Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)  (gelezen 4268 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #25 Gepost op: 2018/01/15, 17:35:53 »
Niet iedereen wil dat en het is niet altijd praktisch.
Er zijn altijd mensen die "niet willen", maar de werkgever bepaalt.
Niet altijd praktisch, ligt aan de situatie, een klein servertje in eigen beheer kost niet veel.
De school hier in het dorp werkt met Android tablets voor de leerlingen en een PC als server,  dus alles opgeslagen in eigen huis.

Kijk ik naar de gemeente, dan staat de server ruim 30km van het gemeentehuis, waar ook servers staan van buurgemeenten.
Op die manier is het beheer goedkoper en heb je alles in eigen hand.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #26 Gepost op: 2018/01/15, 17:53:14 »
Er zijn altijd mensen die "niet willen", maar de werkgever bepaalt.

Ik had het ook juist over de grote spelers in de wereldwijde economie. Dat zijn de werkgevers die beslissen (deels gedwongen door weer andere grote spelers) en hun keuzes weer opleggen aan hun leveranciers. Kun je niet met hun systemen communiceren dan wordt je gewoon geen leverancier en verdien je geen geld en wordt je nooit groot. Zo simpel werkt het.

Niet altijd praktisch, ligt aan de situatie, een klein servertje in eigen beheer kost niet veel.

En dan heb je weer software nodig op de werkstations om met die server te communiceren.
Even voor de duidelijkheid, er bestaat gewoon geen geaccepteerde boekhoudsoftware voor Linux. Wil je met linux boekhouden dat moet je in HUN cloud gaan werken. Dus ligt jouw database bij hen, wat naast gewenst vaak ook nog eens niet toegestaan is (wet, NEN, voorschriften, veiligheid).

Kijk ik naar de gemeente, dan staat de server ruim 30km van het gemeentehuis, waar ook servers staan van buurgemeenten.
Op die manier is het beheer goedkoper en heb je alles in eigen hand.

En dus ook weer geen cloud. En dus weer geen werkplek-software beschikbaar voor linux. En dus kan ook deze situatie niet simpel over op linux en zal ook dit weer een grote operatie worden. En dan is dit nog binnen de deur want deze server zal vrijwel zeker weer zijn verbindingen hebben met het grotere netwerk, dus dan een nog grotere 'onmogelijke' uitdaging.

Kijk hieronder eens, het meest gebruikte en onmisbaarste stuk software binnen het serieuze bedrijfsleven in nederland, en ook bij grote multinationals wereldwijd. :D
... wat weer moet kunnen communiceren met onontkoombare andere verplichte systemen, waardoor interne systemen daar ook allemaal op gericht zijn, inclusief koppelingen naar webwinkels, en ga zo nog maar even door. Het hangt allemaal aan elkaar vast en zie dat maar eens allemaal om te zetten.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/15, 18:06:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #27 Gepost op: 2018/01/15, 18:05:41 »
En dus ook weer geen cloud. En dus weer geen werkplek-software beschikbaar voor linux.
Ter info: het zijn 2 servers, één met RedHat en één met ......... Ubuntu !
Werkplekken zijn bijna allemaal Windows, maar ook een paar Mac-Book's :lol:
Wat kan op een Mac v.w.b. kantoor-software, kan (bijna altijd) ook op een Linux PC.
Hindernissen zijn er om genomen te worden, en niet om terug te gaan :lol:

Wij zijn het eens, nu die andere 17.000.000  mensen in Nederland nog...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #28 Gepost op: 2018/01/15, 18:21:06 »
Wat kan op een Mac v.w.b. kantoor-software, kan (bijna altijd) ook op een Linux PC.

De software van de captive hierboven is te verkrijgen en wordt ondersteund voor win en mac. Linux, forget it. Dan kun je de cloud in.
En dat geldt ook voor autocad, photoshop, illustrator, ....
Volgens mij realiseren veel mensen zich niet hoe het voortaan allemaal in elkaar steekt. Dat gaat echt veel verder dan een docje en lettertypje uitwisselen.

