Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux laptop accu/laden  (gelezen 916 keer)

Linux laptop accu/laden
« Gepost op: 2018/02/25, 18:37:52 »
Laptop met Ubuntu 16LTS.
Ik vroeg me af hoe het er voortaan voor staat voor wat betreft accu en laden. Ooit waren er laptops in combinatie met OS die dit prima konden handlen, maar dat je op moest letten dat je de accu wel gebruikte om hem zijn geheugen te laten houden. Maar er waren er ook waar je de accu beter uit kon halen omdat hij anders kapot geladen werd.

Hoe handled linux dit?
Als je de laptop aan de lader hebt hangen en je accu is vol, blijft deze de accu dan volpompen? Of registreert linux dat de accu vol is, schakelt die het laden uit, en werkt de laptop dan gewoon op de lader.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux laptop accu/laden
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/25, 19:04:26 »
Ik denk niet dat het OS zelf het laden van de accu bestuurt. Ik vermoed eerder dat dit de oplader zelf is. Belangrijk argument voor dit vermoeden: een computer laadt ook op als het systeem uitgeschakeld is.

Tegenwoordig is "overladen" door de stekker in het stopcontact te houden, vermoedelijk geen probleem. Ook hier is het de hardware die bestuurt: als de accu vol is, wordt het laden gestopt.

Re: Linux laptop accu/laden
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/25, 19:48:49 »
Ik denk niet dat het OS zelf het laden van de accu bestuurt.

Ik moet ook bekennen dat ik dat ook niet zeker wist. In elk geval wel dat het per laptop kon verschillen en ik dacht me te herinneren er ooit eens instellingen voor gezien te hebben,
Vroeg me voorakl af hoe dat vandaag de dag in elkaar steekt met de voortschrijdende technieken. Lang met oudere laptops gedaan want wij gebruiken die zo weinig dat nieuw niet rendabel is.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Linux laptop accu/laden
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/25, 23:28:32 »
Ik denk niet dat het OS zelf het laden van de accu bestuurt. Ik vermoed eerder dat dit de oplader zelf is. Belangrijk argument voor dit vermoeden: een computer laadt ook op als het systeem uitgeschakeld is.
Korrekt: een goede lader detekteert of de accu vol is en stopt dan.


Tegenwoordig is "overladen" door de stekker in het stopcontact te houden, vermoedelijk geen probleem. Ook hier is het de hardware die bestuurt: als de accu vol is, wordt het laden gestopt.
Het laden wordt gestopt, maar een Li accu vindt het niet fijn als je hem op 100% houdt. Van altijd aan de lader slijt een accu dus. Daarom zijn de accu's als je een device koopt ook altijd 40-60% geladen, dan gaan ze langer mee.

Re: Linux laptop accu/laden
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/25, 23:38:36 »
Laptop met Ubuntu 16LTS.
Ik vroeg me af hoe het er voortaan voor staat voor wat betreft accu en laden. Ooit waren er laptops in combinatie met OS die dit prima konden handlen, maar dat je op moest letten dat je de accu wel gebruikte om hem zijn geheugen te laten houden. Maar er waren er ook waar je de accu beter uit kon halen omdat hij anders kapot geladen werd.

Hoe handled linux dit?
Als je de laptop aan de lader hebt hangen en je accu is vol, blijft deze de accu dan volpompen? Of registreert linux dat de accu vol is, schakelt die het laden uit, en werkt de laptop dan gewoon op de lader.

Het OS: niet. Lenovo software doet dit automatisch...onder W....
Via tlp kun je dit instellen (voor sommige merken); de min en max waarde vd acculading. Bv start laden bij 60% en stop bij 80%.
Li accu's gaan het langst mee als je ze ongeveer halfvol houdt.

Een andere en betere optie (als je de laptop toch altijd aan het net hebt...) is: halfvol laden en dan verwijderen.
Want van elke cyclus slijt de accu. En hoe groter de cyclus, hoe groter de slijtage.

Offline rico70

  • Lid
Re: Linux laptop accu/laden
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/25, 23:51:58 »
Een andere en betere optie (als je de laptop toch altijd aan het net hebt...) is: halfvol laden en dan verwijderen.
Helaas kan dat niet bij iedere laptop

Offline vanadium

  • Lid
Re: Linux laptop accu/laden
« Reactie #6 Gepost op: 2018/02/26, 09:51:20 »
Idem. Niet verwijderbare batterij, en overdag aan een docking station.

Offline aartje

  • Lid
Re: Linux laptop accu/laden
« Reactie #7 Gepost op: 2018/02/26, 12:43:23 »
Laptop met Ubuntu 16LTS.
Ik vroeg me af hoe het er voortaan voor staat voor wat betreft accu en laden. Ooit waren er laptops in combinatie met OS die dit prima konden handlen, maar dat je op moest letten dat je de accu wel gebruikte om hem zijn geheugen te laten houden. Maar er waren er ook waar je de accu beter uit kon halen omdat hij anders kapot geladen werd.

Hoe handled linux dit?
Als je de laptop aan de lader hebt hangen en je accu is vol, blijft deze de accu dan volpompen? Of registreert linux dat de accu vol is, schakelt die het laden uit, en werkt de laptop dan gewoon op de lader.

Het OS: niet. Lenovo software doet dit automatisch...onder W....
Via tlp kun je dit instellen (voor sommige merken); de min en max waarde vd acculading. Bv start laden bij 60% en stop bij 80%.
Li accu's gaan het langst mee als je ze ongeveer halfvol houdt.

Een andere en betere optie (als je de laptop toch altijd aan het net hebt...) is: halfvol laden en dan verwijderen.
Want van elke cyclus slijt de accu. En hoe groter de cyclus, hoe groter de slijtage.
En als je dan de accu in luchtdichte doos in de koelkast bewaart (in ca. 60% opgeladen toestand) dan blijft de
accu jaaaaren goed. Ik bewaar al mij reserve batterijen in die doos.

Re: Linux laptop accu/laden
« Reactie #8 Gepost op: 2018/02/27, 12:59:33 »
De laptop komt gewoon aan zijn lader te hangen, en zal er dan met tijd en wijle vanaf gehaald worden met accugebruik.

Vraag me wel af of en hoe ik kan checken of deze (zoals vanadium en vuurvosje zeggen) nou door laadt of niet? Hij zal namelijk toch vooral bij de tv gebruikt gaan worden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

youpie123

  • Gast
Re: Linux laptop accu/laden
« Reactie #9 Gepost op: 2018/02/27, 13:23:06 »
Door het pictogram van energiebeheer op de juiste manier in te stellen?


Re: Linux laptop accu/laden
« Reactie #10 Gepost op: 2018/02/27, 14:13:16 »
Ach natuurlijk. had ik zelf kunnen bedenken.
Pictogram staat er nu altijd, maar geeft aan of hij laadt of niet. Stomme vraag van me.  :blank:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore