst.
Dan moet je deze laatste nog wel even expliciet de eerste keer overhalen om te werken (toont de goede beveiliging van Ubuntu aan !).
Dan werkt het vlekkeloos.

Wat me verwondert is dat een verwijzing nagenoeg evenveel bytes is als datgene waarnaar het verwijst.
Weet je daar een verklaring voor ?
Hier staat KeePassX in /usr/bin. Mogelijk verwijs je niet direct naar de executable.
Zoals gezegd, er zijn meer wegen :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Algol

  • Lid
Re: KeePassX verprutst verwijzing
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/31, 23:09:41 »
testcees,
Op /usr/bin staat inderdaad een uitvoerbaar KeePassX bestand, maar daar mag je zelfs als root geen verwijzing naar maken (uitgegrijsd).
Op de locatie /usr/share/applications lukte mij dat wel.
Klaarblijkelijk houdt Ubuntu bij waarvan de root wel of geen verwijzing mag maken, netjes hoor !

Gegroet
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: KeePassX verprutst verwijzing
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/31, 23:20:50 »
Klaarblijkelijk houdt Ubuntu bij waarvan de root wel of geen verwijzing mag maken, netjes hoor !
Ahum. Als root kan ik alles. Maar om ontopic te blijven, mijn launcher is ook bomvol maar als ik in de Dash de k-toets aanraak staat KeePassX erbij. Dat is een nieuwe werkwijze denk ik. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Algol

  • Lid
Re: KeePassX verprutst verwijzing
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/31, 23:34:17 »
testcees,
probeer maar of de bewuste verwijzing bij jou niet uitgegrijsd is.

Via de terminal kan de root inderdaad behoorlijk te keer gaan.
(ik vergelijk dit maar even met Windows regedit).
De 'nieuwe' werkwijze vind ik inderdaad charmant, maar je zal een hele rits progs hebben die met een k beginnen. Zit je weer mooi te zoeken.
Wat is nu het verschil tussen een dubbelklik op het bureaublad versus 1 klik op Dash en een volgende klik op KeePassX, daar gaan we niet over discusiëren is mijn voorstel.
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Offline vanadium

  • Lid
Re: KeePassX verprutst verwijzing
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/01, 17:44:40 »
De 'nieuwe' werkwijze vind ik inderdaad charmant, maar je zal een hele rits progs hebben die met een k beginnen. Zit je weer mooi te zoeken.
Wat is nu het verschil tussen een dubbelklik op het bureaublad versus 1 klik op Dash en een volgende klik op KeePassX, daar gaan we niet over discusiëren is mijn voorstel.
De nieuwe werkwijze is charmant voor applicaties. Het opstarten van de browser gaat oneindig veel sneller door <windows toets>brow<enter>  te typen dan door een menu te openen en visueel te scannen. Nog sneller gaat het, door je 6 of 7 programma's op de launcher te zetten: één klik volstaat.

Waar de nieuwe werkwijze tekort schiet, is voor wat jij in dit specifieke voorbeeld wil doen: via een databestand van een applicatie snel de applicatie opstarten mét dat databestand (in jou geval je keepassx wachtwoorden) geopend. De enige "standaard" manier is hier het bestand terugvinden in de dash. Je kan hier niet zomaar een launcher voor maken, behalve dan handmatig, door zelf een .desktop bestand met de editor aan te passen.

Wat keepassx mogelijk doet, is het "oude" bestand hernoemen en bij het uitschrijven een nieuw bestand aanmaken.

- keepassx opent de link. Die link doet zich voor keepassx niet voor als link, maar als een bestand.
- Bij het bewaren gaat keepasx mogelijk het oorspronkelijke bestand hernoemen, en dan een nieuw bestand met de oorspronkelijke naam uitschrijven in dezelfde folder. Dat nieuw bestand is uiteraard geen link meer.

m.a.w.: keepasx werkt niet goed samen met symbolische links.

Ondertussen volg je nu een andere benadering die ook werkt, omdat keepassx automatisch de laatst gebruikte db opent. Anders had je het probleem ook kunnen oplossen door van het databasebestand een harde i.p.v. een zachte link te maken. Dit kan enkel via de commandoprompt:

ln <oorspronkelijke_plaats>.kbd ~/Desktop/<naam>.kbd

Er zijn meerdere wegen naar Rome, maar ze zijn niet altijd evident.

Offline Algol

  • Lid
Re: KeePassX verprutst verwijzing
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/01, 21:13:52 »
femke98,
Bedankt voor je sportieve reactie !
Het oorspronkelijk probleem is, dankzij enkele collegiale forumleden, opgelost.
No hard feelings !

vanadium,
Goede redenering, lijkt geen speld tussen te krijgen.
Als ik de verwijzing naar de DB 'alleen lezen' maak, dan protesteert KeePassX, bij commando opslaan, dat het het bestand niet kan wegschrijven. Correspondeert met jouw verklaring.
Prima, hartelijk dank.
Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.

Re: (Opgelost) KeePassX verprutst verwijzing
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/02, 09:37:56 »
Het is inderdaad zoiets als LastPass alleen dan als programma op je eigen PC en niet als internetdienst.

Offline Algol

  • Lid
Re: (Opgelost) KeePassX verprutst verwijzing
« Reactie #16 Gepost op: 2013/06/02, 14:53:08 »
LastPass ken ik dan weer niet.
KeePassX, speciaal voor Linux, is een beetje een uitgeklede versie van KeePass. Deze laatste gebruikte ik al jaren in Windows.
Voordeel vind ik dat slechts één goed wachtwoord onthouden voldoende is, vooral omdat ik consequent voor verschillende zaken altijd verschillende wachtwoorden gebruik.

Dual boot Ubuntu 14.04 LTS en dual boot Ubuntu 16.04 LTS, beide met iets van usoft.