Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rabobank veilig????  (gelezen 3052 keer)

Offline HWE64

  • Lid
Rabobank veilig????
« Gepost op: 2018/06/21, 14:43:16 »
Rabobank gebruikt volgens mij cookies in de browser om in te loggen in Onlinebankieren. https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/rabo-online-bankieren/Deze tekst staat er Waarom moet ik opnieuw registreren met de scanner?

Wanneer u voor het eerst inlogt bij Rabo Online Bankieren worden uw gegevens bewaard in een cookie, zoals u dit ook kan doen met het opslaan van wachtwoorden. Wanneer u vervolgens uw cookies verwijdert of een instelling gebruikt dat het plaatsen van cookies blokkeert, is opnieuw registreren noodzakelijk. Ook als u besluit een andere browser dan normaal te gebruiken (bijvoorbeeld safari i.p.v. Internet Explorer) moet u deze nieuwe browser opnieuw te registreren. De gegevens worden in uw browser tot vier maanden bewaard. Heeft u langer dan vier maanden niet ingelogd? Dan moet u zich opnieuw registreren.
Is dit niet gevaarlijk om de browser gegevens laten onthouden????
Wie kan hier meer over zeggen????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/21, 14:49:59 »
De Rabo gaat wat al te veel op de gebruiksgemak-toer, de laatste tijd.... Ze willen zelfs van de scanner af, naar verluidt. Bevalt mij ook niet.  >:(

Voor goede veiligheid is gewoon een consequent toegepaste tweeweg-authenticatie nodig. Dat is nu eenmaal een feit, en dat hebben de z**kende klanten maar te aanvaarden.

Als je dat te veel gaat afzwakken, krijg je gedonder met de veiligheid, daar kun je op wachten. En die veiligheidsproblemen zijn uiteraard veel erger.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/21, 14:55:32 door Pjotr »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #2 Gepost op: 2018/06/21, 15:11:45 »
De Rabo gaat wat al te veel op de gebruiksgemak-toer, de laatste tijd.... Ze willen zelfs van de scanner af, naar verluidt. Bevalt mij ook niet.  >:(

Voor goede veiligheid is gewoon een consequent toegepaste tweeweg-authenticatie nodig. Dat is nu eenmaal een feit, en dat hebben de z**kende klanten maar te aanvaarden.

Als je dat te veel gaat afzwakken, krijg je gedonder met de veiligheid, daar kun je op wachten. En die veiligheidsproblemen zijn uiteraard veel erger.
@Pjotr, net nog aan de lijn gehad. Op een gegeven moment willen ze zelfs de scanner er nog uitgooien. Wat er dan voor in de plaats komt om je te registreren weten ze nog niet. (eerst een huis afbreken en daarna denken aan opbouw). Ik heb ook gezegd dat bij mij iedere keer dat ik de browser afsluit de geschiedenis gewist wordt. Ze zouden een ticket aanmaken.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Rabobank veilig????
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/21, 16:55:26 »
.... Ze willen zelfs van de scanner af, naar verluidt. Bevalt mij ook niet.  >:(

Wie niet. Ze willen allemaal naar de app.
Pfff... dat is veilig.
En wie betaald elk jaar mijn nieuwe telefoon omdat je OS up2date moet zijn, wat vaak al niet meer lukt op die telefoon van vorig jaar?
Als ze dit door zetten krijgen ze meteen een claim voor elke keer een telefoon als de vorige het niet meer doet, te beginnen bij de invoering. Ik weiger simpelweg op app over te gaan op (ge)grond van veiligheidsredenen.

En die veiligheidsproblemen zijn uiteraard veel erger.

Dat boeit ze geen donder. Dat is allang ingedekt in de voorwaarden.
Net als toen de verplichte "keuze" van internetbankieren. Toen nog onder het mom dat zij het risico nog droegen (blindelings als een CC-maatschappij) maar nu ligt ondertussen dat risico en bewijslast (en daarmee vaak de schade) allang bij de klant.

Ik ga weer gewoon lekker dwars liggen.
Ik blijft vasthouden aan mijn tan-lijsten naast een inlogcode.
Die inlogcode zit alleen in mijn hoofd. En zowel de inlogcode als de papieren tanlijst daar kan geen enkele hacker bij (ja héél misschien bij de inlogcode als het een hele goeie is, maar dan kan hij nog niets zonder tan).