Als je bestelt op een beetje serieuze website (en dat begint al heel snel bij iets meer dan die zzp-er om de hoek):

Wordt de bestelling vanuit de website automatisch ook doorgevoerd in de boekhoudsoftware.
Onder de boekhoudsoftware hangt ook voorraadbeheer. Vaak met koppelingen naar de leverancier (dus dezelfde software).
De voorraad wordt automatisch aangepast.
Je klantgegevens van de webshop worden automatisch gesynchroniseerd in het adresboek van de boekhoudsoftware.
Je door de website gegenereerde factuur wordt automatisch verwerkt in de boekhouding.
Je betaling via de website gedaan in ideal wordt automatisch verwerkt in de boekhouding.
De bankrekening van de webwinkel wordt automatisch verwerkt in de boekhouding.
Je openstaande factuur wordt automatisch gecontroleerd in de bankrekening of deze ook daadwerkelijk voldaan is.
Is je factuur niet voldaan dan wordt je automatisch herinnerd, en aangemaand, en voor de tweede keer aangemaand.
Alle incassokosten (administratie e.d.) worden hierbij automatisch berekend en op de aanmaning toegevoegd.
Personeelsadministratie zit ook in een pakket. Dit wordt ook allemaal automatisch verwerkt binnen eigen systeem of automatisch naar het salarisadministratiekantoor verzonden.
De webwinkel registreerd in voorraadbeheer verkopen en uiteindelijk tekorten en besteld automatisch nieuwe producten.
Deze automatisch in de boekhouding verwerkte bestelling wordt weer automatisch naar de bank verzonden ter betaling.
Over de betaalde rekening wordt automatisch de af te dragen btw verrrekend, en deze aangifte wordt weer automatisch naar de BD verzonden.
Hetzelfde automatisch voor de IB. Alle benodigde gegevens (betalingen cr/db, voorraad, kosten) hiertoe worden allemaal automatisch gegenereerd. En moet ook concequent geupdate worden want elke wetswijziging moet hierin correct doorverwerkt en gerekend worden. (hoe gaat linux dit garanderen?)

De webwinkel wordt weer klant van zijn leverancier en dit verhaaltje hierboven gaat bij deze leverancier ook weer spelen. En hij weer .... en die weer... en dan ook nog de grootse machtigste bedrijven ter wereld die ook nog flink in de pap te roeren hebben.
En zo kan ik nog een hele tijd door gaan hoe alles allemaal automatisch gesynchroniseerd wordt. Daar komt bijna geen personeelslid meer aan te pas.

Plaatwerkstukken of plastic kapjes maken voor een grote speler? Dan zorg maar dat je autocad hebt want anders wordt je in je gezicht uitgelachen en kun je het schudden. Jij MOET hun ontwerp in jouw geautomatiseerde machines kunnen pluggen en het moet er exact zoals ontworpen uitrollen. Conversieproblemen zijn een te groot risico dat het (snel) compleet fout gaat (partij onbruikbaar) en bakken geld gaat kosten (en jij failliet).
Advertentiecampagne organiseren voor de landelijke bedrijven, inclusief aanleveren aan landelijke bladen en drukkerijen? Dat ga je echt niet redden met gimp en scribus. Wat denk je dat het kost als je met misdrukken zit (bv verkeerde prijzen) in een partij folders bestemd voor heel nederland die je dan weg kunt gooien?

En als daar een boerenlvl tussen gaat zitten met linux software wat buiten dit al lopende systeem valt werkt dit systeem niet. En dus wordt hij gewoon simpelweg uitgesloten van het hele spelletje en mag niet mee doen. ;)
Een lokale zzp-er die voor lokale (particuliere) klanten werkt en zijn volledige administratie toch al door een duur kantoor laat doen kan nog wel over op linux, maar zodra je ook maar met de wat grotere spelers op de markt van doen krijgt (en dat is al "dat bekende bedrijf in de stad") moet je al snel aan ICT voorwaarden kunnen voldoen waar linux echt geen invulling aan geeft.
Noem eens een stuk linux software wat kan wat hier boven beschreven is, en dan ook nog binnen het al bestaande systeem? (voor win bestaan er diverse softwareleveranciers met modulaire programma's, en er bestaan er nog meer op maat voor specifieke branches)
« Laatst bewerkt op: 2018/01/15, 19:31:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #29 Gepost op: 2018/01/15, 19:02:32 »

[/quote]
Even voor de duidelijkheid, er bestaat gewoon geen geaccepteerde boekhoudsoftware voor Linux. Wil je met linux boekhouden dat moet je in HUN cloud gaan werken. Dus ligt jouw database bij hen, wat naast gewenst vaak ook nog eens niet toegestaan is (wet, NEN, voorschriften, veiligheid).
[/quote]

