Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??  (gelezen 5925 keer)

Offline Nassara

  • Lid
Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Gepost op: 2011/07/14, 18:15:53 »
Ik krijg plots de melding "hoofdmap van bestandssysteem heeft te weinig schijfruimte over". Nochtans zijn al mijn mappen gekoppelde mappen van een Netgear Nas - aangekoppeld in mijn gebruikersmap. Ik kan dus helemaal niet begrijpen hoe mijn hoofdmap is volgelopen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/14, 18:30:53 »
"Temp" directory, "download" directory ... Die staan nog op de root partitie en kunnen de reden zijn waarom je root systeem is volgelopen. Dat is de reden dat ik uiteindelijk voor een /home op een aparte partitie heb gekozen. Even had ik enkel, zoals jij, bepaalde folders in mijn /home op aparte partities.

Offline elendil

  • Lid
Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/14, 18:32:03 »
Mogelijk staan er een lading oude programma's en kernels in die map.
Kijk hier http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-B.-Oude-kernels-verwijderen hoe je ze kunt verwijderen.


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/14, 18:35:13 »
Meestal is dit niet de reden van een "vollopen".

Offline Nassara

  • Lid
Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/14, 20:29:08 »
IK heb het probleem (tijdelijk) verholpen door de partitie te vergroten. Ik begrijp echter geenszins hoe deze kan "vollopen", gezien echt al mijn andere folders gekoppeld zijn. Het gaat bovendien om 28 Gig... Hoe kan ik op zoek gaan naar deze grote en groeiende folder??

Ter info: het probleem doet zich blijkbaar voor tijdens het laden van de Banshee databank (waar worden de metadata opgeslagen?? in de muziekfiles zelf, dacht ik?). Ik gebruik de daily builds, kan dat er iets mee te maken hebben??

Bedankt om me te helpen! - Bart

Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/14, 20:38:44 »
Nassara,

De onderstaande opdracht in een terminal uitvoeren.
Je zal dan zien in welke folder de boosdoener zit.

sudo du -h  --max-depth=1 /
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Nassara

  • Lid
Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/15, 15:13:15 »
Dit is de output na het voorgaande commando:
(de mappen media/geneeskunde/films zijn gekoppelde mappen van de NAS)

4,0K   /media
16K   /lost+found
63M   /boot
497M   /lib
4,0K   /cdrom
du: kan geen toegang krijgen tot ‘/proc/13446/task/13446/fd/4’: Bestand of map bestaat niet
du: kan geen toegang krijgen tot ‘/proc/13446/task/13446/fdinfo/4’: Bestand of map bestaat niet
du: kan geen toegang krijgen tot ‘/proc/13446/fd/4’: Bestand of map bestaat niet
du: kan geen toegang krijgen tot ‘/proc/13446/fdinfo/4’: Bestand of map bestaat niet
0   /proc
9,1M   /sbin
4,0K   /selinux
12K   /.Trash-0
8,0M   /bin
du: kan map ‘/home/bart/media/.Trash-1000’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/media/Music/.Trash-1000’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Foto's/.Trash-1000’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Geneeskunde/.Trash-1000’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Geneeskunde/Artikels/Te lezen artikels’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Geneeskunde/Artikels/Geschreven artikels’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Downloads/.Trash-1000’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan geen toegang krijgen tot ‘/home/bart/.gvfs’: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Comicolor’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Casper - The Friendly Ghost’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Betty Boop Cartoons from the 1930s’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Muppet Show, The’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/- Merrie Melodies’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/- aaa --- Art ---aaa-’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/- Disney’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Smurfen’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/- Ghibli’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Simpsons’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Er was eens het leven’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Woody Woodpecker’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Pluto’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Kuifje’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Chip 'n' Dale’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/- Aardman’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/- Blue Sky Studios (Ice Age)’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Futurama’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/- Looney Tunes Golden Collection/Mel Blanc - The Man of a Thousand Voices’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/- Looney Tunes Golden Collection/The World of Leon Schlesinger’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Pepe le Pew’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/- Tex Avery’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Mickey Mouse’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Donald Duck’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Minuscule’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Captain Pugwash - Complete 1974-5 Season [DVDRip (XVID)]’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Foghorn Leghorn’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/- Pixar’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Road Runner’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Korte Animatie/Tom & Jerry’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/Bart en Nathalie’ niet lezen: Toegang geweigerd
du: kan map ‘/home/bart/Films/.Trash-1000’ niet lezen: Toegang geweigerd
1,1T   /home
0   /sys
120K   /tmp
4,0K   /srv
12M   /lib32
14M   /etc
1,1G   /var
3,4G   /usr
2,6G   /root
7,7G   /mnt
248M   /opt
2,1M   /dev
1,1T   /

Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/15, 16:13:06 »
Nassara,

Een /var van 1.1 Gig, draai je een web-server en/of ftp-server?