Ik heb trouwens ook al bezwaar ingediend tegen de bankdatadeling met derden (psd2). Dat wil ik gewoon volledig bij de bank geblokkeerd zien want ik ga toch niemand toestemming geven. Hiermee wil ik diegene die bij de bank aanklopt en zegt dat hij toestemming heeft blocken, want dat liegt hij dan (fraude?). :D
Maar die wet is blijkbaar nog niet van toepassing en nog niet doorgevoerd dus daar was ik te vroeg mee.
Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/21, 17:04:07 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #4 Gepost op: 2018/06/21, 17:36:22 »
Waarom registreren ? Dat is een methode uit de prehistorie !!!
Ik log bij mij mijn bank in met een digipass zonder USB kabel .
https://www.belfius.be/retail/nl/zelf-bankieren/diensten/kaartlezer/index.aspx
« Laatst bewerkt op: 2018/06/21, 17:39:28 door swake »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #5 Gepost op: 2018/06/21, 18:24:15 »
Waarom registreren ? Dat is een methode uit de prehistorie !!!
Ik log bij mij mijn bank in met een digipass zonder USB kabel .
https://www.belfius.be/retail/nl/zelf-bankieren/diensten/kaartlezer/index.aspx
@swake, volgens mij een betere keuze. Doen ze volgens mij in Finland en een van de Baltisch staten ook.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Rabobank veilig????
« Reactie #6 Gepost op: 2018/06/21, 19:24:52 »
De Rabo gaat wat al te veel op de gebruiksgemak-toer, de laatste tijd.... Ze willen zelfs van de scanner af, naar verluidt. Bevalt mij ook niet.  >:(

Voor goede veiligheid is gewoon een consequent toegepaste tweeweg-authenticatie nodig. Dat is nu eenmaal een feit, en dat hebben de z**kende klanten maar te aanvaarden.

Als je dat te veel gaat afzwakken, krijg je gedonder met de veiligheid, daar kun je op wachten. En die veiligheidsproblemen zijn uiteraard veel erger.

Ik meen dat bij bedrijven/instellingen waar met gevoelige info wordt gewerkt een tweeweg -authenticatie zelfs wettelijk verplicht is. Waarom zou een bank dan anders mogen?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Rabobank veilig????
« Reactie #7 Gepost op: 2018/06/21, 19:39:21 »
Ik meen dat bij bedrijven/instellingen waar met gevoelige info wordt gewerkt een tweeweg -authenticatie zelfs wettelijk verplicht is. Waarom zou een bank dan anders mogen?

Met app of sms om in te loggen is toch tweeweg-authenticatie? Aan de wettelijke plicht voldaan dan.


(over veiligheid kun je dan zeker nog een discussie gaan houden)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

swake

  • Gast
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #8 Gepost op: 2018/06/21, 21:38:32 »
Dat kaartlezerje of Digipass word in Nederland ook gebruikt bij een paar banken .
Maar fraudeurs en criminelen weten altijd iets nieuws uit te vinden om je te kunnen bestelen en is het dus aan de gebruiker zelf goed op te letten niet in de val te lopen .
Je krijgt een valse e-mail in naam van de bank . ben jij toevallig klant bij de bank en heb je toevallig nog niet lang een betaling uitgevoerd ga je er echt in trappen en is het dus opletten .
In die e-mail valt te lezen dat de betaling die je hebt willen uitvoeren niet goed verlopen is en stellen ze je voor om er je digopass bij te halen . De code te laten generen en die dan door te geven . De pincode van je bankkaart hebben we niet nodig . Als ze de pincode van mijn bankkaart niet nodig is het safe denkt men . Aan de code die jij doorgegeven hebt weten de criminelen welke tweede code zij moeten gebruiken en halen je bankrekening leeg .
En in België doet zich een nieuw fenomeen voor . Geldautomaten laten ontploffen met een gasfles . Plofkraken zegt men .
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180621_03573348


Offline HWE64

  • Lid
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #9 Gepost op: 2018/06/21, 22:14:24 »
Het gaat er om dat ze de browser gebruiken als veiligheid volgens mij.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Rabobank veilig????
« Reactie #10 Gepost op: 2018/06/22, 09:49:25 »
Het gaat er om dat ze de browser gebruiken als veiligheid volgens mij.

Wat een onzin van ze.
Deze informatie is automatisch in te lezen, en dan nog even koppelen aan de gangbare ip('s) en klaar is kees bank.
Ik krijg nu al van de bank bericht over ongebruikelijke inlogs, dus dit gebeurd nu al.
http://www.theblog.ca/php-ip
Dan zou je alleen nog door moeten geven als je op vakantie gaat of zo, dus ongebruikelijke verbindingen.