Kijk hier eens; Linux boekhoudprogramma als multiplatform, ook verkrijgbaar voor alleen Linux, Mac of Windows, met back up in cloud, indien gewenst.
http://www.gravita.nl/psu-boekhouden-multiplatform/
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #30 Gepost op: 2018/01/16, 08:43:29 »
Kijk hier eens; Linux boekhoudprogramma als multiplatform, ook verkrijgbaar voor alleen Linux, Mac of Windows, met back up in cloud, indien gewenst.
http://www.gravita.nl/psu-boekhouden-multiplatform/

Ja leuk. En ik kan er nog wel enkelen noemen. Als puntje bij paaltje komt kun je zelfs in excel boekhouden en aangiftes doen.
Maar daar hoef je echt niet mee aan te komen bij bedrijven als shell, bp, unilever, akso nobel, ford, peugeot, enz.
En ik vraag me af of een boekhoud/accountantkantoor de exports wel in kan lezen, want daar gaat het vaak al flink mis. Of je voorraadbeheer gesynchroniseerd kan worden met je leveranciers en dergelijke.
Ik kan een erg bekend boekhoudpakket noemen wat zeer geaccepteerd is en wat ook gesynchroniseerd kon worden met website e.d., en daar liep ik er al mee tegenaan dat dat vooral intern werkt maar niet richting derden. En als je in het grotere spel mee wilt doen komen die derden snel in beeld en ZIJ stellen de eisen.
Ik spreek dan ook uit ervaring als ik zeg dat je dan héél snel zelf al tegen conversieproblemen aan gaat lopen (bv website - boekhouding). Dan heb ik het nog niet eens over de punten waar je tegenaan gaat lopen bij digitaal communiceren met (gevestigde) derden.

Een mooi stuk software wat ik niet kende, en inderdaad interessant voor de kleine zelfstandige. Maar het bevestigd eigenlijk alleen maar wat ik al zei.

Citaat
Gravita PSU Boekhouden V5 is, met de bijbehorende cursus boekhouden, vooral ontwikkeld voor starters en kleine ondernemingen.

Gravita staat al niet eens in de lijstjes bij banken. Dat zegt al genoeg. Niet ondersteund ;)
https://www.ing.nl/zakelijk/betalen/ing-zakelijk-koppelen-aan-uw-boekhoudpakket.html
https://www.rabobank.nl/bedrijven/betalen/zakelijk-internetbankieren/internetbankieren-professional/onlineboekhouden/

En bij internationale betrekkingen vallen van dit lijstje 'geaccepteerden' meteen al weer de meesten af en spring er een boven alles uit die ver het beste internationale koppelingen ondersteund.
Neem maar van mij aan. Jarenlang werkte ik samen met een paar grote ict bedrijven en heb ik er genoeg van mee gekregen waar het allemaal aan dient te voldoen en hoe het allemaal aan elkaar hangt. Zelfs met een aantal nationaal geaccepteerde boekhoudprogramma's hoef je niet bij internationaal werkende bedrijven aan te komen. Dat komt zelfs voort uit bepaalde NEN normen dus al zouden sommigen willen dan nog niet. Zonder NEN lever je gewoon niet, zo simpel gaat het.

En hun site ligt plat, op een werkdag. Slecht. Ik heb langdurig ervaring met een pakket uit de lijstjes hierboven (niet eens de grootste), en die ondersteunen 24/7 (zelfs telefonisch) waarin ik ook nooit teleurgesteld ben.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/16, 09:01:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #31 Gepost op: 2018/01/16, 14:05:50 »
En ik vraag me af of een boekhoud/accountantkantoor de exports wel in kan lezen, want daar gaat het vaak al flink mis.
Zie hier (weer ) en voordeel van OpenStandaarden, dan zijn conversies simpeler te realiseren.....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #32 Gepost op: 2018/01/17, 08:08:10 »
@MKe,

Op een zeker moment vroeg ik ergens het volgende: "De ondersteuning voor Linux kost inderdaad net zo goed geld als voor windows. Is mij bekend, maar wat zou ondersteuning voor Linux per se duurder maken?"

Partyrabbit gaf al een antwoord richting synchronisatie. Jij was het die benadrukte dat ondersteuning voor Linux net zo duur is zo niet duurder. Vanuit jouw oogpunt: wat kan ondersteuning voor Linux duurder maken dan windows?  (even voor de academische nieuwsgierigheid ;) )
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #33 Gepost op: 2018/01/17, 09:03:58 »
wat kan ondersteuning voor Linux duurder maken dan windows?  (even voor de academische nieuwsgierigheid ;) )
Dan speel ik even de advocaat van de duivel.......
Citaat
Bij een MS product en problemen waar de leverancier niet uitkomt, kan je altijd nog terugvallen op Microsoft zelf.
Heb je bij een Linux product problemen, waar de leverancier niet uitkomt, dan kan het zijn, dat je nergens op kan terugvallen.
Hier ben ik het niet volledig mee eens, ook Canonical kan ondersteuning leveren.

