Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen desktop icins meer in GNOME 3.28  (gelezen 923 keer)

Offline rico70

  • Lid
Geen desktop icins meer in GNOME 3.28
« Gepost op: 2018/01/16, 15:01:01 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2018/01/gnome-desktop-icons-removed-3-28

Zelf ben ik hier niet rouwig om.
Behalve dat ik geen GNOME gebruik vind ik een desktop met allerlei ikoontjes ronduit rommelig.
Ongeacht welke desktop ik gebruik zet ik een paar ikoontjes als starter in de taakbalk.

Offtopic : Ik heb vroegah een collega gehad die zijn hele (XP) desktop vol had staan met ikoontjes, je raad het al, er was nog niets snel te vinden  =D

Re: Geen desktop icins meer in GNOME 3.28
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/16, 16:33:44 »
Hele slechte actie van die Gnome-ontwikkelaars! Gebruikers zijn groot en verstandig genoeg zijn om zelf bepalen of ze enkele of vele iconen op hun bureaublad willen hebben, of geen enkele. Eén van de redenen waarom ik een aantal jaren geleden ben overgestapt van Ubuntu naar Xubuntu. Daar ben ik de baas en daar bepaal ik hoe m'n pc er uit ziet. Kan ongetwijfeld ook met een heleboel andere Linux-distro's.

Offline EvC

  • Lid
Re: Geen desktop icins meer in GNOME 3.28
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/16, 16:47:47 »
Vooralsnog is het voor mij onduidelijk of het de ontwikkeling van Nautilus in de weg staat als men niets doet (denk aan verandering van structuur / toegankelijkheid), of iets anders? Wellicht wordt het veel beter en is het een logische stap.
Voor sommigen zal het wennen zijn, voor mij zal er niets veranderen.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen desktop icins meer in GNOME 3.28
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/16, 17:47:44 »
Hele slechte actie van die Gnome-ontwikkelaars!
De motivatie is om technische redenen, niet zozeer omdat ze vinden dat gebruikers geen iconen moeten kunnen hebben op de desktop als ze dat willen. Anderzijds trekken ze wel hun handen ervan af, want ze laten het aan extensieontwikkelaars over - hoewel, ze hebben dit nodig voor de klassieke sessie, dus misschien komt er een officiële extensie.

Disclaimer: zelf gebruik ik ook al jeren geen icoontjes meer op de desktop.

Re: Geen desktop icins meer in GNOME 3.28
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/16, 23:04:02 »
Ja Vanadium, dat van die technische problemen had ik inmiddels ook begrepen. Ik was misschien iets te snel in m'n reactie en is het gewoon een kwestie van wennen als er geen iconen op je bureaublad meer staan. Ik gebruik het erg vaak, bv. als ik even 7 documenten moet scannen, dan schiet ik die naar m'n bureau en kan ze vandaar snel naar een bestemming sturen. Maar zonder iconen is een omweg natuurlijk snel gevonden, dus heel ernstig is het eigenlijk niet, bij nader inzien.

Hmm, misschien weer eens een mooi voorbeeld van Bazar-ontwikkeling (versus de kathedraal)! :)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Geen desktop icins meer in GNOME 3.28
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/17, 15:03:39 »
Ik gebruik het erg vaak, bv. als ik even 7 documenten moet scannen, dan schiet ik die naar m'n bureau en kan ze vandaar snel naar een bestemming sturen.

wat dat betreft is de desktop-map ook voor mij een soort prullenbak, daarom heb ik desktop iconen uit staan aangezien ik in nautilus er toch met 1 klik terecht kan.

Re: Geen desktop icins meer in GNOME 3.28
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/17, 21:41:46 »
Voor Ubuntu 18.04 hoeft men niet bang te zijn dat men geen iconen op het desktop kan zetten. Ubuntu gaat een oudere versie van Nautilus gebruiken, zodat het als nog kan.

http://www.omgubuntu.co.uk/2018/01/ubuntu-18-04-lts-will-ship-older-version-nautilus
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Tom

  • Lid
Re: Geen desktop icins meer in GNOME 3.28
« Reactie #7 Gepost op: 2018/02/07, 15:54:25 »
Ubuntu gaat een oudere versie van Nautilus gebruiken, zodat het als nog kan.   Waarom allen voor die iconen een stap terug ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.