Mede de reden dat ik uitsluitend op selectieve pc's inlog. Hiermee is aan te tonen dat eventuele fraude-inlogs ook niet door mij gedaan zijn. Want ik log uitsluitend in met/vanuit.....
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline a.j.

  • Lid
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #11 Gepost op: 2018/06/22, 12:57:50 »
Partyrabit en vele andere lezers topic
Rabobank,wanneer scanner niet meer gebruikt mag/kan worden zeg ik op.Dit ook aan balie juffr.medegedeeld.
Dit zeker gezien update/veiligheid beleid ,waarbij de klant een groot risico loopt ten aanzien van geleverde veiligheid updates van mob.telefoons.
En de klant elke twee jaar een nieuwe tel.moet aanschaffen.Thuis computer is voor vele zéér betrouwbaar.
Groet.a.j.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #12 Gepost op: 2018/06/22, 13:03:47 »
Je kunt wel opzeggen, maar zonder bankrekening kun je niet veel meer tegenwoordig. En de Rabobank is niet de enige die zo (gaat werken) werkt.

Re: Rabobank veilig????
« Reactie #13 Gepost op: 2018/06/22, 13:08:59 »
Nee inderdaad. Wij hebben hier meer banken in huis en ze gaan dezelfde kant op.
20 jaar terug kon je hypotheek of huur nog aan de balie betalen, maar de meeste balies zijn allang weg bezuinigd en de balies die er nog wel zijn doen geen contante geldzaken meer (klinkt best vreemd bij "bank" eigenlijk ^-^).
Bij de (vaste lasten) bedrijven zelf contant afrekenen is 30-40 jaar geleden al ver afgeschaft.
Binnen een maand heb je dus al problemen. Zonder gaat simpelweg niet meer.

Ik ben het ook vaak allemaal niet mee eens (wil ook gwn tan houden), maar meer als dwarsliggen kun je niet. Die trein dendert door en het is aan jou of je mee rijdt met nog wat keuze in welke klasse je dan mee rijdt, of dat je nergens komt.

Overstappen is dan juist vaak de ongunstigste keuze. Jouw bank kan jou niet zomaar ineens je huidige situatie ontnemen (maar uiteindelijk wel), terwijl je nieuwe bank je alleen dat nieuwste aan gaat bieden zonder andere (oude) opties en waar je dus niets te kiezen hebt. Take it or leave it.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/22, 13:16:27 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline carbon

  • Lid
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #14 Gepost op: 2018/06/24, 21:34:39 »
ING komt gelukkig met een alternatief voor de niet appers (tan code)..even schelden vloeken tieren en knetteren over een phone die ik aan moet schaffen op ing facebook pagina wil nog wel eens helpen...zij betalen dan maar lekker mijn abbonement of phone die ik daarvoor aan moet schaffen..ik weiger, als ze het later wel verplicht doorvoeren  .. ga ik zeker alles op alles zetten om kosten te verhalen hoe dan ook!

Tan code is oud maar werkt gewoon perfect..niets meer aan doen zeg ik :)

Oja bij de abnamro willen ze graag dat ik een keuze moet maken uit 3 browsers .. ook even knetteren vloeken en tieren voor de telefoon en op facebook dat ik  een browser gebruik die IK wil gebruiken en niet een browser die zij mij verplichten te gebruiken .. ja menneer dat is veiligheid  .. mag ik [knip] . Nu kan ik gelukkig wel mijn eigen browsers gebruiken.

MOD-EDIT: je mag 't in elk geval netjes houden, i.e. niet vloeken.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/25, 15:46:16 door Timo »
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline HWE64

  • Lid
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #15 Gepost op: 2018/06/24, 22:32:24 »
ING komt gelukkig met een alternatief voor de niet appers (tan code)..even schelden vloeken tieren en knetteren over een phone die ik aan moet schaffen op ing facebook pagina wil nog wel eens helpen...zij betalen dan maar lekker mijn abbonement of phone die ik daarvoor aan moet schaffen..ik weiger, als ze het later wel verplicht doorvoeren  .. ga ik zeker alles op alles zetten om kosten te verhalen hoe dan ook!