« Laatst bewerkt op: 2018/01/17, 09:05:36 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #34 Gepost op: 2018/01/17, 16:14:08 »
Zie hier (weer ) en voordeel van OpenStandaarden, dan zijn conversies simpeler te realiseren.....

Zeker. Maar krijg ze maar een om.

Partyrabbit gaf al een antwoord richting synchronisatie. Jij was het die benadrukte dat ondersteuning voor Linux net zo duur is zo niet duurder. Vanuit jouw oogpunt: wat kan ondersteuning voor Linux duurder maken dan windows?  (even voor de academische nieuwsgierigheid ;) )

Onbekendheid. Nieuwigheid. Te weinig vraag. Te weinig omzet daardoor.

En het massale, waardoor er een 'overal standaard' ontstaan is. Zie mijn voorbeeld over "hele wereld voortaan links rijden".
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #35 Gepost op: 2018/01/17, 17:03:42 »
Zie hier (weer ) en voordeel van OpenStandaarden, dan zijn conversies simpeler te realiseren.....
Zeker. Maar krijg ze maar een om.
Dat doet de Nederlandse wetgever voor ons.
De Wet Generieke Digitale Infrastructuur (WGDI is omgedoopt naar Wet Digitale Overheid.
De planning is, dat het 2e deel in september 2018 van kracht wordt, daar zitten ook de verplichtingen in v.w.b. het gebruik van OpenStandaarden.
Dan zijn niet alleen waarschuwingen mogelijk, maar ook represailles en boetes.
Citaat van: forumstandaardisatie
Artikel 2 voorontwerp wetsvoorstel GDI: een grondslag om het gebruik van OpenStandaarden wettelijk te verplichten
Op 22 december 2016 is het voorontwerp van het wetsvoorstel generieke digitale infrastructuur (GDI) gepubliceerd om burgers, bedrijven en (semi)overheden te informeren en de mogelijkheid te bieden om op de inhoud te reageren.

De ontwerpwet GDI is tot 31 maart 2017 in consultatie geweest en heeft vele reacties opgeleverd.
Het op grond van de Wet GDI kunnen verplichten tot het gebruik van standaarden wordt over het algemeen toegejuicht.
In enkele reacties wordt verzocht om de gehele ‘pas toe of leg uit’-lijst wettelijk te verplichten en een sanctiebepaling op te nemen.
Over het algemeen vragen overheidorganisaties om maatwerk en aandacht voor de implementatiekosten.
In dat licht wordt verzocht uitvoeringstesten te laten uitvoeren op de concept-lagere regelgeving.
De voorbereiding van de lagere regelgeving, die de toepassing van bepaalde standaarden zal verplichten, wordt voortgezet.

Maatwerk wordt toegepast door per te verplichten standaard een passend organisatorisch- en functioneel toepassingsgebied vast te stellen in lagere regelgeving.
Wanneer de desbetreffende concept-algemene maatregel van bestuur gereed is, zal deze ter consultatie gepubliceerd worden.
Met behulp van de reacties wordt vervolgens in de algemene maatregel van bestuur bepaald voor welke organisaties – en in welke situaties de toepassing van de betreffende standaard verplicht is.
Bron: Forum Standaardisatie.
Dit gaat dus om meer dan alleen bestandsformaten, het gaat o.a. ook over communicatie protocollen, om gegevens automatisch uit te wisselen, tussen diverse programma's en/of overheden.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/17, 17:06:00 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #36 Gepost op: 2018/01/17, 20:13:40 »
Dat doet de Nederlandse wetgever voor ons.

Maar de nederlandse wetgever heeft geen donder te vertellen over buitenlandse internationals.

