Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint 18.3 KDE de laatste.  (gelezen 1185 keer)

Linux Mint 18.3 KDE de laatste.
« Gepost op: 2017/10/30, 21:25:55 »
De blog van Linux Mint lees ik niet altijd even snel, en vermoedelijk zal ik niet de enige zijn. Maar in de afgelopen blog staat het volgende.

"In continuation with what’s been done in the past, Linux Mint 18.3 will feature a KDE edition, but it will be the last release to do so.

I would like to thank Kubuntu for the amazing work they have done. The quality of Plasma 5 in Xenial made backports a necessity. The rapid pace of development upstream from the KDE project made this very challenging, yet they managed to provide a stable flow of updates for us and we were able to ship good KDE editions thanks to that. I don’t think this would have been possible without them.

KDE is a fantastic environment but it’s also a different world, one which evolves away from us and away from everything we focus on. Their apps, their ecosystem and the QT toolkit which is central there have very little in common with what we’re working on."

Kortom het is (te) veel werk en drijft steeds verder weg van waar Mint zich op focust.

Jammer, voor een KDE distro was dit best een goede te noemen. 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

FrSu

  • Gast
Re: Linux Mint 18.3 KDE de laatste.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/10/31, 08:21:15 »
Eens. Cinnamon is qua ontwikkeling inmiddels goed vergelijkbaar met KDE als het om uitstraling en aanpasbaarheid gaat. Ik kan het besluit wel begrijpen.

Re: Linux Mint 18.3 KDE de laatste.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/11/01, 12:40:04 »
He toch, he toch.
Ik vind dat altijd de prettigste Linux, Mint KDE.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 18.3 KDE de laatste.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/11/02, 10:28:24 »
He toch, he toch.
Ik vind dat altijd de prettigste Linux, Mint KDE.
Maar het valt mee: een zeer deskundige KDE-gebruiker (niet ik dus!) op het internationale forum van Linux Mint, heeft al aangekondigd dat hij te zijner tijd een handleiding zal publiceren om Mint 19 eenvoudig te voorzien van een goed werkende KDE-werkomgeving.

Dat kan gewoon, want alle KDE-pakketten zullen uiteraard nog steeds in de pakketbronnen van Ubuntu 18.04 (de basis van Mint 19) blijven zitten.  :)

Re: Linux Mint 18.3 KDE de laatste.
« Reactie #4 Gepost op: 2017/11/02, 16:45:15 »
Bedankt Pjotr, dus KDE kun je wel weer werkend krijgen onder Linux Mint? Gelukkig.
En anders vind ik wel een andere optie om mee te werken.

Dat heb ik ondertussen wel geleerd met Linux, er is altijd wel een oplossing te vinden als je iets graag wilt.
Desnoods met Ductape  ;)
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline satshow

  • Lid
Re: Linux Mint 18.3 KDE de laatste.
« Reactie #5 Gepost op: 2017/11/02, 19:16:31 »
Ik ben nu aan het testen met opensuse KDE om de reden dat mint KDE officieel stopt. Moet eerlijk zeggen dat deze ook stabiel en prima draait, heb de tubleweed versie geinstalleerd.

Re: Linux Mint 18.3 KDE de laatste.
« Reactie #6 Gepost op: 2017/11/02, 22:43:00 »
@FrSu, eens Mint Cinnamon en KDE lijken qua werking voor de gebruiker best veel op elkaar.

@Kirstie, ik heb hier ook een poosje gebruikt en was sceptisch (vanwege andere KDE distributies), maar deze was zeker fijn om mee te werken.

@Pjotr, dat is mooi nieuws voor de gebruikers die niet zonder kunnen. Het is niet moeilijk om KDE te installeren, maar ik denk dat de beste man zich wel een klus op de hals haalt om het net zo te laten werken zoals aangeboden door Mint.

@satshow, als het werkt is het prima voor de gebruiker die het leuk vind. Persoonlijk heb ik een spuughekel aan OpenSuse. Ik zou liever voor Kubuntu of Neon gaan dan dat. Keuzes die ze bij OpenSuse maken staan boven alle logica. Een minimale installatie met IceWM splitst je een zware pakketbeheerder in je maag en andere essentiële dingen missen ze. Wanneer je voor een complete distributie gaat valt het misschien niet erg op, maar met dit soort dingen heb ik zo mijn twijfels over de keuzes die men maakt bij het 'opbouwen' van een distributie.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline dorusone

  • Lid
Re: Linux Mint 18.3 KDE de laatste.
« Reactie #7 Gepost op: 2018/02/11, 13:21:02 »
KDE Plasma 5.12 LTS is the second long-term support release from the Plasma 5 team.

http://linuxscoop.com/video/kde-plasma-5-12-lts

Heeft iemand hier al ervaring mee ?  ik heb onlangs een oude KDE Plasma getest en was er niet kapot
van en heb hem verwijderd  (Ubuntu 16.04).  Bovenstaand ziet er veel beter uit maar ?????

Re: Linux Mint 18.3 KDE de laatste.
« Reactie #8 Gepost op: 2018/02/11, 19:32:22 »
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103318.msg1013012#msg1013012

In deze draad heb ik al eens de vraag gesteld wie het verdwijnen van mint KDE zou raken.
Ik vind Mint KDE nog altijd de fijnste distro. De gebruiksvriendelijkheid van mint in combinatie met de aanpasbaarheid van KDE. Ik meen zelfs dat mint met KDE is begonnen, klopt dat? (wie het weet mag het zeggen)

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.