Tan code is oud maar werkt gewoon perfect..niets meer aan doen zeg ik :)
@carbon, Tan codes bij ING gaan ook verdwijnen. :evil: :evil: We worden allemaal vrijwillig verplicht genaaid :evil:
« Laatst bewerkt op: 2018/06/24, 22:34:11 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline carbon

  • Lid
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #16 Gepost op: 2018/06/25, 06:09:44 »
ING komt gelukkig met een alternatief voor de NIET appers (TAN CODE)
@carbon, Tan codes bij ING gaan ook verdwijnen. :evil: :evil: We worden allemaal vrijwillig verplicht genaaid :evil:
Kun je mijn zin nog een keer lezen :)

Ze komen met een alternatief voor de tan code, voor mensen die geen app phone hebben.
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #17 Gepost op: 2018/06/25, 08:53:39 »
Ze komen met een alternatief voor de tan code, voor mensen die geen app phone hebben.
Bij de RegioBank hebben ze een klein apparaatje, waar je cijfers op moet intoetsen, en het antwoord weer terug moet sturen.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline softbart

  • Lid
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #18 Gepost op: 2018/06/25, 09:42:10 »
Ze komen met een alternatief voor de tan code, voor mensen die geen app phone hebben.
Bij de RegioBank hebben ze een klein apparaatje, waar je cijfers op moet intoetsen, en het antwoord weer terug moet sturen.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden..........
Die heeft de AMRO ook en tot mijn tevredenheid.

groet,

theo

Re: Rabobank veilig????
« Reactie #19 Gepost op: 2018/06/25, 11:37:10 »
Ze komen met een alternatief voor de tan code, voor mensen die geen app phone hebben.

Ik denk er ver hetzelfde over als jij. Papier hier in huis is onhackbaar, en in combinatie met de inlogcode in mijn hoofd helemaal.
Die moderne oplossingen vertrouw ik niet. Alsof android (app) zo veilig is....  :rolleyes:

Maar wat voor alternatief komen ze dan mee als ik vragen mag?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline gr1944

  • Lid
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #20 Gepost op: 2018/06/25, 12:28:57 »
Is inloggen met een vijfcijferige code verplicht?

Nee, u kunt ook blijven inloggen met uw bankpas en Rabo Scanner. Deze keuze kunt u zelf maken.

Offline carbon

  • Lid
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #21 Gepost op: 2018/06/25, 17:41:13 »
Ze komen met een alternatief voor de tan code, voor mensen die geen app phone hebben.

Ik denk er ver hetzelfde over als jij. Papier hier in huis is onhackbaar, en in combinatie met de inlogcode in mijn hoofd helemaal.
Die moderne oplossingen vertrouw ik niet. Alsof android (app) zo veilig is....  :rolleyes:

Maar wat voor alternatief komen ze dan mee als ik vragen mag?
Hebben ze mij niet verteld, welk alternatief weet ik dus  niet..maar staat op facebook.
Android vertrouw ik dus niet en wil het apsoluut niet hebben zoals alles van Google alles is een ongeorganeceerde tering zooi.
Maar ik ga geen 160,- uitgeven om alleen te bankieren .. ja als zij betalen wel!
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline HWE64

  • Lid
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #22 Gepost op: 2018/06/25, 18:20:10 »
Ze komen met een alternatief voor de tan code, voor mensen die geen app phone hebben.
Bij de RegioBank hebben ze een klein apparaatje, waar je cijfers op moet intoetsen, en het antwoord weer terug moet sturen.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden..........
Die heeft de AMRO ook en tot mijn tevredenheid.

groet,

theo
Dat is nog de beste manier (persoonlijk)
Is inloggen met een vijfcijferige code verplicht?

Nee, u kunt ook blijven inloggen met uw bankpas en Rabo Scanner. Deze keuze kunt u zelf maken.
Die verdwijnt ook na een half jaar. Zelf gehoord van een medewerker. :evil:
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline h2o

  • Lid
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #23 Gepost op: 2018/06/25, 21:06:33 »
Dat is nog de beste manier (persoonlijk)
Is inloggen met een vijfcijferige code verplicht?

Nee, u kunt ook blijven inloggen met uw bankpas en Rabo Scanner. Deze keuze kunt u zelf maken.
Die verdwijnt ook na een half jaar. Zelf gehoord van een medewerker. :evil:
Als die app hetzelfde doet als die scanner, dan ben ik tevreden.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Rabobank veilig????
« Reactie #24 Gepost op: 2018/06/26, 09:05:41 »
Ze komen met een alternatief voor de tan code, voor mensen die geen app phone hebben.
Bij de RegioBank hebben ze een klein apparaatje, waar je cijfers op moet intoetsen, en het antwoord weer terug moet sturen.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden..........
Die heeft de AMRO ook en tot mijn tevredenheid.

groet,

theo

Zo eentje (digipass) heb ik ook bij Triodos. Prima challenge/response dingetje en iedere keer activeren met een zelf ingevoerde pincode.