Het gaat gewoon niet werken. Moet je eens kijken hoeveel problemen er bestaan rondom SQL synchronisatie (website, boekhoudsoftware, cloudboekhouding).
En SQL is open standaard en daar wordt al mee gewerkt vrijwel zolang als er webwinkels bestaan (al een jaar of 10?)
De grote webwinkel-softwarepakketten zijn (binnen het open sql) gewoon geschreven voor Exact en vice versa. Zij voldoen al aan het stukje wetsvoorstel wat jij quote  (en nog werkt het niet).
De rest kan werken, maar ga die verschillende databases maar eens op elkaar afstemmen. Ik ben er mee bezig geweest. Het is een drama. En dan heb je het werken, wordt er weer iets geupdate waardoor het compleet mis loopt en kun je weer ver vooraan beginnen, en dat kost meer dan je neerleggen bij dat wat al gewoon werkt (of beter gezegd; wat maar half werkt maar in elk geval je omzet continueert).

Bedrijven willen betrouwbaarheid door en met continuïteit en staan niet open voor dat soort grote vernieuwingen. Waarom zouden ze uit een werkend principe stappen en een hoop stront over zich heen afroepen waardoor ze failliet gaan?
De systemen (het hart) zijn stabiel en betrouwbaar (dankzij linux  ^-^ ) maar de werkstations is maar net zo belangrijk als de 'muis' aan jouw pc. Bijzaak.
En moet je eens kijken bij de grote jongens als er relatief kleine wijzigingen doorgevoerd moeten worden. Dan stort het kaartenhuis al in, dus laat staan bij complete vervanging. Dat wordt een grotere ramp dan men dacht dat Y2K zou brengen.

En wat ik al zie, het odt of odp bestand van mijn kids opent op school, maar ziet er nog steeds niet uit en een hoop werkt niet naar behoren. En dat is nog maar de simpele basics. Zelfs met open standaard gaat het nog niet zomaar werken.

Veel respect voor jouw inzet in deze Ron. Maar ik vrees dat jij en waarschijnlijk jouw kinderen die 'ideale digitale wereld' waar jij je voor inzet niet mee gaan maken.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/17, 20:18:53 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #37 Gepost op: 2018/01/17, 21:49:12 »
Maar de nederlandse wetgever heeft geen donder te vertellen over buitenlandse internationals.

Het gaat gewoon niet werken. Moet je eens kijken hoeveel problemen er bestaan rondom SQL synchronisatie (website, boekhoudsoftware, cloudboekhouding).
SQL kan ik niet vinden in de lijst van goedgekeurde OpenStandaarden, mogelijk zoek ik niet goed :lol:
De Nederlandse wetgever heeft inderdaad niets te vertellen over buitenlandse bedrijven, tot ze willen communiceren met de Nederlandse overheid, op dat moment kunnen er eisen aan de manier/vorm van communiceren gesteld worden.
Zelfs overheden onderling dienen te communiceren in OpenStandaarden!
Daarom zeg ik altijd, dat een gesloten standaard nooit een overheids pand mag verlaten (al zijn er uitzonderingen).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #38 Gepost op: 2018/01/18, 09:09:04 »
@MKe,

Op een zeker moment vroeg ik ergens het volgende: "De ondersteuning voor Linux kost inderdaad net zo goed geld als voor windows. Is mij bekend, maar wat zou ondersteuning voor Linux per se duurder maken?"

Partyrabbit gaf al een antwoord richting synchronisatie. Jij was het die benadrukte dat ondersteuning voor Linux net zo duur is zo niet duurder. Vanuit jouw oogpunt: wat kan ondersteuning voor Linux duurder maken dan windows?  (even voor de academische nieuwsgierigheid ;) )
Wat het duurder maakt weet ik niet, maar ik heb hier rekeningen voor RedHat gezien en die waren niet mals. Ik denk dat de kosten hoger zijn vanwege een kleinere userbase, maar dat is slechts speculeren. Voor RedHat heb je trouwens ook een licentie nodig. Je kunt hier omheen werken door b.v. centOS te gebruiken, maar dan heb je dus geen ondersteuning en heb je een x aan tal FTE's extra nodig voor onderhoud, wat vaak ook erg duur is omdat dit vaak gespecialiseerde mensen zijn. Wij gebruiken vaak consultants die gespecialiseerd zijn in Linux, maar die zijn ook alweer niet goedkoop, omdat Linux specialisten erg gezocht zijn en zeldzaam vergeleken met Windows experts.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #39 Gepost op: 2018/01/18, 10:20:47 »
Citaat van: Ron
SQL kan ik niet vinden in de lijst van goedgekeurde OpenStandaarden
Dat is dan ook een programmeertaal/scripttaal, en niet een bestandsformaat om data op te slaan.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/18, 11:33:49 door Ron »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #40 Gepost op: 2018/01/18, 12:00:46 »
Wat het duurder maakt weet ik niet, maar ik heb hier rekeningen voor RedHat gezien en die waren niet mals. Ik denk dat de kosten hoger zijn vanwege een kleinere userbase, maar dat is slechts speculeren. Voor RedHat heb je trouwens ook een licentie nodig. Je kunt hier omheen werken door b.v. centOS te gebruiken, maar dan heb je dus geen ondersteuning en heb je een x aan tal FTE's extra nodig voor onderhoud, wat vaak ook erg duur is omdat dit vaak gespecialiseerde mensen zijn. Wij gebruiken vaak consultants die gespecialiseerd zijn in Linux, maar die zijn ook alweer niet goedkoop, omdat Linux specialisten erg gezocht zijn en zeldzaam vergeleken met Windows experts.
Waarom wedden ze dan op twee paarden? Veiligheid???? Economisch gezien toch niet efficiënt.
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #41 Gepost op: 2018/01/18, 12:17:54 »
SQL kan ik niet vinden in de lijst van goedgekeurde OpenStandaarden, mogelijk zoek ik niet goed :lol:

