Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Apple  (gelezen 1120 keer)

Offline am11

  • Lid
Apple
« Gepost op: 2018/02/18, 20:12:09 »
Ik weet niet of deze vraag hiervoor bedoeld is..ik had een vraag ik hoor vaak dat apple een stukje Linux is ..is dat waar of is dat een fabel
Gr

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Apple
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/18, 20:50:52 »
De manier waarop Linux en Apple in elkaar steken is afkomstig van Unix.
Je zult beslist de nodige overeenkomsten kunnen vinden.
Maar..................... Linux is geen Unix en geen Apple.
Apple is geen Linux of Unix.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline rico70

  • Lid
Re: Apple
« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/18, 21:08:32 »
Apple is geen Linux of Unix.
OS X 10.4 is een officiele Unix, geen idee of het met de latere versies ook nog zo is

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Apple
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/18, 22:31:40 »
OS X 10.4 is een officiele Unix, geen idee of het met de latere versies ook nog zo is
Dat dacht ik wel.
OSX (MacOS) en IOS zijn gebaseerd op BSD, dus lijkt het mij dat...............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rico70

  • Lid
Re: Apple
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/18, 22:47:05 »
Tja, OS X is al vanaf het begin op BSD gebaseerd, en pas vanaf 10.4 een officiele Unix. Het hoeft dus niet zo te zijn dat het nog steeds zo is. Er zouden bv wijzigingen doorgevoerd kunnen worden waardoor het niet meer als een "echte" Unix gezien wordt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Apple
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/19, 17:10:13 »
OS-X is inderdaad een "posix" besturingssysteem, zoals unix. De kernel is inderdaad gebaseerd op BSD, die andere vrije kernel. Een Apple system heeft bovendien standaard een aantal commandolijntools aan boord die we allemaal kennen van onze GNU/linux besturingssystemen zoals Ubuntu. Apple gebruikt evengoed GNU Bash als shell in zijn terminal (de "shell" is wat je de prompt geeft, en ervoor zorgt dat je programma's kan uitvoeren). Veel van je Ubuntu commandolijnervaring kan van pas komen op een Apple computer.

Om precies te zijn: apple is géén stukje linux, want gebruikt geen linux kernel. Wel bevat Apple GNU software (de terminal en terminal gereedschappen), die ook een essentieel onderdeel zijn van de GNU/linux besturingssystemen.
« Laatst bewerkt op: 2018/02/19, 17:17:03 door vanadium »