Kijk een in de /var map wat daar allemaal weg kan oa:
In /var/log, de oude log-bestanden.
In /var/cache/apt/archives resten van update's die al verwerkt zijn.
etc etc

En om te zien hoe ver je /home map is 'bezet', zal je de alles wat extra gekoppled van de NAS even ontkoppelen (1.1 Tera is niet mis).
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/06, 09:35:22 »
Ik zit met eenzelfde soort probleem.
Nog maar heel weinig ruimte over en dit is de uitkomst van de bovenstaande opdracht:

0 /sys
4,0K /mnt
427G /media
200K /srv
du: kan geen toegang krijgen tot ‘/home/jack/.gvfs’: Toegang geweigerd
181G /home
7,3M /sbin
530M /var
12M /etc
68K /tmp
2,1M /dev
6,7G /root
23M /boot
7,9M /bin
16K /lost+found
5,4G /usr
4,0K /opt
4,0K /selinux
12M /lib32
du: kan geen toegang krijgen tot ‘/proc/4382/task/4382/fd/3’: Bestand of map bestaat niet
du: kan geen toegang krijgen tot ‘/proc/4382/task/4382/fdinfo/3’: Bestand of map bestaat niet
du: kan geen toegang krijgen tot ‘/proc/4382/fd/3’: Bestand of map bestaat niet
du: kan geen toegang krijgen tot ‘/proc/4382/fdinfo/3’: Bestand of map bestaat niet
0 /proc
190M /lib
621G /

Home staat op een aparte partitie, root staat op een partitie van totaal 14 Gb, en in /media staat uiteraard de andere schijven in mijn pc. Ik heb er 4 schijven inzitten: twee van 250Gb (waaronder de /root en /home), een 500Gb en een 2Tb schijf.
JackTummers.nl

Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/06, 21:38:56 »
Moxie,

Begint al te onderzoeken waarom je /root map 6.7Gig is.
Dan kan je al data gaan verplaatsen van je home map naar een van die twee grote schijven.
Voor de rest zie ik op het eerste gezicht niets bijzonder.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/06, 22:06:26 »
Probeer ook eens: df -h

Dan zie je hoeveel de schijven in gebruik hebben. De schijf gemount op / is dan interessant.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/07, 10:36:30 »
Vreemd... In de /root stonden verborgen bestanden waaronder /users. En daarin stond een map /Trash met daarin mijn /home map. Althans, tot en met zo'n 6Gb groot. Die heb ik gewoon kunnen verwijderen en nu heb ik dus weer bijna 7Gb over op mijn eerste partitie.
Ik heb geen idee hoe het komt dat die map Trash daar zo staat en opeens gevuld raakt met delen van mijn home map. Jullie?
JackTummers.nl

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/07, 13:43:56 »
Ik heb geen idee hoe het komt dat die map Trash daar zo staat en opeens gevuld raakt met delen van mijn home map. Jullie?
Ik denk omdat je nautilus als root hebt geopend en toen bestanden bent gaan verwijderen. Die komen dan in de Trash van de homedir van de root-gebruiker, en dat is /root/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/07, 14:45:17 »
Ja, zou goed kunnen. Alleen stonden die bestanden daar al voordat ik iets ging verwijderen  ???
Maakt ook niet uit. Ik heb nu weer ruimte genoeg en weet in het vervolg waar ik het euvel zit.
JackTummers.nl

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/03, 19:04:03 »
Mogelijk staan er een lading oude programma's en kernels in die map.
Kijk hier http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-B.-Oude-kernels-verwijderen hoe je ze kunt verwijderen.

Bedankt, dat was voor mij de oplossing :-)

Pjotr, Thx ;-)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/03, 19:16:41 »
Mogelijk staan er een lading oude programma's en kernels in die map.
Kijk hier http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-B.-Oude-kernels-verwijderen hoe je ze kunt verwijderen.

Bedankt, dat was voor mij de oplossing :-)

Pjotr, Thx ;-)
Graag gedaan, Bart!  :)

Ik zal gelijk even de gecorrigeerde webkoppeling vermelden, want de handleiding is verplaatst:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon#TOC-Oude-kernels-verwijderen

Ik ben op Tweede Kerstdag trouwens nog in Hasselt geweest. Helaas geen Jeneverfeest, maar wel een grote kerstmarkt. Daar waren de mij vergezellende dames dan weer blij mee.  =D

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/04, 01:46:49 »
Graag gedaan, Bart!  :)

Ik zal gelijk even de gecorrigeerde webkoppeling vermelden, want de handleiding is verplaatst:
https://sites.google.com/site/computertip/schoon#TOC-Oude-kernels-verwijderen

Ik ben op Tweede Kerstdag trouwens nog in Hasselt geweest. Helaas geen Jeneverfeest, maar wel een grote kerstmarkt. Daar waren de mij vergezellende dames dan weer blij mee.  =D

Als ge volgende keer nog eens in de buurt zijt, wel ff een berichtje sturen, gaan we eens een pot pakken terwijl de dames gaan shoppen :-)

Ontopic: Thx voor de ´link-aanpassing´, uw site is wel overzichtelijk, wanneer ge iets zoekt vindt ge het vrij vlot terug. Knap werk. :-)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Re: Hoofdmap van bestandsysteem heeft te weinig schijfruimte??
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/04, 17:27:15 »
Toevoeging mbt. vollopende systeempartities: mijn rootpartitie liep de laatste tijd steeds naar de 90+% vol toe. Begreep maar niet waardoor dat zou kunnen komen. Bleek uiteindelijk het (door mijzelf geïnstalleerde) programmaatje bootchart te zijn, dat mooie png's van je bootproces genereert. De map waarin die bestandjes werden geplaatst, bleek maar liefst 1,8 GB groot te zijn!