Open format?    Yes
https://en.wikipedia.org/wiki/SQL
Of het goedgekeurd is is mij niet bekend, maar wel dat dit door iedereen gebruikt wordt. Dit is al de geaccepteerde norm. En omdat deze al open is is het makkelijker om deze op het lijstje goedgekeurden te krijgen dan alles over te zetten.

Dit verzin ik niet. Dit is niet mijn visie of zo. Uiteindelijk verwoord ik alleen de realiteit zoals deze binnen ondernemerswereld speelt en ook daadwerkelijk gespeeld heeft toen overstappen flink gepromoot werd. Ik spreek uit langdurige ervaring vanuit nauwe samenwerking met landelijk opererende ICT bedrijven en ook vertegenwoordigers van bekende bedrijfssoftware die leveren aan 'de grote jongens'.
Ik kan blijven herhalen wat ik wil, maar wat ik schets is gewoon de situatie in de praktijk waar het om gaat. Of je het er nu mee eens bent of niet, dat veranderd er niets aan.
In het kort: Ga je daar tussen zitten met linux dan ben je snel uitgespeeld op de serieuze markt. Dan kun je gewoon niet mee.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/18, 12:20:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #42 Gepost op: 2018/01/18, 13:15:06 »
Open format?    Yes
Helaas.......
Een OpenStandaard moet voldoen aan de volgende eisen:    
1. De benodigde documentatie moet laagdrempelig beschikbaar zijn.
2. Er mogen geen hindernissen zijn op het terrein van intellectueel eigendomsrecht.
3. Er moeten voldoende inspraakmogelijkheden zijn voor stakeholders tijdens de (door)ontwikkeling van de standaard.
4. De onafhankelijkheid en duurzaamheid van de standaardisatieorganisatie moeten verzekerd zijn.

m.n. het 3e punt wordt vaak vergeten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #43 Gepost op: 2018/01/18, 13:30:32 »
Ik heb SQL niet als dusdanig toegelaten. Voor klachten moet je niet bij mij zijn.  ^-^

Tjah. We kunnen er omheen blijven draaien wat we willen. De realiteit heeft toch een onwrikbaar systeem in gebruik wat van dermate belang is dat dat zomaar niet omgezet gaat worden.
Je wilt toch stroom en gas in je huis, en boodschappen kunnen blijven doen, en je krantje lezen, en internetten, en tanken om auto te rijden. Het hele leven draait om dat systeem wat zich zomaar niet laat veranderen, of je het nu leuk vind of niet.

Moet je zien wat een paniek er is als er een keer 1 (één) bedrijf 1 (één) keer een dagje een storinkje heeft en zijn diensten niet lekker kan handhaven.  =D
Dan staat de wereld al op stelten. En dan moet de hele wereld met weet ik hoeveel instanties en bedrijven binnen dat systeem 'even over', want in stapjes werkt niet (links rijden) ? Nah, gaat zomaar niet gebeuren.  =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

youpie123

  • Gast
Re: Barcelona stapt over naar Linux (Ubuntu?)
« Reactie #44 Gepost op: 2018/01/18, 15:27:43 »
Als je ziet hoe de staatsschuld groeit in Spanje verwonderd het mij niets. 

Je zal lachen maar het Linuxgebruik en de kennis is in de armere, minder welvarende landen veelal het hoogst.    =D