Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba werkt hier niet in Ubuntu 18  (gelezen 732 keer)

Samba werkt hier niet in Ubuntu 18
« Gepost op: 2018/05/06, 10:02:30 »
Alles geïnstalleerd zoals destijds voor Ubuntu 16:
https://help.ubuntu.com/lts/serverguide/samba-fileserver.html

Als je in Nautilus naar + Andere locaties gaat:
- zie je geen andere computers van hetzelfde netwerk, enkel de eigen computer
- klikken op de map Netwerk toont "Map is leeg"

Vanaf een andere computer wordt deze computer wel gezien:
- inloggen werkt
- dataoverdracht werkt

Zou er iets veranderd zijn voor Ubuntu 18 ?

Groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline jolo

  • Lid
Re: Samba werkt hier niet in Ubuntu 18
« Reactie #1 Gepost op: 2018/05/07, 11:51:46 »
Zover ik kan beoordelen, is samba nog steeds te gebruiken in Ubuntu 18.04. Waarbij ik er vanuit ga dan je in Ubuntu 18.04 een map wilt delen. Dat kan nog steeds via applicatie system-config-samba. Al zijn de instructies voor Ubuntu 18.04 enigszins gewijzigd.
sudo apt install system-config-samba [Enter]

Dan sudo touch /etc/libuser.conf [Enter]

Omdat gksu niet meer te installeren is in Ubuntu 18.04, gebruik je daarvoor in de plaats pkexec. Om die werkend te krijgen zijn nog wel deze instructies nodig. Dan  pkexec system-config-samba [Enter]

In die applicatie ga je naar Voorkeuren > Samba-gebruikers > Gebruiker toevoegen. Uit de lijst Unix gebruikersnaam zou je eigen gebruikersnaam kunnen selecteren. Typ een Windows gebruikersnaam. En typ een samba wachtwoord. Klik op OK. Dan kun je via het groene plusteken een map delen. Die map kun je via bladeren selecteren. Typ een Naam van gedeelde bron. Vink Zichtbaar en eventueel Schrijfbaar.

Vanaf dat punt zou deze vanaf de andere pc zijn te benaderen. Als je firewall actief is, doe dan ook nog sudo ufw allow samba [Enter]

Ik heb dit bovenstaande zojuist uitgeprobeerd in zowel Ubuntu 18.04 en Xubuntu 18.04. Edit: Ik vergat nog even te melden dat in Xubuntu 18.04 pkexec “out of de box” werkt. En deel bij voorkeur niet de gehele home map, maar slechts één map.

« Laatst bewerkt op: 2018/05/07, 12:12:18 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Samba werkt hier niet in Ubuntu 18
« Reactie #2 Gepost op: 2018/05/08, 10:06:46 »
@jolo

bedankt voor je reactie.

Zoals gemeld wil ik samba gebruiken volgens: https://help.ubuntu.com/lts/serverguide/samba-fileserver.html
En dat is enigszins anders en eenvoudiger.
Je transfereert in/uit een vooraf vastgelegde map, je moet ook aan de bron-zijde ingelogd zijn op die map om iets in die map te zetten.
Je hoeft daar zelfs geen gebruikers toe te voegen via system-config-samba.
Het werkt soepeler, want ik had vroeger regelmatig problemen met gedeelde mappen + genoteerde gebruikers.

Heb verdere tests gedaan vanuit nautilus:
Verbinden via ssh://192.168.2.2   dus netwerk is in orde
Verbinden via smb://192.168.2.2 kom ik direct in die sharemap zoals beschreven in bovenstaande link, kan erin lezen + schrijven = bevestigt dat de gedeelde map voor samba werkt

+Andere locaties:
Andere computers zijn niet te zien, je kan er dus niet op klikken om te verbinden.
Klikken op Windows-netwerk, toont niet de groep bepaald zoals in bovenstaande link, doch zegt: Bestand of map bestaat niet.
Normaal moeten alle geconnecteerde computers te zien zijn als je op die groep klikt.

Heb dit geprobeerd vanuit 2 Verschillende computers welke Ubuntu 18 hebben, tegenover de andere computers met Mint 18 of Ubuntu 16
Dezelfde handelwijzen zoals in de link, werken steeds vanuit Ubuntu 16 en Mint 18, doch niet vanuit Ubuntu 18.

Ik zoek nog wel wat verder als het mooie zomerweer eens in een dipje komt.

groeten van Michael
« Laatst bewerkt op: 2018/06/14, 16:00:48 door emvedeesje »
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Samba werkt hier niet in Ubuntu 18 - - - - Correctie
« Reactie #3 Gepost op: 2018/06/14, 16:04:27 »
Zoals gemeld wil ik samba gebruiken volgens: https://help.ubuntu.com/lts/serverguide/samba-fileserver.html
En dat is enigszins anders en eenvoudiger.
Je transfereert in/uit een vooraf vastgelegde map, je moet ook aan de bron-zijde ingelogd zijn op die map om iets in die map te zetten.
Je hoeft daar zelfs geen gebruikers toe te voegen via system-config-samba.
Het werkt soepeler, want ik had vroeger regelmatig problemen met gedeelde mappen + genoteerde gebruikers.

En nu ook Mint-19 er is heb ik verder getest via Netwerk in Nautilus:

Ubuntu-18 & Mint-19 zien mekaar en alles is OK
Ubuntu-16 & Mint-18 zien de nieuwe Ubuntu-18 & Mint-19
Ubuntu-18 & Mint-19 zien de oude Ubuntu-16 & Mint-18 NIET
Koppeling vanuit Win10 is OK

Waaruit volgt dat de nieuwe linuxen gebaseerd op bionic de oudere niet zien  via Netwerk in Nautilus.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)